AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Jeg kjenner noen som har tenåringer som går på ungdomsskolen nå, og det er meningen at foreldrene skal komme med kaker og sånn til ett slags kake-salg. Men foreldre-representanten mener at kakene ikke skal ha noe som helst frø eller nøtter i seg, ettsom noen muligens kan være allergiske mot slike ting. Helst ikke noen egg (eller melk) heller, i tilfelle noen kan ha intoleranse / allergi mot dette. I tillegg skal det helst ikke være sukker heller! For "alle veit vel hvor fryktelig usunt sukker er" samt at kakene helst skal være gluten-frie også! Men hva i all verden skal man egentlig lage kake av da? Anonymkode: d8043...290
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Hva slags kake har vedkommende selv tenkt å komme med, da? Anonymkode: 36573...a4e 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 En mulighet kan jo være at en lager en nøttefri kake, en lager sukkerfri, en lager glutenfri osv. Og noen lager helt vanlige kaker som smaker digg Anonymkode: b12ad...bb4 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva slags kake har vedkommende selv tenkt å komme med, da? Anonymkode: 36573...a4e Kanskje hun mener at hun selv liksom skal være "fritatt" fra å ta med kake, ettersom hun er selveste foreldre-representanten? Anonymkode: d8043...290
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 Så alle må lage kaker uten nøtter, melk, egg, sukker og hvetemel (gluten) i tilfelle en person er allergisk? Høres tullete ut. Greit nok om noen har påvist allergi men da bør jo forelderen til den ungen det gjelder lage kake som oppfyller kravene. Anonymkode: 947ec...ee6 3
jupiter_c Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: gele! :D og ostekake kanskje? gele har mye sukker, og ostekake har melkeprodukter i seg grovekjeks kanskje? med 70% sjokolade og glutenfritt mel?.... eller kan det være at de mente at det burde være ett utvalg av forskjellige kaker er forskjellige kaker er frie for forskjellige ting?
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje hun mener at hun selv liksom skal være "fritatt" fra å ta med kake, ettersom hun er selveste foreldre-representanten? Anonymkode: d8043...290 Tenker jeg også. Uansett, jeg tenker sandkaker oppfyller alle kravene og vel så det. Ekte sandkaker, vel å merke. Gnafs, gnafs. Anonymkode: 36573...a4e 10
Carrot Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 Et øyeblikk siden, jupiter_c skrev: gele har mye sukker, og ostekake har melkeprodukter i seg grovekjeks kanskje? med 70% sjokolade og glutenfritt mel?.... eller kan det være at de mente at det burde være ett utvalg av forskjellige kaker er forskjellige kaker er frie for forskjellige ting? ikke kjøpegele det finnes altså gele uten sukker.. Sitat Sunn gelé uten sukker Print Ingredienser 1,3 liter vann 3 ss gelatin ½ pose frosne bær (ca 150 - 200 gram) 1-2 ss kokosolje, smeltet søtning hvis nødvendig, f.eks lønnesirup, yaconsirup eller uraffinert sukker Instruksjoner Varm opp 3 dl med vann, og tilsett gelatin. Ikke kok. I en blender, legg i frosne bær, kokosolje, (søtning) og resten av vannet (1 liter) Når gelatinet er oppløst i 3 dl vann, hell dette over i blenderen. Miks godt sammen. Tøm raskt over på glass (sil gjennom en sil om du ikke ønsker frø o.l fra bærene) og sett i kjøleskap. Kan spises når det blir stivt, eller drikkes med en gang. Stivner stort sett i løpet av 1 time. og så har vi jo denne http://oppskrift.klikk.no/melkefri-ostekake-med-glutenfri-bunn/6617/
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så alle må lage kaker uten nøtter, melk, egg, sukker og hvetemel (gluten) i tilfelle en person er allergisk? Høres tullete ut. Greit nok om noen har påvist allergi men da bør jo forelderen til den ungen det gjelder lage kake som oppfyller kravene. Anonymkode: 947ec...ee6 Dermed risikerer man kanskje at det aktuelle barnet / ungdommen på en eller annen måte føler seg "utstøtt" ettersom den ungdommen da bare kan spise av denne ene kaken - samtidig som alle de andre kan spise av ALLE de andre kakene.. Anonymkode: d8043...290
jupiter_c Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 Et øyeblikk siden, Carrot skrev: ikke kjøpegele det finnes altså gele uten sukker.. og så har vi jo denne http://oppskrift.klikk.no/melkefri-ostekake-med-glutenfri-bunn/6617/ hehe joda, det går ann å finne kaker som oppfyller alle disse kravene.... men.... jeg hadde aldri, og da mener jeg aldri giddet å lage sånne kaker bare fordi noen har fått en lur ide hvis de absolutt skal ha så sære kaker, så får de for søren lage dem selv også.... 1
exictence Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 Fruktsalat kan man ha med? Men det er jo ikke kake.
jupiter_c Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dermed risikerer man kanskje at det aktuelle barnet / ungdommen på en eller annen måte føler seg "utstøtt" ettersom den ungdommen da bare kan spise av denne ene kaken - samtidig som alle de andre kan spise av ALLE de andre kakene.. Anonymkode: d8043...290 vet du hva, sånn er det faktisk å ha mat allergier.... har selv barn med melkeallergi, men det betyr da ikke at jeg forventer at det aldri skal serveres mat med melk i (feks fløte is!!) i noen sammenkomster som mitt barn deltar på.... 5
Carrot Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 Et øyeblikk siden, jupiter_c skrev: hehe joda, det går ann å finne kaker som oppfyller alle disse kravene.... men.... jeg hadde aldri, og da mener jeg aldri giddet å lage sånne kaker bare fordi noen har fått en lur ide hvis de absolutt skal ha så sære kaker, så får de for søren lage dem selv også.... Med barn i idrett, skole, korps osv så er dette med kaker og dugnad ganske viktig her vi bor så dette har jeg gjort noen ganger... Det er utrolig mange som både berettiget holder seg unna og mange fordi de ønsker det ikke spiser "noe" av hverken det ene eller det andre.. Utfordringen ligger i å lære seg en eller to slike og håpe ingen andre lager det samme
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen som har tenåringer som går på ungdomsskolen nå, og det er meningen at foreldrene skal komme med kaker og sånn til ett slags kake-salg. Men foreldre-representanten mener at kakene ikke skal ha noe som helst frø eller nøtter i seg, ettsom noen muligens kan være allergiske mot slike ting. Helst ikke noen egg (eller melk) heller, i tilfelle noen kan ha intoleranse / allergi mot dette. I tillegg skal det helst ikke være sukker heller! For "alle veit vel hvor fryktelig usunt sukker er" samt at kakene helst skal være gluten-frie også! Men hva i all verden skal man egentlig lage kake av da? Anonymkode: d8043...290 Skole og kaker nå? Det må bli luftsuppe og venteboller. Anonymkode: f16e4...24c 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dermed risikerer man kanskje at det aktuelle barnet / ungdommen på en eller annen måte føler seg "utstøtt" ettersom den ungdommen da bare kan spise av denne ene kaken - samtidig som alle de andre kan spise av ALLE de andre kakene.. Anonymkode: d8043...290 Av egen erfaring vil jeg mene det aktuelle barnet bare blir veldig glad for at det er en kake der som h*n kan spise. Anonymkode: 5f44b...c1d 1
jupiter_c Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 1 minutt siden, Carrot skrev: Med barn i idrett, skole, korps osv så er dette med kaker og dugnad ganske viktig her vi bor så dette har jeg gjort noen ganger... Det er utrolig mange som både berettiget holder seg unna og mange fordi de ønsker det ikke spiser "noe" av hverken det ene eller det andre.. Utfordringen ligger i å lære seg en eller to slike og håpe ingen andre lager det samme jeg har 3 barn og bor på bygda, så her er det også mye kakebaking på foreldrene.... men selv på store arrangementer, så har vi mesteparten av kakene vanlige, også er det noen spesial kaker, (da gluten eller melke frie, og noen få er kanskje en kombinasjon av dette). når jeg lager kaker til slike ting, så lager jeg som regel en sjokoladekake som er så proppfull av sukker at en diabetiker hadde vel nesten fått sukker sjokk av å lukte på den.... men den er farlig god, og den holder seg godt
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjenner noen som har tenåringer som går på ungdomsskolen nå, og det er meningen at foreldrene skal komme med kaker og sånn til ett slags kake-salg. Men foreldre-representanten mener at kakene ikke skal ha noe som helst frø eller nøtter i seg, ettsom noen muligens kan være allergiske mot slike ting. Helst ikke noen egg (eller melk) heller, i tilfelle noen kan ha intoleranse / allergi mot dette. I tillegg skal det helst ikke være sukker heller! For "alle veit vel hvor fryktelig usunt sukker er" samt at kakene helst skal være gluten-frie også! Men hva i all verden skal man egentlig lage kake av da? Anonymkode: d8043...290 Tja. Man kan lage gelé? Alle tenåringer elsker vel gelé formet som Toget Thomas? Men helt på alvor: hvem bryr seg om hva en litt snål person sier? Foreldrene til tenåringer er voksne mennesker og bestemmer selvsagt helt selv hva (om noe) de velger å ha med. Og så kan det være lurt å samkjøre litt, sånn at ikke alle kakene inneholder det samme. Jeg baker feks gjerne muffins med kokosmelk og olje til arrangementer. Fri for nøtter, melk og egg og attpåtil veganske, om en veganer skulle rusle innom. Hva enn en baker: det er omtrnksomt å skrive ingrediensene på en lapp og legge ved kaken. Så slipper folk å spise noe de ikke bør spise. Anonymkode: e4234...c68 1
Stars Skrevet 14. juli 2016 #20 Skrevet 14. juli 2016 Det er helt umulig å tilfredsstille alle krav i en og samme kake, må nok forskjellige varianter til ja. 2 timer siden, Carrot skrev: gele! :D og ostekake kanskje? Gele inneholder gelatin, noe muslimer og vegetarianere ikke kan spise... Om man ikke finner en variant basert på agar agar da... Og da blir det samme problem med ostekake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå