Gå til innhold

Besteforeldre vil ikke ha baby på overnatting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en baby på ett år. Besteforeldrene vil ikke ha babyen på overnatting fordi bestemor ikke vil klare å sove på natten. 

Er litt usikker på hva jeg skal tenke om dette. Skjønner det ikke er dems ansvar. Samtidig hadde det vært så fint hvis jeg og manne kunne tatt oss en tur ett sted med en overnatting for å gjøre noe gøy.  Er det mange som opplever dette?  Jeg syns det er rart at besteforeldre (hvor en ikke jobber) kan ofre seg en natt. De har passet noen timer her og der hvor det ikke har passet seg at jeg tar med barnet. 

Hva tenker dere ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er en helt ærlig sak at man ikke vil ha en ettåring på overnatting, og det er heller ikke noe man kan forvente som småbarnsforeldre. Jeg ville fokusert på å bruke de timene dere faktisk får med avlastning godt, så får lengre turer med overnatting vente til ungen er litt eldre.  

• Liker 31
AnonymBruker
Skrevet

Besteforeldre har selvsagt ingen plikt til å være barnevakt. Det virker da heller ikke som det er det TS mener? Hun synes bare det er rart at de ikke kan ofre god nattesøvn én eneste natt, og det er jeg i grunnen enig i. Hvis ungen er ett år, og ikke er av typen som typisk våkner og hyler hver eneste natt, så burde det jo ikke være noe problem. Her virker det jo ikke som om det er det at dette er en baby som er spesielt krevende på natten, bare at bestemor vil sove dårlig fordi hun er bekymret for om det kan hende at hun må opp, og at bekymringen gjør at hun ikke får sove?

Jeg er av den litt sensitive typen selv, og har sovet veldig lett/til tider dårlig da barna var små. Ikke fordi de våknet, men fordi jeg ble litt stresset av muligheten. Jeg er i bestemoralder nå, og jeg tenker jo ikke at dette er noe som ville hindret meg i å ha fremtidige barnebarn på overnatting. En litt dårlig natt i ny og ne greier man da fint. Jeg ville tenkt at jeg var en tanke egoistisk om jeg skulle la noe sånt hindre overnattingsbesøk av barnebarn, så fremt det ikke ble bedt om det veldig ofte, og f.eks midt i uka, når jeg skal på jobb dagen etter.

Anonymkode: eab92...06c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om besteforeldrene til ungen din bare vil skumme fløten uten å overhode bidra noe som helst. 

Anonymkode: 6aeb4...33f

• Liker 4
Skrevet

Det bestemmer man da helt selv.

Jeg hadde uansett ikke ønsket en lunken barnevakt til ettåringen min.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at besteforeldre er ferdig med babytid og ønsker kanskje nå å tilbringe rolig tid sammen. De har jo tross alt hatt deg og kanskje flere barn i mange år. Mange besteforeldre ønsker å tilbringe tid sammen med barnebarna uten å måtte passe dem. At dere kommer på  besøk og har hovedansvaret for barna, men at besteforeldrene kan kose seg med barna. Kanskje passe de litt et par timer noen ganger i måneden. Noen begynner å bli litt eldre og energinivået er ikke på topp lenger. 

Synes det er en uting å få barn og regne med at besteforeldrene kan stille opp. De har tross alt sitt eget liv nå. Mine foreldre må selv stille opp for sine barnebarn og passer unger hver dag, uansett om de ikke har lyst. De får aldri planlagt noe eller reist noe sted. Fordi mine søsken tar det for gitt at besteforeldrene skal stille opp og får flere barn uten å egentlig ha tid til det selv. Det er jo bare å dumpe dem hos bestemor. Jeg synes at man burde tenke på om man har råd til å betale barnevakt og har man ikke det og likevel får barn må man finne seg i å være hjemme med dem mye.

Anonymkode: e76bb...7f2

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at besteforeldre er ferdig med babytid og ønsker kanskje nå å tilbringe rolig tid sammen. De har jo tross alt hatt deg og kanskje flere barn i mange år. Mange besteforeldre ønsker å tilbringe tid sammen med barnebarna uten å måtte passe dem. At dere kommer på  besøk og har hovedansvaret for barna, men at besteforeldrene kan kose seg med barna. Kanskje passe de litt et par timer noen ganger i måneden. Noen begynner å bli litt eldre og energinivået er ikke på topp lenger. 

Synes det er en uting å få barn og regne med at besteforeldrene kan stille opp. De har tross alt sitt eget liv nå. Mine foreldre må selv stille opp for sine barnebarn og passer unger hver dag, uansett om de ikke har lyst. De får aldri planlagt noe eller reist noe sted. Fordi mine søsken tar det for gitt at besteforeldrene skal stille opp og får flere barn uten å egentlig ha tid til det selv. Det er jo bare å dumpe dem hos bestemor. Jeg synes at man burde tenke på om man har råd til å betale barnevakt og har man ikke det og likevel får barn må man finne seg i å være hjemme med dem mye.

Hvis besteforeldre vil kose litt med deres barnebarn er det da deres eget ansvar å ordne, ikke foreldrene sinn jobb. 

Anonymkode: 38f9b...a8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selv synes jeg ettåringer (barnebarn eller ikke) er ganske kjedelig. Det vil være et ganske stort offer og ofre brorparten av en helg for å drasse rundt på en baby og være småbarnsforelder igjen...

Anonymkode: e9937...6db

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vi venter snart vårt første barn og har bareen besteforeldre i byen. Han er en fantastisk bestefar når de blir litt større (jeg har tantebarn), men har gitt tydelig beskjed om at ingen får overnatte før det er slutt på nattamming. Og det skulle bare mangle (har selv vært barnevakt for babyer som nattammer, ikke gøy). Han har også ganske store søvnproblemer, og jeg vil heller at den tiden han bruker med barnebarna er kvalitetstid for alle parter, ikke bare mannen og meg. 

Anonymkode: f0499...389

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis besteforeldre vil kose litt med deres barnebarn er det da deres eget ansvar å ordne, ikke foreldrene sinn jobb. 

Anonymkode: 38f9b...a8f

Foreldrene kan komme på besøk et par ganger på kaffe eller motsatt, besteforeldrene kan komme på kaffebesøk til foreldrene. Det er jo helt normalt om besteforeldrene bor i nærheten. Ikke akkurat noe som er veldig vanskelig å planlegge. Men er som sagt ikke alle besteforeldre som ønsker å passe mye. Og det må respekteres. Er ikke de som bestemte at de skulle få barnebarn. Å tilbringe tid med barnebarn trenger ikke å bety at de må passe barnebarna. Det kan bety at foreldrene er med og har hovedansvaret så besteforeldrene slipper oppdragerrollen og heller kan skjemme bort barnebarna litt. 

• Liker 6
Gjest Linneah2013
Skrevet
1 time siden, mortilen skrev:

Vi har en baby på ett år. Besteforeldrene vil ikke ha babyen på overnatting fordi bestemor ikke vil klare å sove på natten. 

Er litt usikker på hva jeg skal tenke om dette. Skjønner det ikke er dems ansvar. Samtidig hadde det vært så fint hvis jeg og manne kunne tatt oss en tur ett sted med en overnatting for å gjøre noe gøy.  Er det mange som opplever dette?  Jeg syns det er rart at besteforeldre (hvor en ikke jobber) kan ofre seg en natt. De har passet noen timer her og der hvor det ikke har passet seg at jeg tar med barnet. 

Hva tenker dere ? 

Dette må du bare respektere. Finn dere en barnevakt som kan ha barnet når dere vil på fest/ha alenetid. 

Gjest antbug
Skrevet

Jeg har hørt mange si at nattevåk blir tyngre jo eldre man blir, og at de kan slite i flere dager etterpå for å få kroppen på skinner igjen etter en urolig natt. Jeg tror det er bra for alle, både baby, foreldre og besteforeldre om man venter med overnatting til ungen sover natta gjennom. Da tror jeg det å ha barnebarn på overnatting kan bli en hyggelig og lystbetont ting istedenfor en slitsom og masete affære.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det er helt sykt at friske besteforeldre ikke kan hjelpe til med en natt her og der. Det er tross alt deres barnebarn. Jeg hadde blitt glad bare jeg hadde blitt forespurt. Trist egentlig at folk er så opptatt av seg selv at de ikke gidder å bidra for sine egne barn. Synes alle med slik tankegang kan gå noen runder i seg selv.

Anonymkode: ab46a...8fc

• Liker 5
Gjest Becky48
Skrevet

Din baby, ditt ansvar. Enkelt og greit.

Når det er sagt så kommer jeg til å bli overlykkelig når mine barn kommer med min barnebarn (når den tid kommer :P)  på overnattingsbesøk. Men alle er jo ikke like, er ikke alle som er like babyfrelst. :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke klart å kose meg med barnefri hvis jeg visste at moren min som passet 1-åringen lå våken av ren engstelse. Bedre å finne en barnevakt som har overskudd til å passe en 1-åring.

Anonymkode: ed066...4d8

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan handle mer om usikkerhet. Det er svært krevende å passe en 1 åring, og mange kvier seg for både ansvaret og usikkerheten. Når hun sier hun ikke får sove, så tyder det på at hun ikke klarer å roe ned og føle trygghet når barnet er der.
Det er en stund siden egne barn når man har blitt besteforeldre. Jeg tror det blir bedre når barnet blir litt større.

Anonymkode: 401bb...390

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som om besteforeldrene til ungen din bare vil skumme fløten uten å overhode bidra noe som helst. 

Anonymkode: 6aeb4...33f

Det er vel det som er forskjellen på å være besteforeldre og småbarnsforeldre :) Besteforeldre kan faktisk velge selv om de vil ha en 1åring på overnatting eller ikke. De har jo selv vært småbarnsforeldre en gang, og gått igjennom den tiden. Nå kan de faktisk velge å bare nyte :) selv er jeg tante til småbarn, men har kun eldre barn selv. Orker ikke å ha tantebarn på overnatting så lenge de ikke sover natten igjennom (og lengre enn til kl. 7 om morgenen), fordi nattesøvnen min er hellig, spesielt på helg.  

Anonymkode: f0175...30c

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er helt sykt at friske besteforeldre ikke kan hjelpe til med en natt her og der. Det er tross alt deres barnebarn. Jeg hadde blitt glad bare jeg hadde blitt forespurt. Trist egentlig at folk er så opptatt av seg selv at de ikke gidder å bidra for sine egne barn. Synes alle med slik tankegang kan gå noen runder i seg selv.

Anonymkode: ab46a...8fc

Jeg har gått veldig mange runder med meg selv, flere ganger også, og konklusjonen er at jeg er ferdig med små barn og kommer ikke til å ha noen av mine barnebarn på overnatting før de klarer seg selv. Vi har seks voksne barn som alle har to og tre barn hver, og hvis jeg skulle passet de titt og ofte så hadde jeg ikke fått gjort noe annet. Det er foreldrenes barn og ansvar, ikke mine!

Anonymkode: 11b36...01e

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke besteforeldres oppgave og ta seg av ungen deres. Kanskje du burde vente med og få barn til du er klar til og ta deg av barnet.

Anonymkode: 38238...631

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...