Gå til innhold

Folk kommer inn i hagen vår - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp noen sperrebånd med strøm slik man har på dyre-innhegninger. Da blir du kvitt problemet temmelig fort. Alternativ så kan du låne en skjøter og sette han i bånd noen timer i hagen. Det har nok omtrent samme effekt.

Anonymkode: 49bfa...165

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Sett opp noen sperrebånd med strøm slik man har på dyre-innhegninger. Da blir du kvitt problemet temmelig fort. Alternativ så kan du låne en skjøter og sette han i bånd noen timer i hagen. Det har nok omtrent samme effekt.

Anonymkode: 49bfa...165

En skjøter? Tro du mener kjøter

Anonymkode: 6a72d...6f0

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Becha skrev:

Det er jo egentlig ikke noe problem når vi ikke er hjemme, da er det bare å hente. Men i hjemmet mitt vil jeg føle at ingen fremmed person kan plutselig se meg og hva jeg gjør. Dette blir jo ødelagt når en fremmed person plutselig har direkte syn inn i soverommet mitt. 

Ballhenterne kan ikke vite om du er hjemme eller ikke selv om du ikke svarer på døren. Du kan være i dusjen, på do o.l. Den beste løsninga ble nevt tidligere. Snakk med eierne av banen og spør om netting over gjerdet. 

• Liker 3
Skrevet

Bit merke i at de fleste av oss syntes det er greti å hente baller/leker ol. Men ganske sikker på at de fleste av oss ikke ville likt at andre gikk i hagen vår i tide og utide uten grunn, det er bare at vi ser på ballhenting som en grunn.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Becha skrev:

Det er jo egentlig ikke noe problem når vi ikke er hjemme, da er det bare å hente. Men i hjemmet mitt vil jeg føle at ingen fremmed person kan plutselig se meg og hva jeg gjør. Dette blir jo ødelagt når en fremmed person plutselig har direkte syn inn i soverommet mitt. 

Kan froste vinduene eller sotet de så ingen ser inn.

Anonymkode: 9a2f4...c50

• Liker 2
Gjest Sisti
Skrevet

Vi har litt motsatt oppfatning av problemet - nabobarna mister ballen over til oss veldig ofte, og de spør alltid om å hente den! De ringer på, og er vi ikke hjemme går de uten å ta med ballen. Kan ligge flere baller i hagen vår hvis vi har vært bortreist. :ler: Vi har sagt sååå mange ganger at de bare må hente ballen uten å spørre, men det når ikke inn (disse barna er ikke norske). Hyggelig med høflige barn altså, men det blir litt mye ringing på døra... Så jeg kan ikke helt forstå at du heller ønsker trafikk på døra... ;)

AnonymBruker
Skrevet

Tror de færreste som henter baller tenker på at det er mange som gjør dette og at det kan bli plagsomt for dere. De vil bare kjapt hente ballen og komme igang igjen, tror ikke de prøver å se så mye inn til dere...

Men forstår din side av saken og tror ballnett er beste løsning, evt et skilt hvor du ber dem om å ringe på hvis det er en ball i hagen (men dette må da også bli slitsomt i lengden). Siste mulighet er et skilt med at de fårnholde seg unna hagen, alle tapte baller kan hentes fredag klokka fem (men tror dere blir litt upopulære med denne løsningen).

Anonymkode: b8229...e01

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta kontakt med ansvarlige for banen og be de sette opp et ballnett. Det er jo til sjenanse for deg, men også potensielt farlig om ballen treffer noe eller noen. Selv har jeg ballskrekk og hadde nok vært redd for å bli truffet eller få en ball i grillen, salaten eller ødelagt busker og planter. 

Anonymkode: b0205...a88

Akkurat, det er en annen sak her - vi er ganske redd for at ballen kan treffe soveromsvinduet til barna når de sover. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan froste vinduene eller sotet de så ingen ser inn.

Det kan man selvfølgelig gjøre. Men seriøst - vi har kjøpt hus og tomt, og vi bør i tillegg froste vinduene våre slik at folk som går i VÅR hage ikke ser inn? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

På en måte så må de jo få lov å hnte ballene sine. Men på den andre siden så forstår jeg deg godt. Jeg liker heller ikke å ha uinviterte gjester i hagen i tide og utide. For meg føles det som folk kommer tråkkende inn i stua vår. Vi har naboer som absolutt ikke respekterer tomtegrenser. Ungene tar seg tilrette i vår hage. Bruker våre barns lekeapparater. Forsyner seg av lekene til våre barn. Har skihopp i bakken så de lander i vår hage. Bruker lekehuset til våre barn. Bruker våre barns basseng. Alt dette uten at de er sammen med våre barn. Våre barn trenger ikke engang å være hjemme. Henger over verandaen og maser om is og pølse når vi sitter ute å griller/spiser is. Ja, til og med voksne kan finne på det samme. Bruker hagen vår som snarvei når de går til hverandre. Kjører bilen helt inn i vår innkjørsel, nesten helt på tappa vår, når de kal ut med egen bil. Og det selv om det er totalt unødvendig. Ene naboen var til og med på tur å skulle sette garasjen sin 15 cm inn på vår tomt 😱, det ble det en stopper for, heldigvis. Vi har sagt fra en del ganger og i fjor hadde jeg en eksplosjon overfor naboene og sa fra ganske kraftig hva jeg mener om dette. Så vi blir nok sett på som litt rare og sære 😂, men det kan jeg leve med. Det er nok litt ulik kultur på dette i Norge. Jeg er vokst opp med at man respekterer annen manns eiendom og ikke tar seg tilrette. Man står ikke engang i innkjørselen til naboen og slår av en prat uten at naboen selv er tilstedet. Jeg liker ikke engang å måtte la ene bilhjulet komme innpå innkjørselen til andre nr jeg må snu bilen (tenker på når jeg er på besøk hos venner og er uheldig å komme nær deres naboers eiendom. Hjemme holder jeg meg langt unna naboens eiendom). Mens da våre naboer ser ut til å mene at alt som er utenfor ytterdøra er fellesareal.

jeg ville sjekket om det var mulig for kommunen å sette opp ekstra netting over gjerdet. To meter er ikke høyt nok. Og det må jo være irriterende for de som spiller å måtte gå å hente ballen rundtom i tide og utide.

Anonymkode: fc7c7...c57

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Becha skrev:

Det kan man selvfølgelig gjøre. Men seriøst - vi har kjøpt hus og tomt, og vi bør i tillegg froste vinduene våre slik at folk som går i VÅR hage ikke ser inn? 

Ja, har gjort det med fleren av vinduene, bare nederst på noen, så ingen skal se inn.

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Sisti skrev:

Vi har litt motsatt oppfatning av problemet - nabobarna mister ballen over til oss veldig ofte, og de spør alltid om å hente den! De ringer på, og er vi ikke hjemme går de uten å ta med ballen. Kan ligge flere baller i hagen vår hvis vi har vært bortreist. :ler: Vi har sagt sååå mange ganger at de bare må hente ballen uten å spørre, men det når ikke inn (disse barna er ikke norske). Hyggelig med høflige barn altså, men det blir litt mye ringing på døra... Så jeg kan ikke helt forstå at du heller ønsker trafikk på døra... ;)

Det var forresten én gang når barna selv spurte om de kan hente ballen, og de var ikke norske barn. Jeg ville bare ikke nevne det i første innlegget for å ikke la det se ut som at jeg synes det er kun nordmenn som ikke har respekt for andre folk og sine hager. For det mener jeg absolutt ikke - det er veldig ofte jeg synes at folk her viser mye mer respekt til andre enn i hjemmelandet og mange andre land, men dette var noe som overrasket meg, og en av de få tingene som jeg synes var rart og respektløs. Ser ut som at dette er rett og slett en kulturforskjell, og som sagt, så ønsker vi absolutt ikke å krangle med naboene våre. Jeg tror at jeg tar bare kontakt med kommunen for å få hjelp her. Det at folk kommer inn i vår hage - det er altså ikke noe krise, men det at baller som kommer inn i hagen hver eneste dag kan faktisk være farlig - det må vi fikse. Baller har truffet veggen og terrassen allerede flere ganger.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror de færreste som henter baller tenker på at det er mange som gjør dette og at det kan bli plagsomt for dere. De vil bare kjapt hente ballen og komme igang igjen, tror ikke de prøver å se så mye inn til dere...

Men forstår din side av saken og tror ballnett er beste løsning, evt et skilt hvor du ber dem om å ringe på hvis det er en ball i hagen (men dette må da også bli slitsomt i lengden). Siste mulighet er et skilt med at de fårnholde seg unna hagen, alle tapte baller kan hentes fredag klokka fem (men tror dere blir litt upopulære med denne løsningen).

Anonymkode: b8229...e01

Ja, som sagt, så skjønner jeg jo helt at folk mister baller når de spiller og så skal de bare "kjapt" hente ballen, men dette skjer hver dag, og iblant veldig mange ganger per dag... Så ja, det er allerede irriterende. 

Skilt er ikke noe løsning her, siden vi ikke vil bli upopulære. :) Og det er jo kjedelig hvis barna må slutte å spille derfor at de mistet ballen! Jeg har nå skrevet til kommunen om dette. Jeg skrev at vi ønsker ikke ha folk løpende i hagen vår flere ganger hver dag men først og fremst er problemet at det kan være farlig når vi er ute på terrassen eller sover i soverommene som ligger mot fotballbanen.

Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

Ser virkelig ikke problemet. De løper inn for å hente en ball, ikke for å titte gjennom vinduene. 

Og det kan ikke være farlig at ballen kommer inn i hagen. 

Endret av Magnifiq
Skrevet

I Norge regnes det ikke som respektløst å hente en ball som ved et uhell har havnet i noens hage. Men å på andre måter ta seg til rette i andres hager, som andre innlegg beskriver her, det regnes absolutt som respektløst.

Støtter forslaget om å høre om det kan settes opp nett over det eksisterende gjerdet! Hvor langt fra hagen deres er det eksisterende gjerdet? Hvis avstanden er kort vil en levegg i deres hage neppe stoppe flere baller enn eksisterende gjerdet gjør, og da får du plutselig klatrende barn over gjerdet, eventuelt rundt, tror ikke du vil like det noe bedre ;-)

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Magnifiq skrev:

Ser virkelig ikke problemet. De løper inn for å hente en ball, ikke for å titte gjennom vinduene. 

Og det kan ikke være farlig at ballen kommer inn i hagen. 

Men det kan være farlig når den endelig treffer vinduet. It's just a matter of time...

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, kokkos skrev:

I Norge regnes det ikke som respektløst å hente en ball som ved et uhell har havnet i noens hage. Men å på andre måter ta seg til rette i andres hager, som andre innlegg beskriver her, det regnes absolutt som respektløst.

Støtter forslaget om å høre om det kan settes opp nett over det eksisterende gjerdet! Hvor langt fra hagen deres er det eksisterende gjerdet? Hvis avstanden er kort vil en levegg i deres hage neppe stoppe flere baller enn eksisterende gjerdet gjør, og da får du plutselig klatrende barn over gjerdet, eventuelt rundt, tror ikke du vil like det noe bedre ;-)

Da lar jeg det være - det ser ut som at de fleste rett og slett tenker helt annerledes om dette her i Norge. Jeg ble så utrolig urolig når barnet mitt en gang løpet inn i hagen til en nabo og jeg måtte hente det tilbake (han er en to-åring som ikke kommer når jeg roper), jeg var litt stresset om at naboene skulle være sinne og det var kjempeflaut for meg.

Gjerdet er kanskje 1-2 meter fra vår tomt, og så er det et lav hekk innimellom. Så huset vårt er virkelig rett foran banen. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har samme problemet. Bortsett fra at det ikke er fotballbane ved siden av oss, men naboens unger på trampoline som herjer med ball. I perioder fyker ballen over til oss hver dag, og da går de frekke ungene bare inn for å hente den, uten å spørre eller noe. Jeg skvetter hver gang det plutselig løper noen forbi stuevinduet mitt, bare et par meter unna. Irriterer meg grenseløst.

Mannen min har truet ungene med at fyker ballene over en gang til, tar han ballen, skjærer den i stykker og kaster den. Det hjalp ingenting. De kaster ball på trampolinen like fullt, og den trampolinen står klint inntil hekken som går på tomtegrensen mellom oss. Noen ganger bruker de en sånn stor grå medisinball eller hva det heter. Når den fyker over hekken og ned på vår side, knuser den rosebusker og planter i sin vei. I fjor ødela den en hel rosebusk som sto klar med bristeferdige knopper og skulle til å blomstre. Alle blomsterknoppene knakk av å få den digre ballen deiset rett nedi hodet.... fy faen så trist og så sinnsykt irriterende. DA hadde jeg lyst å skjære ballen deres i filler og kreve faren deres for penger til ny rosebusk....! (ungene bor der bare annenhver uke hos sin fraskilte far)

Anonymkode: b8ff4...ca2

Gjest Magnifiq
Skrevet
7 minutter siden, Becha skrev:

Men det kan være farlig når den endelig treffer vinduet. It's just a matter of time...

Nei. Det skal sinnsykt harde skudd til for å knuse et vindu, så så sant det ikke er en kommende Ronaldo som skyter, er det fullstendig krisemaksimering, og en tullete grunn..

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Becha skrev:

Slutt med overdramatiseringen din og flytt langt ut på landet, uten nære naboer, hvis du ikke kan forholde deg til andre mennesker på en normal måte. Også kan du sende klager til kommunen der fordi rådyrene spiser sommerblomstene dine. 

Anonymkode: f327d...181

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...