AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Hei Jeg har spørsmål ang. betalingsanmerkninger, jeg kom til norge når jeg var 17 år og begynte å jobbe med en gang når jeg kom til Norge pga min far hadde gatekjøkken og min stemor hadde familiebarnehage. De tok hele lønna, jeg kunne ikke norsk og mine rettigheter da,,, etter tre år jeg hadde bodd i Norge, dem tok opp lånet på navnet mitt og på mine søskene som medlåner. Vi ble tvunget til å skrive under papirer og dem klarte å skaffe bolig og stor lån på navnet vårt. I begynnelsen betalte dem lånet men etter hvert så sluttet dem å betale og lånet gikk til innkasoo, boligen ble tvang solgt med tap og vi sto igjen med lånet. Mine søskene vil ikke betale lånet og det er kun jeg som betaler og har fått betalingsanmerkniger. Nå står jeg i vanskelig situasjon, klarer ikke skaffe meg lån til å kjøpe leilighet eller noe som helst, begynner å bli sliten av å betale et lån som jeg ikke har tatt og ikke har brukt. Låney stiger og stiger pga høye renter Har tatt kontakt meg økonomiske rådgiver nav men ingen nytte. har dere noe forslag til at hvordan jeg kan komme ut av sånn situasjon, har lyst å starte normal liv som alle andre. Hilsen en som begynner å bli slitten av alt Anonymkode: 186c2...41e
Babi Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Uff, for en kjip situasjon du har havnet i jeg aner ikke, men tror nesten du må ta kontakt med en advokat. Mange har gratis/rimelig første konsultasjon, eller du kan ha krav på fri rettshjelp. Litt usikker akkurat der. Snakk med familien, be de ordne opp. Mulig du må stevne familien din for retten om de nekter å ta ansvar. Min mann ble utsatt for ID-tyveri 12 år siden og sliter fortsatt med et lån han ikke har tatt opp, så vet litt hvordan det er...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 10 minutter siden, Babi skrev: Uff, for en kjip situasjon du har havnet i jeg aner ikke, men tror nesten du må ta kontakt med en advokat. Mange har gratis/rimelig første konsultasjon, eller du kan ha krav på fri rettshjelp. Litt usikker akkurat der. Snakk med familien, be de ordne opp. Mulig du må stevne familien din for retten om de nekter å ta ansvar. Min mann ble utsatt for ID-tyveri 12 år siden og sliter fortsatt med et lån han ikke har tatt opp, så vet litt hvordan det er... Takk for forslaget... jeg har også tenkt å ta kontakt med advokat.. men jeg har ikke funnet en som kan ta sånne saker. har vært i kontakt med et par men har ikke kommet videre med saken. Anonymkode: 186c2...41e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Ja, her må du få hjelp fra en advokat. Å skrive under på papirer på grunn av press gjør underskriften heller ikke gyldig. Det er jo vanskelig å etterprøve, men ettersom dette er dine foreldre og situasjonen var slik den var kan det muligens argumenteres godt nok for det. Særlig da du var så ung som du var. Jeg håper det løser seg, men det er lurt at dere som søsken går sammen om dette. Det er dere som er den tapende part her, og det er synd da dere ble presset til å gjøre det. Det eneste som kan være vanskelig er at dere da må gå imot deres egne foreldre. Er du villig til det? Er dine søsken villig til det? Anonymkode: 52419...4f5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, her må du få hjelp fra en advokat. Å skrive under på papirer på grunn av press gjør underskriften heller ikke gyldig. Det er jo vanskelig å etterprøve, men ettersom dette er dine foreldre og situasjonen var slik den var kan det muligens argumenteres godt nok for det. Særlig da du var så ung som du var. Jeg håper det løser seg, men det er lurt at dere som søsken går sammen om dette. Det er dere som er den tapende part her, og det er synd da dere ble presset til å gjøre det. Det eneste som kan være vanskelig er at dere da må gå imot deres egne foreldre. Er du villig til det? Er dine søsken villig til det? Anonymkode: 52419...4f5 Ja jeg er villig til å gå imot dem men ikke søskene mine.. det er kun jeg som betaler og det hjelper ganske lite. jeg tok kontakt med advokaten men han mente det er veldig komplisert sak og kommer til å koste meg dyrt. så tenkte jeg å snake med min stemor og min far slik at de kunne overføre lånet på dems navn men det var ikke til nyte dem har sluttet å ta opp telefonen min og svare på meldingene mine.. har dere link til noen advokater som kan ta seg av sånne saker ? tusen takk Anonymkode: 186c2...41e
Paeonia Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Men står lånet på deg og boligen på dem? Hvis alt står på deg kan du bare selge det....
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, Babi skrev: Uff, for en kjip situasjon du har havnet i jeg aner ikke, men tror nesten du må ta kontakt med en advokat. Mange har gratis/rimelig første konsultasjon, eller du kan ha krav på fri rettshjelp. Litt usikker akkurat der. Snakk med familien, be de ordne opp. Mulig du må stevne familien din for retten om de nekter å ta ansvar. Min mann ble utsatt for ID-tyveri 12 år siden og sliter fortsatt med et lån han ikke har tatt opp, så vet litt hvordan det er... Dette er ikke saker man får fri rettshjelp til uten videre. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/800gjeld der er vel det eneste stedet ts kan få veiledning om videre fremgangsmåte. Anonymkode: 1650b...726
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Jeg ville bare latt gjelden være. Skaffet meg ny identitet og begynt på nytt. Anonymkode: 1e1e0...448
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 9 minutter siden, Paeonia skrev: Men står lånet på deg og boligen på dem? Hvis alt står på deg kan du bare selge det.... Boligen ble solgt med tap, ellers så hadde ikke vært problemet... jeg hadde sikkert bare tatt over boligen Anonymkode: 186c2...41e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke saker man får fri rettshjelp til uten videre. https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/800gjeld der er vel det eneste stedet ts kan få veiledning om videre fremgangsmåte. Anonymkode: 1650b...726 Tusen takk skal høre med dem. Anonymkode: 186c2...41e
Blondinka Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville bare latt gjelden være. Skaffet meg ny identitet og begynt på nytt. Anonymkode: 1e1e0...448 Og hvordan mener du det skal gå til? 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 Hvis du skal ha en advokat må du være ganske tydelig på hva du sikter dem for. Dersom du var mindreårig da du skrev under eller godtok noe, er det selvsagt en sak. Dersom du var voksen, så er saken en annen - da står man inne for det man skriver under på. Om du faktisk ble tvunget av dine foreldre, inklusive trusler, så kan du anmelde dem for dette. Vær selvsagt bevisst at det kommer til å bli vanskelig å gå imot egen familie på den måten. Det vil også stilles spørsmål ved hvorfor du lot dette skure og gå såpass lenge. Dersom dine søsken er medlåntakere er de pliktige å steppe inn mht. et misligholdt lån, enten de "vil" eller ikke. Det finnes ikke noen enkel løsning der du kan fritas for dette uten at familien innblandes. Så du må være tydelig på hva du faktisk vil anklage dem for, og hva du evt. har av bevis. Anbefaler å spesifikt lete etter en advokat som snakker ditt morsmål, og antakelig har erfaring med saker som dette. Anonymkode: 4d754...664
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du skal ha en advokat må du være ganske tydelig på hva du sikter dem for. Dersom du var mindreårig da du skrev under eller godtok noe, er det selvsagt en sak. Dersom du var voksen, så er saken en annen - da står man inne for det man skriver under på. Om du faktisk ble tvunget av dine foreldre, inklusive trusler, så kan du anmelde dem for dette. Vær selvsagt bevisst at det kommer til å bli vanskelig å gå imot egen familie på den måten. Det vil også stilles spørsmål ved hvorfor du lot dette skure og gå såpass lenge. Dersom dine søsken er medlåntakere er de pliktige å steppe inn mht. et misligholdt lån, enten de "vil" eller ikke. Det finnes ikke noen enkel løsning der du kan fritas for dette uten at familien innblandes. Så du må være tydelig på hva du faktisk vil anklage dem for, og hva du evt. har av bevis. Anbefaler å spesifikt lete etter en advokat som snakker ditt morsmål, og antakelig har erfaring med saker som dette. Anonymkode: 4d754...664 Ja jeg ville ikke anmelde dem før men siden dem verken tar opp telefonen min eller svarer på meldingene, så er jeg nødt til å ta stand og ta avgjørelsen, har snakket med søskene mine de er ikke villig til å gjøre noe som helst med lånet eller snakke med faren. men jeg vil bli kvitt den og begynne å leve normalt igjen. tusen takk for deres tid og forslag .. setter stor pris på det Anonymkode: 186c2...41e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 14 minutter siden, Blondinka skrev: Og hvordan mener du det skal gå til? De vanligste måtene å skaffe seg en ny identitet på er ulovlige, så jeg skal ikke legge ut om prosessen her. Men særlig vanskelig er det ikke. Anonymkode: 1e1e0...448
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: De vanligste måtene å skaffe seg en ny identitet på er ulovlige, så jeg skal ikke legge ut om prosessen her. Men særlig vanskelig er det ikke. Anonymkode: 1e1e0...448 Jeg vil ikke gjøre noe som helst ulovlig.. jeg hadde vært villig til å betale men det er en forbrukslån som har på løpende renter på 21% som gjør at renter er mer enn avdraget er og jeg klarer ikke betale. Anonymkode: 186c2...41e
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg ville ikke anmelde dem før men siden dem verken tar opp telefonen min eller svarer på meldingene, så er jeg nødt til å ta stand og ta avgjørelsen, har snakket med søskene mine de er ikke villig til å gjøre noe som helst med lånet eller snakke med faren. men jeg vil bli kvitt den og begynne å leve normalt igjen. tusen takk for deres tid og forslag .. setter stor pris på det Anonymkode: 186c2...41e Foreldrene dine høres ikke gode ut. Vær bevisst på andre ting som evt. kan legges til saken. Sier det fordi jeg har venninner fra andre land der det er ting som har foregått innad familien som for dem ikke er "så vanvittig ille", men som er lovbrudd her. F.eks. fysisk anstraffelse. Skal du først gå imot dem, så ville jeg lagt ved en smørbrødliste over punkter der de har feilet som foreldre. Anonymkode: 4d754...664
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Foreldrene dine høres ikke gode ut. Vær bevisst på andre ting som evt. kan legges til saken. Sier det fordi jeg har venninner fra andre land der det er ting som har foregått innad familien som for dem ikke er "så vanvittig ille", men som er lovbrudd her. F.eks. fysisk anstraffelse. Skal du først gå imot dem, så ville jeg lagt ved en smørbrødliste over punkter der de har feilet som foreldre. Anonymkode: 4d754...664 Skjønner det er alltid veldig vanskelig å stp mot familien uansett hva dem har gjort mot deg. Anonymkode: 186c2...41e
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2016 #18 Skrevet 15. juli 2016 Har du fast inntekt? Har du et godt forhold til din egen bank? Be om råd der. Hvis søsknene dine står som medlåntakere på det samme lånet og bekrefter din versjon av hvordan gjelden ble til, bør du ikke nøle med å få delt lånet slik at du betaler bare din del av det, og så bør du føre sak mot foreldrene dine slik at de overtar gjelden sin.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #19 Skrevet 15. juli 2016 29 minutter siden, Blondie65 skrev: Har du fast inntekt? Har du et godt forhold til din egen bank? Be om råd der. Hvis søsknene dine står som medlåntakere på det samme lånet og bekrefter din versjon av hvordan gjelden ble til, bør du ikke nøle med å få delt lånet slik at du betaler bare din del av det, og så bør du føre sak mot foreldrene dine slik at de overtar gjelden sin. Ja jeg jobber 100% fast og betaler avdrag hver måned.. har pratet med banken dem sier de ikke kan gjøre noe som helst siden saken har gått videre til Lindorff. Anonymkode: 186c2...41e
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #20 Skrevet 15. juli 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg jobber 100% fast og betaler avdrag hver måned.. har pratet med banken dem sier de ikke kan gjøre noe som helst siden saken har gått videre til Lindorff. Anonymkode: 186c2...41e Nei, banken kan ikke gjøre noe. Når gjeld er sendt videre til inkasso, er det inkassoselskapet du forholder deg til. Men dersom dine søsken faktisk står som medlåntakere på lånet, burde det stå flere navn i nedbetalingsplanen også. Har du papirene for hånd, så du kan sende inn til Lindorff? Mht. til sak mot foreldrene dine, så tas dette med advokat. Anonymkode: 4d754...664
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå