Gå til innhold

Folk kommer inn i hagen vår - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slutt med overdramatiseringen din og flytt langt ut på landet, uten nære naboer, hvis du ikke kan forholde deg til andre mennesker på en normal måte. Også kan du sende klager til kommunen der fordi rådyrene spiser sommerblomstene dine. 

Anonymkode: f327d...181

Den var unødvendig. TS opplyser at hun ikke er norsk og ser ut til å lure oppriktig på hva som er normen i Norge. Hun framstår ikke frekk eller sær. 

Anonymkode: b0c07...825

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Magnifiq skrev:

Nei. Det skal sinnsykt harde skudd til for å knuse et vindu, så så sant det ikke er en kommende Ronaldo som skyter, er det fullstendig krisemaksimering, og en tullete grunn..

Soveromsvinduet er cirka 10 meter fra fotballbanen, så jeg tviler litt her nå. Jeg tror det er helt mulig å knuse vinduet fra et så kort avstand...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Magnifiq skrev:

Nei. Det skal sinnsykt harde skudd til for å knuse et vindu, så så sant det ikke er en kommende Ronaldo som skyter, er det fullstendig krisemaksimering, og en tullete grunn..

Og fotballer skytes faktisk sinnsykt hardt og kan fint knuse vinduer... Det er heller ikke sørlig hyggelig å bli truffet av en fotball eller få den midt på middagsbordet, rett i bedet der den knuser alle plantene etc. Krev at eier av banen setter opp et skikkelig nett, det er virkelig det minste man kan forlange! 

Anonymkode: b0205...a88

• Liker 6
Skrevet

dere var vel vitende om fotballbanen da dere kjøpte huset. de er barn og uhell skjer selvfølgelig.
bygg et nett eller aksepter at ballen havner i hagen deres.

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, Becha skrev:

Soveromsvinduet er cirka 10 meter fra fotballbanen, så jeg tviler litt her nå. Jeg tror det er helt mulig å knuse vinduet fra et så kort avstand...

Jeg siterer deg på denne, for jeg er så lat at jeg ikke orker å gå tilbake til hovedinnlegget :fnise:

Jeg synes denne problemstillingen din er todelt. Jeg tenker at det er greit å løpe inn i en hage de sekundene det tar å hente en ball siden denne fotballbanen dessverre altså allerede ligger der. Personlig ville jeg ha blitt mer stressa av at de skulle ha ringt på hver gang...  MEN - å gå inn i andres hager er ikke greit, på generelt grunnlag.

Jeg hadde hatt større problemer med fotballbanen som sådan. Både fordi den genererte baller i hagen min, og også fordi jeg tenker at det vil måtte komme endel lyd derfra. Hadde blitt mer irritert og stressa over det.

Jeg hadde tatt kontakt med kommunen for å sjekke mulighetene for skjerming av banen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Flytt

Anonymkode: 70fc9...8e2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Becha skrev:

Da har du ingenting å klage på om noen henter baller. Da bor dere jo i praksis på banen.

Anonymkode: 6a72d...6f0

AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg enkelte bør roe ned litt. Becha har ikke klaget over støy fra banen, bare at hun får mye trafikk inne i sin egen hage. Som hun sa allerede på første side av tråden var ikke banen ferdig når de kjøpte huset, så de regnet med at den kom til å bli skjermet bedre, noe som er en helt naturlig antakelse. Et to meter høyt gjerde rundt en ballbane med hus helt innpå er så godt som uskjermet. Nå har hun fått svar på spørsmålene om kulturforskjeller og fulgt rådene om å kontakte kommunen, så får vi håpe de tar til vettet og skjermer banen bedre. 

Og så kan alle som ber henne flytte ut i skogen om hun ikke klarer å ha folk rundt seg bare klappe igjen, for det er slett ikke det det dreier seg om her.

Anonymkode: 85415...cae

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Nå synes jeg enkelte bør roe ned litt. Becha har ikke klaget over støy fra banen, bare at hun får mye trafikk inne i sin egen hage. Som hun sa allerede på første side av tråden var ikke banen ferdig når de kjøpte huset, så de regnet med at den kom til å bli skjermet bedre, noe som er en helt naturlig antakelse. Et to meter høyt gjerde rundt en ballbane med hus helt innpå er så godt som uskjermet. Nå har hun fått svar på spørsmålene om kulturforskjeller og fulgt rådene om å kontakte kommunen, så får vi håpe de tar til vettet og skjermer banen bedre. 

Og så kan alle som ber henne flytte ut i skogen om hun ikke klarer å ha folk rundt seg bare klappe igjen, for det er slett ikke det det dreier seg om her.

Anonymkode: 85415...cae

Selv om banen ikke var laget før de kjøpte. Om soverommet er 10m fra banen, så har de et problem om de ikke vil ha folk i hagen sin. For det er såpass nære at man ikke kommer seg unna noen baller uansett om man har gjedet inn godt nok.

Gjest Sisti
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har samme problemet. Bortsett fra at det ikke er fotballbane ved siden av oss, men naboens unger på trampoline som herjer med ball. I perioder fyker ballen over til oss hver dag, og da går de frekke ungene bare inn for å hente den, uten å spørre eller noe. Jeg skvetter hver gang det plutselig løper noen forbi stuevinduet mitt, bare et par meter unna. Irriterer meg grenseløst.

Mannen min har truet ungene med at fyker ballene over en gang til, tar han ballen, skjærer den i stykker og kaster den. Det hjalp ingenting. De kaster ball på trampolinen like fullt, og den trampolinen står klint inntil hekken som går på tomtegrensen mellom oss. Noen ganger bruker de en sånn stor grå medisinball eller hva det heter. Når den fyker over hekken og ned på vår side, knuser den rosebusker og planter i sin vei. I fjor ødela den en hel rosebusk som sto klar med bristeferdige knopper og skulle til å blomstre. Alle blomsterknoppene knakk av å få den digre ballen deiset rett nedi hodet.... fy faen så trist og så sinnsykt irriterende. DA hadde jeg lyst å skjære ballen deres i filler og kreve faren deres for penger til ny rosebusk....! (ungene bor der bare annenhver uke hos sin fraskilte far)

Anonymkode: b8ff4...ca2

Egentlig ganske lik vår situasjon som jeg beskrev i sted, bare at våre nabobarn ringer på for å hente ballen, og det syns vi er en smule irriterende. Men det mest irriterende er jo så klart å få den ballen over hele tiden! Mannen min har også kjeftet når vi plutselig har en fotball oppi middagen (spiser ute når været tillater det). Har prøvd å forklare at de bør la være å leke med ball i trampolinen hvis vi sitter ute og de ikke greier å kontrollere den, men neida... Det når ikke inn! Men her er det nok en språkbarriere. 

Skjønner hvertfall godt frustrasjonen din. TS sin også, for den saks skyld. Men med nabounger som ringer på i hytt og pine for å be om ballen er min mening at det er best at de henter uten å spørre. Men det beste hadde jo vært om den ballen aldri kom over. :glare:

Skrevet (endret)
46 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Det var vi. Men som du bør forstå etter å ha lest det originalinnlegget mitt, så var vi ikke vitende at det er helt greit i Norge å bare gå inn i andre sine hager uten tillatelse. Nå vet vi det. Selvfølgelig er jo loven på vår side her, eller kan noen vise meg hvor det står at man kan gå inn i hagen til en annen person uten tillatelse når det gjelder en mistet ball eller lek? 

Endret av Becha
Nå gikk noe feil her - dette var svar til herremann
AnonymBruker
Skrevet

Som andre her har nevnt; Kontakt eier av fotballbanen og be om at de setter opp et nett over gjerdet, da det til stadighet kommer baller fykende inn i din hage. Om vinduene dine er for langt unna til at de kan knuses av en fotball er det likevel ikke særlig greit å kunne få en fotball i hodet når man sitter i sin egen hage (og spesielt ugreit dersom du har små barn som kan bli truffet av ballene) 

Anonymkode: 75905...fa7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Becha skrev:

Er faktisk ikke sikker på hva loven sier her. Det er såpass nærme banen at je gikke hetl vet hvilekn lov det kommer inn under. Og har du sjekekt hva området er regulert til? Det har også mye å si.

Skrevet
47 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Jeg siterer deg på denne, for jeg er så lat at jeg ikke orker å gå tilbake til hovedinnlegget :fnise:

Jeg synes denne problemstillingen din er todelt. Jeg tenker at det er greit å løpe inn i en hage de sekundene det tar å hente en ball siden denne fotballbanen dessverre altså allerede ligger der. Personlig ville jeg ha blitt mer stressa av at de skulle ha ringt på hver gang...  MEN - å gå inn i andres hager er ikke greit, på generelt grunnlag.

Jeg hadde hatt større problemer med fotballbanen som sådan. Både fordi den genererte baller i hagen min, og også fordi jeg tenker at det vil måtte komme endel lyd derfra. Hadde blitt mer irritert og stressa over det.

Jeg hadde tatt kontakt med kommunen for å sjekke mulighetene for skjerming av banen.

Vanligvis tar det dessverre ikke noen sekunder. De må gå igjennom hekket, så det tar litt tid. Og forresten, hekket ser ganske dårlig ut etter folk har gått igjennom det. Men dette er kommunens hekk, ikke vårt. 

Lyd stresser meg ikke i det hele tatt. Tvert imot, det er bare gøy når barna leker, og det er mye støy hos oss hjemme også, siden vi har to små barn selv. Vi bor i et område hvor det er egentlig nesten bare barnefamilier, og vi vil gjerne ha gode naboforhold siden våre barn går i samme barnehage og senere skal gå på samme skole osv, så derfor ønsker vi ikke egentlig en gang å nevne dette til dem, men ønsker å finne en annen løsning. Jeg har tatt kontakt med kommunen, håper på raskt svar fra dem. :) 

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som andre her har nevnt; Kontakt eier av fotballbanen og be om at de setter opp et nett over gjerdet, da det til stadighet kommer baller fykende inn i din hage. Om vinduene dine er for langt unna til at de kan knuses av en fotball er det likevel ikke særlig greit å kunne få en fotball i hodet når man sitter i sin egen hage (og spesielt ugreit dersom du har små barn som kan bli truffet av ballene) 

Anonymkode: 75905...fa7

Jepp, jeg har tatt kontakt med kommunen, og venter på svar fra dem. 

Skrevet
18 minutter siden, Becha skrev:

Vanligvis tar det dessverre ikke noen sekunder. De må gå igjennom hekket, så det tar litt tid. Og forresten, hekket ser ganske dårlig ut etter folk har gått igjennom det. Men dette er kommunens hekk, ikke vårt. 

Lyd stresser meg ikke i det hele tatt. Tvert imot, det er bare gøy når barna leker, og det er mye støy hos oss hjemme også, siden vi har to små barn selv. Vi bor i et område hvor det er egentlig nesten bare barnefamilier, og vi vil gjerne ha gode naboforhold siden våre barn går i samme barnehage og senere skal gå på samme skole osv, så derfor ønsker vi ikke egentlig en gang å nevne dette til dem, men ønsker å finne en annen løsning. Jeg har tatt kontakt med kommunen, håper på raskt svar fra dem. :) 

Om du vil beholde gode naboforhold må du nok til en viss grad la alle barna hente ballene i hagen. Tror iallfall ikke du skal dra frem loven for å få de til å slutte. Da forsvinne rnok det gode naboforholdet også.

Skrevet
4 minutter siden, VinterSnø skrev:

Om du vil beholde gode naboforhold må du nok til en viss grad la alle barna hente ballene i hagen. Tror iallfall ikke du skal dra frem loven for å få de til å slutte. Da forsvinne rnok det gode naboforholdet også.

Absolutt. Vi har ikke sagt noe til naboene, og skal ikke det heller. Blir mer slitsomt å begynne å klage på dette enn å la dem bare å hente ballene sine. Poenget var å finne en annen løsning her.

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 timer siden, Magnifiq skrev:

Synes du likevel at det er greit at fotballen treffer vinduet, kanskje flere ganger daglig, bare fordi det ikke knuses? 

Edit, la til: En annen ting er jo at hvis det er sånn at ballene smeller i veggen på huset så må de jo komme i en viss fart, og en ball som kommer i en sånn fart kan jo ødelegge ting i hagen. For ikke å snakke om hvor ukoselig det må være å oppholde seg i hagen hvis man må risikere å bli truffet. 

Endret av Hjarte
  • Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, Becha skrev:

Absolutt. Vi har ikke sagt noe til naboene, og skal ikke det heller. Blir mer slitsomt å begynne å klage på dette enn å la dem bare å hente ballene sine. Poenget var å finne en annen løsning her.

Bra, ble litt usikker når du dro inn loven =) Men tror du sikkert kan ymnte frempå at de gjerne må ringe på før de henter ballen. Kan være noen endrer oppførsel da.

Gjest marizz
Skrevet

Jeg ser problemet, men blir det ikke mer slitsomt om de hele tiden skal ringe på for og så gå i hagen? Kanskje dere kan plante noen busker, høyt gjerde eller i verstefall et slags nett?:fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...