Gå til innhold

Hvordan telle kcal?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenke å komme meg litt ned i vekt. Hvor mange kcal vil dere si at man skal ha om dagen for en vektnedgang ved siden av trening? 

Og hvordan teller dere kcal? Veier dere maten og leser kcal på pakken? Spiser dere aldri ute? Er det ikke slitsomt? Eller finnes det andre måter? 

Tenker det er styr å veie alt jeg skal spise og konstant være på vakt.. Føler det høres ut som et skikkelig stort prosjekt! Hva om dere lager en gryterett - veier dere hver ingrediens og sjekker kcal? 

Hvordan vet man feks hvor mange kcal det er i en skive med leverpostei? Må man veie skiva, finne kcal/100g også veie leverposten osv? 

Anonymkode: 63671...98f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Meld deg inn i vektklubben. Der kan du regne ut hvor mye energi du trenger og forbrenner om dagen, slik at du kan se hvor mye kcal inn du trenger ca. for at du skal gå ned i vekt. Der er også forslag til frokoster, lunsjer og middager (med oppskrift og ca. kcal innhold), slik at du vet ca. hva du får inn uten å måtte veie notere hele tiden.

Anonymkode: ecb2a...07f

• Liker 1
Skrevet

Letteste er å veie maten. Myfitnesspal er en fin app å bruke for å skrive ned. Den har et stort register av matvarer og du kan skanne strekkoder osv. Melk.no har også god veiledning for vektnedgang.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenke å komme meg litt ned i vekt. Hvor mange kcal vil dere si at man skal ha om dagen for en vektnedgang ved siden av trening? 

Og hvordan teller dere kcal? Veier dere maten og leser kcal på pakken? Spiser dere aldri ute? Er det ikke slitsomt? Eller finnes det andre måter? 

Tenker det er styr å veie alt jeg skal spise og konstant være på vakt.. Føler det høres ut som et skikkelig stort prosjekt! Hva om dere lager en gryterett - veier dere hver ingrediens og sjekker kcal? 

Hvordan vet man feks hvor mange kcal det er i en skive med leverpostei? Må man veie skiva, finne kcal/100g også veie leverposten osv? 

Om man er flink til å veie maten og kalorier så vil man over tid lærer seg sånn ca. hvor mange kalorier det man spiser inneholder. Da trenger man ikke å veie maten eller sjekke pakningsvedlegget. 

Så mitt tips er; hver grundige med å veie og telle kalorier i starten, da går det seg til og man lærer seg etterhvert hvor mye kalorier maten man spiser inneholder uten hjelp av vekt og ingredienser på embelasjen.

Anonymkode: c29f4...b9e

• Liker 1
Skrevet

Kan for øvrig også anbefale boken "burn the fat, ferd the muscle"

AnonymBruker
Skrevet

TS her!

Takk for svar!

Lurer også på om det "kun" er kcal som teller? Hvor mye kcal per 100g er definert som mye? Skal man se på fett, protein og karbohydrater også, eller regner man kun med en av de?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange kalorier du trenger for å gå ned i vekt kan ingen her svare på. Anbefaler deg å kjøpe et medlemskap på VGs vektklubb. Der fyller du inn nåværende vekt, ønsket vekt, hvor mye mosjon du får hver dag via jobb etc. Så får du vite hvor mange kalorier du må holde deg til for å gå ned så så mye i pr uke. 

Jeg gjør dette nå og syns ikke det er stress i det hele tatt. Er faktisk veldig gøy! Men du burde sette deg ned og tenke deg litt om før du starter. Du har en veldig negativ holdning til å registrere kalorier noe som kan gjøre at du går lei med en gang. Tenk over hva som motiverer deg, tenk på hvilken vekt du ønsker å ha. Forestill deg selv og at du når målet ditt, prøv å kjenne på hvilken for følelse du vil ha med deg selv da. Registrering av kalorier er bare stress hvis du gjør det til stress oppi hodet ditt. 

Ja du må veie alt, tar 5 sekunder pr. matvare, null stress. 

Anonymkode: 58719...dfa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/

http://www.clasohlson.com/no/Brevvekt/34-8024?LGWCODE=348024000;83825;6293&gclid=Cj0KEQjwzZe8BRDguN3cmOr4_dgBEiQAijjVFlkEYXmxhul8tXYsA2eaIT_AJKycGkLJ7elyeyJGQl4aAn4L8P8HAQ

+ matvaretabbellen.no og lese på næringsinnholdet på pakningen = superlett å regne :) 

For meg er det kun kcal som gjelder, spiller ingen roller hva jeg spiser. Fins ikke usunn mat bare usunne mengder! Jeg koser meg alltid xtra i helgen med is/kaker/fritert mat uten å gå over min grense på 1300 kcal, men disse dagene stapper jeg i meg kalorifattig mat gjennom dagen for å nyte et bedre måltid :P 

Lykke til

Anonymkode: a60dd...728

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bare kalorier som gjelder for vektnedgang, men siden du spiser så lite er det også viktig å spise mat som gir deg vitaminer og andre næringsstoffer. Det er også greit å spise mye grønnsaker som inneholder lite kalorier for å fylle på mengde.

Og ja, du må veie både brødskiva og pålegget. Men det er ikke mange gangene du trenger å gjøre det før du tar det på øyemål.

I gryteretter må du veie det du har i og så vite om du skal spise f.eks. 1/4 av hele gryta. Da blir det sånn ca., men det må det bli. Når du har gjort dette et par ganger med samme gryte begynner du å lære porsjonsstørrelsen.

Du kan kose deg innimellom og gå på restaurant. Da tar du med deg lærdommen og velger bort de verste sausene f.eks. Du trenger ikke telle kalorier hver dag, men vær oppmerksom og ikke gå helt bananas en gang i uka.

Nå sier jeg at du lærer øyemål, for det gjør du, men innimellom er det lurt med kontrollveiinger.

Anbefaler også Vektklubb eller Grete Roede-kurs.

Lykke til! 😊

Anonymkode: cd131...92e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...