AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Trenger andres tanker. Vurderer å skaffe oss en undulat (først en, og så en venn), men lurer på om det er lurt. Er et ansvar å ha fugl også, den skal ha stell, kos osv. Har forøvrig hatt undulat før, men lenge siden nå. Vi er en voksen i huset og to (små) barn. Er selvfølgelig den voksne som har ansvaret for fuglen(e), og barna må passes på når/hvis de skal kose med fuglen. Lever et "vanlig" liv hvor vi er borte på dagtid og kommer hjem på ettermiddagen. Kveldene er roligere, men jeg blir student etterhvert, og da vil antagelig det ta en del tid også, både mtp tid borte og lesing på kvelden. Barna krever jo også sitt. Tror vi hadde syntes det var veldig koselig med et kjæledyr, men er usikker på om vi har tid/om vi bør? Anonymkode: fb027...5e8
HerKommerMummi Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Undulater er ikke mye jobb da! Så det går nok fint!
Forundret.. Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 En undulat alene trenger jo en del oppmerksomhet. En må huske på at det er flokkdyr som trenger en del stimuli for å ha det bra. Tenker dere på å anskaffe en Tim etterhvert så er det sjangs for at de ikke vil gå bra sammen. Anskaffer dere to med en gang så vil de holde hverandre med selskap, ergo det vil da ikke kreves like mye av dere. Det vil da være vanskeligere å temme dem. 2
Gjest Tamsi Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Jeg elsker fugler selv, men vær forberedt på mye skrik og skrål, spesielt med to. Jeg hadde mine flyvende fritt mesteparten av tiden, kan være det gjorde det litt verre. Vil nesten ikke anbefale det om naboer kan høre det.
Forundret.. Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 En som er oppmerksomhetssøkende lager godt med lyder også. Nå er det jo forskjellig personligheter på den også, enkelte er ekstremt høylytte mens andre ikke.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Ikke kjøp fugl om de må tilbringe mesteparten av livet inne i et bur. Husker venninna mi bodde med ei som hadde en kanin i et bur som ikke kan ha vært 1 kvadratm en gang. Ble sluppet løs kanskje 30 minutt et par ganger i uken. Helt forferdelig liv for et dyr. Venninnen min passet den en gang og lot den løpe fritt i leiligheten og kaninen gjorde sånn gledeshopp ofte. Men så avr det tilbake til buret. Fugler krever like mye som en hund, ville nå jeg si. De er flokkdyr, smarte og sosiale. Hadde du hatt tid til en hund som krevde mye tid? Om ja, så kanskje du har tid til en fugl. Anonymkode: 90569...f4f 1
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Nei, en fugl krever ikke like mye som en hund. Men alle dyr kommer med ansvar, og en kan ikke forlate dem alene over flere dager. Men en liten undulat, som dere får som unge, kan være fint. La den være ute av buret når dere er hjemme, og den vil sannsynligvis være med dere og være nysgjerrig på hva dere holder på med. Mine tanteunger gjør lekser og tegner, mens pippen tasser rundt og leker med blyanter og det den ellers måtte finne på bordet. Eneste stresset jeg ser for meg, er at en må være forsiktig med å sette noe åpent når den er ute av buret. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 2 minutter siden, Kontormus skrev: Nei, en fugl krever ikke like mye som en hund. Men alle dyr kommer med ansvar, og en kan ikke forlate dem alene over flere dager. Hva får deg til å tro det? En fugl krever mental stimuli/ oppmerksomhet og må få være løs flere timer om dagen, noe som krever tilsyn. Dersom man faktisk vil gi fuglen det livet den fortjener. Man kan selvsagt ha en liten hund, gå en times tur annenhver dag og aldri trene den mentalt, samt la den være alene hjemme 8-10 timer om dagen. Men burde man ta inn et dyr om man ikke kan gi det det optimale? Anonymkode: 90569...f4f
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva får deg til å tro det? En fugl krever mental stimuli/ oppmerksomhet og må få være løs flere timer om dagen, noe som krever tilsyn. Dersom man faktisk vil gi fuglen det livet den fortjener. Man kan selvsagt ha en liten hund, gå en times tur annenhver dag og aldri trene den mentalt, samt la den være alene hjemme 8-10 timer om dagen. Men burde man ta inn et dyr om man ikke kan gi det det optimale? Anonymkode: 90569...f4f Hva som får meg til å tro det? Kanskje fordi jeg har hatt flere av begge deler? To store hunder, og fuglene har vært undulat, Senegalpapegøye, Grå Jaco og en Kakadue. Dessuten skriver jeg at fuglen bør få være ute av buret når de er hjemme. Må ikke være så ivrig etter å skulle arrestere noen... 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, Kontormus skrev: Hva som får meg til å tro det? Kanskje fordi jeg har hatt flere av begge deler? To store hunder, og fuglene har vært undulat, Senegalpapegøye, Grå Jaco og en Kakadue. Dessuten skriver jeg at fuglen bør få være ute av buret når de er hjemme. Må ikke være så ivrig etter å skulle arrestere noen... ? Du sier ingenting om hvorfor de ikke krever like mye arbeid. Anonymkode: 90569...f4f
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: ? Du sier ingenting om hvorfor de ikke krever like mye arbeid. Anonymkode: 90569...f4f Hunder må ut x antall turer hver dag, og turene må være 30-45 minutter. En stor hund krever mer av fysisk aktivitet. Både stor og liten hund må lekes med. En undulat kan slippes ut av buret når en kommer hjem. Den vil sannsynligvis være der mennesker er. Min søsters undulat sitter gjerne på skulderen når hun står og styrer med ting på kjøkkenet, når den er lei av det finner den ungene og setter seg hos dem. Skvaldrer og tar seg en flytur innimellom. Og da er den fornøyd.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, Kontormus skrev: Hunder må ut x antall turer hver dag, og turene må være 30-45 minutter. En stor hund krever mer av fysisk aktivitet. Både stor og liten hund må lekes med. En undulat kan slippes ut av buret når en kommer hjem. Den vil sannsynligvis være der mennesker er. Min søsters undulat sitter gjerne på skulderen når hun står og styrer med ting på kjøkkenet, når den er lei av det finner den ungene og setter seg hos dem. Skvaldrer og tar seg en flytur innimellom. Og da er den fornøyd. Jeg mener det er like mye arbeide å gå på 2 turer x 30 minutt, som det er å passe på fuglen når den er ute av buret flere timer om dagen. Begge krever mye tid og oppmerksomhet. Man kan ikke la fuglen være alene i buret flere dager i uken, ei la være å gå på tur med hunden En hund kan klare seg med en tur på 1 time om dagen også. Så dersom vi snakker om minimum arbeid, så kan jo en hund klare seg med en tur annenhver dag + sette den ut i bånd når den må på do. Bortsett fra noen av de aller mest aktive hundene som er i færretall, men det faller da mer naturlig å sammenligne dem med de fuglene som krever mest arbeid, bl.a ara. Anonymkode: 90569...f4f
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener det er like mye arbeide å gå på 2 turer x 30 minutt, som det er å passe på fuglen når den er ute av buret flere timer om dagen. Begge krever mye tid og oppmerksomhet. Man kan ikke la fuglen være alene i buret flere dager i uken, ei la være å gå på tur med hunden En hund kan klare seg med en tur på 1 time om dagen også. Så dersom vi snakker om minimum arbeid, så kan jo en hund klare seg med en tur annenhver dag + sette den ut i bånd når den må på do. Bortsett fra noen av de aller mest aktive hundene som er i færretall, men det faller da mer naturlig å sammenligne dem med de fuglene som krever mest arbeid, bl.a ara. Anonymkode: 90569...f4f Javel, så mener du det. Men hunder (alle raser) må ut mere enn én gang pr. dag! Og fuglen trenger ikke passes på annet enn at en oppholder seg i samme rom.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 14 minutter siden, Kontormus skrev: Javel, så mener du det. Men hunder (alle raser) må ut mere enn én gang pr. dag! Og fuglen trenger ikke passes på annet enn at en oppholder seg i samme rom. Tanten min har en hund hun går 1 times tur med annenhver dag og den er glad og fornøyd. Dersom vi skal bruke den type eksempler når vi avgjør hvor mye et dyr krever. Og her bekrefter du jo bare det jeg sier, de krever begge mye tid, og det er jo en av hovedpoengene. Anonymkode: 90569...f4f
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tanten min har en hund hun går 1 times tur med annenhver dag og den er glad og fornøyd. Dersom vi skal bruke den type eksempler når vi avgjør hvor mye et dyr krever. Og her bekrefter du jo bare det jeg sier, de krever begge mye tid, og det er jo en av hovedpoengene. Anonymkode: 90569...f4f Jeg tror du innledningsvis poengterte at utgangspunktet var skape optimale forhold for begge arter. Det er ikke optimalt å gå tur bare annenhver dag. Jeg går ut fra at du mener at hunden får sine toalett-turer utenom. Men det er slett ikke alle som har egen hage de kan slippe hunden ut i for å gjøre fra seg. De som ikke har, og det er mange, må gå ut med dem slik at de får gjort sitt fornødne flere ganger om dagen. Og jeg mener fremdeles at små fugler ikke krever så mye hvis de får være sammen med mennesker når de er hjemme, annet enn at bur må holdes rent og at det blir en del bøss på gulvet når de kaster frøene rundt seg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 23 timer siden, Kontormus skrev: Nei, en fugl krever ikke like mye som en hund. Men alle dyr kommer med ansvar, og en kan ikke forlate dem alene over flere dager. Men en liten undulat, som dere får som unge, kan være fint. La den være ute av buret når dere er hjemme, og den vil sannsynligvis være med dere og være nysgjerrig på hva dere holder på med. Mine tanteunger gjør lekser og tegner, mens pippen tasser rundt og leker med blyanter og det den ellers måtte finne på bordet. Eneste stresset jeg ser for meg, er at en må være forsiktig med å sette noe åpent når den er ute av buret. Nederste du skriver her tenker jeg også på. Ellers takk for mange svar! Er nok enig med den/de som mener undulat ikke krever like mye som en hund, men jeg er fortsatt på vurderingsstadiet og blir nok der en stund til, for den krever fortsatt sitt og skal jo ha et godt liv. (Har forøvrig hatt både hund og undulat tidligere, så er ikke helt uten erfaring heller, men er lenge siden.) En evt undulat ville nok blitt sluppet ut av buret på ettermiddag/kveld her på hverdager, og ellers i helgene. TS Anonymkode: fb027...5e8
Kontormus Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nederste du skriver her tenker jeg også på. Ellers takk for mange svar! Er nok enig med den/de som mener undulat ikke krever like mye som en hund, men jeg er fortsatt på vurderingsstadiet og blir nok der en stund til, for den krever fortsatt sitt og skal jo ha et godt liv. (Har forøvrig hatt både hund og undulat tidligere, så er ikke helt uten erfaring heller, men er lenge siden.) En evt undulat ville nok blitt sluppet ut av buret på ettermiddag/kveld her på hverdager, og ellers i helgene. TS Anonymkode: fb027...5e8 Min søster har som sagt relativt små barn som kan finne på å glemme seg når de flyr i dørene. Hun har løst det ved å henge opp glassperle-draperi forran.
AnonymBruker Skrevet 23. juli 2016 #20 Skrevet 23. juli 2016 Den Thursday, July 14, 2016 at 22.20, Kontormus skrev: Min søster har som sagt relativt små barn som kan finne på å glemme seg når de flyr i dørene. Hun har løst det ved å henge opp glassperle-draperi forran. Smart! Takk for svar ☺ Vurderer fortsatt og jeg har egentlig skikkelig lyst på, men det aner meg at barna ikke er store nok (ansvaret for undulaten er selvsagt mitt, men allikevel). Anonymkode: fb027...5e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå