Gå til innhold

nettop blitt medlem i fagforbundet men ang forsikring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

har som sagt blitt medlem i fagforbundet, Det jeg lurer på er om siden jeg er medlem i fagforbundet, om jeg er medlem som LOfavør også? Jeg vet om alle fordelene, mine kollegaer anbefalte meg å bli medlem, etter 3 år som ansatt i kommunen, har jeg endelig blitt det. (bedre sent enn aldri) jeg gjorde det fordi da føler meg rett og slett "trygg" :) Det jeg ikke skjønte helt om det fulgte med automatisk innbo og husforsikring i medlemskapet også? jeg har alle forsikringene mine gjennom ett forsikringselskap og jeg er veldig fornøyd med tilbudet hos de. 

jeg er bare redd for at jeg må betale "dobbelt opp" for innbo og hus forsikring? Hvordan er det andre gjør det ? 

Håper på tips. 

Anonymkode: f2ef4...313

Skrevet

Er selv medlem der og har også forsikring gjennom dem :) Ja vi blir medlem av lofavør, og det er herfra rabattene på forsikringene kommer så vidt jeg har forstått. Men selve forsikringene er hos sparebank 1 forsikring. Prisen for forsikringene trekkes fra lønn sammen med mnd's beløpet for å være medlem av Fagforbundet. Det er bare innbo som er "inkludert", ihvertfall for meg. 

Byttet alle forsikringene mine til Sparebank1, og fikk en ganske god LO-rabatt der. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ja ok nå er jeg med :) da er det bare innbo jeg har nå med andre ord? jeg får vel ringe til fagforbundet imorgen og høre om de tilbyr bedre enn det forsiksringselskapet mitt gjør, så kanskje jeg bytter også hvis det er en fordel :) 

Skrevet

Jeg har ihvertfall bare innbo inkludert :-) 

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja ok nå er jeg med :) da er det bare innbo jeg har nå med andre ord? jeg får vel ringe til fagforbundet imorgen og høre om de tilbyr bedre enn det forsiksringselskapet mitt gjør, så kanskje jeg bytter også hvis det er en fordel :) 

Innboforsikring er inkludert i medlemskapet, så den kan du si opp i forsikringselskapet ditt så slipper du dobbelt opp der :) Så tar du kontakt med nærmeste Sparebank1-bank og ber om et tilbud på resterende forsikringer, og sier du er LO-medlem, så sammenligner du vilkår og pris :) 

Anonymkode: 1cc0b...c29

Skrevet

Også er det sånn ar du kan ikke si opp innboforsikringen du har igjennom fagforbundet. Den er inkuldert i kontigenten du betaler hver mnd, og handler mer om at du får noe igjen for pwngene du betalere.

Alternativet er å ha begge forsikringene du har i dag, dersom du ikke syntes sparebank 1s vilkår er gode nok :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg meldte meg også inn i fagforbundet nylig, og blir trukket 70 kr mnd for kollektiv hjemforsikring i tillegg til kontigenten på nærmere 600 kr. Jeg føler meg snytt.

For et par dager siden dukket det også opp en regning på noe kollektiv forsikring som gikk på sykdom etter 12 mnd sykemelding som jeg måtte skriftlig gi beskjed at jeg ikke ønsket. Jeg gidder ikke betale over 300 kr mnd for dekning av barn og ektefelle/samboer når jeg ikke har noen av delene! 

Anonymkode: c1a43...485

Gjest Uchiha Madbrah
Skrevet

Hei! Jobbet et helt år nesten for Sparebank 1 nå, så jeg kan godt svare spørsmålet ditt.

Når du blir medlem i Fagforbundet, eller hvilket som helst annen LO-organisasjon, får du LO-Favør hos Sparebank 1, automatisk. Du får da kollektiv hjem (70.- per mnd) som er Norges beste innbo, siden dekningsgraden er helt ubegrenset og vilkårene er gode. Du kan også få reiseforsikring til en grei og billig pris gjennom forbundet.

Når det gjelder kontingenten så har ikke det noe med Sparebank 1 å gjøre, men dette er hva du betaler til din organisasjon for å være medlem der. Du får flere fordeler (rettshjelp osv) hvis det skulle oppstå noen problemer på jobb.

Hvis du ikke ønsker innbo hos Sparebank 1 så må du ta det opp med forbundet du er medlem i og kansellere det derifra. Det er fullt mulig, men noe jeg ikke anbefaler i det hele tatt, siden du rett og slett ikke finner bedre innbo i Norge (kåret best 9 av de siste 12 år tror jeg). Du får også noen små LO-favør forsikringer for fritid og ulykke.

Alle andre forsikringer (slik som hus, bil osv) må du tegne inn selv. Du får det ikke automatisk.

Skrevet

Greit at det er norges beste innboforsikring, det må da være den dyreste også? Jeg betaler mye mindre i selskapet jeg har kjøretøy og reise i....

Skrevet
21 minutter siden, Neket skrev:

Greit at det er norges beste innboforsikring, det må da være den dyreste også? Jeg betaler mye mindre i selskapet jeg har kjøretøy og reise i....

Hva betaler du?

Gjest Blondie65
Skrevet

Du dom jobbet i Sparebank1 bør vite at en kollektiv forsikring kan man ikke si opp.

I mitt LO forbund medlemskap er det flere andre forsikringer med. Blant annet helårs reiseforsikring. Ingen kan konkurrere med LO Favør på denne pakken - og hvis det likevel skulle skje ville vi tatt dette opp med forbundet slik at LO Favør igjen er konkurransedyktig. Dette gjorde vi med banktjenestene for noen år tilbake da Sparebank1 overhodet ikke var konkurransedyktig. 

Skrevet
43 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du dom jobbet i Sparebank1 bør vite at en kollektiv forsikring kan man ikke si opp.

I mitt LO forbund medlemskap er det flere andre forsikringer med. Blant annet helårs reiseforsikring. Ingen kan konkurrere med LO Favør på denne pakken - og hvis det likevel skulle skje ville vi tatt dette opp med forbundet slik at LO Favør igjen er konkurransedyktig. Dette gjorde vi med banktjenestene for noen år tilbake da Sparebank1 overhodet ikke var konkurransedyktig. 

Dette!

Når jeg snakker med andre banker og forsikringsselskaper og sier at jeg har forsikringene mine via LO sier alle at da har jeg den beste prisen man får.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den 14. juli 2016 at 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg meldte meg også inn i fagforbundet nylig, og blir trukket 70 kr mnd for kollektiv hjemforsikring i tillegg til kontigenten på nærmere 600 kr. Jeg føler meg snytt.

For et par dager siden dukket det også opp en regning på noe kollektiv forsikring som gikk på sykdom etter 12 mnd sykemelding som jeg måtte skriftlig gi beskjed at jeg ikke ønsket. Jeg gidder ikke betale over 300 kr mnd for dekning av barn og ektefelle/samboer når jeg ikke har noen av delene! 

Anonymkode: c1a43...485

Jøss, kr 600,- pr måned i kontingent?! Er ikke det voldsomt dyrt, med tanke på at LOs medlemmer ofte er lavtlønnede??

Anonymkode: 80b36...f92

AnonymBruker
Skrevet

Ee også medlem der men sa opp forsikring på 318 kr mnd. Vet ikke hva den gjaldt. Nå betaler jeg en 400 kr mnd som blir trukket av lønna. Litt dyrt medlemskap spør du meg. Har lyst å mld meg ut.

Anonymkode: c805a...a92

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jøss, kr 600,- pr måned i kontingent?! Er ikke det voldsomt dyrt, med tanke på at LOs medlemmer ofte er lavtlønnede??

Anonymkode: 80b36...f92

Det er jo en fastsats og resten er prosent av lønna. Med høyere lønn blir også kontigenten høyere.

Jeg er medlem av handel og kontor, har 22k brutto og betalere mellom 4 og 500 i mnd totalt.

I forhold til at dette ga mye høyere lønn, pensjon, lavere forsikring, tilgang på utdanningsfond (etter 3 år), gratis kurs og at jeg har noen i ryggen dersom det skulle skje noe syntes jeg ikke det er dyrt jeg.

Anonymkode: 8cbf2...c50

Skrevet (endret)

Tror du mente netto?

Endret av Paeonia
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Paeonia skrev:

Tror du mente netto?

Selvfølgelig, haha.

Gjest Blondie65
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo en fastsats og resten er prosent av lønna. Med høyere lønn blir også kontigenten høyere.

Jeg er medlem av handel og kontor, har 22k brutto og betalere mellom 4 og 500 i mnd totalt.

I forhold til at dette ga mye høyere lønn, pensjon, lavere forsikring, tilgang på utdanningsfond (etter 3 år), gratis kurs og at jeg har noen i ryggen dersom det skulle skje noe syntes jeg ikke det er dyrt jeg.

Man må jo utnytte fordelene. Jeg har 

- boliglån til LO Favør rente

- gebyrfri bankkonto 

- tatt 75 stp betalt av fagforeningens utdanningsfond

Betaler også i forhold til inntekt i mitt forbund og har kontigent på 675/mnd inkludert innbo, reise og advokat forsikring.

Forsikringene utgjør ca 150/mnd.

AnonymBruker
Skrevet
Den 7/14/2016 at 22.02, Uchiha Madbrah skrev:

Hei! Jobbet et helt år nesten for Sparebank 1 nå, så jeg kan godt svare spørsmålet ditt.

Når du blir medlem i Fagforbundet, eller hvilket som helst annen LO-organisasjon, får du LO-Favør hos Sparebank 1, automatisk. Du får da kollektiv hjem (70.- per mnd) som er Norges beste innbo, siden dekningsgraden er helt ubegrenset og vilkårene er gode. Du kan også få reiseforsikring til en grei og billig pris gjennom forbundet.

Når det gjelder kontingenten så har ikke det noe med Sparebank 1 å gjøre, men dette er hva du betaler til din organisasjon for å være medlem der. Du får flere fordeler (rettshjelp osv) hvis det skulle oppstå noen problemer på jobb.

Hvis du ikke ønsker innbo hos Sparebank 1 så må du ta det opp med forbundet du er medlem i og kansellere det derifra. Det er fullt mulig, men noe jeg ikke anbefaler i det hele tatt, siden du rett og slett ikke finner bedre innbo i Norge (kåret best 9 av de siste 12 år tror jeg). Du får også noen små LO-favør forsikringer for fritid og ulykke.

Alle andre forsikringer (slik som hus, bil osv) må du tegne inn selv. Du får det ikke automatisk.

Halloen. Her må jeg bare være sterkt uenig altså! Bodde en gang sammen med en venninne som hadde denne forsikringen. Jeg hadde en annen. Leiligheten ble skadet i brann. Jeg fikk igjen mange tusen, alle krav jeg sendte inn. Hun sendte inn akkurat det samme, og fikk ikke igjen en krone. 

Anonymkode: 70aaf...b61

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan i alle dager får du høyere lønn og pensjon av å være medlem i fagforening? Enten følger arbeidsgiver tariff (for alle) eller så gjør de ikke det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...