Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei venninne som bor på andre siden av landet. Ser på henne som rimelig nær, selv om vi ikke har kjent hverandre i alt for mange år. 

Problemet er hennes eks. Da jeg ble kjent med henne så hadde hun nettopp kommet ut av det fæle forholdet med han. Hun hadde ca. 0 venner igjen og trøbbel med familien. Hun satte enormt pris på noen som tok seg tid til å lytte og gi råd til å hvordan komme seg videre og bygge et nytt liv uten han. 

Og det har jeg gjort. Jeg har lyttet i x antall timer, gitt x antall råd og strukket meg så langt som jeg kan(mtp jeg bor et stykke unna enn det jeg gjorde før). Likevel, så går det noen uker, før jeg får snap eller ser bilde på instagram at hun enten er på fjelltur med han, på shopping eller biltur. I disse periodene er det rimelig stille fra henne, før han greier å tråkke skikkelig i salaten igjen. Da blir jeg oppsøkt for å lytte og gi råd. Jeg har så uendelig mange ganger sagt til henne at hun må holde seg unna han, slik han oppfører seg med henne(snakk om vold og utroskap inne i bildet). Vennene og familie har tatt avstand fordi de orker ikke å se på at hun velger å dra tilbake. 

Når jeg spør henne hvorfor hun velger å gjøre dette mot seg selv, så kommer det tomme unnskyldninger som at " han sendte meg en så fin tekstmelding imorges" eller " han dukket opp med blomster på døren". Når han tråkker i salaten så klandrer hun seg selv og sier at hun vet hva hun burde gjøre men hun "glemmer" det når han dukker opp og gjør eller sier de riktige tingene. 

Han har gjort så mye fælt mot henne, og hun er en fantastisk person. Jeg merker selv at jeg begynner å trekke meg unna, fordi det gjør så vondt å se at det jeg gjør ikke strekker til. Måtte nesten ha gitt opp alt jeg har i min by for å flytte inn med henne for 24/7 overvåkning for at det kunne ha fungert. Har bedt henne om å snakke med noen som er profesjonelle, men det hjelper heller ikke. 

Hva skal jeg gjøre? Fortsette å gi råd og lytte selv om jeg vet det ikke fungerer? Eller trekke meg tilbake som alle andre? 

Jeg er klar for å stå med åpne armer den dagen hun greier å bryte seg ut, men helt ærlig så tror jeg ikke den dagen kommer før han flytter/omkommer/finner en annen kvinne. 

:( 

Anonymkode: 7be66...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun har nok en hekt på han. Jeg hadde nok gitt beskjed om at hun ikke kan forvente flere råd og mere trøst. Du har gjort det du kunne og hun har valgt å ignorere gang på gang. På en måte misbruker hun deg på samme måte som han misbruker henne. Det er ikke meningen å være så "hard" men jeg håper du tar poenget mitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff dette er en veldig vanskelig situasjon.

Men med tanke på hvor mange ganger du har vært gjennom dette her synes jeg egentlig du har lov til å si at du ikke vil høre om han fyren mer før det er slutt for godt. Kan opprettholde vennskapet uten at det skal handle om han hele tiden. Det er viktig at du passer på deg selv og.

Anonymkode: f3b0f...fed

Gjest noe tilfeldig
Skrevet (endret)

Dette er nesten som å ha en kompis som er narkoman. Alle, venner, familie og vedkommende selv, vet i teori "hva som skal til" for at ting blir bra. det er dog enklere i teori, enn i praksis. Mitt råd er at om hun er viktig for deg opprettholder du kontakt men trekker deg ut av rollen som samtaleterapeut eller "søppelbøtte" for å høre på alt som er galt med ham. Joda, du kan lytte innimellom, men ikke til det punktet at det begynner å tappe deg for din energi. Prøv å distanser deg litt fra den delen av livet hennes og fokuser på andre tema og felles interesser dere imellom. Det går an å gjøre en mellomting  fra å være hobbypsykolog til fullstendig fraværende. 

Endret av noe tilfeldig
Skrevet

Den eneste personen som kan få henne ut av denne situasjonen, er dessverre hun selv. 
Og det virker dessverre som om hun egentlig vil ut enda :( 

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun ikke føler at det er andre enn han som forstår og støtter henne i livet, og at det er derfor hun har blitt hos ham så lenge. 

Kanskje hun er så lei av kritikk fra andre mennesker at hun blir hos ham som alltid gir omsorg og gode ord, og aldri prøver å hakke på henne slik som hennes venner kan gjøre når de ønsker å hevde seg eller sette henne på plass.

Kanskje hun bare er lei av å kjempe mot alt.

Anonymkode: 59327...ff1

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er at det virker som at hele tilværelsen hennes handler om han når han først er inne i bildet. Det er nesten umulig å snakke om noe annet siden han er et så viktig tema for henne. Trekker jeg meg unna så tror jeg at hun føler at jeg er sint(og det er jeg jo..) og lar være å kontakte meg, som gjør at han er den eneste som hun føler at hun kan henvende seg til.

Hun viser god kamplyst og motivasjon i noen perioder før det snur tvert om. TS

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun ikke føler at det er andre enn han som forstår og støtter henne i livet, og at det er derfor hun har blitt hos ham så lenge. 

Kanskje hun er så lei av kritikk fra andre mennesker at hun blir hos ham som alltid gir omsorg og gode ord, og aldri prøver å hakke på henne slik som hennes venner kan gjøre når de ønsker å hevde seg eller sette henne på plass.

Kanskje hun bare er lei av å kjempe mot alt.

Anonymkode: 59327...ff1

Han banker henne opp, tvinger henne til å gjøre tjenester for han og bruke pengene sine på ting han trenger eller har lyst på. Forteller henne at han ikke ønsker at hun skal ta mer utdanning eller få seg en bedre jobb fordi da får hun mindre tid til å gjøre ting for han. Han støtter henne nada i noe som helst. 

"Omsorgen" og de "gode ordene" han gir er så tomme som det kunne blitt. Når han derimot er i sin form så kaller han henne de styggeste tingene, bryter henne ned før han gjør det opp igjen med denne omsorgen sin. 

Hva mener du med at vennene hennes prøver å heve seg eller sette henne på plass? At de prøver å tråkke henne enda lengre ned enn det hun allerede er? Selvfølgelig får hun kritikk for å finne seg i den slags, men det er aldri snakk om å være frekk, stygg i kjeften eller oppføre seg på en måte som gjør at hun føler seg mer verdiløs. Hos meg så får hun trøst, men samtidig et par alvorsord om at hun må jobbe for å komme seg ut, og at vi andre kan kun stå på sidelinjen og følge henne i mål. 

TS

Skrevet

Er han så fæl så forstår jeg det bedere han har mere tak på henne da og hver gang den oppturen kommer etter å ha blitt behandlet dårlig der han er snill er veldig avhengighet skapende!  Du blir jo hjernevasket til å bli redd gode venner som deg skal ta å be henne velge mellom deg og han og kanskje også at du som ser normalt på dette skal dømme henne.  For hun vet at det er noe veldig galt med forholdet. 

Vær ærlig og si hvordan du synes det er. Du må åså selvfølgelig ta vare på deg selv og pleie det vennskapet dere har som ikke omhandler han typen. Så ærlig prat med alle kort på bordet.men så må du la det ligge. Når hun bryter....så må noen vente på henne på den andre siden.  Eller så er han den eneste. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...