AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Datteren vår tester ut grenser mer med mor enn med far. Mor er den som har mest med barnet i det daglige. Far er høyst tilstede, men ikke i like stor grad som mor grunnet sykdom. Mor har nok strengere grenser og ja, hun maser og gnåler mer enn far. I det siste har vi merket at hun noen ganger svarer mor frekt/sint uten noe grunn. Er hun sint for en grunn så er det klart hun skal få være sint, men bare å svare frekt/sint uten grunn syns ikke mor noe om. Hun kan si "å, jeg er våt på fingrene skjønner du vel" og "argh, nå detter jeg nesten ut av senga og det er din feil" i en tone som nesten ligner en tenåring. Hun er snart fem år og tidvis venter jeg nesten på at dørene skal smelle igjen. Jeg (mor) har nå gikk beskjed om at det er greit å være sint hvis man har en grunn for det, men at det ikke er lov å bruke frekk/sint stemme i det daglige bare for å være tøff. Jeg har forklart at neste gang hun ikke snakker i en grei tone (så sant hun ikke har grunn til det) så trekker jeg meg litt unna henne og svarer først når stemmen er skikkelig. Har fortalt at her i huset snakker vi ordentlig til hverandre. Er dette en grei måte å ta denne problemstillingen på? Eller bør det gjøres på en annen måte? Jeg føler ikke jeg hittil har hatt utfordringer i å få til grensesetting, men akkurat i dette tilfelle føler jeg meg litt rådvill. Selv har jeg et forholdsvis rolig temperament, men datteren vår er litt mer brå om man kan kalle det det. Anonymkode: ed5cc...266
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Sinne kan være uttrykk for mye annet enn at hun faktisk er sint på deg. Det kan være en måte å få oppmerksomheten din på. All pr er god pr. Hvis du er mye sint og sur (maser og gnåler, mer enn far) så høster man fort det man sår.. Jeg vet det er hardt sagt. Men jeg tror hun trenger noe fra deg. Å ikke at hun støter deg vekk og favoriserer far.. Anonymkode: 09eac...c88
atropos Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Grensetesting går jo ikke over når ungen har bikka tre og et halvt Det er nok ganske vanlig at mor får det meste av frustrasjonen. Det er iallefall slik hjemme hos meg og jeg har hørt det utallige ganger i samtaler med foreldre gjennom mitt yrke. Ban går også igjennom flere utviklingstrinn, og fem-seks årsalderen er det innslag av litt prepubertal oppførsel, så slik sett er hun spot on. Jenter er også tidligere ute med slikt enn gutter. Du får bare være tydelig tilbake, gi klar beskjed om hvordan du vil ha det og holde deg til planen.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Jeg er ikke sint og sur. Men gjentar meg selv kanskje litt for ofte så det oppfattes som mas. Det jeg mente med masete og gnålete. Kan godt være at hun gjør det for oppmerksomhet, men forsøker å dekke behovet hennes i form av lek og prat. Anonymkode: ed5cc...266
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Er far tydeligere i sin kommunikasjon med andre personer så vet både bar og voksen, ja, selv dyr, at her nytter det ikke å prøve å teste ut grenser. Gir du etter en gang for mas, så er det lettere å testee ut grenser senere. Anonymkode: 3a361...321
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 11 minutter siden, atropos skrev: Grensetesting går jo ikke over når ungen har bikka tre og et halvt Det er nok ganske vanlig at mor får det meste av frustrasjonen. Det er iallefall slik hjemme hos meg og jeg har hørt det utallige ganger i samtaler med foreldre gjennom mitt yrke. Ban går også igjennom flere utviklingstrinn, og fem-seks årsalderen er det innslag av litt prepubertal oppførsel, så slik sett er hun spot on. Jenter er også tidligere ute med slikt enn gutter. Du får bare være tydelig tilbake, gi klar beskjed om hvordan du vil ha det og holde deg til planen. Hehe, kanskje ikke rart hun høres ut som en tenåring da 😉 Skal holde meg til planen. Anonymkode: ed5cc...266 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er far tydeligere i sin kommunikasjon med andre personer så vet både bar og voksen, ja, selv dyr, at her nytter det ikke å prøve å teste ut grenser. Gir du etter en gang for mas, så er det lettere å testee ut grenser senere. Anonymkode: 3a361...321 Mulig far er tidligere mtp at han sier ifra også er ferdig med det. Men han er også den som eventuelt gir etter for mas. Anonymkode: ed5cc...266
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå