AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Når jeg er ferdig utdannet om noen år, regner jeg med å ha ca. 80 000 på sparekonto. Da må jeg jo spare en del penger til før jeg har nok egenkapital til å kjøpe meg leilighet. Nå leier jeg en hybel i kollektiv gjennom studentsamskipnaden. Som nyutdannet må jeg jo leie et annet sted (siden jeg ikke lenger er student), og begynne å søke jobb. Så tenker jeg å starte sparingen slik at jeg kan kjøpe med en helt okei leilighet etter en stund. Men hvor lang tid tar det egentlig å spare så mye penger? Sikkert dumt spørsmål, men jeg kan ingenting om slikt. Må jo sikkert ha minst 200 000 i egenkapital for å få ei grei leilighet? Har gjeld noen betydning? Har ikke noen annen gjeld enn studielånet. Men det blir jo ganske stort med tanke på at jeg har fått Lånekasse-støtte i seks år når jeg er ferdig (fordi jeg studerte "svada" i noen år før jeg bestemte meg for studieløp). Anonymkode: a3f2d...e1b
asterix Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Hvor lang tid det vil ta kommer jo helt ann på din inntekt og hvor flink du er til å spare.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 4 minutter siden, asterix skrev: Hvor lang tid det vil ta kommer jo helt ann på din inntekt og hvor flink du er til å spare. Det skjønner jeg jo, regnet med dere forsto det Men regner med jeg kommer til å få en "vanlig betalt jobb" som nyutdannet (altså ikke tjene like mye som de med flere års erfaring). Og jeg vil jo spare så mye jeg kan. Selvfølgelig må jeg bruke penger på visse ting, men er innstilt på å være en flink sparer slik at jeg kan kjøpe meg leilighet en gang i fremtiden. Anonymkode: a3f2d...e1b
asterix Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Dette er rett og slett umulig å svare på når ingen aner hva du vil få av inntekter og utgifter.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #5 Skrevet 14. juli 2016 I Oslo. hvor boligprisene stiger ca. 10% i året så betyr det at et kott til 2 mill. stiger med 200 000 i året. Du må da spare mer enn dette for å holde tritt med utviklingen. Lykke til! Anonymkode: 6a631...203
maria.magdalena83 Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 EK på 200.000kr er veldig lite med tanke på kravet om 15% EK når man skal ta opp boliglån... Har du noen som kan hjelpe deg, enten som kausjonist eller medlånetaker? Hva studerer du? Hvor i landet skal du bo? Hva er forventet årslønn som nyutdannet? Hva er forventet månedsleie? Er du avhengig av bil? Hvor stort er studielånet ditt når du er ferdig med utdannelsen? Uten slik informasjon er det nok ingen som kan svare på det du spør om.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #7 Skrevet 14. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: I Oslo. hvor boligprisene stiger ca. 10% i året så betyr det at et kott til 2 mill. stiger med 200 000 i året. Du må da spare mer enn dette for å holde tritt med utviklingen. Lykke til! Anonymkode: 6a631...203 De kommer ikke til å stige 10% i året til evig tid. Anonymkode: 0fba4...b88 3
Grønt blad Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Se på fremtidig inntekt. Ta utgangspunkt i SIFOs budsjett og gjør justeringer. Er man svært påpasselig og flink, bruker man mindre. Kanskje kan du droppe å kjøpe klær, gå på restaurant/byen/konserter/feriereise et år? Få oversikt over hva det vil koste med bolig. Trekk fra alle utgifter, og vips sitter du igjen med oversikt over hva du kan spare.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: De kommer ikke til å stige 10% i året til evig tid. Anonymkode: 0fba4...b88 Kanskje ikke evig, men en god stund til. Hvis man i mellomtiden leier et kott for 100 000 i året så går man på en dobbel smell mens boligprisene stiger raskere TS kan spare med lav inntekt. Ergo: Skal du kjøpe så ikke vent, Skaff det egenkapital fra familien eller sikkerhet og kjøp noe fortest mulig. Da er du med på verdistigningen og stiller mye sterkere senere. Anonymkode: 6a631...203
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 TS her. Hvor i landet jeg kommer til å jobbe, hva inntekten min blir, månedsleie osv., er umulig å si, siden jeg ennå ikke er ferdigutdannet, og aner ikke hvilken jobb jeg får, hvor i landet jobben er og slike ting. Studerer fysioterapi Har dessverre ikke familie eller noen andre som kan være kausjonister, så her må jeg gjøre alt på egen hånd. Hvor mye jeg kommer til å ha i studielån vet jeg ikke, men det blir iallefall seks år med basisstøtte. Hadde jo vært gunstig å ta to år til for å få master, men det betyr jo to ekstra år med penger fra Lånekassen = mer gjeld helt til slutt. Siste året på fysioterapi er jo turnusår. Her vil jeg jo tjene penger, men det er jo ikke snakk om særlig mye, tror jeg ikke? Og må jeg begynne å betale ned på studielånet i turnusåret, eller regnes det som en del av utdannelsen, selv om jeg ikke mottar støtte dette året? Anonymkode: a3f2d...e1b
Tvist Skrevet 14. juli 2016 #11 Skrevet 14. juli 2016 Du må i alle fall regne med at det tar noen år. Kanskje bestemmer du deg når den tid kommer for å kjøpe leilighet sammen med noen. Det vil gjøre det hele litt enklere (om dere klarer å bli enige om en bolig).
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 26 minutter siden, Tvist skrev: Du må i alle fall regne med at det tar noen år. Kanskje bestemmer du deg når den tid kommer for å kjøpe leilighet sammen med noen. Det vil gjøre det hele litt enklere (om dere klarer å bli enige om en bolig). Ja, det er sant Men jeg har jo ingen partner akkurat nå, så da må jeg prøve å tenke på fremtiden slik den er mest realistisk ut i fra nåværende tidspunkt. Men for all del, det kan jo være at jeg møter drømmemannen, selv om jeg verken har lyst på eller trenger noen kjæreste i livet mitt nå for tiden Anonymkode: a3f2d...e1b
Paeonia Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 Jeg og samboer sparte 300 000 på 1 år. Jeg jobbet 80-90% i butikk, han var student. Vi bodde hos svigermor og betalte mat og 1000kr i mnd i leie. Drt var STRAMT budsjett, men når man har et mål er det mye lettere. Sett deg et budsjett med ca tall, sett en leiepris og gjør det du kan for å holde deg til det. Om det betyr å bo i kollektiv så klarer du det for en stund for å spare penger. Strenge mål, men sett av litt til kos så du ikke går på en kjempesmell Det er forøvrig kjempemotiverende å se sparekontoen øke :D
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 Hvis du får utbetalt va 25.000 når du er ferdig utdannet, betaler 7.000 i leie og bruker 5.000 til alt annet, kan du spare 13.000 pr mnd, et blir kr 156.000 i året og 312.000 på to år, pluss de 80.000 du har fra før, så blir det nesten 400.000 bare to år! Jeg fatter ikke at folk syter sånn over at det er helt umulig å spare til egenkapital og få kjøpt seg bolig. Ikke trenger man spare så mye som i mitt eksempel en gang, bruk et år ekstra eller kjøp rimeligere bolig. Det handler kun om å prioritere og velge bort noe for noe annet. Lykke til, TS Anonymkode: ef863...bac 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du får utbetalt va 25.000 når du er ferdig utdannet, betaler 7.000 i leie og bruker 5.000 til alt annet, kan du spare 13.000 pr mnd, et blir kr 156.000 i året og 312.000 på to år, pluss de 80.000 du har fra før, så blir det nesten 400.000 bare to år! Jeg fatter ikke at folk syter sånn over at det er helt umulig å spare til egenkapital og få kjøpt seg bolig. Ikke trenger man spare så mye som i mitt eksempel en gang, bruk et år ekstra eller kjøp rimeligere bolig. Det handler kun om å prioritere og velge bort noe for noe annet. Lykke til, TS Anonymkode: ef863...bac Ting skjer, uforventede utgifter forekommer. Sykdom inntreffer. Kanskje må man bo dyrt en periode. Kanskje må man kjøre bil. Kanskje ryker vaskemaskina. Jeg kjenner ikke så mange som "syter sånn over at det er helt umulig å spare til EK og få kjøpt seg bolig" men det er veldig merkelige priser. Tenk å bruke flere millioner kroner, å altså stå 20+ år i gjeld til banken sin. Hver sin smak, men. Anonymkode: 91806...dd9 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #16 Skrevet 15. juli 2016 Du må nok ha 3-400 000 i EK. Hvis du leier billig leilighet, ikke har annet enn studielån og sparer en del hver måned bør det ikke gå mange år før du får nok til å kunne kjøpe. Jeg får utbetalt ca 25 000 kr hver mnd etter skatt. Av de går 8000-10 000 i sparing. 5000 går i husleie (og jeg bor i Oslo!), resten i regninger, sparing til ferie, utgifter på bil, mat, og diverse. I løpet av et år sparer jeg altså da et sted mellom 96 000-120 000. Å spare MER enn 10k i mnd vil jeg tenke er ufattelig vanskelig. Det spørs jo selvsagt på din egen situasjon, hvorvidt du bor hjemme ++. Det handler ikke bare om EK, heller. I tillegg til å tjene opp nok EK, må du kunne betjene lånet med din inntekt også. EK er jo bare en sikkerhet bankene har, men står ikke lønna di i stil med hvor mye du låner sier bankene uansett nei. Jeg anbefaler å spare så mye du kan i løpet av studiene. Plasser kanskje noe av pengene dine i fond også, da rentene er så lave for sparing og inflasjonen så høy at deler av vinninga går opp i spinninga. Fyller du opp BSU hvert år får du i tillegg 5000 tilbake på skatten, noe som er ganske heldig. Anonymkode: b5d92...438
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #17 Skrevet 15. juli 2016 Jeg hadde ikke nok til leilighet. Hadde 120 000. Tok opp forbrukslån på 200 000 med 11% rente og sa det var sparing til banken. Fikk da lån på litt under 2 mill. Etter noen år kan du refinansiere lånet og bake forbrukslånet inn i boliglånet. Enklere og kjappere slik:-) Anonymkode: f1253...193
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2016 #18 Skrevet 15. juli 2016 Jeg tror nok også at 3-400.000 er nødvendig mål for egenkapitalssparingen. Jeg vet ikke om du jobber ved siden av studiene, hvis du gjør det, sett av fast til oppfylling av BSU hver måned. Ingen vits i å binde pengene slik dersom du ikke har skattbar inntekt. Sett som mål at innen studietiden er omme skal dine 80.000 ha økt til 120-150.000. Etter dette når du begynner i jobb gir du deg selv to år på å spare resten. Dette gjør du før du vender deg til dyre forbruksvaner. Bo i kollektiv eller ultra billig litt ute av sentrumskjernen. Bil kan du ikke prioritere - tenk kollektivt eller sykkel. Den første boligen du kjøper trenger ikke være drømme 3-roms'en - men den må være lett å selge igjen. De små under 30m3 forholdsvis sentralt kan være et godt kjøp: f.eks min kjøpt for 1 mill for seks år siden, nå verdt 1.5 mill. - ti minutter med buss fra Bergen sentrum. Så små leiligheter bygges ikke lenger så de er det rift om i alle studiebyer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå