Gå til innhold

Hvis man blir stoppet i tollen og har f.eks. mye dyre klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi vet jo at man ikke kan handle for mer enn 6000 kr utenlands uten å måtte fortolle det når man skal tilbake. Men hva om man kun eier "dyre" klær/vesker som lett overstiger denne prisen per 2-3 plagg/sko man har med - kan de da ta dette fra deg? Lurer fordi jeg leste en artikkel hvor det stod at man kunne forvente seg å måtte vise til kvitteringer på ting hvis tollerne blir mistenksomme - men hvem i all verden drar med seg kvitteringer på alt man har med/sparer på kvitteringer på ting man har kjøpt for evigheter siden og ikke trenger? Kan de faktisk være så jævlige, eller må de ha faktiske bevis? :P  Personlig har jeg ingenting å skjule, men når man leser artikler om sånt, blir man jo litt paranoid når man går på grønt selv om man ikke har noen grunn til å gå på rødt.

Tenker også hvis man f.eks. har bodd utenlands i flere år, så er det vel ganske selvsagt at man drar med seg varer kjøpt i det aktuelle landet for over 6000 kr når man evt. reiser hjem igjen?

Synes det er en ordentlig tåpelig regel. Greit at man vil gjøre det mindre attraktivt å legge igjen pengene sine utenlands, men en del varer kan man ikke engang få tak i her i Norge.

Anonymkode: 8be76...afb

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vet jo at man ikke kan handle for mer enn 6000 kr utenlands uten å måtte fortolle det når man skal tilbake. Men hva om man kun eier "dyre" klær/vesker som lett overstiger denne prisen per 2-3 plagg/sko man har med - kan de da ta dette fra deg? Lurer fordi jeg leste en artikkel hvor det stod at man kunne forvente seg å måtte vise til kvitteringer på ting hvis tollerne blir mistenksomme - men hvem i all verden drar med seg kvitteringer på alt man har med/sparer på kvitteringer på ting man har kjøpt for evigheter siden og ikke trenger? Kan de faktisk være så jævlige, eller må de ha faktiske bevis? :P  Personlig har jeg ingenting å skjule, men når man leser artikler om sånt, blir man jo litt paranoid når man går på grønt selv om man ikke har noen grunn til å gå på rødt.

Tenker også hvis man f.eks. har bodd utenlands i flere år, så er det vel ganske selvsagt at man drar med seg varer kjøpt i det aktuelle landet for over 6000 kr når man evt. reiser hjem igjen?

Synes det er en ordentlig tåpelig regel. Greit at man vil gjøre det mindre attraktivt å legge igjen pengene sine utenlands, men en del varer kan man ikke engang få tak i her i Norge.

Ja, de kan faktisk det. Utrolig kjipt. Har en del dyre vesker så jeg er alltid livredd for at de skal stoppe meg og kreve kvittering. Da beholder de jo vesken i mens. Heldigvis er de kjøpt i Norge så jeg har bevis, men uansett veldig surt om det skulle skje. Har ikke skjedd til nå.

Anonymkode: 30ec2...085

AnonymBruker
Skrevet

De fleste betaler ting med kort, og særlig dyrere ting blir betalt med kort. Dermed er dokkumentasjon på at tingene er kjøpt i Norge enkel å sannsynliggjøre. Ellers er det lurt å få kvittering fra tollvesenete før en reiser på at en eier dyre ting en skal ha med seg ut og hjem igjen til Norge. Dette gjøres enkelt på flyplassen før avreise. 

Ellers er lover og regler der for en grunn. At vi ikke liker dem det får så være. Vi kunne hatt verre lover enn akkurat denne. 

Anonymkode: 1ac97...7e8

• Liker 3
Skrevet

Du må vise til kvitteringer hvis de blir mistenksomme ja, men så lenge du ikke valser gjennom tollen med den splitter nye designerveska i posen fra Chanel-butikken på Bond street så blir de nok ikke veldig mistenksomme. 

AnonymBruker
Skrevet

Om jeg tar med meg veldig dyre ting ut av landet stikker jeg innom tollen på vei ut. Da har jeg bevis nok for tollerne når jeg kommer tilbake

Anonymkode: 2efe0...0ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da gjelder det naturlig nok helt andre regler

Anonymkode: 712a7...eaf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg handler alltid titusenvis av kroner på klær i utlandet, og blir stoppet fra tid til annen. Som regel ser de ikke forskjell på HM og designerklær. Ikke engang dyre designervesker utenom de kjente merkene som Chanel og LV. Jeg fortoller alltid vesker, men aldri klær. Tror ikke du skal bekymre deg for det. 

Anonymkode: 487ed...094

Gjest Solsmil
Skrevet

Dette trenger du ikke å bekymre deg for. De kan nok kreve "bevis" for at en dyr veske er kjøpt i Norge, men det er ikke ensbetydende med at du må dra med deg kvittering. Tollerne kan tenke, de også. Nå har ikke jeg blitt stoppet i tollen noen gang (selv om jeg ofte har gått forbi med mine egne vesker til langt over 6000kr), men jeg kan tenke meg et utall av måter å sannsynliggjøre overfor tollerne at jeg hadde veskene lenge før jeg reiste noen plasser. Hadde jeg derimot kjøpt en Chanelveske uten å fortolle den, så hadde jeg jo vært mer nervøs. Med god grunn.

Og de færreste reiser avgårde til utlandet med tom koffert og kommer tilbake med den full av dyre klær. Hvis du, som du sier, kun eier dyre klær, så er det jo ikke sånn at de kommer til å gå gjennom hvert eneste plagg i kofferten din og kreve kvittering der og da for at du skal få beholde det og unngå bot. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...