Gå til innhold

Å gå ned i vekt igjen! Jeg vet ikke om det jeg gjør er riktig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Først litt om meg sånn at det er lettere å gi svar:
Jeg er i midten av 20-årene, er kvinne og 170cm høy. Jeg fødte mitt første barn for 3 mnder siden etter et hardt svangerskap med hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme). Med dette gikk jeg mye ned i vekt (ca 15 kg), men på slutten av graviditeten forsvant kvalmen og jeg fikk beskjed om å spise mye og å spise mye fett. Så ble hun født og appetitten tok helt over! Jeg har aldri i mitt liv stappet i meg så himla mye før, men det var en blanding av å endelig kunne spise ordentlig igjen og økt appetitt med amming. Dette resulterte i kraftige gallesteinanfall og måtte operere bort galleblæren. 

Og en vekt som viser 80kg. 

Jeg har aldri veid så mye i hele mitt liv før. Jeg har alltid vært aktiv og kanskje hatt litt kosefett, men aldri sånn som nå. Jeg får ikke på meg klærne jeg brukte før og føler meg generelt veldig stor og "i veien". 

Jeg trener nå ca hver dag. Jeg har tidligere drevet med idrett på høyt nivå (snowboard), men da var det ikke fokus på kosthold og vekt - heller bare å ha det morsomt med sporten. Altså, så vet jeg ikke om jeg trener "riktig" for å komme meg ned i vekt igjen. 

En vanlig trening for meg er ca 30 min med intervaller på tredemølle, 15 min sykkel og 10 min steppmaskin + ganske hard styrketrening. Jeg har fremdeles et godt muskelgrunnlag og passer på å ikke overbelaste. Samtidig ønsker jeg meg en flat og markert mage, en sprettrumpe og faste lår. Jeg tror jeg forbrenner omkring 300 kcal + styrketrening / per trening. Prøver å trene hver dag pluss at jeg har en liten baby som jeg tar med på trilleturer på omrking 1-2 timer hver dag (ikke sånn at vi tusler til en cafe og blir sittende der, men turer i naturen og langs havna). Tar hun også i bæresele og går på korte toppturer.

Når det kommer til mat så kan jeg ikke begynne å telle kcal. Jeg har tidligere slitt litt med å bli helt manisk med det og ikke klart å tenke på annet. Jeg har aldri blitt diagnosert med en spiseforstyrrelse, men jeg levde på Cola Light og sigaretter for jeg fikk dårlig samvittighet for hver "unødvendige" kcal. Dette er en del år siden, men jeg har aldri følt meg så dårlig som jeg gjorde på den tiden og er redd for at hvis jeg har for mye fokus på mat så havner jeg der igjen. Jeg tror det er fort gjort å havne der og vanskelig å komme seg ut av det.
Jeg har kuttet ut godteri, sjokolade og drikker brus med sukker, men jeg kan noen ganger ta et glass Oboy og kanskje det blir pizza 1 gang annenhver mnd. Jeg har tidligere slanket meg "etter boken", men endt opp med å bli irritabel og gretten fordi jeg er glad i mat og føler at mye av det sunne enten rett og slett ikke smaker godt, er veldig dyrt, vanskelig å lage eller tar lang tid å lage. Da føler jeg også det er lettere å sprekke og stappe i seg 2 store sjokoladeplater enn om man spiser litt det man vil, men med veldig måte.

Jeg ser allerede at jeg har blitt fastere og klærne sitter litt bedre, men jeg vil gjerne ned ca 20 kg til. Det er ikke noe jeg har et behov at skal skje NÅ, jeg har god tid og er tålmodig. Ønsker å være tilbake dit jeg var før graviditeten til neste sommer, og tror ikke at det er urealistisk.

Så, utifra hva jeg har skrevet, har dere noen gode tips? Vil det jeg holder på med nå få meg ned i vekt? Noen som har erfaringer eller noe? :)

Anonymkode: a59f3...44d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

***IKKE DRIKKER BRUS MED SUKKER SKULLE DET STÅ :) 

Skrevet

Hmm kanskje duvkan prøve å skrive ned alt du spiser i en uke. Ikke telle kcal, bare skrive ned sånn ca. Så kan du se over se hva du kan ta tak i. Feks er problemet søtsug eller porsjonstørrelser eller småspising eller alkohol eller noe annet. Så kan du se om du kan endre noe som endrer vanen. Feks spise av mindre tallerkener, ta med deg sunn snacks så du ikke ender med å kjøpe sjokolade, drikke kun vann, te, kaffe og kalorifrie drikker osv

Gjest Kaffekrus
Skrevet

Vil du gi et eksempel på en typisk matdag? Lettere å gi innspill da :) Ellers er det helt feil at sunn mat må være kjipt og smake vondt/lite. Det gjelder å finne en måte å spise som du kan leve med, og samtidig ha en stabil, sunn vekt :)

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Vesentlig skrev:

Hmm kanskje duvkan prøve å skrive ned alt du spiser i en uke. Ikke telle kcal, bare skrive ned sånn ca. Så kan du se over se hva du kan ta tak i. Feks er problemet søtsug eller porsjonstørrelser eller småspising eller alkohol eller noe annet. Så kan du se om du kan endre noe som endrer vanen. Feks spise av mindre tallerkener, ta med deg sunn snacks så du ikke ender med å kjøpe sjokolade, drikke kun vann, te, kaffe og kalorifrie drikker osv

Takk for svar! :)

Jeg drikker ikke alkohol nå og kommer i tiden fremover til å drikke i svært små mengder og veldig sjeldent (nybakt mor, vet du :)), så blir nok ikke noe særlig fyllerulle. 

Jeg holder meg unna sjokolade og godteri, men syntes det er vanskelig å kutte ut en god middag. Det har alltid vært et lite høydepunkt for meg, men forsøket å gjøre de andre måltidene litt mindre og kanskje litt mer kalorifattig? Et ekstra eple til frokost istedenfor en ekstra brødskive, salat til lunsj istedenfor toast, etc.

Et øyeblikk siden, Kaffekrus skrev:

Vil du gi et eksempel på en typisk matdag? Lettere å gi innspill da :) Ellers er det helt feil at sunn mat må være kjipt og smake vondt/lite. Det gjelder å finne en måte å spise som du kan leve med, og samtidig ha en stabil, sunn vekt :)

Takk for svar!

Typisk middag eksempel:
- Indisk gryte med ris. (Kjøtt eller kylling, hakkede tomater, kokosmelk, krydder, purre, løk, paprika, naturell yoghurt).
- Kyllingfilet i ovn med ris (Krydret kyllingfilet i ovnen, en enkel salat ved siden av)
- Hjemmelaget tomatsuppe
- Kyllingsuppe (Kyllingfilet, buljong, purre, løk, poteter, eggnudler)
- Wok

Ja, noen eksempler på hva det pleier å gå i her :)

Gjest Kaffekrus
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker ikke alkohol nå og kommer i tiden fremover til å drikke i svært små mengder og veldig sjeldent (nybakt mor, vet du :)), så blir nok ikke noe særlig fyllerulle. 

Jeg holder meg unna sjokolade og godteri, men syntes det er vanskelig å kutte ut en god middag. Det har alltid vært et lite høydepunkt for meg, men forsøket å gjøre de andre måltidene litt mindre og kanskje litt mer kalorifattig? Et ekstra eple til frokost istedenfor en ekstra brødskive, salat til lunsj istedenfor toast, etc.

Takk for svar!

Typisk middag eksempel:
- Indisk gryte med ris. (Kjøtt eller kylling, hakkede tomater, kokosmelk, krydder, purre, løk, paprika, naturell yoghurt).
- Kyllingfilet i ovn med ris (Krydret kyllingfilet i ovnen, en enkel salat ved siden av)
- Hjemmelaget tomatsuppe
- Kyllingsuppe (Kyllingfilet, buljong, purre, løk, poteter, eggnudler)
- Wok

Ja, noen eksempler på hva det pleier å gå i her :)

Det høres ganske bra ut :) Ville gjerne hatt mer grønnsaker i noen av middagene (eventuelt spist mer til andre måltider). Ellers, sørg for å ha minst en kilde til protein og fett til hver middag. Personlig har jeg kuttet ganske mye i karbohydrater som pasta/ris/poteter, siden jeg synes det gir lite metthetsfølelse og smak. Hva spiser du til andre måltider? Og hvor store mengder spiser du? Hvor fort går du ned? :)

Skrevet

Det jeg lurer på...; du skriver at du har en baby på 3mnd. Ammer du? 

Da bør du ikke slanke deg sånn som du gjør nå. 

Amming forbrenner vel ca 500 kalorier daglig. 

For å være ærlig så lyser det spiseforstyrret av innlegget ditt. Du har akkurat født et barn og stresser som en gal for å komme ned i vekt. Vekta vil gå ned, sakte men sikkert, jeg lover! Du kan ikke forvente å ha ei slank matchvekt kort tid etter fødsel. Det er ikke normalen. 

Du er 170 høy og endte på 80kg ved fødsel. Det er faktisk ikke mye! Flere kilo forsvant garantert rett etter at ungen var ut. 

Og som sagt så er det bare 12 uker siden du fødte.

Ro ned! 

Ikke kutt i karbohydrater som noen nevner over her. Du trenger karbohydrater. Og fett. Og proteiner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Det høres ganske bra ut :) Ville gjerne hatt mer grønnsaker i noen av middagene (eventuelt spist mer til andre måltider). Ellers, sørg for å ha minst en kilde til protein og fett til hver middag. Personlig har jeg kuttet ganske mye i karbohydrater som pasta/ris/poteter, siden jeg synes det gir lite metthetsfølelse og smak. Hva spiser du til andre måltider? Og hvor store mengder spiser du? Hvor fort går du ned? :)

Jeg prøver å holde andre måltider ganske sunne, men middagen er vanskelig, mye fordi min samboer og jeg har en lidenskap for å lage god mat sammen. Vi bruker mye tid og kjærlighet på mat og det er noe av "limet" i forholdet vårt. Det å sitte sammen og spise god mat fra bunnen av og snakke sammen er for meg vanskelig å gi slipp på. Han er også veldig glad i mat, men han er mye mindre i kroppen enn meg og jeg tror ikke han har godt av å gå ned. Litt trist å måtte lage forskjellige middager også..

Til andre måltider prøver jeg å bytte ut til litt sunnere alternativer, men går som regel i brødmat/yoghurt/frukt til frokost, salat eller baguett til lunsj, og kanskje en yoghurt eller brød til kvelds.

Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye jeg har gått ned. :P

5 minutter siden, skruf skrev:

Det jeg lurer på...; du skriver at du har en baby på 3mnd. Ammer du? 

Da bør du ikke slanke deg sånn som du gjør nå. 

Amming forbrenner vel ca 500 kalorier daglig. 

For å være ærlig så lyser det spiseforstyrret av innlegget ditt. Du har akkurat født et barn og stresser som en gal for å komme ned i vekt. Vekta vil gå ned, sakte men sikkert, jeg lover! Du kan ikke forvente å ha ei slank matchvekt kort tid etter fødsel. Det er ikke normalen. 

Du er 170 høy og endte på 80kg ved fødsel. Det er faktisk ikke mye! Flere kilo forsvant garantert rett etter at ungen var ut. 

Og som sagt så er det bare 12 uker siden du fødte.

Ro ned! 

Ikke kutt i karbohydrater som noen nevner over her. Du trenger karbohydrater. Og fett. Og proteiner. 

Takk for godt svar! :) 

Jeg ammet frem til jeg måtte operere galleblæren (se HI), da kunne jeg ikke løfte henne, og måtte pumpe på grunn av sterke smertestillende som gikk i melken. Sov også veldig mye og mistet dessverre melken veldig fort. Så nei, jeg ammer dessverre ikke lenger :( Måtte gi helt opp midt i juni. Jeg begynte ikke å tenke på vekten før ETTER jeg ikke kunne amme lenger (når jeg ammet hadde jeg så apetitt og spiste veldig mye :fnise:

Hvis det blir tolket som at jeg stresser som en gal for å gå ned i vekt så tror jeg kanskje jeg har uttrykt meg litt feil? Jeg ønsker å komme tilbake til vekten jeg hadde før jeg ble gravid på et år.. Føler ikke det er så stress? Skriver også at jeg feks tar et glass Oboy og spiser pizza en gang i blant, så jeg har ikke et anstrengt forhold til mat, egentlig.

Og jeg trener mye fordi jeg hadde hyperemesis og lå sykemeldt hjemme og kastet opp fra uke 4(!). Jeg var sykemeldt hele svangerskapet og på 2 uker gikk jeg kanskje en tur på butikken. Når kvalmen endelig nå har sluppet føler jeg meg så utrolig fri og det er deilig å kjenne kroppen jobbe igjen. Jeg har også drevet med idrett på høyt nivå tidligere og merker jeg har en del muskler igjen, og passer på å ikke overtrene. Jeg tror helt ærlig ikke jeg klarer å opprettholde denne intensive treningen i et helt år, men akkurat nå så er det så deilig å bare bevege seg ordentlig igjen! :) 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder meg unna sjokolade og godteri, men syntes det er vanskelig å kutte ut en god middag. Det har alltid vært et lite høydepunkt for meg, men forsøket å gjøre de andre måltidene litt mindre og kanskje litt mer kalorifattig? Et ekstra eple til frokost istedenfor en ekstra brødskive, salat til lunsj istedenfor toast, etc

Ja det er jo forståelig at du vil unngå alkohol som nybakt mor. Høres veldig strengt ut å ikke spise noe som helst usunt, men du har kanskje ikke så mye søtsug? Jeg er helt enig i at en god middag er skikkelig digg. Synes ikke du skal ødelegge den gleden. 

Liker du å lage mat? Å lage mat fra bunnen av er ganske lurt da halvfabrikata inneholder mye rart. Men tanken om mer grønnsaker bra. Hvis feks halve tallerkenen er grønnsaker så blir det gode porsjoner for lite kalorier. Kanskje noen av kostplanene på melk.no kan hjelpe til som en slags pekepinn. Synes de virker fornuftige.

Gjest Kaffekrus
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å holde andre måltider ganske sunne, men middagen er vanskelig, mye fordi min samboer og jeg har en lidenskap for å lage god mat sammen. Vi bruker mye tid og kjærlighet på mat og det er noe av "limet" i forholdet vårt. Det å sitte sammen og spise god mat fra bunnen av og snakke sammen er for meg vanskelig å gi slipp på. Han er også veldig glad i mat, men han er mye mindre i kroppen enn meg og jeg tror ikke han har godt av å gå ned. Litt trist å måtte lage forskjellige middager også..

Til andre måltider prøver jeg å bytte ut til litt sunnere alternativer, men går som regel i brødmat/yoghurt/frukt til frokost, salat eller baguett til lunsj, og kanskje en yoghurt eller brød til kvelds.

Jeg har ikke helt oversikten over hvor mye jeg har gått ned. :P

Den lidenskapen for mat synes jeg du skal beholde, og jeg synes dere skal fortsette å kose dere med god mat. Dere trenger heller ikke lage ulike retter til middag, men du kan for eksempel forsyne deg med litt mer grønnsaker. Ellers må jeg bare presisere at jeg selvsagt ikke mente du skulle kutte ut karbohydrater til middagen, men eventuelt redusere mengden, om du bruker mye - du ser hva som fungerer for deg :)

Ellers synes jeg det ser rimelig greit ut. Spis gjerne naturell yoghurt  (mange varianter inneholder en del sukker), velg grovt brød og varier gjerne med knekkebrød. Velg pålegg som er sunt og som gir god metthetsfølelse, men velg samtidig mat du synes er godt. Grøt, omelett eller andre varianter av egg, bananpannekaker, wraps etc. kan være forslag til variasjon. Ellers ville jeg hatt mer frukt og grønt i løpet av dagen :)

Kan være lurt å holde en viss oversikt over hvor fort du går ned, da får du en pekepinn på om du spiser nok. Det er viktig at du ikke spiser for lite - kroppen må ha næring, og du trenger energi til å være mamma og til hverdagen ellers. Husk at bevegelse gjør at du kan spise en del mer og fortsatt gå ned i vekt :)

Skrevet

Kan ikke  du og samboeren din eksperimentere med sunnere middag da? 

Ellers syns jeg det høres ut som du trener for hardt? Hver dag? Hvordan får du tid til det med en baby i hus? Det er 3mnd siden du fødte. Når jeg hadde en 3 mnd gammel baby orket jeg såvidt å gå en tur hver dag. Husk å ny tiden med lille. Det er lov å slappe av og nyte barseltida. Kiloene forsvinner etter hvert. Hva så om du har noen ekstra kilo? Dette her er en liten periode i livet, og ville ikke hatt for mye fokus på å se slank ut. Sier ikke at du skal drite i utseendet, men slappe litt mer av?

Med så mye trening sånn plutselig etter fødsel (og operasjon) kan det fort gå galt en plass?

Ift til mat, så det bra ut.  Men hva med å bytte ut ris med villris eller byggris? Jeg liker byggris best, ikke så mange kalorier heller, mer næring og metter mer :)

AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å telle kalorier, har du vurdert weight watchers? Det finnes ikke norsk side, men engelsk og svensk. Istedenfor kalorier får du et visst antall poeng du kan bruke hver dag. I motsetning til når du teller kalorier, så teller du f.eks. ikke frukt og grønnsaker. Jeg har flere svenske venner som har gått mye ned i vekt med Vikt Väktarna, og de er alle veldig fornøyde med prosessen. De sier at man ikke blir sånn "manisk" som man kan bli når man teller kalorier, men at det føles som noe som er lettere å integrere i et vanlig liv hvor det plutselig dukker opp et kakestykke på jobb eller en is i finværet.

Anonymkode: 5607f...57f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...