Gå til innhold

Huseier ikke fullført arbeidet på badet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Igår skulle huseier komme til leiligheten jeg leier, og skifte ut dusjen vi har her. Jeg var tilstede da han kom, men dro bort ganske fort. Noen timer senere ringte han meg og sa at han dessverre ikke rakk å bli ferdig med arbeidet, og at han skal fullføre det når han kommer tilbake til byen om litt over en uke. 

Han har fått inn den nye dusjen på badet, men ikke koblet den til slik at vi kan dusje der. Og det er jo litt kjipt å ikke kunne dusje i sin egen leilighet på over en uke :P

Så jeg lurer på: Er det vanskelig, og tar det lang tid, å ferdigstille dusjen slik at vi kan bruke den? Hvis dette er en enkel oppgave kan jo vi prøve å gjøre det selv, eventuelt kan jeg få en kompis til å prøve (vi er to jenter som bor her...). Huseier sa at alt er nesten helt klart, men ikke slik at vi kan bruke den til dusjing ennå. 

Anonymkode: 5a9ce...e26

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som huseier bryter leiekontrakten. Du kan sannsynligvis kreve at han fikser det umiddelbart eller at han betaler for hotell til dere. 

Anonymkode: 3fcd4...e9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette hadde jeg ikke godtatt.

Arbeidet må også utføres av rørlegger.

Anonymkode: f5223...707

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som huseier bryter leiekontrakten. Du kan sannsynligvis kreve at han fikser det umiddelbart eller at han betaler for hotell til dere. 

Anonymkode: 3fcd4...e9b

Det er mulig, men spørsmålet mitt er: 

Så jeg lurer på: Er det vanskelig, og tar det lang tid, å ferdigstille dusjen slik at vi kan bruke den? Hvis dette er en enkel oppgave kan jo vi prøve å gjøre det selv, eventuelt kan jeg få en kompis til å prøve (vi er to jenter som bor her...). Huseier sa at alt er nesten helt klart, men ikke slik at vi kan bruke den til dusjing ennå. 

Anonymkode: 5a9ce...e26

AnonymBruker
Skrevet

Dette er det jo helt umulig å svare på uten å vite verken hvordan røropplegget på badet er, hvor langt han har kommet i monteringen, om alle deler er til stede, om det kreves tilpassing etc. etc. Det kan være enkelt, men det kan også kreve fagkunnskap. 

Egentlig synes jeg dere godt kan forlange at huseier bestiller rørlegger til å gjøre det ferdig, for han kan ikke forvente at dere skal leve uten muligheter for å dusje i en hel uke. 

Anonymkode: 0aa7e...3d9

• Liker 3
  • 4 uker senere...
Gjest Coolaid
Skrevet
Den 14.7.2016 at 10.12, AnonymBruker skrev:

Dette hadde jeg ikke godtatt.

Arbeidet må også utføres av rørlegger.

Anonymkode: f5223...707

Her tar du nok feil. Kan du vise til kilder for dette? 

Det meste av rørleggerarbeid kan man utføre selv - det er selvfølgelig lovlig. Det anbefales dog at man følger standarder for arbeid i våtrom. 

Man kan for eksempel også gjøre elektriker arbeid selv også, for eksempel strekke ledninger. Det eneste man da trenger er en godkjenning av elektriker når man er ferdig. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Coolaid skrev:

Her tar du nok feil. Kan du vise til kilder for dette? 

Det meste av rørleggerarbeid kan man utføre selv - det er selvfølgelig lovlig. Det anbefales dog at man følger standarder for arbeid i våtrom. 

Man kan for eksempel også gjøre elektriker arbeid selv også, for eksempel strekke ledninger. Det eneste man da trenger er en godkjenning av elektriker når man er ferdig. 

Nåja, om du tenker på de gamle forskriftene (som ble utnyttet til det ytterste av boligbyggere ved at de gjorde alt selv, og så fikk en kompis som var trikker til å melde inn anlegget), så er dagens krav 'noe' annerledes nettopp fordi det ble utført og innmeldt mye svært tvilsomt arbeid med skade på mennesker og materiell som resultat.

Jeg henviser pent til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, og da spesielt til § 9 med veiledning når det kommer til hvem som kan:

- kilde: Veiledning til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg

"Hvem som kan foreta inngrep i et anlegg reguleres av forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk. For vanlige forbrukere og andre som ikke har de nødvendige kvalifikasjoner innebærer således ansvaret for vedlikehold at man engasjerer elektrofagfolk som kan foreta ettersyn og eventuelle utbedringer."

Forskrift om kvalifikasjonskrav for elektrofagfolk ble erstattet av Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for 3 år siden.  Jf. nevnte forskrift §6 m/ veiledning.   

Endret av Mis(s)Understood
Gjest Coolaid
Skrevet
13 timer siden, Mis(s)Understood skrev:

Nåja, om du tenker på de gamle forskriftene (som ble utnyttet til det ytterste av boligbyggere ved at de gjorde alt selv, og så fikk en kompis som var trikker til å melde inn anlegget), så er dagens krav 'noe' annerledes nettopp fordi det ble utført og innmeldt mye svært tvilsomt arbeid med skade på mennesker og materiell som resultat.

Jeg henviser pent til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg, og da spesielt til § 9 med veiledning når det kommer til hvem som kan:

- kilde: Veiledning til Forskrift om elektriske lavspenningsanlegg

"Hvem som kan foreta inngrep i et anlegg reguleres av forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk. For vanlige forbrukere og andre som ikke har de nødvendige kvalifikasjoner innebærer således ansvaret for vedlikehold at man engasjerer elektrofagfolk som kan foreta ettersyn og eventuelle utbedringer."

Forskrift om kvalifikasjonskrav for elektrofagfolk ble erstattet av Forskrift om elektroforetak og kvalifikasjonskrav for 3 år siden.  Jf. nevnte forskrift §6 m/ veiledning.   

Hallo. Du snakket om rørleggerarbeid i posten din. Regner med at du ser forskjellen. Vis meg forskriften på det du. ;)

Skrevet (endret)
20 timer siden, Coolaid skrev:

--snip--

5 timer siden, Coolaid skrev:

Hallo. Du snakket om rørleggerarbeid i posten din. Regner med at du ser forskjellen. Vis meg forskriften på det du. ;)

Kommentaren var til statementet ditt om å gjøre el-arbeid selv.

Tråden handlet om rørleggerarbeid inntil statementet om å gjøre elektrikkerarbeidet selv ble lagt.

Forskriftene fikk du, med paragrafnr. til og med. 

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 1
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Du kan koble rør selv på badet, det er enkelt om blandebatteriet passer til rørene. Røret under er også enkelt å feste til sluk, men man må ha delene til det. Du får ringe å høre med huseier om det er deler som mangler eller om du kan koble på selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...