AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Jeg har søkt en jobb i kommunen (off. tjenesteforvaltning). har bred erfaring + utdannelse som kreves i denne stillingen. Kom til intervju, men fikk dessverre ikke jobben. Ba da om utvidet søkerliste for å se hva jeg manglet som gjorde at jeg ikke fikk denne jobben. Dette har leder nølt veldig med og forsøkt å utsette/glemme flere ganger. Men jeg har ikke gitt meg og tilslutt fikk jeg dette tilsendt. Ser da at personen som fikk jobben IKKE har den formelle utdannelsen, og ei heller samme erfaringsbakgrunn. Det skal sies at jeg har god tyngde på cv, svært gode referanser og gjorde et godt intervju. Var derfor ganske deppa da jeg ikke fikk jobben. Mener å ha hørt at kommunen faktisk PLIKTER å ansette den best kvalifiserte, og ikke kan gå etter magefølese og synsing slik som de kan i det private.. her føler jeg meg forbigått og jeg har definitivt bedre kompetanse enn hun som fikk jobben.. Men hvordan reagere på dette? Blir jo litt meningsløst å klage også? Hva ville du gjort? Noen som har peiling på rettigheter her? Ville jo virkelig ha denne jobben også.., og det er flere år mellom hver mulighet her jeg bor.. Anonymkode: 76568...5da
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Vet du om den som ble ansatt har noen kontakter i kommunen/noen som kan ha gitt de jobben pga kjennskap? Det er nok dessverre ganske lett å omgå regler om at den best kvalifiserte skal få jobben. Har de f.eks skrevet i stilingsutlysningen at personlig egnethet vektlegges, så er det jo bare for kommunen å si at vedkommende som fikk jobben virket å passe bedre inn i miljøet der eller liknende, også vil det være helt ok. Anonymkode: 90fd4...363 8
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Vet ikke om det var noe kjennskap nei.. Men lurer fortsatt på om kommunen PLIKTER å velge beste kvalifiserte? Og har noen andre vært i denne situasjonen? Er selvsagt utrolig skuffet. Trodde dette var den komiteen som innstiller jobbene sin plikt å sørge for at gikk riktig for seg.. Vet at leder sender sin innstilling, så er det en komite i kommunen som godkjenner. Merkelig at dette ikke da blir fanget opp? Til og med ektemannen og venner ser jo at jeg har bedre kvalifikasjoner på cv en den som ble valgt.. Anonymkode: 76568...5da
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Det er ikke gitt at du og den som ansetter definerer "best kvalifisert" på samme måte. Kvalifikasjoner handler om mer enn antall år på skole og annen jobb. Anonymkode: e2d39...163 11
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 Den som er best kvalifisert er den man anser for å være mest egnet for stillingen. Det handler ikke alltid om formelle kvalifikasjoner eller erfaring. Man kan ikke ha det slik at formalkompetanse er det eneste som teller. Da hadde man ikke trengt intervjuer. Anonymkode: 51fff...eba 17
maria.magdalena83 Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Du har rett, det offentlige er pliktige til å ansette den som er best kvalifisert. Dvs. har de kvalifikasjoner som blir beskrevet i utlysningsteksten. Du kan klage til sivilombudsmannen (hvis jeg ikke husker helt feil). Men har du virkelig lyst til å gjøre det for å få en jobb der du vet du ikke er førstevalget? Skjønner godt at du føler dette er urettferdig, for det er det, men hva håper du å få ut av det ved å klage? 10
ArtyFarty Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 1. Var utdanningen listet som et krav eller et ønske i utlysningsteksten? 2. Sto det noe om personlig egnethet i utlysningen? 5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Skrevet 15. juli 2016 Ansinitet i kommunen kan også telle mye... Anonymkode: 377a4...7cd 1
Gjest Margit Spat Skrevet 15. juli 2016 #9 Skrevet 15. juli 2016 Det er den best kvalifiserte som skal få stillingen, men det er som nevnt av flere over ikke sikkert at du og de som ansetter har samme definisjon av best kvalifisert. Veldig mange gjemmer seg bak formuleringer om «personlig egnethet» for tiden. I det offentlige er ansettelser oftest en mer omstendelig affære enn i det private, og flere interne enheter er involvert. Den avdelingen som ansetter er altså ikke alene om ansettelsen. Både personalavdelingen og de tillitsvalgte er inne i bildet. Hensikten med dette er nettopp å sikre at den best kvalifiserte blir ansatt. Jeg sier ikke at det bestandig er slik at den beste faktisk blir ansatt, men et system som dette er i alle fall bedre enn intet system. Det er Sivilombudsmannen som behandler klager på ansettelser. Vurderer du å klage bør du absolutt konferere med fagforeningen din først. De kan som regel gi juridisk bistand i slike saker, og kan også være med på å vurdere om det er vits i å gå til sak. Husk at en slik sak har to sider. Den ene siden er selvsagt det du er inne på, som omhandler rettferdige avgjørelser. Den andre siden er spørsmålet om du ønsker å jobbe på et sted der du opprinnelig føler deg forbigått, og under en leder som tydeligvis ikke har deg som førsteønske som arbeidstaker. Dessuten; verden er liten, og det kan også være en risiko for å pådra seg et rykte for å være «vanskelig», «påståelig» eller «kranglete».
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #10 Skrevet 15. juli 2016 Personlig egnethet er mer og mer viktig. Det er mye som kan læres på kort tid, men om du Ikke passer i jobben, så får du Ikke jobben. Anonymkode: 321e7...b31 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Den Thursday, July 14, 2016 at 13.00, AnonymBruker skrev: Jeg har søkt en jobb i kommunen (off. tjenesteforvaltning). har bred erfaring + utdannelse som kreves i denne stillingen. Kom til intervju, men fikk dessverre ikke jobben. Ba da om utvidet søkerliste for å se hva jeg manglet som gjorde at jeg ikke fikk denne jobben. Dette har leder nølt veldig med og forsøkt å utsette/glemme flere ganger. Men jeg har ikke gitt meg og tilslutt fikk jeg dette tilsendt. Ser da at personen som fikk jobben IKKE har den formelle utdannelsen, og ei heller samme erfaringsbakgrunn. Det skal sies at jeg har god tyngde på cv, svært gode referanser og gjorde et godt intervju. Var derfor ganske deppa da jeg ikke fikk jobben. Mener å ha hørt at kommunen faktisk PLIKTER å ansette den best kvalifiserte, og ikke kan gå etter magefølese og synsing slik som de kan i det private.. her føler jeg meg forbigått og jeg har definitivt bedre kompetanse enn hun som fikk jobben.. Men hvordan reagere på dette? Blir jo litt meningsløst å klage også? Hva ville du gjort? Noen som har peiling på rettigheter her? Ville jo virkelig ha denne jobben også.., og det er flere år mellom hver mulighet her jeg bor.. Anonymkode: 76568...5da Glem saken. Det vektes like tungt om du er egnet for stillingen som dine faglige kvalifikasjoner. Det er i tillegg dine ord mot de som var tilstede på intervjuet hvorvidt du har gjort et godt intervju, om du er bedre skikket for jobben og om du har gode referanser og faglig tyngde på din cv. Det du i alle fall oppgir i tråden at du har er god selvtillit i forhold til egen egnethet for jobben og stor tro på deg selv. Dette kan faktisk bli for mye av det gode selv i en kommunal stilling - altså at du tror for godt om deg selv. Det kan være mange grunner til at dette er endt som det har gjort og uten at du får vite den egentlige grunnen. Kommuner har og ansvar for omplassering av egne fast ansatte som av ulike årsaker må bytte arbeidsplass, noe som kan være en grunn. Å begynne som "kranglefant" fordi du ikke fikk stillingen, fører ikke noe som helst med seg annet enn at du blir upopulær og virkelig viser at du ikke er egnet for jobbeb. Når ansettelsen er et faktum så får du ikke den stillingen om du skulle ende opp med en dom på at du er forbigått. Det du derimot lett vil kunne få er dårlig rykte som en kranglefant, hva tjener det deg på lang sikt? Anonymkode: 563d2...9a9 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #12 Skrevet 16. juli 2016 Ikke vær så redd for å klage. Mange stillinger i det offentlige ansettes som belønning for de med riktig nettverk. Bare trussel om en rettsak kan skremme vettet av disse offentlige tullelederne (de som blir aldri stilt krav til resultater, bare fine ord og annet piss). Jeg har selv sett det samme og hørt fra kjente lignende saker på alt fra kommunale til departementstillinger. Hvis du klarer å finne det maktmenneske som avgjorde saken så råder jeg deg til å sette inn nådestøtte der. Det er 99% en ren nettverksbygger som er redd for at sitt maktmisbruk blir kjent. Anonymkode: 75d2d...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #13 Skrevet 16. juli 2016 Kommer an på hva utlysningsteksten sier. Om den sier noe om personlig egnethet trenger ikke den med best og mest kvalifikasjoner på papiret få jobben. Du kan bestride innstillingen. Ta det via fagforeningen, om du ønsker det. Anonymkode: 1adac...461 1
maria.magdalena83 Skrevet 16. juli 2016 #14 Skrevet 16. juli 2016 Dette blir litt "utenfor", men nevner det allikevel. For litt siden var det utlyst en kommunal stilling med krav til bachelor, og ønskelig med videreutdanning og erfaring innenfor psykiatri. Det var flere søkere, men en spesielt god. Hun hadde alt utlysningsteksten etterlyste, og er godt likt av både kollegaer, pårørende og pasienter der hun jobber nå. Til tross for dette fikk hun ikke jobben. Hun ble ikke innkalt til intervju engang! Årsak, sjefen for avdelingen stillingen var utlyst ved visste at denne søkeren hadde vært en del borte fra jobb pga. sykdom. Den som fikk jobben hadde kun bachelor, og lite erfaring med brukergruppen hun skulle jobbe med. Personalsjefen i kommunen var klar over situasjonen. Helt klart ulovlig, men det ble allikevel gjort. Den sterke kandidaten ble oppfordret til å klage, men valgte å la være siden hun følte det kun ville skape bråk. Utrolig synd, men forstår henne godt. Poenget mitt er at ikke alle følger lovverket... Kan det være en ide å kontakte leder og be om en begrunnelse for hvorfor du ikke ble innstilt? Kan jo hende du da får svar på hvorfor. Da slipper du i hvert fall å gå rundt og lure og føle deg "snytt" for en stilling du mener burde vært din. Uansett, lykke til 😊 1
Ruccula Skrevet 16. juli 2016 #15 Skrevet 16. juli 2016 5 minutter siden, maria.magdalena83 skrev: Dette blir litt "utenfor", men nevner det allikevel. For litt siden var det utlyst en kommunal stilling med krav til bachelor, og ønskelig med videreutdanning og erfaring innenfor psykiatri. Det var flere søkere, men en spesielt god. Hun hadde alt utlysningsteksten etterlyste, og er godt likt av både kollegaer, pårørende og pasienter der hun jobber nå. Til tross for dette fikk hun ikke jobben. Hun ble ikke innkalt til intervju engang! Årsak, sjefen for avdelingen stillingen var utlyst ved visste at denne søkeren hadde vært en del borte fra jobb pga. sykdom. Den som fikk jobben hadde kun bachelor, og lite erfaring med brukergruppen hun skulle jobbe med. Personalsjefen i kommunen var klar over situasjonen. Helt klart ulovlig, men det ble allikevel gjort. Den sterke kandidaten ble oppfordret til å klage, men valgte å la være siden hun følte det kun ville skape bråk. Utrolig synd, men forstår henne godt. Poenget mitt er at ikke alle følger lovverket... Kan det være en ide å kontakte leder og be om en begrunnelse for hvorfor du ikke ble innstilt? Kan jo hende du da får svar på hvorfor. Da slipper du i hvert fall å gå rundt og lure og føle deg "snytt" for en stilling du mener burde vært din. Uansett, lykke til 😊 Jeg forstår jo personalsjefen meget godt! Ingen vil vel ansette en person som kommer til å ha skyhøyt fravær, da er det mye bedre å velge en som er litt lavere kvalifisert. 9
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #16 Skrevet 16. juli 2016 53 minutter siden, Snublefella skrev: Jeg forstår jo personalsjefen meget godt! Ingen vil vel ansette en person som kommer til å ha skyhøyt fravær, da er det mye bedre å velge en som er litt lavere kvalifisert. Fravær er en faktor som vektlegges idag ja. Anonymkode: 377a4...7cd 1
Ruccula Skrevet 16. juli 2016 #17 Skrevet 16. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Fravær er en faktor som vektlegges idag ja. Anonymkode: 377a4...7cd Selvfølgelig er det det. Folk med høyt fravær koster bedriften masse. 1
maria.magdalena83 Skrevet 16. juli 2016 #18 Skrevet 16. juli 2016 Jeg har full forståelse for at man ikke ønsker å ansatte noen med mye fravær, men det er faktisk ulovlig. På lik linje som kjønn, alder, etnisitet, graviditet, barn, familiesituasjon etc. ikke skal ha betydning. 4
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #19 Skrevet 16. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær så redd for å klage. Mange stillinger i det offentlige ansettes som belønning for de med riktig nettverk. Bare trussel om en rettsak kan skremme vettet av disse offentlige tullelederne (de som blir aldri stilt krav til resultater, bare fine ord og annet piss). Jeg har selv sett det samme og hørt fra kjente lignende saker på alt fra kommunale til departementstillinger. Hvis du klarer å finne det maktmenneske som avgjorde saken så råder jeg deg til å sette inn nådestøtte der. Det er 99% en ren nettverksbygger som er redd for at sitt maktmisbruk blir kjent. Anonymkode: 75d2d...a9a En hver fornuftig og opplyst person ville forstått alt i hi at dette ikke er en saak som vil komme i nærheten av en domstol. Om det er mulig å få en fagforeningsadvokat til å gjøre noe her og og heller tvilsomt. Enda mer tvilsomt er det om ts vil få en advokat til å jobbe med saken og om ta er villig til å betale for dette. Anonymkode: 563d2...9a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #20 Skrevet 16. juli 2016 1 time siden, maria.magdalena83 skrev: Jeg har full forståelse for at man ikke ønsker å ansatte noen med mye fravær, men det er faktisk ulovlig. På lik linje som kjønn, alder, etnisitet, graviditet, barn, familiesituasjon etc. ikke skal ha betydning. Fravær kan gå under personlig egnethet. Jeg jobber med flere som utnytter norske mulighter for masse fravær uten tap av lønn, det er klart de forbigås ved ansettelser internt, ny ansvarsområder o.l., leder vet jo ikke om de har tenkt å dukke opp på jobb. En av dem sluttet etter jul og en slutter nå i høst, og de går til jobber der desperasjonen etter folk gjorde at ny arbeidsgiver ikke vektelegger fravær og håper det går bra. (Gjennomsiktig bransje) Personlig hadde jeg som sjef aldri turt å gi noen fast ansettelse uten at å ha dem i vikariat først for å se om de er av typen som dukker opp på jobb eller ikke. Kan nevne grelle eksempler på utnyttlse av egenmeldingsmuligheten, men skal øæ det være siden det ikke er trådens tema. Anonymkode: 6023b...55f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå