Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge brukt bakeblandingen "Lavkarbobrød" fra Møllerens, men nå er lageret tomt og til min irritasjon er det gått ut av sortimentet. (Forklarer vel tikronerstilbudet jeg bygde lager på...) Noen som har en god oppskrift på lavkarbobrød de vil dele? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse to er kjempegode. Lager the franska mest, og skjærer det da opp i tynne skiver når det er helt avkjølt og legger det i fryseren så jeg alltid har på dager hvor jeg ikke klarer meg uten noe brødaktig

Ingers lavkarbobrød 

1 beger cottage cheese
5 egg
½ dl rapsolje
3 ts bakepulver
2 ts salt
2 ts fiberhusk
2 ts johannesbrød-kjernemel
50 g fibrex (hvis du tåler gluten, kan du bruke 50 g kruskakli)
50 g linfrø
40 g solsikkefrø
40 g sesamfrø
30 g hakkede valnøtter

Bruk en stavmikser for å blande cottage cheese, egg og rapsolje. Tilsett de øvrige ingrediensene. La stå i 10 minutter, slik at fiberhusken og johannesbrødkjernemelet sveller.
Ha bakepapir i en brødform som rommer 1 ½ liter og ha i deigen. Stekes på 180° i ca. 30 minutter. Senk temperaturen til 150° og la brødet steke i ytterligere 30 minutter. Ta brødet ut av formen og etterstek på 180° i cirka 20 minutter.

------

The franska

3 egg
3 eggehviter
250 g revet ost
0,5 tsk salt
2 ssfiberhusk
1 dl mandelmel
2 dl pofiber
2 ts bakepulver

Man kan også ha i et par ss søtstrø om man ønsker en litt søtere variant, men dette er ikke nødvendig

1 egg til pensling og valmuefrø 

Sett ovnen på 175 grader varmluft
Bland alle de tørre ingrediensene 
Riv osten så fint som mulig og bland det godt inn med det tørre
Ha eggene og eggehvitene i en bolle og bland det lett før man har det over i det tørre. Bland det godt, men ikke jobb for mye med deigen
Form den så som et brød og ha den over på et bakepapir
Pensle med egg og dryss over valmuefrø 

Stekes i ca 50-60 minutter. Ha gjerne 1-2 dl vann i en form du setter nederst i ovnen for å få en sprø skorpe

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips! Lagde Ingers lavkarbobrød i går, og det var utrolig godt :) blir nok en ny slager her i huset.

Skrevet

Så bra 👍 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...