Gå til innhold

Disneyworld ferie på budsjett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge drømt om å ta med jentene mine på Disneyworld ferie. Jeg var der i 93 og det var den beste ferien noensinne. Besøkte Epcot center, Magic Kingdom, Universal studios og MGM studios. Hadde time of my life. 😃😃😃😃

Fullstendig fattiglus er jeg ikke, men økonomien kunne vært bedre. 

Til saken. Jeg ønsker å reise om et år eller to. Og ønsker å begynne å spare penger. Hvor mye trenger jeg som et minimum. Vi er 3 voksne (eldestemann er 18 år) og et barn. Vi kan bo på motell el billig hotell. Må vi ha bil, eller går det fint an å ta buss /shuttlebuss?  Noen anbefalinger når det gjelder overnatting? Jeg ønsker ikke "billigere" alternativer som EuroDisney. Det er ikke det samme. 

Anonymkode: 44c02...7b3

Skrevet

Hei, 

du må nok begynne å spare ja for det finnes ikke Disney ferie på budsjett:-) Står ingen steder om når du har tenkt å reise men siden du skal ha med et barn er det sikkert snakk om skoleferie?

Flybilletter til Florida kan man få fra rundt kr 4000 per pers i kampanjeperioder men de kan lett sprette opp til det dobbelte i skoleferier.

Hotell er ikke så dyrt i Orlando. Så lenge dere er 4 personer ville jeg vurdert å leie en leilighet i et resort hvor dere har eget kjøkken. For eksempel på Lake Buena Vista Resort kan man få leiligheter med 2 soverom for rundt tusenlappen per natt. Da kan dere spare en del på matbudsjettet ved å lage frokost selv og ta en takeaway pizza på kveldene av og til. Ellers finner du noen tips om hotell i Orlando her. Du kan også se på Hotwire, der kan man bestille hotellrom uspesifisert og kan ofte finne noen kupp på ok hoteller.

Restaurantpriser har gått opp en del på grunn av den dyre dollaren og ligger nesten på norske nivåer. Men man kan holde budsjettet nede ved å spise på food courts på kjøpesenter og enklere fastfood restauranter.

Leiebil vil jeg nesten si er en nødvendighet men i det store og hele er ikke den kostnaden så høy. Du får en stor leiebil i USA for et par tusen i uken. Da har dere mulighet til å ta en dagstur ut til kysten også for å bade (mye billigere enn en dag i en av vannparkene i Orlando).

Det som drar kostnaden opp er billettene til Disney. Et 3 dagers pass koster fra kr 2300 per pers.

Håper dette hjelper deg litt videre.

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, reiselyst72 skrev:

Hei, 

du må nok begynne å spare ja for det finnes ikke Disney ferie på budsjett:-) Står ingen steder om når du har tenkt å reise men siden du skal ha med et barn er det sikkert snakk om skoleferie?

Flybilletter til Florida kan man få fra rundt kr 4000 per pers i kampanjeperioder men de kan lett sprette opp til det dobbelte i skoleferier.

Hotell er ikke så dyrt i Orlando. Så lenge dere er 4 personer ville jeg vurdert å leie en leilighet i et resort hvor dere har eget kjøkken. For eksempel på Lake Buena Vista Resort kan man få leiligheter med 2 soverom for rundt tusenlappen per natt. Da kan dere spare en del på matbudsjettet ved å lage frokost selv og ta en takeaway pizza på kveldene av og til. Ellers finner du noen tips om hotell i Orlando her. Du kan også se på Hotwire, der kan man bestille hotellrom uspesifisert og kan ofte finne noen kupp på ok hoteller.

Restaurantpriser har gått opp en del på grunn av den dyre dollaren og ligger nesten på norske nivåer. Men man kan holde budsjettet nede ved å spise på food courts på kjøpesenter og enklere fastfood restauranter.

Leiebil vil jeg nesten si er en nødvendighet men i det store og hele er ikke den kostnaden så høy. Du får en stor leiebil i USA for et par tusen i uken. Da har dere mulighet til å ta en dagstur ut til kysten også for å bade (mye billigere enn en dag i en av vannparkene i Orlando).

Det som drar kostnaden opp er billettene til Disney. Et 3 dagers pass koster fra kr 2300 per pers.

Håper dette hjelper deg litt videre.

Tusen takk. Jeg så for Meg ca 50.000 kr. Høres det ok eller lite ute? Har planer om å reise I skoleferie, ja. Høstferie er for kort, så det må nesten bli sommerferie. Selv om jeg husker det som extremt varm periode. 1-1,5 timers venting foran hver eneste "ride" da jeg var der I simmer - 93. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk. Jeg så for Meg ca 50.000 kr. Høres det ok eller lite ute? Har planer om å reise I skoleferie, ja. Høstferie er for kort, så det må nesten bli sommerferie. Selv om jeg husker det som extremt varm periode. 1-1,5 timers venting foran hver eneste "ride" da jeg var der I simmer - 93. 

50000kr er nok alt for lite for 4 personer om dere planlegger å være i 2 uker, bare flybillettene kommer nok på ca 20-25,000kr, Overnatting 100-150 dollar natten, leiebil av OK størrelse ca 6000kr for 2 uker. Ville ikke hatt mindre enn 300 dollar/dag tilgjengelig for alle 4 til mat, aktiviteter og shopping. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke vært i Disneyworld, men i Disneyland og pengene fikk virkelig ben å gå på. Flybilletter, leiebil, overnatting, inngang, mat, drikke etc. Mener å huske at totalsummen, for 10 dager, kom på rundt 80 000,- Meg og to barn

Anonymkode: ce031...f57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjente forteller meg at deres nylige usa-ferier på noen uker i fellesferieperioder gjerne kan koste opp mot 150 000 med noen barn på slep. Det var en artikkel i en avis hvor en norsk familie spiste frokost til ca. 500 kr pr dag på et gjennomsnittlig restaurant. Lunsj og middag var selvsagt mye dyrere. Noen som dro i sommer til et populært feriested i USA sa at prisene liknet de norske på vin på restauranter, dvs. 500 kr og oppover. Mange ordner finansieringen med et banklån. God tur!

Anonymkode: 06245...4e8

AnonymBruker
Skrevet

Ok. Da vet jeg at jeg må ut med mer enn50.000. Da får jeg belage med på ca 100.000. Det var ikke lite, men en slik ferie er drømmen min, så da er det bare å sette igang. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare tull at dere trenger leiebil, det går jo busser overalt hele tiden. Kanskje kjekt å ha første dagen for å gjøre seg litt kjent, men ellers er det helt unødvendig! Flybilletter kan du få ned i 3000. Se på fly til Ft Lauderdale og Miami også, går helt fint å kjøre derfra. Nå vet jeg ikke hvordan det er med hotell i sommerferien altså, men synes 1000 kr natta hørtes voldsomt ut. Du kan også sjekke ut www.homeaway.com for leie av hus eller leilighet, kan være noen kupp der. Billetter til parkene er latterlig dyrt, men søk litt etter rabattkuponger på nett eller i aviser når dere kommer frem. Har jobbet der selv, og vi hadde gratis inngang og mulighet til å ta med flere inn. Jeg hadde lett gitt folk gratis billetter hvis jeg hadde blitt spurt, de der Disney-folkene er griske nok som det er. Så hvis du tør kan du søke litt rundt, og se om du finner noen som jobber i den norske paviljongen da dere skal dit :)

Anonymkode: 0d131...e15

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med sikkerhet?

kunne godt tenkt meg en slik tur selv med et barn, men å kjøre alene på de veiene der nede? er det ikke en del mordere/galninger/nutcases på de veiene..?

Anonymkode: 3dd7d...176

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med sikkerhet?

kunne godt tenkt meg en slik tur selv med et barn, men å kjøre alene på de veiene der nede? er det ikke en del mordere/galninger/nutcases på de veiene..?

Anonymkode: 3dd7d...176

De kan du vel treffe på overalt.. Ikke noe verre der.

Anonymkode: 0d131...e15

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Enig med ab ...e15, det finnes måter å stramme inn på så det ikke går like mye penger. Noen billigdestinasjon blir det nok aldri, men 150000 på en USA-tur handler nok litt om at man ønsker å skeie ut også. Et budsjett på 100000 bør være mulig å få en fin ferie på!

Men blir litt nysgjerrig når du lister opp gode minner og poengterer at Eurodisney ikke blir det samme. Er du sikker på at det MÅ være Disneyworld for barna sin del? Selv om det var den beste ferien noensinne, ut fra din opplevelse i 1993, så er det ikke sikkert barna har samme krav eller ønsker... Bare nevner det, siden du forteller at økonomien kunne vært bedre, og fordi jeg selv har brent meg på å projisere egne gode opplevelser på mine barn (ikke i hundretusenkronersklassen, men likevel. Det er fort gjort! ;) )

Ønsker dere uansett en flott ferie!

Anonymkode: 37e79...627

• Liker 3
Skrevet

Først ville jeg sjekket finn, og leid hus. Vi gjorde dette i september og digget det! Vi leide vis norwegian villa, og betalte ca 12.000 for 14 dager. Vi beregnet ca 1000,- per person, per park. Det er skikkelig morro, men dyrt😊

Skrevet
5 timer siden, Minlillelykke skrev:

Først ville jeg sjekket finn, og leid hus. Vi gjorde dette i september og digget det! Vi leide vis norwegian villa, og betalte ca 12.000 for 14 dager. Vi beregnet ca 1000,- per person, per park. Det er skikkelig morro, men dyrt😊

Tripadvisor.com er og en fin plass å sjekke for leie av feriebolig. Vi har hatt veldig god erfaring med å leie hus og leiligheter gjennom tripadvisor.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig med ab ...e15, det finnes måter å stramme inn på så det ikke går like mye penger. Noen billigdestinasjon blir det nok aldri, men 150000 på en USA-tur handler nok litt om at man ønsker å skeie ut også. Et budsjett på 100000 bør være mulig å få en fin ferie på!

Men blir litt nysgjerrig når du lister opp gode minner og poengterer at Eurodisney ikke blir det samme. Er du sikker på at det MÅ være Disneyworld for barna sin del? Selv om det var den beste ferien noensinne, ut fra din opplevelse i 1993, så er det ikke sikkert barna har samme krav eller ønsker... Bare nevner det, siden du forteller at økonomien kunne vært bedre, og fordi jeg selv har brent meg på å projisere egne gode opplevelser på mine barn (ikke i hundretusenkronersklassen, men likevel. Det er fort gjort! ;) )

Ønsker dere uansett en flott ferie!

Anonymkode: 37e79...627

Litt enig her. Er du sikker på at dette også er dine barns "drømmeferie"? Jeg vet ikke hvor gammel ditt andre barn er, men jeg kan tenke meg at det er mange andre reisemål som kan være like eller mer gøy. Hvis dette og er barna sin drøm er det jo greit nok. Du/dere må og tenke på at du kanskje trenger noen måneder/år på å spare til dette. 

Kanskje ville det vært like flott med en tur til Thailand med bad, dykking, backpacking osv. 

Anonymkode: a3826...9b1

• Liker 1
Skrevet
Den 16.7.2016 at 9.23, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull at dere trenger leiebil, det går jo busser overalt hele tiden. Kanskje kjekt å ha første dagen for å gjøre seg litt kjent, men ellers er det helt unødvendig! Flybilletter kan du få ned i 3000. Se på fly til Ft Lauderdale og Miami også, går helt fint å kjøre derfra. Nå vet jeg ikke hvordan det er med hotell i sommerferien altså, men synes 1000 kr natta hørtes voldsomt ut.

Flybilletter til kr 3000 finner du ikke i skoleferien. Det er i så fall kampanjepriser i lavsesong med Norwegian (uten bagasje og mat).

Og det går selvfølgelig an å finne billige moteller til kr 500 natten i Orlando men da må man bo 4 personer på samme rom og det syntes jeg kan bli trangt. Leier man en leilighet i et leilighets resort får man 2 soverom og fullt kjøkken men likevel tilgang til fine felles poolområder etc hvor man kan slappe av og sole noen av dagene. Og så lenge frokost på feks Ihop lett kommer opp i kr 500 per dag for 4 personer ville jeg heller lagt litt mere i boende og så lage frokost selv.

Til TS:

Et budsjett på kr 50000 for 4 blir nok i underkanten men du er ikke langt unna. Ville lagt opp til følgende som pekepinn:

Flybilletter 20000. Akkurat nå kan man få billetter direkte med SAS til Miami for kr 4700 om man reiser med med an gang skoleferien starter. Med mellomlanding i Frankfurt eller Wien kan man komme ned til rundt kr 4000. Men det forutsetter jo at man booker et år i forveien.

Hotell kr 1000 per dag for et leilighets hotell med muligheter for noen "gratis" solddager ved poolen.

Leiebil kr 2000 per uke. Ja man kan belage seg på å bruke buss men jeg syntes det blir slitsomt og det påviker ikke budsjettet så mye. Med bil går det an å kjøre ut til Cocoa Beach for eksempel og bade i havet og gjøre litt andre ting som ikke alltid koster en formue. Og flyr man inn via Miami som nok er det billigste må man jo ha bil for å komme seg til Orlando også.

Billetter til 3-4 dager Disney kommer på rundt kr 12000 for alle

Mat bør en kunne klare seg med kr 1500 per dag for 4 om man lager frokost selv og holder en fornuftig standard på mat. Finnes mange rimelige spisesteder langs International Drive. Kan feks ta Pizza Hut noen kvelder og Ponderosa Steakhouse som har en all you can eat buffet hvor man velger en hovedrett (10 - 25 USD), så er salat, suppe og dessert inkludert. Millers Ale House er sportsbarer som ofte har "specials" med spareribs eller biff til 12-13 USD.

Så en 10 dagers tur feks bør man kunne få til for et budsjett på rundt 60000 (eks shopping, souvenirer eller utstrakt festing) og da holder dere fortsatt en fornuftig standard og får en fantastisk ferie. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med tanke på dagens utvikling i høyere arbeidsledighet, svak krone, dårlig olje, permitteringer og høye priser på absolutt alt, så synes jeg det er hårreisende å bruke så vanvittig mye penger på en ferie. 

Finn det billigste flyet dere kan, lei en bobil og bo i denne.

Kjøp mat på coupons/fastfood. Forhør dere med norske ansatte om gratis inngang. 

Anonymkode: 1932f...3f7

• Liker 2
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Hei😊

Så fantastisk at du drømmer om å ta med deg familien din å besøke Disney World. Du skriver i tråden at du ikke ønsker å reise i høstferien siden den ferien er så kort! Nå skal jeg fortelle deg, hvorfor det lureste du gjør faktisk er å velge denne uken! Alle vet at, det å reise til denne parken er en relativ dyr afære. Du skal tenke på hvor du skal bo, du skal tenke på billetter til parken, og ikke minst så skal du tenke på mat. Derfor så velger mange når de skal reise, å organisere disse tingene hver for seg.Men hvis hovedmålet for denne turen er å besøke Disney, så kan jeg love deg at det er det dyreste alternativet! 

Jeg er en stor Disney fan, med stor S! Jeg og mine barn har hatt årskort i Disneyland Paris i flere år, og nå til høsten så besøker jeg Disney World for sjette gang! Derfor så har jeg gjort mange erfaringer under mine besøk til Disney World, som jeg nå vil dele med deg!

Hvis du velger å reise til Disney i sommerferien, så vil dette være det aller dyreste og kjipeste alternativet! Grunnene til det er:

- Det er høysesong og prisene vil være på det aller høyeste( bortsett fra juleferien).

- Alle besøker parkene om sommeren, så dere vil oppleve endeløse køer på atraksjonene.

- Varmen vil kunne være tilnærmet uutholdelig!

Min anbefaling, er som sagt å legge denne reisen til høstferien, og at du velger å bestille en Vacation Package hos Disneyworld.com. Grunnen til det, er at dette vil være det mest prisgunstige alternativet. Pakkene du kan bestille, inkluderer hotell opphold og parkbiletter. I tillegg så kan du suplemere med en Disney Dining plan, da forhåndsbetaler du får måltidene dine under hele oppholdet! Disey Dining plan kommer i tre varianter, Quick service plan, Dining plan og Deluxe Dining plan.Du kan også velge å legge til park hopper, da kan du besøke flere parker i løpet av en dag. Eller du kan velge park hopper plus, som også gir dere fri inngang i en av Disney's to vannparker, hver dag. En annen fin ting med å bestille en pakke fra Disney, er at du får tilgang til det som heter "Ekstra Magic Hours". Da slipper dere som hotel gjester inn i en av parkene, enten en time tidligere eller kan bli værende to timer lengre, etter parkens normale åpningstid. En av de fire parkene, tilbyr dette hver dag. På toppen av dette, så vil du også få muligheten til å forhåndsbestille tre fastpass hver dag på nettsiden, opptil 60 dager før ankomst! Dette krever litt planlegging, da du må forhånds bestemme deg for hvilken park du skal besøke for hver enkelt dag. Men du kan spare dere for MASSE unødvendig køtid, på de mest populære attraksjonene.

I løpet av året så legger Disney ut mange ulike pakketilbud på nettsiden, forskjellige tilbud for de ulike årstidene. 

Høstferie tilbudet er det aller beste, og har vært det i mange år allerede.

For da legger de ut ett pakketilbud som også innkluderer Free Dining under hele oppholdet! Grunnen til at de tilbyr dette, er at dette er en relativ rolig tid i Disney World, og at de ønsker å få fyllt opp hotellrommene sine. Hvilken av de tre Dining planene du får, avhenger av hvilken hotell kategori du velger. Hotel kategoriene er delt opp i Deluxe, Moderate og Value resort. I år tilbys Value resort Quick Dining plan, det samme gjør Moderate. Deluxe resort tilbys "regular" Dining plan. 

Quick Dining plan gir deg

- 2 Quick service og 2 snack( is, godteri, popcorn også videre)hver dag+ en fin Disney kopp du kan refille med gratis brus på hotellet.

Dining plan gir deg

- 1 Quick service og 1 table service(restaurant også med karakterer) og 2 snack hver dag +en fin Disney kopp

Deluxe Dining gir deg

3 table service og to snack hver dag + en fin Disney kopp.

Det eneste du må betale for utenom, er tips av restaurant besøket.

For dere som er fire, vil dette være ett utrolig godt tilbud!

Resturanter kan du forhåndsbooke opptil 180 dager i forkant, og vil du sikre deg de beste reservasjonene såmer det viktig å gjøre det så fort som mulig når forhånds booking blir tilgjengelig.

Pakken med free Dining er uhyre populær, og forsvinner veldig raskt etter de blir tilgjengelig!

Mitt anbefalte resort for dere er Disney Animation resort! Dette er ett Value resort, som tilbyr dere en familie suite til en veldig god pris! Dette er det aller nyeste hotellet i Disney World og er det flotteste i Value klassen! 

Jeg og min sønn på fjorten, reiser til Disney nå i høst og skal bo på Disney All Star Sport i elleve dager. Da har vi Dining plan, og har betalt rett i underkant av 27.000 for hele oppholdet!! Bare med free Dining planen, så har han og jeg spart over ti tusen på mat i løpet av disse dagene

Jeg håper at disse rådene kan være til nytte for dere og jeg ønsker dere en fantastisk reise og ett magisk opphold  Walt Disney World!

P.s jeg kan også komme med tips til hvilke attraksjoner det er lurt å forhåndsbestille fast pass på, eller hvilke resturanter som gir deg de beste opplevelsene!

Med vennlig hilsen

Ole Disney

• Liker 2
Gjest Regn
Skrevet

Følger denne tråden da vi har vurdert å dra med tantebarn :)

AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut Tripadvisor sitt Disneyworld-forum! Da jeg dro til Disneyland Paris med familien, plukket jeg opp masse tips på forumet til Eurodisney. mange som var aktive der som tipset hverandre om kampanjetilbud, lure løsninger for overnatting/transport/mat.

Nå er jeg ikke superfan av disney slik som dere er, bare en helt vanlig fan, men jeg ville delt opp ferien min. Dersom dere f.eks. har en ti-dagers ferie:

Tre netter på Disneyhotell nært parken,med meal plan (slik Ole Disney beskriver). Bytt kvantitet mot kvalitet! Det ER en spesiell del av hele opplevelsen å bo på et av parkhotellene med gangavstand. Bo nært, finn en kampanjepakke el.l., med extra magic hour etc. Når du planlegger så lang tid i forvegen, finner du nok kampanjepriser!

Så ville jeg tatt med familien andre steder i Florida den siste uken, en litt rimeligere uke etter å ha brukt mange penger de tre/fire første dagene. Det er jo ikke sikkert at barna er like interessert i å bruke opp hele ferien i Disneyland om ett eller to år. Kanskje de har fått andre interesser? Det er MYE spennende i Florida! Og da kan dere booke et rimelig leiehus god tid i forveien.

Anonymkode: 65151...4dd

AnonymBruker
Skrevet

Ser at flere sier at det ikke er nødvendig med leiebil. Det er feil! Det er ofte lange avstander mellom ting og tang i USA og da er leiebil gull verdt! Nå dere skal være bort så lenge, så kommer dere til å bli lei av å ta buss til alt og tiden dere bruker på å kjøre buss. Dere er MYE friere med en leiebil, så leiebil er virkelig et must :)

Anonymkode: 82756...f9a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...