Gå til innhold

Folk kommer inn i hagen vår - er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen,

Nå er jeg litt usikker på om dette er en kulturforskjell, eller hva dette gjelder. Jeg og familien min flyttet til Norge for noen år siden (så unnskyld for skrivefeil), og for ett år siden kjøpte vi vårt første hus her i landet. Vi trives kjempebra, naboene er veldig hyggelige og alt går fint... MEN! Det ligger en fotballbane (for barna å spille i) rett foran huset vårt. Dette betyr at det kommer folk, både barn og voksne, inn i hagen vår for å hente ballene sine hver eneste dag. Uten å spørre oss altså. Jeg skjønner selvfølgelig helt fint at man kan miste ballen når man spiller - men det er ganske irriterende å ha folk løpe i vår egen hage hver eneste dag. For oss er det vår privatplass, og det er litt rart å se ut fra vinduet i soverommet vårt og se en fremmed person eller en nabo cirka 5 meter fra meg... 

Er dette noe som er ganske vanlig i Norge, å gå i andre folk sine hager? Jeg kan se at noen andre naboer iblant har fremmede gående igjennom sine hager også. Er dette vanlig og helt greit? Jeg er altså ikke fra Amerika og synes ikke at man skulle ha liksom lov å skyte folk som går i andre sine hager, men for meg er dette ikke helt greit heller. Jeg synes det er helt respektløs og irriterende. Men vi ønsker ikke å skape noen problemer med naboene, vi ønsker ikke å være vanskelige. Er dette noe som vi må bare lære å akseptere, eller? Noen forslag? Eller er det bare meg som overreagerer her? Hvordan hadde dere reagert på dette?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at det er kjedelig. Vil du at de skal ringe på først da eller? Ser ikke helt hvordan dette skal kunne løses på noen annen måte. Og det blir vel ikke mindre masete/irriterende? Hva tenker du kunne vært løsningen da?

• Liker 11
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig å gå inn i hagen til andre. 

Dere kunne satt opp en høy levegg i hagen som vender mot fotballbanen kanskje, ellers et gjerde rundt resten av hagen. Et vanlig gjerde mot fotballbanen vil bli for lavt sånn at folk klatrer over gjerdet, men en levegg er for høy til at de får til å klatre over. 

(faren min hadde også samme problemet med fotballbane rett ved eiendommen sin, så han satte opp en levegg). 

• Liker 10
Skrevet

Ja, det er helt vanlig å hente en ball som har havna hos naboen. Det er ikke vanlig at folk bruker hagen som snarvei uten at det er avtalt. Vi sa ifra at nabogutten fint kunne gå igjennom hagen vår på vei til skolen, men ingen andre som gjør det. Så lenge dere bor ved en fotballbane uten godt nok gjerde vil det nok bli mange som kommer innom for å hente baller. I Norge blir det også sett på som litt ufint å ikke la barn få tilbake ballen sin når den går over gjerdet.

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hos meg brukte de hagen min som snarvei. Alle ungene i nabolaget gikk gjennom hagen min  da vi hadde kjøpt. Jeg fikk sjokk og satte opp et gjerne. Men da klatret de bare over! Nå er de vokst og blitt voksen og går ikke gjennom hagen mer!

Anonymkode: afd06...f17

Skrevet
1 minutt siden, skruf skrev:
1 minutt siden, skruf skrev:

Dere kunne satt opp en høy levegg i hagen som vender mot fotballbanen kanskje, ellers et gjerde rundt resten av hagen. Et vanlig gjerde mot fotballbanen vil bli for lavt sånn at folk klatrer over gjerdet, men en levegg er for høy til at de får til å klatre over. 

(faren min hadde også samme problemet med fotballbane rett ved eiendommen sin, så han satte opp en levegg). 

Det er allerede et ganske høy gjerde (ca. 2 meter kanskje?) rundt selv fotballbanen, så tror dessverre ikke at en levegg skulle hjelpe med å unngå selv baller i hagen vår, men som du skriver, så er det vanskelig å bare klatre over. Men er det faktisk lov å sette opp en sånn høy levegg? Men dette er en god ide som vi skal absolutt vurdere - takk!

Skrevet
1 minutt siden, Becha skrev:

Tror det skal være lov å sette opp levegg ja..

Vi satte iallefall opp en ganske høy levegg i hagen pga det er skikkelig innsyn fra naboene rett ved. Greit å sitte ute i hagen å sole seg uten at noen kan se :)

Skrevet
11 minutter siden, Dina86 skrev:

Jeg forstår godt at det er kjedelig. Vil du at de skal ringe på først da eller? Ser ikke helt hvordan dette skal kunne løses på noen annen måte. Og det blir vel ikke mindre masete/irriterende? Hva tenker du kunne vært løsningen da?

Det hadde jo vært mye bedre å ringe på først. Da er jeg i hvert fall varslet om at noen kommer straks i hagen vår. Det er litt rart å være i soverommet for eksempel, og så plutselig se en fremmed person som henter sin ball 5 meter fra meg. Jeg føler at de kommer for nært til mitt privatområde. Skruf hadde ett ganske godt forslag her om å sette opp en levegg. Jeg har også vurdert å ta kontakt med kommunen og høre om de kan kanskje sette opp noe ekstra netting over selve gjerdet rundt fotballbanen.

Skrevet

Mener å huske at man kan sette opp 1,8m høy og 5m lang levegg uten å søke. Er den 1m fra tomtegrensa tror jeg det er 1,8m høy og 10m lang. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, LittleBabyBlue skrev:

Ja, det er helt vanlig å hente en ball som har havna hos naboen. Det er ikke vanlig at folk bruker hagen som snarvei uten at det er avtalt. Vi sa ifra at nabogutten fint kunne gå igjennom hagen vår på vei til skolen, men ingen andre som gjør det. Så lenge dere bor ved en fotballbane uten godt nok gjerde vil det nok bli mange som kommer innom for å hente baller. I Norge blir det også sett på som litt ufint å ikke la barn få tilbake ballen sin når den går over gjerdet.

Men er det slik at barna får lov til å bare gå inn i andre folk sine hager uten tillatelse? Jeg hadde selv absolutt spurt først, det er jo privateiendom dette gjelder. Og her er det ikke snakk kun om barn - som sagt så gjør voksne dette også. I går skjedde dette tre ganger.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Becha skrev:

Det hadde jo vært mye bedre å ringe på først. Da er jeg i hvert fall varslet om at noen kommer straks i hagen vår. Det er litt rart å være i soverommet for eksempel, og så plutselig se en fremmed person som henter sin ball 5 meter fra meg. Jeg føler at de kommer for nært til mitt privatområde. Skruf hadde ett ganske godt forslag her om å sette opp en levegg. Jeg har også vurdert å ta kontakt med kommunen og høre om de kan kanskje sette opp noe ekstra netting over selve gjerdet rundt fotballbanen.

Vil du heller at de ringer på flere ganger om dagen, hver eneste dag? Hva om dere ikke er hjemme da? 

Det beste er nok å sette opp levegg eller gjerde. 

Anonymkode: e7402...d62

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, skruf skrev:

Veldig god idé med en levegg, bare pass på at den er høy. Det kan uansett komme baller over i hagen deres desverre. Det er da ikke netting rundt fotballbanen siden dette skjer?( sånn flere meter høye nett for å stoppe ballene?). Hvis de ikke har det kan du kanskje ta kontakt med noen i klubben? Eller kanskje spørre om kommunen kan gjøre noe med det? Den på bildet er ganske lav, men du ser hva jeg mener.

image.jpeg

Skrevet

Jeg hadde ikke brydd meg. Den fotballbanen lå vel der da dere kjøpte huset også, ergo så burde dere tenkt over problematikken både med hensyn til lyder derifra og at baller kunne komme inn i hagen deres. Jeg hadde syns det vært mye mer irriterende om de skulle ringt på hver gang det skjedde for å spørre om lov til å hente den.

Regner med at de bare henter ballen og spurter ut igjen. 

• Liker 13
Skrevet
Et øyeblikk siden, Becha skrev:

Men er det slik at barna får lov til å bare gå inn i andre folk sine hager uten tillatelse? Jeg hadde selv absolutt spurt først, det er jo privateiendom dette gjelder. Og her er det ikke snakk kun om barn - som sagt så gjør voksne dette også. I går skjedde dette tre ganger.

Ja, helt vanlig. Skjer hos oss hele tiden. Å hente ballen tar 30 sek. Hadde vært mye mer slitsomt om de skulle ringt på å spurt hele tiden. Vi jobber også skift og å bli vekt hadde vært irriterende. 

Hvis de må spørre først om å hente ballen, hvordan skal du løse det de tidene dere ikke er hjemme? 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, Becha skrev:

Jeg ville bare gått inn å hentet ball, ville sett det som mer irriterende om det ble ringt på døren hver gang noen fikk ballen i hagen min. Tenker at det er en av de negative tingene med å ha hage ved en ballplass. Om du ikke trives med det må du nesten sette opp en levegg eller annet for å hindre at baller kommer i hagen.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, Becha skrev:

Det er jo egentlig ikke noe problem når vi ikke er hjemme, da er det bare å hente. Men i hjemmet mitt vil jeg føle at ingen fremmed person kan plutselig se meg og hva jeg gjør. Dette blir jo ødelagt når en fremmed person plutselig har direkte syn inn i soverommet mitt. 

Et øyeblikk siden, LittleBabyBlue skrev:

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med ansvarlige for banen og be de sette opp et ballnett. Det er jo til sjenanse for deg, men også potensielt farlig om ballen treffer noe eller noen. Selv har jeg ballskrekk og hadde nok vært redd for å bli truffet eller få en ball i grillen, salaten eller ødelagt busker og planter. 

Anonymkode: b0205...a88

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Becha skrev:

Det er jo egentlig ikke noe problem når vi ikke er hjemme, da er det bare å hente. Men i hjemmet mitt vil jeg føle at ingen fremmed person kan plutselig se meg og hva jeg gjør. Dette blir jo ødelagt når en fremmed person plutselig har direkte syn inn i soverommet mitt. 

Da burde du ikke kjøpt ved en fotballbane. 

Anonymkode: 6a72d...6f0

• Liker 7
Skrevet
6 minutter siden, Dina86 skrev:

Veldig god idé med en levegg, bare pass på at den er høy. Det kan uansett komme baller over i hagen deres desverre. Det er da ikke netting rundt fotballbanen siden dette skjer?( sånn flere meter høye nett for å stoppe ballene?). Hvis de ikke har det kan du kanskje ta kontakt med noen i klubben? Eller kanskje spørre om kommunen kan gjøre noe med det? Den på bildet er ganske lav, men du ser hva jeg mener.

image.jpeg

Det er en ca. 2 meter høy gjerde rundt fotballbanen. Jeg tenker at jeg kanskje skal ta kontakt med kommunen og spørre om de kan sette opp en ekstra netting over gjerdet. 

Skrevet
6 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Jeg hadde ikke brydd meg. Den fotballbanen lå vel der da dere kjøpte huset også, ergo så burde dere tenkt over problematikken både med hensyn til lyder derifra og at baller kunne komme inn i hagen deres. Jeg hadde syns det vært mye mer irriterende om de skulle ringt på hver gang det skjedde for å spørre om lov til å hente den.

Regner med at de bare henter ballen og spurter ut igjen. 

Fotballbanen var ikke der ennå, den ble bygget samtidig som huset. Vi visste altså at skal være en fotballbane der, men trodde at kommunen skulle ordne det slik at vi som kjøper hus her ikke får problemer av det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...