Gå til innhold

Sentral toroms eller usentral treroms? Urbane prøvere tviler..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen kjøpte vår første leilighet for to år siden, da vi begge var studenter. Fordi vi samtidig bestemte oss for å slutte med prevensjon, var vi opptatt av at vi burde kjøpe en leilighet med to soverom slik at vi hadde et barnerom i tilfelle. Dermed endte vi opp med en treroms leilighet i Oslo-Suburbia. To år har gått uten at jeg har blitt gravid, og nå begynner jeg å savne nærheten til sentrum, butikker, kafeer, byliv og gang/sykkelavstand til venner. Jeg innser at det kanskje er NÅ vi har mulighet til å virkelig nyte byen, mens vi er ferdige med studiene og før vi har fått barn. Det er jo nå vi burde bo i sentrum!

Jeg leker med tanken om å flytte, men på disse to årene har jo prisene steget noe villt inne i sentrum. Vi har nok ikke råd til stort mer enn en toroms leilighet. Og det er jo veldig ufornuftig å flytte fra en treroms til en toroms når man fortsatt prøver å få barn, ikke sant? 

Samtidig: Prisene stiger mer i sentrum - tenk om muligheten til å eie noe sentralt og være med på prisstigning glipper for oss nå?

Der vi bor nå er det fint å bo med små barn. Men det er litt kjedelig for oss voksne. Tenk så mye gøyere det ser ut å ha mammaperm på kafe på Grunerløkka enn på kjøkkenet i drabantbyen, liksom?

Anonymkode: 9f521...8f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er "suburbia" ? Oppsal? Skullerud? Grorud? Er barn noe dere bør tenke på nå innen 1-2 år, eller har dere god tid?

Jeg personlig hadde ikke orket å begi meg ut på kaoset det er å skulle kjøpe seg en 2 roms sentralt i Oslo, da må man belage seg på å betale langt mer enn hva boligen faktisk er verdt. Det er forsåvidt greit hvis prisstigningen fortsetter i flere år til, men hva om det snur? 

Jeg syntes også det var deilig og bo sentralt i Oslo, men jeg satte mer pris på stabiliteten og roen litt utenfor. Dere kan jo såklart bo i en 2roms med et barn en stund også, men jeg hadde foretrukket friskere luft og kanskje balkong/marka i nærheten med en liten en. Men det er jo bare mine preferanser :)

• Liker 4
Gjest Fjott
Skrevet

Jeg bor med barn relativt sentralt og jobber også der. Før barn var det ideelt, men absolutt ikke etter barn. Det er veldig midlertidig at dere kommer til å trives på en toroms.

Det er trangt, alltid støyete og ikke minst dyrt. 

Du kan vel bare ta tbane/buss avogtil i permisjon?

Jeg vurderer omvendt valg av deg nettopp fordi livet med barn er helt annerledes ifht behov og realistiske muligheter for å bruke bylivet. 

Er ikke kult å henge på Kaffebrenneriet med hylende unge som kun vil sove i trillende vogn liksom 😛 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo klart at det er mye mer fornuftig å beholde treromsboligen nå som dere planlegger å få barn. 

Ettersom du er så opptatt av å bo i sentrum og ha kort gangavstand til butikker, caféer, bylivet og lignende. Er dere sikre på at dere vil ha barn nå? Eller er det at det er et godt tidspunkt med boligkjøp og endte studier som gjør at dette er det neste i rekken? Jeg synes bare dette er litt underlige tanker og prioriteringer nå som man har barn i nær fremtid. Hvor du har lyst til å tilbringe mammapermen er jo ikke det viktigste å tenke på. 

Anonymkode: 1f57d...ce3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, 2shy skrev:

Hvor er "suburbia" ? Oppsal? Skullerud? Grorud? Er barn noe dere bør tenke på nå innen 1-2 år, eller har dere god tid?

Jeg personlig hadde ikke orket å begi meg ut på kaoset det er å skulle kjøpe seg en 2 roms sentralt i Oslo, da må man belage seg på å betale langt mer enn hva boligen faktisk er verdt. Det er forsåvidt greit hvis prisstigningen fortsetter i flere år til, men hva om det snur? 

Jeg syntes også det var deilig og bo sentralt i Oslo, men jeg satte mer pris på stabiliteten og roen litt utenfor. Dere kan jo såklart bo i en 2roms med et barn en stund også, men jeg hadde foretrukket friskere luft og kanskje balkong/marka i nærheten med en liten en. Men det er jo bare mine preferanser :)

Takk for svar! Mitt "Suburbia" er i Groruddalen, ca 20 min med Tbane fra Jernbanetorget. Grønt og trygt å bo her med barn virker det som, mye småbarnsfamilier her, men ingen av våre venner bor i nærheten. Vi er åpne for barn nå om jeg blir gravid, så det kan jo fort skje.. Samtidig er ikke tidspunktet perfekt mht jobb, så er ikke superaktive prøvere heller. Jeg tror jeg ville synes det var fint her om vi hadde barn, det var jo derfor vi flyttet hit, men jeg kjeder meg her nå..

Åh, jeg tror jeg angrer på at vi ikke kjøpte en sentral toroms tidligere, så kunne vi heller flyttet om jeg ble gravid!

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Mitt "Suburbia" er i Groruddalen, ca 20 min med Tbane fra Jernbanetorget. Grønt og trygt å bo her med barn virker det som, mye småbarnsfamilier her, men ingen av våre venner bor i nærheten. Vi er åpne for barn nå om jeg blir gravid, så det kan jo fort skje.. Samtidig er ikke tidspunktet perfekt mht jobb, så er ikke superaktive prøvere heller. Jeg tror jeg ville synes det var fint her om vi hadde barn, det var jo derfor vi flyttet hit, men jeg kjeder meg her nå..

Åh, jeg tror jeg angrer på at vi ikke kjøpte en sentral toroms tidligere, så kunne vi heller flyttet om jeg ble gravid!

Det er vanskelig å forutsi fremtiden, for alt du vet kan det ta 5 år før det er meninga at dere skal få barn? Det skinner egentlig veldig igjennom hva du innerst inne ønsker; flytte i en 2-roms i byen. Jeg foreslår at dere gjør det, også er dere heller beredt på å flytte igjen etter dere har fått barn :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere leie ut og så leie noe selv?

Anonymkode: 4eeff...652

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart at det er mye mer fornuftig å beholde treromsboligen nå som dere planlegger å få barn. 

Ettersom du er så opptatt av å bo i sentrum og ha kort gangavstand til butikker, caféer, bylivet og lignende. Er dere sikre på at dere vil ha barn nå? Eller er det at det er et godt tidspunkt med boligkjøp og endte studier som gjør at dette er det neste i rekken? Jeg synes bare dette er litt underlige tanker og prioriteringer nå som man har barn i nær fremtid. Hvor du har lyst til å tilbringe mammapermen er jo ikke det viktigste å tenke på. 

Anonymkode: 1f57d...ce3

Tror kanskje jeg så for meg at det skulle komme barn ganske fort etter at vi flyttet til Suburbia. Og så viser det seg at det ikke nødvendigvis gjør det, og da var det ikke så gøy å bo der blant alle barnefamiliene, mens alle vennene var igjen i sentrum..

Men jeg trives jo helt greit, og det er jo fint å ha stor plass. Kanskje jeg bare er i en litt desperat fase eller en liten identitetskrise akkurat nå.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan dere leie ut og så leie noe selv?

Anonymkode: 4eeff...652

Ja, det kom jeg akkurat på selv også!! Kanskje det hadde vært en mulighet? Vet ikke om det ville lønt seg økonomisk da.

Skrevet

Har dere mulighet til å kjøpe en toroms med separat kjøkken, som dere kan bygge om til treroms? 

Jeg elsker bylivet og kommer ikke til å flytte til forstedene bare fordi vi er prøvere. Vi nyter livet i sentrum og ser ikke noen problemer med å bo sentralt med en liten tass. Når det eventuelle barnet blir eldre så får vi se...

Skrevet

Jeg bodde omtrent der du bor nå, og 20 minutter med bane er ikke akkurat mye. Går bane relativt ofte også. Og så det koster jo litt å selge, så om dere selger nå og finner ut om to år at det kanskje ikke er så gøy å bo i en toroms med barn så bruker dere opp all eventuell prisstigning på å flytte to ganger.

Tror nok du hadde vært veldig fornøyd med å bo der dere bor nå om dere allerede hadde hatt barn så jeg ville holdt ut litt til :)

• Liker 4
Skrevet

Kan jo alltids leie en 2-roms sentralt for ca. det samme som dere får leid ut 3-roms på Grorud for. Men husk du må skatte av leieinntektene. I tillegg, om dere bestemmer dere etter hvert for å selge på Grorud, så må dere ha bodd der minst 12 av siste 24 mnd, ellers må dere skatte av prisstigningen på boligen. 

Bomma nok den gangen dere kjøpte på Grorud ja, slik det fremkommer av hva du skriver, men lite å gjøre med det nå.  Men jeg syns absolutt ikke dere bør selge/kjøpe nå, for så å kjøpe nytt igjen suburb om det skulle dukke opp et lite frø om 1-2 år. Da er dere nesten dømt til å tape penger. Koster mye å selge/kjøpe leilighet. At prisstigningen, om det blir noen, skal stige så mye mer sentralt enn på Grorud er gambling.

• Liker 3
Skrevet

Synes det høres ut som du kjeder deg der du bor nå og har veldig lyst å flytte, da hadde jeg gjort det. Du kan enten sitte og gruble på dette til det er for sent eller gjøre det du burde gjort for to år siden.

Det er jo ikke akkurat sånn at det er umulig å oppdra et barn i byen heller, men om det er sånn at dere skal rett tilbake til faenivold og kjede dere igjen så fort du tester positivt, så høres det ut som at å leie kan være det smarteste. Jeg tror nok det er trygt å kjøpe sentralt i Oslo (selv om flere har begynt å spå dommedag for boligmarkedet generelt), men om dere har veldig kort perspektiv på å bo så skal det godt gjøres å tjene inn det det koster å selge og kjøpe.

• Liker 1
Skrevet (endret)

20 minutter er vel ikke så lang reisetid til sentrum.

Endret av Summers
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg må innfinne meg meg min nye identitet som barnløs sub-urbanist. Jeg har jo bodd mange år i sentrum også, og vet hvor slitsom det er å ha det trangt og bråkete hele tiden. Og det er jo ikke sÅÅ langt til sentrum, jeg kan dra dit når jeg vil. Problemet mitt er vel at jeg vil ha i pose og sekk, og akkurat nå har vi bare såvidt råd til (plast)pose. 

Takk for alle råd! Det hjelper å klage litt og å høre hva dere har å si!

TS

Skrevet

Du kan jo i tillegg skaffe deg nye venner som bor nærmere. Er jo ingen garanti for at dine tidligere venner kommer til å fortsette å bo i sentrum i lang tid fremover.

• Liker 1
Skrevet

Hva med en treroms på feks Sinsen, Sandaker eller Nydalen? Vil det være sentralt nok? Vil det være innenfor rekkevidde økonomisk? Jeg har hatt permisjoner boende i ca de områdene og syntes det var helt topp. Fint å trille både oppover og nedover elva med mine små som dessverre ikke var i kategorien "cafebaby" :-p ;-)

• Liker 1
Gjest Fjott
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg må innfinne meg meg min nye identitet som barnløs sub-urbanist. Jeg har jo bodd mange år i sentrum også, og vet hvor slitsom det er å ha det trangt og bråkete hele tiden. Og det er jo ikke sÅÅ langt til sentrum, jeg kan dra dit når jeg vil. Problemet mitt er vel at jeg vil ha i pose og sekk, og akkurat nå har vi bare såvidt råd til (plast)pose. 

Takk for alle råd! Det hjelper å klage litt og å høre hva dere har å si!

TS

Du kan komme til meg og teste barnevogn på trikken og full tbane hvor du ikke får plass.

I Markveien må du hele tiden passe på å ikke bli kjørt ned av syklister og sure fotgjengere som hater barnevogner, og se deg for da bilistene ikke akkurat gidder tilpasse seg særlig.

Cafeene er stappfulle og uten stellebord(stort sett, bortsett fra Waynes avogtil), og uten å overdrie en gang så blir du stoppet av gateselgere av ymse art minst 20 ganger ila dagen. Kødder ikke, dette gjelder helt opp til Torshov(de flytter seg stadig oppover og nedover). De ELSKER mødre med barnevogn, tror de tenker vi er lette å manipulere eller noe :ler: Det var for å være seriøs ganske slitsomt, jeg var på nippet til å gråte noen ganger når du endelig har fått barnet til å sove og du hundrende gang blir oppsøkt av en selger som vekker ungen som du vet kommer til å lage et helsike resten av dagen fordi soving gikk i vasken. Det skjedde omtrent h-v-e-r dag, og tilslutt begynte jeg (uten hell) å gå med øretelefoner selv om jeg ikke hørte på musikk bare i håp om at de trodde jeg ikke hørte dem. Jævlig irriterende for å si det mildt. Og oppå der har en "musikere" fra Romania som spiller nevrotisk musikk, og rusmisbrukere/fylliker som baler ivei i parkene.

Du får rett og slett ikke gå i fred - og dette skal du kombinere med å være stresset fordi ungen våknet av den j*******la trikken når du har forsøkt å trille den i svn i 30 minutter etter 2 timers søvn på natten. 

Ja, det er positivt at man kan kjøpe kaffe på kaffebar - men det er stort sett det eneste som trumfer muligheten til å kunne bruke 15 minutter på toget fra Grorud(eller ta tbanen til Tøyen f.eks).

Jeg tok aldri kollektiv om jeg ikke MÅTTE, rett og slett fordi busser og trikker var så fulle at jeg ofte måtte vente lenge. Tbanen har såogsi alltid plass, og du bruker jo like lang tid til Grorud som fra Torshov/Sagene til sentrum.

Test ei helg med babyprøvelser i sentrum og du skjønner hva jeg mener :P

Man føler seg like isolert inne i en leilighet med spedbarn på Grünerløkka som du gjør på på Grorud eller andre bydeler i Oslo.

Jeg tør påstå at de som ikke har testet krevende småbarn i byen ikke kan gi råd her :ler: Det var greit nok i permisjonen altså, men jeg hadde lite nytte av at venner bodde relativt nærme. Det er umulig å føre en lengre samtale med voksne med barn tilstede, så de treffer du jo alene uansett mens samboer har ungen. 

Når ungen kommer en gang får du barselgruppe i bydelen og blir kjent med folk som bor der.

Endret av Fjott
Gjest Fjott
Skrevet (endret)
25 minutter siden, kokkos skrev:

Hva med en treroms på feks Sinsen, Sandaker eller Nydalen? Vil det være sentralt nok? Vil det være innenfor rekkevidde økonomisk? Jeg har hatt permisjoner boende i ca de områdene og syntes det var helt topp. Fint å trille både oppover og nedover elva med mine små som dessverre ikke var i kategorien "cafebaby" :-p ;-)

Jeg bor ett av de stedene, og naboleiligheten på 66 m2 ble solgt for 5,5 mill+3500 i månedlige utgifter.

Har du 3roms på Grorud har du sannsynligvis ikke penger til det. Sinsen er og dyrt nå pga Lørenutbygging. 

Man bruker uansett omtrentlig like lang tid til sentrum derfra. Jeg ser ikke heeeeelt forskjellen på 5-7 minutter på tbane og sinnsykt mye høyere priser.

Endret av Fjott
Skrevet
21 minutter siden, Fjott skrev:

Jeg bor ett av de stedene, og naboleiligheten på 66 m2 ble solgt for 5,5 mill+3500 i månedlige utgifter.

Har du 3roms på Grorud har du sannsynligvis ikke penger til det. Sinsen er og dyrt nå pga Lørenutbygging. 

Man bruker uansett omtrentlig like lang tid til sentrum derfra. Jeg ser ikke heeeeelt forskjellen på 5-7 minutter på tbane og sinnsykt mye høyere priser.

Sånn helt seriøst 5,5mill? Shitt!! :-o Jeg er ikke kjempeoppdatert, og jeg veit det er dyre tider, men det kan da ikke være representativt? Jeg solgte 68 kvadrat på Torshov for drøye 3 mill for 4 år siden. Veit det har blitt dyrere siden da, men så ille som 5 mill er det definitivt ikke.

TS: følg med på finn og ring megler i etterkant av at boliger er solgt for å høre om prisen. Da kan du speide deg ut områder som kan være innen rekkevidde og deretter vurdere om det er verdt flyttestrev og flytteutgifter å komme seg litt mer sentralt.

• Liker 1
Skrevet

Poenget var vel mye forskjellen på det å måtte sitte 20min på tbanen for å komme seg noen vei, framfor å rusle ut døra og være i utkanten av kaféland i løpet av en 5minutters spasertur. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...