AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Del Skrevet 13. juli 2016 Hei. Jeg har ikke grønne fingre, og nå trenger jeg litt hjelp. Det har begynt å komme mugg på jordoverflaten på plantene mine! Det er grønne stueplanter, ildtopp, draketre, fikenplante og sånne blomster. Hvordan får jeg det bort? Skyller det vekk men det kommer tilbake. Noen av disse plantene skal jo ikke ha så mye vann så dette har blitt en vond sirkel. i tillegg vokser det sopp i den ene planten min, en palme av noe slag. Er dette dårlig? Den skal ikke ha mye vann. Håper på hjelp Anonymkode: 6bc0c...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Niennas Skrevet 13. juli 2016 #2 Del Skrevet 13. juli 2016 Det er for fuktig, du er nødt til å ha sånne lecakuler eller hva det nå enn heter i bunnen. Og gi dem mindre vann. har særdeles lite grønne fingre selv, men det samme skjedde med en av våre planter. Jeg måtte bytte til en bedre egnet potte, og bytte jord, i tillegg til at den fikk puste nederst. Er visst viktig med sånn hull nederst på potta (med et stoffstykke over, så ikke jorda faller ut). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #3 Del Skrevet 13. juli 2016 33 minutter siden, Niennas skrev: Det er for fuktig, du er nødt til å ha sånne lecakuler eller hva det nå enn heter i bunnen. Og gi dem mindre vann. har særdeles lite grønne fingre selv, men det samme skjedde med en av våre planter. Jeg måtte bytte til en bedre egnet potte, og bytte jord, i tillegg til at den fikk puste nederst. Er visst viktig med sånn hull nederst på potta (med et stoffstykke over, så ikke jorda faller ut). Det høres logisk ut, takk😊 Hva slags jord bør jeg ha i? Noen planter har mørk jord med "grus" i, andre har brunt jord med bark og kvister (?) i. Fant ikke noe av sistnevnte på Plantasjen sine sider. Vet du? Anonymkode: 6bc0c...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Del Skrevet 13. juli 2016 Du får det ikke bort uten at du tar plantene bort og. Muggsopp er hydrofob og lar seg ikke vaske bort. Da hadde den regnet bort ute i naturen for hunderdevis av med år siden. Anonymkode: 48936...c1c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 13. juli 2016 #5 Del Skrevet 13. juli 2016 Muligens for mye fukt ja. Men kan komme av andre ting også. Hvis plantene begynner å henge, kan det være lurt å ta dem ut og putte i ny gjord. Noen sopp typer kan trenge i stammen og røtter. Spesielt hvis plantene har næringsfattig gjord, da er dem mer utsatt for å bli syk. Planter alltid i kompostjord blandet med jord fra hønsedritt. Funker MINST 3 gang bedre en det man får kjøpt i plastsekker:) Med mindre det er snakk om kaktus etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #6 Del Skrevet 15. juli 2016 Den 13. juli 2016 at 1.19, AnonymBruker skrev: Du får det ikke bort uten at du tar plantene bort og. Muggsopp er hydrofob og lar seg ikke vaske bort. Da hadde den regnet bort ute i naturen for hunderdevis av med år siden. Anonymkode: 48936...c1c Takk, jeg prøvde meg likevel og byttet jord. Håper det hjelper, den nye jorden skal egentlig vannes men det turde jeg ikke. Det får gå som det går😄 Anonymkode: 6bc0c...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #7 Del Skrevet 15. juli 2016 Den 13. juli 2016 at 1.24, kikkana skrev: Muligens for mye fukt ja. Men kan komme av andre ting også. Hvis plantene begynner å henge, kan det være lurt å ta dem ut og putte i ny gjord. Noen sopp typer kan trenge i stammen og røtter. Spesielt hvis plantene har næringsfattig gjord, da er dem mer utsatt for å bli syk. Planter alltid i kompostjord blandet med jord fra hønsedritt. Funker MINST 3 gang bedre en det man får kjøpt i plastsekker:) Med mindre det er snakk om kaktus etc. Jeg brukte vanlig blomsterjord, bruker du den blandingen til inneplanter også? Var redd for å gi for mye næring slik at planten ble svidd (leste på nett). Anonymkode: 6bc0c...f24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #8 Del Skrevet 15. juli 2016 Husk også å ha jord opp til pottekanten. Er det langt ned blir det fort dårlig ventilasjon - og sopp. Anonymkode: 1b1e5...ab3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå