Gå til innhold

Den evinnelige roteskuffen på kjøkkenet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste jeg kjenner har en roteskuff i huset, oftest på kjøkkenet. Jeg også. Faktisk har jeg to stykker. 

Jeg er en veldig ryddig person (sånn egentlig), og jeg hater å ha roteskuff. Tingene yngler jo nedi der, og til slutt finner man jo uansett ikke en dritt. Jeg vil jo mye heller ha plass til kjøkkenting i kjøkkenskuffene, men hvor i all verden legger man alle disse småtingene som har en tendens til å havne i roteskuffen? Skruer, spiker, stifter, kulepenner, strikker, binders,taperuller, postit-blokker, you name it...

Jeg er primært ute etter en helt annen løsning enn kjøkkenskuff. til nød en metode for bedre organisering i kjøkkenskuffen. 

Tips?

Anonymkode: 41821...0e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ikke en kommode i gangen for eksempel, hvor du har plass til et par skoesker med alt innholdet fra roteskuffen? Eller nederst i klesskapet på soverommet?

Forslag til sortering hvis du ikke har andre steder å oppbevare ting:

Skruer, spiker, stifter: i verktøy/malingsskapet eller skrinet eller boden. Der som hammeren og skrujernet ditt ligger.

Strikker og binders og taperuller: i en egen liten boks oppi roteskuffen.

Postit-blokker og kulepenner: løst i roteskuffen, hvis du bruker dette oftere enn andre ting.

Kakelys og ballonger: i en egen liten boks oppi roteskuffen.

Osv...

Ikke ha mer ting i skuffen enn at du klarer å se alt ved første øyekast når du åpner den. Å sortere ting fra "samme kategori" i forskjellige små bokser funker gull. Skriv gjerne på lokket hva som er oppi :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Jacuzzi skrev:

Du har ikke en kommode i gangen for eksempel, hvor du har plass til et par skoesker med alt innholdet fra roteskuffen? Eller nederst i klesskapet på soverommet?

Forslag til sortering hvis du ikke har andre steder å oppbevare ting:

Skruer, spiker, stifter: i verktøy/malingsskapet eller skrinet eller boden. Der som hammeren og skrujernet ditt ligger.

Strikker og binders og taperuller: i en egen liten boks oppi roteskuffen.

Postit-blokker og kulepenner: løst i roteskuffen, hvis du bruker dette oftere enn andre ting.

Kakelys og ballonger: i en egen liten boks oppi roteskuffen.

Osv...

Ikke ha mer ting i skuffen enn at du klarer å se alt ved første øyekast når du åpner den. Å sortere ting fra "samme kategori" i forskjellige små bokser funker gull. Skriv gjerne på lokket hva som er oppi :)

Takk for svar! :)

Hm...jeg tror faktisk jeg har en ledig skuff i et skap i stua. Kanskje hvis jeg organiserer med småbokser oppi der..! :tommel: Men jeg må ha en grundig ryddesjau aller først, vet jeg, og den merker jeg at jeg utsetter, altså, for fy søren for et kaos.

Jeg har vært innom tanken på en løsning som er noe helt annet enn kjøkkenskuff, som f.eks en minikommode, men den skal jo ha plass et sted den og, da. :vetikke: 

Skrevet

Det var en smart minikommode ja! Den kan jo kanskje få plass liggende oppi skuffen? 

Totalopprydning er bra, å gå gjennom hver eneste kjøkkenskuff og skap og klesskap, ALT rett og slett, og renske opp. Har nettopp gjort det selv fordi jeg skal flytte.. Tror jeg kastet ca 20% av alt jeg eier! Men det er k j e d e l i g da ;) Men føles fantastisk etterpå! 

AnonymBruker
Skrevet

Er det skuff nummer tre fra oven?

Anonymkode: d09c5...7fc

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Det du har i roteskuffen din, har jeg i en eske med kontorting. Men har allikevel klart å få to roteskuffer på kjøkkenet, med ting som nøkkelringer og annet tull som kanskje kommer til nytte en dag. 

AnonymBruker
Skrevet

Har ingen roteskuff, enda... :P 

Anonymkode: b71d7...9df

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en roteskål. Prøver å rydde den ukentlig (ja XD) men av en eller annen grunn er det en drøss med ting som alltid blir liggende igjen uke etter uke.

Anonymkode: 31378...96d

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i all verden visste du det??? :daane::ler: 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Bossa Nova skrev:

Det du har i roteskuffen din, har jeg i en eske med kontorting. Men har allikevel klart å få to roteskuffer på kjøkkenet, med ting som nøkkelringer og annet tull som kanskje kommer til nytte en dag. 

Det er merkelig, det der altså - de sniker seg liksom på! :klo: 

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ingen roteskuff, enda... :P 

Anonymkode: b71d7...9df

:filer: 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en roteskål. Prøver å rydde den ukentlig (ja XD) men av en eller annen grunn er det en drøss med ting som alltid blir liggende igjen uke etter uke.

Anonymkode: 31378...96d

Det er en jobb som aldri tar slutt. :sad:

Jeg hadde en liten kurvboks en gang men den ble så full, og jeg orker dessuten ikke å se rotet, så det endte jo da opp med roteskuff. :sukk: 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste jeg kjenner har en roteskuff i huset, oftest på kjøkkenet. Jeg også. Faktisk har jeg to stykker. 

Jeg er en veldig ryddig person (sånn egentlig), og jeg hater å ha roteskuff. Tingene yngler jo nedi der, og til slutt finner man jo uansett ikke en dritt. Jeg vil jo mye heller ha plass til kjøkkenting i kjøkkenskuffene, men hvor i all verden legger man alle disse småtingene som har en tendens til å havne i roteskuffen? Skruer, spiker, stifter, kulepenner, strikker, binders,taperuller, postit-blokker, you name it...

Jeg er primært ute etter en helt annen løsning enn kjøkkenskuff. til nød en metode for bedre organisering i kjøkkenskuffen. 

Tips?

Du finner et hjem til dem.

Jeg har handlelisten og huskelappene digitalt. Sparer meg for lapper og små skriveblokker over alt. Gjør også at jeg kun trenger en penn på kjøkkenet (til å notere måned og hva det er på ting før jeg fryser dem). Den pennen er i skapet der frysetapen ligger. Skruer bærer jeg til verktøykassa eller kaster. Alt kontorutstyr havner i kontorpult-skuffa. Stifter, strikker, binders og annet skrot havner der det hører hjemme: i søpla. Jeg har ikke hatt en roteskuff på 6 år, og jeg savner ikke en ting av det som var der. Mitt forslag: putt kontortingene på kontoret (har du ikke kontor: kjøp en pen eske av passe størrelse og sett den på en hylle og du har kontor-in-a-box), kast alt annet. Har du papir som kommer i posten: skaff deg Digipost og nei-til-reklame lapper. Til nøkler foreslår jeg en pen skål/vase/skrin ved inngangsdøren (min står oppå skohylla). Drop nøkler i og ting er ryddig.

Anonymkode: cc027...c9c

• Liker 1
Skrevet

Har ikke rot i kjøkkenskuffa, etter at vi flyttet til et hus med bare tre skuffer på kjøkkenet. Nå har jeg disse tingene i de øverste små skuffene i kjøpmannsdisken, som står i gangen, men de er sortert i kategorier, bortsett fra den ene som er mer uspesifisert. 

Synes det er greit å ha batterier, småspiker og stifter skrujern, ladekabler, skrivesaker, tape og en rekke andre ting i nærheten, så jeg er mer fornøyd enn da jeg hadde roteskuff. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tips?

Skal dette være mulig å svare på så bør du nesten enten poste et bilde av roteskuffen din eller fortelle oss hva en roteskuff inneholder. Vi har ikke sånt, vi har faste plasser til alt unntatt rot. Rot gidder vi ikke ha. 

Anonymkode: 7388f...bd8

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.7.2016 at 19.56, AnonymBruker skrev:

Den 14.7.2016 at 20.23, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det må være langt bortimot en universell lov at roteskuffen er skuff nr. 3 fra oven. Aner ikke hvorfor, men slik er det hos oss også. Og hos foreldrene mine. Og jeg tror jaggu svigermor føyer seg til i rekken hun også. :ler:

Anonymkode: 81ba3...4a9

AnonymBruker
Skrevet
Den 14.7.2016 at 20.23, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetta siden jeg en gang leste (husker selvfølgelig ikke hvor) at "alle" har skuff nummer tre som roteskuff. :P Gøy at det stemte for deg også.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det må være langt bortimot en universell lov at roteskuffen er skuff nr. 3 fra oven. Aner ikke hvorfor, men slik er det hos oss også. Og hos foreldrene mine. Og jeg tror jaggu svigermor føyer seg til i rekken hun også. :ler:

Ja, virker nesten sånn. Vi også har skuff nr. 3 som den o' store roteskuffen. :biggrin:

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjetta siden jeg en gang leste (husker selvfølgelig ikke hvor) at "alle" har skuff nummer tre som roteskuff. :P Gøy at det stemte for deg også.

Ja, virker nesten sånn. Vi også har skuff nr. 3 som den o' store roteskuffen. :biggrin:

Jeg sa jeg ikke visste hvorfor, men kan godt forsøke å bruke litt logikk: De øverste skuffene er lettest tilgjengelig, og brukes til ting man bruker oftest. Bestikk øverst og diverse redskaper (visper, øser, stekespader etc.) i skuff nr. 2. Skuff nr. 3 er langt nok nede til å ikke være "prioritert", men høyt nok oppe til å likevel være lett tilgjengelig siden den ofte brukes flere ganger om dagen. Skuff 3 og 4 brukes til gryteunderlag (daglig bruk, men gjerne bare en gang om dagen) og kopphåndklær (ofte sjeldnere enn daglig i våre oppvaskmaskintider). 

(Høres det logisk ut, eller er jeg helt på jordet? :) )

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker også skuff nummer tre som roteskuff. Den er stor og romslig. Og stappa. Det er ikke plass til mer, rett og slett. Jeg tør knapt å åpne den, for da renner det over. Jeg har forsøkt å sortere i lure bokser osv., men så får jeg noe nytt som skal oppi der som ikke passer sammen med det andre, og sånn fortsetter det...

AnonymBruker
Skrevet

Skuff nr 4 er poseskuff (og div.)  hos meg

Skuff nr 5 er "roteskuff" med lyspærer, batterier, sikringer, skrujern m.m.

Anonymkode: 842e0...ba6

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skuff nr 4 er poseskuff (og div.)  hos meg

Skuff nr 5 er "roteskuff" med lyspærer, batterier, sikringer, skrujern m.m.

Poseskuffen! Hvordan kunne jeg glemme den? :klaske: Til mitt forsvar har jeg 9 kjøkkenskuffer, 5 på 40 cm og 4 på 60 cm, så jeg er litt bortskjemt med skuffeplass. Roteskuffen er for sikkerhets skyld en av 60-centimeterne. Den lever opp til navnet sitt. :fnise:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poseskuffen! Hvordan kunne jeg glemme den? :klaske: Til mitt forsvar har jeg 9 kjøkkenskuffer, 5 på 40 cm og 4 på 60 cm, så jeg er litt bortskjemt med skuffeplass. Roteskuffen er for sikkerhets skyld en av 60-centimeterne. Den lever opp til navnet sitt. :fnise:

:)

Min mormor hadde også hovtang i den nederste skuffen sammen med verktøy og sikringer m.m., men jeg aner ikke hva hun brukte hovtanga til, hun hadde jo ikke hest?

Mulig for å trekke ut spikre med?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...