Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2016 #21 Skrevet 16. juli 2016 2 minutter siden, Glitnir skrev: Hvordan i alle dager får du høyere lønn og pensjon av å være medlem i fagforening? Enten følger arbeidsgiver tariff (for alle) eller så gjør de ikke det. Og hva er tariff? Hvis ingen i bedriften er organisert vil følgende goder kunne forsvinne: * 5. ferieuke - ferieloven sier 4 uker og 1 dag * 50 % overtifdsbetaling - AML sier 40 % * Fagforbundet har meget gode pensjonsordninger for ansatte i offentlig sektor - folketrygden er alternativet dersom tariffavtalen mellon bedrift og fagforening forsvinner * Tariffavtalen gir minstelønnssatser med en vekst basert på annsienitet og fagopplæring - ingen lover inneholder dette For oss som er organisert handler det om å opprettholde rettigheter også. Hvis ingen er organisert kan disse rettighetene forsvinne.
Glitnir Skrevet 16. juli 2016 #22 Skrevet 16. juli 2016 1 time siden, Blondie65 skrev: Og hva er tariff? Hvis ingen i bedriften er organisert vil følgende goder kunne forsvinne: * 5. ferieuke - ferieloven sier 4 uker og 1 dag * 50 % overtifdsbetaling - AML sier 40 % * Fagforbundet har meget gode pensjonsordninger for ansatte i offentlig sektor - folketrygden er alternativet dersom tariffavtalen mellon bedrift og fagforening forsvinner * Tariffavtalen gir minstelønnssatser med en vekst basert på annsienitet og fagopplæring - ingen lover inneholder dette For oss som er organisert handler det om å opprettholde rettigheter også. Hvis ingen er organisert kan disse rettighetene forsvinne. Mitt poeng var at det ikke skjer noen endringer på lønn og pensjon av at en enkeltperson organiserer seg, som man kunne få inntrykk av i innlegget over.
Paeonia Skrevet 16. juli 2016 #23 Skrevet 16. juli 2016 6 timer siden, Glitnir skrev: Hvordan i alle dager får du høyere lønn og pensjon av å være medlem i fagforening? Enten følger arbeidsgiver tariff (for alle) eller så gjør de ikke det. De fulgte tariffsats, men hadde ikke tariffavtale, altså kunne arbeidsgiver selv velge hva h*n ville ha medregnet i min ansiennitet. Jeg fikk da ingen. Hadde heller ikke pensjon. Ved å melde meg inn fikk jeg medregnet ansienniteten jeg hadde fra tidligere, som øktelønnstrinnet. I tillegg fikk jeg pensjonsavtale. Altså fra null pensjon til å få pensjon.
Paeonia Skrevet 16. juli 2016 #24 Skrevet 16. juli 2016 5 timer siden, Glitnir skrev: Mitt poeng var at det ikke skjer noen endringer på lønn og pensjon av at en enkeltperson organiserer seg, som man kunne få inntrykk av i innlegget over. Glemte å huke av for anonym i sted. Jaja... Det kommer jo helt an på hvor mange ansatte man er. I mitt tilfelle er vi så få at en ansatt var nok. Det er forskjell fra avtale til avtale hvor mange organiserte man må være, fra 10% - 30%. Vi var kun tre ansatte, og da er en nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå