Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Min mor har et stort gjeldsproblem. Saken er det at hun har dratt på seg en stor sum med gjeld, og jeg aner ikke hvordan jeg kan hjelpe. Hun har fått titusener av penger av foreldrene sine da lønningem hennes har tatt slutt iløpet av 3 uker og dette har pågått i åresvis.. Jeg har flyttet hjemmefra, og hun har fortsatt leiligheten selvom hun ikke bor der (bor med kjæresten sin). De kan ha et turbulent forhold og hun bruker leilighet som fluktsted, og nekter å si den opp da det er en trygghet for henne å ha den. Hun sluttet og åpne posten for noen år siden, og når jeg drar innom leiligheten for å hente saker og ting så er postkassen overfyllt med regninger og inkassovarsler. Hun har ikke følelser mer og er blitt helt apatisk og følelsesløs og tar ikke innover seg noenting. Dette gjør meg redd og forbanna i tillegg til at hun spiller bort pengene sine. Det "sykeste" er at hun ikke eier noe av verdi og har ikke brukt pengene på noe fornuftig. Iløpet av de siste ti årene har hun aldri eid noe av særlig verdi. Hun benekter at hun har et spilleproblem, og blir sint når jeg prøver å snakke med henne om dette. Jeg vet hun blir trekt en viss sum i måneden av namsmann, men når jeg til stadighet tømmer postkassen i leiligheten ligger det inkassobrev på inkassobrev. Det er minst 50 brev som ligger uåpnet. Hun later som problemet ikke finnes. Jeg har bedt på mine knær om at hun må skaffe hjelp for problemene sine men hun nekter og sier ingenting vil hjelpe. Jeg føler meg helt hjelpesløs og det er vondt for meg å se at moren min sliter såpass mye som hun gjør.. har dere her inne noen råd til hva jeg kan gjøre? Mange ganger jeg har lurt på om jeg skal dra på de bingohallene hun pleier å være på, skrike ut at denne dama har flere hundre tusen i gjeld og er spillegal! For da ville hun kanskje blitt så flau at hun ikke ville satt sin fot der igjen.

Anonymkode: c87af...7ae

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi bekymringsmelding til fastlegen hennes, som kan hjelpe din mor (behandling + evt økonomisk verge som styrer pengene hennes)

Anonymkode: 81216...284

• Liker 3
Skrevet

Det har jeg gjort allerede men det skjedde ingenting..

AnonymBruker
Skrevet

Ta en ny prat med fastlegen hennes om det.

Eventuelt snakk med kommunen angående hjelp med økonomisk verge.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal prøve. Dette er bare toppen av isberget, er mye mer problemer også. Men jeg skal prøve å få snakket med fastlegen hennes (hadde den samme men byttet da jeg ikke følte hun tok meg seriøst). Hva hvis fastlegen hennes ikke vil gjøre noe med informasjonen jeg gir, eller at moren min nekter? Er det noe annet man kan gjøre da? Takk for tips.nå ble ikke dette innlegget anonymt likevel som jeg håpet på men det får bare gå.. er desperat etter hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at du prøver å hjelpe din mor!

(du kan redigere innleggene, og ta bort teksten, dersom du ønsker det)

Jeg vet ikke hva annet man kan gjøre, men jeg håper at du får råd fra andre.

Kanskje er organisasjon for pårørende kan gi råd?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun er til fare for seg selv kan du kanskje umyndiggjøre henne.

Anonymkode: f09c9...fd6

Skrevet

Ser at jeg skrev en null for mye i overskriften. Hun har over 500 tusen i gjeld, ikke 5000..

AnonymBruker
Skrevet

500 000?

500 0000?

tusen 500?

5 tusen 000?

Hva er det man lærer på skolen nå for tiden?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Legen har taushetsplikt, så han/hun kan ikke diskutere dette med datteren hennes

Anonymkode: c4092...ae6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan ingenting gjøre, det kan heller ikke kommunen, det er flere år siden kommunen styrte med økonomisk(?) Verge. Verge ligger under Fylkesmannen nå. For å få oppnevnt verge så må hun enten være langvarig psyisk og eller fysisk syk og av lege bli umyndigggjort eller frivillig gå med på å ha en verge. Ingen av delene tror jeg her vil være mulig. 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/800gjeld

Der kan du lese og prøve å ta kontakt. Ellers bør besteforeldrene dine hjelpe deg. Det er vel ikke lenge til alt går over styr for mennesket, etter som detter høres ut. Mår man ikke vil ha hjelp, så er det ikke mye som kan gjøres. Tror ikke Luksusfellen engang vil ta tak i dette. 

Anonymkode: 490f7...0d9

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

500 000?

500 0000?

tusen 500?

5 tusen 000?

Hva er det man lærer på skolen nå for tiden?

Hva har det med innlegget mitt å gjøre at jeg valgte å skrive det slik? Men om du ikke forstod det så er det altså snakk om 500 000.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen kan ingenting gjøre, det kan heller ikke kommunen, det er flere år siden kommunen styrte med økonomisk(?) Verge. Verge ligger under Fylkesmannen nå. For å få oppnevnt verge så må hun enten være langvarig psyisk og eller fysisk syk og av lege bli umyndigggjort eller frivillig gå med på å ha en verge. Ingen av delene tror jeg her vil være mulig. 

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Sosiale+tjenester/800gjeld

Der kan du lese og prøve å ta kontakt. Ellers bør besteforeldrene dine hjelpe deg. Det er vel ikke lenge til alt går over styr for mennesket, etter som detter høres ut. Mår man ikke vil ha hjelp, så er det ikke mye som kan gjøres. Tror ikke Luksusfellen engang vil ta tak i dette. 

Bestemoren min (moren til mamma) døde i fjor høst og bestefar har blitt umyndiggjort da han har lett demens så han styrer ikke økonomien sin da det er sønnen hans som gjør det.. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, nillepose skrev:

Bestemoren min (moren til mamma) døde i fjor høst og bestefar har blitt umyndiggjort da han har lett demens så han styrer ikke økonomien sin da det er sønnen hans som gjør det.. 

Ok. Det kom ikke frem i hi. Du srev at hun lånte penger hos dem, derfor skrev jeg som jeg gjorde. Husk at du skriver for  folk som er totalt uten kjennskap til annet enn det som står i tråden. Tror 800Gjeld er rette stedet for deg å begynne. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Det kom ikke frem i hi. Du srev at hun lånte penger hos dem, derfor skrev jeg som jeg gjorde. Husk at du skriver for  folk som er totalt uten kjennskap til annet enn det som står i tråden. Tror 800Gjeld er rette stedet for deg å begynne. 

Ånei, beklager trodde jeg skrev det. Er 800gjeld en nettside man kan henvende seg til?

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å ta kontakt med Goa, gjeldsofferalliansen.

Anonymkode: c894c...207

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Prøv å ta kontakt med Goa, gjeldsofferalliansen.

Anonymkode: c894c...207

Takk for tips :)

AnonymBruker
Skrevet

Så lei situasjon. Så flott at du involverer deg og prøver å hjelpe. 

Anonymkode: 7e368...6b0

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så lei situasjon. Så flott at du involverer deg og prøver å hjelpe. 

Anonymkode: 7e368...6b0

Ja, jeg føler at nå som mormor (moren hennes) har gått bort så må jeg ta ansvar. Og dette er bare toppen av isberget.. 

AnonymBruker
Skrevet

Orker du å hjelpe henne selv? Altså at du tar brevene og åpner de og får en oversikt? Du må selvfølgelig spørre henne, men kanskje det er det hun trenger. Foreslå at dere kan gjøre det sammen eller at hun er med deg. 

Anonymkode: 14f1f...eaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...