Chiquita Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Overskriften sier sitt. Jeg trenger inspirasjon til utvidelse av urte-/kryddersortimentet...
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Krydder: -salt (fint og havsalt) -sort pepper -koriander -spisskum -paprika -gurkemeie -kardemomme -chili -nellik -stjerneanis -kanel -nellik -sennepsfrø -anisfrø -muskatt Urter: (i tørket form) -estragon -mynte -rosmarin -lavendel -salvie -timian -oregano -roseblad med desse og supplering med ferskvarer kan du lage stort sett alt av mat fra de fleste steder i verden. Tilføy noen oljer (oliven, soya og sesam) og sauser (soyasaus, fiskesaus, hvitvinseddik, chilisaus) og du burde ikke savne så mye. Anonymkode: e7715...fa5 2
Rumle Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Krydder: -salt (fint og havsalt) -sort pepper -koriander -spisskum -paprika -gurkemeie -kardemomme -chili -nellik -stjerneanis -kanel -nellik -sennepsfrø -anisfrø -muskatt Urter: (i tørket form) -estragon -mynte -rosmarin -lavendel -salvie -timian -oregano -roseblad med desse og supplering med ferskvarer kan du lage stort sett alt av mat fra de fleste steder i verden. Tilføy noen oljer (oliven, soya og sesam) og sauser (soyasaus, fiskesaus, hvitvinseddik, chilisaus) og du burde ikke savne så mye. Anonymkode: e7715...fa5 Hva bruker du salvie til? Jeg har et hav av fersk salvie i hagen, men har bare brukt det i te så langt
John_Felipe Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Svart pepper,Salt,Smoked paprika,Ground cayenne pepper,Chili pulver,Curry pulver fra Thailand,Saffron tråder,Vaniljestenger,Kanel stenger og kanelpulver,Chinese 5 spices,Cumin,Nutmeg,Ingefær pulver,Turmeric,koriander,Gloves,Hvitløkspulver,Stjerneanis,Bay leaves,Oregano,Chili flakes, Har også bananblader, sitrongress,gressløk,chili og sage blader i frysern Av fersk så har jeg alltid persille,timian og koriander kjøpt inn hver uke Dette bruker jeg mest av. Kjøper annen urter som rosemary,mint,basilikum,dill + annet aiatiske urter som jeg ikke kan engels/norsk navn på når jeg trenger dette, kommer an på ukemenyen 3
Rumle Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, John_Felipe skrev: Svart pepper,Salt,Smoked paprika,Ground cayenne pepper,Chili pulver,Curry pulver fra Thailand,Saffron tråder,Vaniljestenger,Kanel stenger og kanelpulver,Chinese 5 spices,Cumin,Nutmeg,Ingefær pulver,Turmeric,koriander,Gloves,Hvitløkspulver,Stjerneanis,Bay leaves,Oregano,Chili flakes, Har også bananblader, sitrongress,gressløk,chili og sage blader i frysern Av fersk så har jeg alltid persille,timian og koriander kjøpt inn hver uke Dette bruker jeg mest av. Kjøper annen urter som rosemary,mint,basilikum,dill + annet aiatiske urter som jeg ikke kan engels/norsk navn på når jeg trenger dette, kommer an på ukemenyen Jøss! Hvor får du tak i røkt paprika?
Stars Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Gressløk er det ingen som har nevnt! Et must å ha, aller helst fersk, men tørt er også ok. Bruker også å kjøpe frosne krydderurter fra frysedisken. Findus har noen geniale små esker med f.eks basilikum, gressløk, chili, koriander. Perfekt for meg som til tider har problemer med å holde krydderurtene i live.
Sarah Dee Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 5 minutter siden, Rumle skrev: Jeg kjøpte røkt paprika i en internasjonal matbutikk Har masse krydder og urter, men de jeg bruker mest er: kvernpepper (svart), maldonsalt, chilipepper, ingefær, røkt paprika, "vanlig" paprika, oregano, basilikum, kanel, kardemomme, muskatnøtt, timian, rosmarin, potetkrydderet til cemo, karri og gurkemeie. Har også gressløk, persille, koriander, basilikum og chili frossent (findus) og de er helt supre. 1
Rumle Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, Sarah Dee skrev: Jeg kjøpte røkt paprika i en internasjonal matbutikk --- Takk for tipset
John_Felipe Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Sitat Hvor får du tak i røkt paprika? Får taki det i en utledningsbutikk rett over gata der jeg bor. Handler mye fra Iherb også, og du får det der hvis du vil bestille gjennom nettet http://www.iherb.com/Simply-Organic-Organic-Smoked-Paprika-2-72-oz-77-g/65528 1
John_Felipe Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 27 minutter siden, Rumle skrev: Hva bruker du salvie til? Jeg har et hav av fersk salvie i hagen, men har bare brukt det i te så langt Salvie smørr til Gnocchi og Ravioli er kjempe godt! YUM!
chouette Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Hvitløk Koriander Gressløk Chililime Spisskummin Flaksalt Sort pepper Hvit pepper Sitronpepper Cayennepepper
applestories Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 1 time siden, John_Felipe skrev: Svart pepper,Salt,Smoked paprika,Ground cayenne pepper,Chili pulver,Curry pulver fra Thailand,Saffron tråder,Vaniljestenger,Kanel stenger og kanelpulver,Chinese 5 spices,Cumin,Nutmeg,Ingefær pulver,Turmeric,koriander,Gloves,Hvitløkspulver,Stjerneanis,Bay leaves,Oregano,Chili flakes, Har også bananblader, sitrongress,gressløk,chili og sage blader i frysern Av fersk så har jeg alltid persille,timian og koriander kjøpt inn hver uke Dette bruker jeg mest av. Kjøper annen urter som rosemary,mint,basilikum,dill + annet aiatiske urter som jeg ikke kan engels/norsk navn på når jeg trenger dette, kommer an på ukemenyen Og alle i samme type glass. *sukk* 2
♥Missy♥ Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Min liste: Fersk: - Koriander - Basilikum - Mynte - Gressløk - Organo - Rosmarin Tørket: - Spisskummin - Provence - Paprika - Chipotle - Timian - Sort hel pepper - Himalaya salt og Maldon salt - Kanel - Kardemomme - Muskat - Einerbær - Laubærblad - Røkt Chili - Cayennepepper - Estragon - Karri (Brukes dog ikke så ofte) - Karve - Nellik - Salvie (til te og medisinsk bruk) - Stjerneanis - Gurkemeie - Kaffirlimeblader - Sitrongress - Allehånde ( Hvitløk, sitron, ingefær har jeg fersk) Og dill (fersk) kjøper jeg inn når jeg trenger det:) 1
DizzyRonson Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 Pæh... Jeg har. Salt, Pepper, Salt pepper, Pepret salt, Gressløk, Chili, Salt Chili, Salt Gressløk, Chili salt, Chilert pepper. Gress pepper løk, Vanlig gress, Chili pepper gressløk salt, Pepper Chili med salt Og pepper Chili med pepper, Alt er i samme boksen.. Vant jeg no fint nå?
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Emelisse Skrevet 14. juli 2016 #18 Skrevet 14. juli 2016 Det jeg kommer på at jeg har i kjøkkenskapet er: Bukkehornsfrø Cayenne Chili flakes Chili for øvrig (vanligvis tre typer, tørket og hele) Chipotle (helt tørket og malt) Garam masala (for dagene jeg ikke gidder å lage selv) Gurkemeie Ingefær (malt) Kanel (stang og malt) Kardemomme (malt og frø) Karve Kinesisk 5-spice Karri Koriander (malte frø) Laurbærblader Merian Muskat Nellik (hele og malt) Nigellafrø Oregano Rosmarin Røkt paprikapulver Safran Salt (vanlig og Maldon) Sennepsfrø Spisskummen Stjerneanis Søtt paprikapulver Timian Vaniljestenger Ferske urter: Basilikum Mynte Timian Koriander Annet: Fersk hvitløk, fersk ingefær, to-tre ulike typer fersk chili. Grønn og rød karripasta på glass.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #19 Skrevet 14. juli 2016 Den 13. juli 2016 at 21.05, Rumle skrev: Hva bruker du salvie til? Jeg har et hav av fersk salvie i hagen, men har bare brukt det i te så langt Salvie er supergodt på ost. Ostesmørbrød +fersk salvie = himmelriket. Jeg bruker også salvie i supper, sammen med rosmarin og timian. Og så bruker jeg det på kylling, ovnsbakte rotgrønnsaker og gresskar. Stekt eller bakt potet + salvie? Salvieblomsten er super rå. I salater eller oppå osten på brødskiva. Den er mer delikat og forsiktig på smak. Selve bladet liker jeg best etter varmebehandling. Smaker ... kjøttfylt og jordaktig. På en god måte. Anonymkode: e7715...fa5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå