AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Jeg tenkte å løpe maraton om 3 måneder. Jeg har løpt en del de par siste månedene, men de siste ukene har det vært lite, men noe... jeg løper aldri intervaller e.l. men i et rolig og greit tempo som gjør at jeg kan jogge hele veien uten stopp. Altså 5-10 km. Kan løpe mye lenger enn det også, men det er ofte rundt 8 km jeg løper. Jeg leser på forumet at man må trene hardt og målrettet før lange løp. Hva kan egentlig skje om jeg løper maraton uten den ekstreme treningen? Altså, om jeg løper de 3-5 ganger i uken á 10 km og bytter litt på type terreng (skog/asfalt/grus) vil det da gå greit å løpe maraton uten å få skader? Jeg er ellers normalvektig og 27 år gammel. 42 kilometer er himla langt, og jeg ser at treningen min er langt under hva andre trener når de trener til lange løp, men jeg bare lurer på om det er mulig å gjennomføre selvom jeg ikke følger et strengt treningsprogram... Har forresten løpt i perioder de siste 4 årene, og har løpeteknikken og det i orden. Anonymkode: c1ce0...c0a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Det som skjer er vel at du ikke klarer å gjennomføre maraton. Hva er vitsen med maraton hvis du ikke vil trene? Anonymkode: 181b1...2e6 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Jeg vil krysse det av på lista over hva jeg skal gjøre i løpet av livet, det hadde vært kult å ha gjort det da Bare lurer på om det er mulig å gjennomføre når jeg ikke har det største treningsgrunnlaget. Jeg har jo viljen på plass da, det går vel litt på det også Anonymkode: c1ce0...c0a
Gjest Runforit Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Faren er skade om kroppen ikke er fysisk nok forberedt.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte å løpe maraton om 3 måneder. Jeg har løpt en del de par siste månedene, men de siste ukene har det vært lite, men noe... jeg løper aldri intervaller e.l. men i et rolig og greit tempo som gjør at jeg kan jogge hele veien uten stopp. Altså 5-10 km. Kan løpe mye lenger enn det også, men det er ofte rundt 8 km jeg løper. Jeg leser på forumet at man må trene hardt og målrettet før lange løp. Hva kan egentlig skje om jeg løper maraton uten den ekstreme treningen? Altså, om jeg løper de 3-5 ganger i uken á 10 km og bytter litt på type terreng (skog/asfalt/grus) vil det da gå greit å løpe maraton uten å få skader? Jeg er ellers normalvektig og 27 år gammel. 42 kilometer er himla langt, og jeg ser at treningen min er langt under hva andre trener når de trener til lange løp, men jeg bare lurer på om det er mulig å gjennomføre selvom jeg ikke følger et strengt treningsprogram... Har forresten løpt i perioder de siste 4 årene, og har løpeteknikken og det i orden. Anonymkode: c1ce0...c0a Løpte et maraton en gang uten å trene de siste fem månedene før løpet pga. at det var vinter og -20 grader ute . Fikk vondt i knærene og under føttene i et par uker etter løpet. Ble kjørt hjem av Røde Kors og måtte ha hjelp opp og ned trappen de neste to dagene. Fikk også kramper to ganger under maratonet, men fullførte fortsatt på rundt tre og en halv time Om det var verd det er en annen ting. Kjenner ikke noe til det i dag, noen år seinere. Kan for øvrig si at jeg var svært god løpsmessig gjennom oppveksten og nesten helt til jeg løpte maraton, så det kan hende at kroppen din reagerer annerledes. Prøv med halvmaraton først. Det er et stort steg opp til maraton. Anonymkode: ed0ac...3fa 3
Maximillian Cohen Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Du klarer nok å gjennomføre, men du vil bruke hele dagen, ha vondt i hele kroppen og du kommer aldri til å ville gjøre det igjen. Jeg sier "go for it", du vil i det minste bli en erfaring rikere. Her er litt om hva du kan forvente.
Cata Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 Anbefales ikke. Jeg skal ikke skryte på meg erfaring for jeg har aldri løpt en maraton i mitt liv, men jeg har erfaring med å løpe med lite trening i kroppen. Det kan fort bli veldig vondt. For to år siden løp jeg 5 km og hadde da løpt full distanse et par ganger før. Jeg fullførte, men jeg slet med å gå opp og ned trapper resten av dagen og til dels dagen etter. I fjor var jeg bedre trent og løp mila. Samme elendighet. Første milløpet jeg gjorde hadde samme effekt - trøbbel i trapper. Det andre ble verre. Jeg løp på meg en betennelse og dagen etter kunne jeg bokstavelig talt ikke gå. Klarte ikke trå ned på foten. Det tok ukesvis å bli bra. Før de to løpene hadde jeg løpt mila en gang som trening og ellers mye 4-5 km. Hel maraton er veldig mye lengre, og sannsynligvis vondere. Kroppen må gradvis vennes til å tåle slike lange distanser. Med såpass lite treningsgrunnlag som du skisserer, så kan du nok klare det, men er det verdt det? Du kommer til å verke som bare fy både underveis og etterpå, hvis du da ikke pådrar deg noen belastningsskader som det vil ta uker å komme seg av. Tenk deg om minst 3 ganger før du gjør noe slikt, og så tenker du en gang til for godt mål. For langdistanseløping er det mengdetrening i forkant som gjelder. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Jeg vet at jeg ikke hadde klart å fullføre. Jeg har løpt halvmaraton, men hadde ikke klarte å pine meg gjennom to på rad med treningsgrunnlaget ditt. Kanskje jeg bare ikke er flink nok på selvpining. Anonymkode: 181b1...2e6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 I verste fall får du belastningsskader som du kan slite med i månedsvis eller i ytterste konsekvens bli kroniske. Ville ikke prøvd meg på full maraton uten godt nok treningsgrunnlag. Har du ikke mulighet til å trene så mye som du trenger ville jeg valgt halvmaraton. Det er veldig stor forskjell på hel og halv og krever ikke like godt treningsgrunnlag for å gjennomføre. Anonymkode: ebd11...221 2
Gjest moreno Skrevet 15. juli 2016 #10 Skrevet 15. juli 2016 Det kan også bli sinnsykt hardt psykisk når du "bare" har løpt typ 10 km før.
auto Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Bare tull å løpe et helt maraton om du ikke har treningsgrunnlaget for det. Jeg har selv løpt i flere år og kan gjennomføre et halvmaraton på en ok tid. Å løpe det dobbelte av det er helt utenkelig på tross av at jeg er i ganske god form. Kroppen min er rett og slett ikke skapt for det. Er du en tynn strek som veier 40 kg og løper hver dag har det kanskje noe for seg, men for andre er det lite poeng. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #12 Skrevet 15. juli 2016 Jeg trener til min første maraton 17. september, så da ligger jeg rundt en måned foran deg. Mitt eneste mål er å fullføre. For tiden løper jeg fire-fem økter i uka, inkludert to intervall og langløp på to og en halv time. Treninsmengden økes jevnlig. Jeg følger et treningsopplegg for nybegynnere, så jeg hadde aldri i verden turt å løpe mindre enn jeg gjør nå. Mye av forarbeidet handler om å trene kroppen opp til å tåle å være i bevegelse så lenge en maraton tar. Har du i det hele tatt prøvd å gå fire mil? Bare det er slitsomt nok. Anonymkode: 8a94e...392
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå