Gå til innhold

Hund i bil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen erfaring med hund i bil. Så har kjøpt meg et bur til fly til min JRT(Trixie Neopren Bag). 

Lurer på om jeg kan bruke dette i bil også? Evt. Prøve å feste buret i bilsetet?

Eller kan det stå på gulvet? Mellom setene eller foran med passasjer sete? 

Eller er det best å bare kjøpe en bilbelte til hunden?

Mange spørsmål på engang nå, og beklager litt rotete tekst. Mobilen min var ikke helt enig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må feste buret for at det skal ha noen effekt ved en evt kræsj. Kjøp noen lastestropper feks, de fleste biler har feste til disse i bagasjerommet. Dersom du får kilt det helt fast mellom setene kan det også stå i gulvet, evt stroppe det fast der. 

Anonymkode: f76c6...5ec

Skrevet
3 timer siden, Ulven skrev:

Et slikt bur vil ikke ha noen effekt som sikring ved en kollisjon. Hvis du ikke har økonomisk mulighet til å kjøpe et godkjent bur, vil jeg anbefale en TUV-godkjent sele, En Allsafe sele. http://www.diggidog.no/productdetails.php?product=4688

Har ikke egen bil, så vil helst ikke bruke en formue på et slikt bur. Så da blir det nok en sele. Må de sitte i baksete? Eller kan de sitte fremme?

Skrevet

Et hundebur beregnet på bil er det sikreste, både for hund og folk. Dvs IKKE sammenleggbare stålbur eller stoffbur. Buret skal også stroppes fast. Har man bil med litt udde mål så kan man få spesiallaget et solid bur fra f eks Kela, og prisen er der også gjerne rimeligere enn ferdigproduserte alu-bur.

Skrevet

Min JRT sitter i baksetet med sele som er festet til sikkerhetsbeltet. Hun har på seg samme sele som på tur (ruffwear) også kobler jeg på sikkerhetsselen til den. Det fungerer toppers. Der har hun muligheten til å følge med på oss i forsetet og se ut av vinduene. Hun ser ut til å trives :) 

image.jpeg

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, Marionette skrev:

Min JRT sitter i baksetet med sele som er festet til sikkerhetsbeltet. Hun har på seg samme sele som på tur (ruffwear) også kobler jeg på sikkerhetsselen til den. Det fungerer toppers. Der har hun muligheten til å følge med på oss i forsetet og se ut av vinduene. Hun ser ut til å trives :) 

image.jpeg

Hvis man bruker sele så bør man av hensyn til alles sikkerhet i alle fall ha en TUV-godkjent sele. Hvis man bruker sele bør også stroppen som fester selen til setet være så kort som mulig. Jo lengre den er, jo større fart får hunden før det er bråstopp. Større fart = større sannsynlighet for skader.

http://www.abcnyheter.no/video/2014/04/17/197577/flere-alvorlige-feil-pa-hundeseler-til-bilen

Endret av ArtyFarty
  • Liker 1
Skrevet
42 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Hvis man bruker sele så bør man av hensyn til alles sikkerhet i alle fall ha en TUV-godkjent sele. Hvis man bruker sele bør også stroppen som fester selen til setet være så kort som mulig. Jo lengre den er, jo større fart får hunden før det er bråstopp. Større fart = større sannsynlighet for skader.

http://www.abcnyheter.no/video/2014/04/17/197577/flere-alvorlige-feil-pa-hundeseler-til-bilen

Oj! Takk! Jeg skal definitivt undersøke om det vi bruker er bra nok eller om jeg må kjøpe nytt! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...