Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sluttet på pilla for ca 8 mnd siden etter å ha gått på den i 8 år. Her er noen av mine erfaringer med å slutte på den.

På slutten slet jeg med voldsomme bivirkninger, men har innsett nå i ettertid at jeg har slitt psykisk på de hele tiden .. 

Jeg slet mye med magen da jeg gikk på de og legene trodde til slutt at det kunne være en tarmsykdom. Helt til en lege kom på ideen at jeg kunne prøve å slutte på pilla.

Det var visst vanlig at bivirkninger kunne oppstå etter flere år på pilla. Jeg hadde akutt diaré flere ganger i uka og gikk ned i vekt. Kvalm og vondt i magen. Etter ppilleslutt, ble jeg kvitt alle disse bivirkningene, det er så deilig! 

Hadde også hodepine på grensen til migrene. Humørsvingninger og følte meg deprimert. Gråt mye. Veldig dystre tanker i perioder. 

Det eneste positive med pillene, sett i ettertid, var at huden min var feilfri (fått kviser etter jeg slutta) og at menstruasjonen var stabil. 

Noen med liknende erfaringer? Synes det er skummelt at leger/helsesøstre kan skrive ut pilla helt problemfritt til unge jenter.. 

Anonymkode: eba03...abd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du leser pakningsvedlegget (som du skal gjøre) ser du at dette er bivirkninger som kan forekomme. Som regel er ikke dette bivirkninger de fleste opplever, noe som gjør det temmelig problemfritt for de fleste å bruke p-piller. Ved bivirkninger av p-pillebruk opplever mange at disse forsvinner eller bedrer seg ved å bytte merke. 

Det er synd at du ikke fikk den informasjonen og/eller oppfølgingen du følte du trengte, men du har jo også et ansvar selv her, særlig når det gjelder å detektere endringer og kjenne på din egen kropp. Gikk du for øvrig til lege med alle plagene dine (psykisk helse, humørsvingninger og hodepine)? 

Anonymkode: c8329...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du leser pakningsvedlegget (som du skal gjøre) ser du at dette er bivirkninger som kan forekomme. Som regel er ikke dette bivirkninger de fleste opplever, noe som gjør det temmelig problemfritt for de fleste å bruke p-piller. Ved bivirkninger av p-pillebruk opplever mange at disse forsvinner eller bedrer seg ved å bytte merke. 

Det er synd at du ikke fikk den informasjonen og/eller oppfølgingen du følte du trengte, men du har jo også et ansvar selv her, særlig når det gjelder å detektere endringer og kjenne på din egen kropp. Gikk du for øvrig til lege med alle plagene dine (psykisk helse, humørsvingninger og hodepine)? 

Hehe, fullt klar over at man kan få bivirkninger... :) Ja, jeg gikk til lege. De koblet ikke plagene opp mot p-pillebruk, før den ene legen sa jeg "kunne prøve å slutte på de" i en bisetning. 

Jeg kjente etter endringer, men koblet heller ikke til pillene med en gang,. Da jeg hadde brukt de i veldig mange år uten problemer (annet enn psyken, sett i ettertid). Trodde ikke bivirkninger dukket opp etter så mange års bruk :D tsTS

Anonymkode: eba03...abd

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig i at medisinbruker har et ansvar for å kjenne etter, men noe av det problematiske med p-pillen er at mange gjerne begynner på den i en periode der det skjer mange endringer naturlig, både kroppslig og mentalt. Dersom man for eksempel har humørsvingninger er det lett å ta dette som personlighet eller pubertet. Dette gjelder mange av de små symptomene - man begynner så tidlig at man ikke helt kjenner normaltilstanden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva har dette med prøving og ufrivillig barnløshet å gjøre? Ja alle medisiner kan ha bivirkninger. Kjipt, men dette du opplevde er sjeldent.

Anonymkode: 266fe...bf0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

P-piller er faktisk ikke så skumle som mange tror. P-piller "lurer" kroppen din til å tro at du er gravid - og alle bivirkninger du får, er samme symptomer man kan få ved graviditet. Også er det jo sånn at det ikke er naturlig for kvinne å gå ikke gravid så mye som moderne kvinner gjør - for før i tida, og på naturlig vis, var jo kvinner gravide storsett hele tida, fra tenårene og helt til de gikk i overgangsalder. Det finnes studier som viser at langvarig bruk av ppiller ga kvinner bedre helse enn alternativer - altså det å gå konstant gravid, eller det å ha menstrasjonsyklus uten å bli gravid i mange tiår. 

Anonymkode: ee523...950

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...