AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Er det ok for foreldre å kysse større barn på munnen, slik som dette? Hva syns du?http://www.dagbladet.no/kjendis/fikk-kritikk-da-hun-kysset-dattera-pa-munnen-men-norsk-ekspert-forsvarer-beckham/60319711 Anonymkode: 9ddcb...2b8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Synes det er en uting. Mor til mitt stebarn gjør dette. Barnet prøver å gjøre det med meg, og forstår ikke hvorfor jeg ikke ønsker å gjøre det. Hun er syv år... Har forklart det i flere år og sagt nei, men hun prøver seg stadig. Ekstra ekkelt er det når hun prøver å gjøre det direkte etter at hun har kysset mora på munnen. *puke* Anonymkode: 8434a...a96 6
duplexx Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Syns ikke man skal kysse barna sine på munnen. Munnen er privat, og forbeholdt kjærester. I min verden. Man lærer barna dette, det er merkelig. Jeg har ikke lært mine barn dette og for dem er det helt naturlig å ikke gjøre det på andre heller, og jeg vil anta at de ikke ville ønsket det dersom en annen voksen i nær relasjon til dem hadde ønsket det eller prøvd det. Mange som ikke tenker over det tydeligvis, men munnen er en ordentlig intim sone... 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Synes ikke noe om det. Jeg reagerte veldig før når jeg så noen gjorde dette med barnet sitt fordi det er ikke noe jeg er vant med som barn, men har etterhvert skjønt det er kun et uttrykk for kjærlighet for en del. Uansett, jeg hadde aldri gjort det på egne barn, og hadde absolutt ikke likt om far hadde gjort det heller. Anonymkode: c2bb4...a9a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Vi tar ikke initiativ til det eller lærer det bort, men barnet vårt er to år og hermer etter det vi gjør (jeg og mannen kysser ganske ofte). Altså hender det plutselig at vi får et overraskende kyss på munnen, og da synes jeg ikke det er greit å vise avsky overfor barnet - tenker at det kan bli mer forvirrende. Håper at det går over før barnet blir så stort at det ikke passer seg. Anonymkode: 68dfc...075 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Jeg synes ikke det er ok. I hvert fall ikke måten hun skakket på hodet og greier. Et lett suss på munnen er innafor på små barn - men bare de gangene barnet selv tar initiativ. Jeg har en treåring som gjør dette av og til, fordi hun ser at pappaen og jeg kysser, og vil også ha kyss på munnen. Stort sett har jeg avverget og distrahert henne med suss på nese og kinn, men det har skjedd et par ganger at hun ikke har gitt seg, og da har hun fått et lett suss på munnen, eventuelt at hun også har kommet overraskende på med et smask på munnen (kan ikke akkurat skyve unna og si fysj og æsj, men vi har nevnt forsiktig at man bare gjør sånt når man er kjærester). Men jeg synes helt klart at det er en uting som foreldre gjør, og at det er fullstendig feil å gjøre. Anonymkode: 6881e...be6 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 Min gutt gjør det. Det er snakk om et kjapt kyss på leppene som varer noen sekunder. Noe jeg, far og tante får innemellom og ingen andre i familien får noen kyss. Dette er noe han begynte med selv og noen det vil bli mindre av etterhvert som han vokser til. Jeg er heller ikke vant til at barn gir et kjapt"smell kyss" og vurderte å få han til bare å gi klemmer. Det føltes ikke riktig når han utrykker sin kjærlighet eller glede over noe så dette valgte vi å ikke nekte han. Skal det sies at tanten hans er godt opp i 40 årene, har fire barn og utdannelse som har med barn å gjøre. Hun hadde tre klemmere og en kysser som vokste det av seg ved fem års alderen. Hun var heller ikke vant til barn som kysset, og ble litt forfjamset da det plutselig kunne komme et klisete vått sleng kyss ut av det blå. Idag smiler hun når hun tenker på disse kjærlighets tegnene og gleden hun så i sitt barns ansikt. Er det greit for barnet, og et behov barn har i en kort periode så ser jeg ikke noe skadelig i det. Vi har ikke opplevd han som en gutt som deler ut kyss til ofte og til alle, samtidig var og er det viktig at gutten vår veit at kyss til oss tre er greit. At andre kanskje ikke vil sette pris på et lynrask kyss. Så da er klemmer det beste han kan gi til sine nærmeste. Frem til nå ikke opplevd at han har prøvd å gi et kyss til andre. Så dette er vel en av tingene mødre ikke burde diskutere på lik linje med barneoppdragelse. For alle er vi forskjellige og bra er det. Vi har alle våre egne personlige grenser og det må være opptil den familien det måtte gjelde å bestemme over hvor grensen går. Anonymkode: 225d4...7a3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Jeg har aldri sett noe galt i å gjøre det, men har aldri gjort det selv med sønnen min på snart 2 år. Blir masse kyss på kinnet i stedet Anonymkode: 5f409...8cc
jabx Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Hva er galt med nuss på munnen? Er det ikke 39,9 tråder om dette fra før, forresten? 5
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 Jeg må si jeg er overrasket over hvor mange som er negative til å nusse barna på munnen. Jet har alltid gjort det med mine, som det mest naturlige verden. Barna mine nusser med den største selvfølge, og de nusser kun de som er deres nærmeste for å vise kjærlighet. Kjærlighet kan vises på mange måter og i vår familie er det med masse kos og gjerne en nuss på munnen. Det som skremmer meg er at så mange synes det er ekkelt og forbeholdt kjærester. Det er overhode ingenting seksuelt når jeg kysser min datter godt natt eller sier hade i barnehagen. Det er et tegn på kjærlighet. Punktum. Anonymkode: 3caff...8a8 21
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Skjønner ikke problemet med det. Synes dette har blitt et lite hysteri. Jeg kysser ofte datteren min, på kinnet så som på munnen😃 Anonymkode: 9c5e0...5e5 10
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 For min del er ikke kyss på munnen forbundet med seksualitet og det er egentlig ganske uproblematisk når poden vil det. Anonymkode: 9a6ce...b05 9
Gjest sule Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tar ikke initiativ til det eller lærer det bort, men barnet vårt er to år og hermer etter det vi gjør (jeg og mannen kysser ganske ofte). Altså hender det plutselig at vi får et overraskende kyss på munnen, og da synes jeg ikke det er greit å vise avsky overfor barnet - tenker at det kan bli mer forvirrende. Håper at det går over før barnet blir så stort at det ikke passer seg. Anonymkode: 68dfc...075 Ja men sånn har niesen min og nevøene mine vært åså og jeg tror det forsvinner naturlig for barn når de begynner å få en naturlig forhold til intim soner og foreksempel når de begynner å bli sjenerte for egen nakenhet og vil være iferd på do og sånt. Tror de 7 åringene som nusser på munnen gjør det fordi foreldrene holder det vedlike.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Jeg gjør det ikke, hva andre gjør bryr meg ikke. Anonymkode: 30108...822
Tanuki Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Ser ikke noe problem med det, gutten min på 2 år begynte med det for ca 6 mdn siden, tor han plukket det opp fra barnehagen, hun som hadde hovedansvaret for ham der gav han ofte nuss på munnen når jeg hentet ham. Helt greit for meg, er jo bare en liten nuss på munnen, syns det bare er koslig at han gjør det, for ellers er han ikke kosete i det hele tatt. Når det gjelder det instagram bildet til V. Beckham syns jeg det er helt sykt at så mange seksualiserer det og blir hysteriske. 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 Om alle hang deg mindre opp i slike småting ,og fokuserte på større ting, så bra verden vi hadde fått da! Kyss på munn er helt kulturellt betinget eller tradisjon. Jeg opplevde ikke dette som barn, men min manns familie gjør det som den største selvfølge. Null problem! Det er da vitterlig forskjell på nuss og kyss, uansett hvor de plasseres! Anonymkode: c0b6f...44b 2
Tanuki Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 (endret) 3 timer siden, duplexx skrev: Syns ikke man skal kysse barna sine på munnen. Munnen er privat, og forbeholdt kjærester. I min verden. Man lærer barna dette, det er merkelig. Jeg har ikke lært mine barn dette og for dem er det helt naturlig å ikke gjøre det på andre heller, og jeg vil anta at de ikke ville ønsket det dersom en annen voksen i nær relasjon til dem hadde ønsket det eller prøvd det. Mange som ikke tenker over det tydeligvis, men munnen er en ordentlig intim sone... Hvorfor seksualiserer du et lite nuss? barn lærer tidsnok om sex og intimitet. Skjønner ikke hvorfor dette er noe som skal inn med teskje så tidlig. Endret 13. juli 2016 av Tanuki skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Vår fireåringer gjør dette. Aldri på vårt initiativ. Hun nusser både meg og pappaen på munnen mange ganger om dagen. For meg var dette uvannt før jeg fikk barn og ikke noe hverken jeg eller mannen var vannt til. Men nå er det helt naturlig, og for henne en normal måte å vise at man er glad i noen på. Så jeg klarer ikke å stopper det, og velger å se på det som helt naturlig. Prøver å lære henne at det er noe hun bare skal gjøre med mamma og pappa Anonymkode: 25329...dde
Tamina82 Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Både jeg og mannen min nusser og får nuss fra barna på munnen fra tid til annen. Noen drar inn sexuslitet i det hele, men for meg er det like lite sexuelt som å amme barna sine. Vi prater med barna om intime grenser alerde fra toårsalderen. Syns det er mye mer problematisk med de foreldre/besteforeldre som spiller på barnets empati for å få klemmer eller nuss. "Nå blir mormor lei seg når ikke hun også får nattaklem" eller lignende. Barna våre gir eller mottat ingen kjærtegn om de ikke selv ønsker det, og å spille på samvittigheten for få en klem eller nuss kan gjøre at de også i andre mindre uskyldige situasjoner føler de må etterkomme voksne krav for ikke å føle seg utilstrekkelig, og dermed gjør/godtar ting de ikke er komfortabel med. Og det er stor forskjell på et kyss man gir kjæresten og et nuss fra pappa/mamma. Min mor er født og oppvåkst i Sør-Europa og å nusse er like naturlig der som å håndhilse. Enda nå kan jeg få smellkyss av henne på munnen når det er lenge siden vi har sett hverandre. Endret 13. juli 2016 av Tamina82 1
Niennas Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 Vi både viser og forteller hverandre at vi er glad i hverandre hver dag. Klemmer og nusser over hele ansiktet (inkludert munnen), i tillegg til at vi sier at vi er glad i hverandre eller at vi elsker hverandre. Akkurat dette med å si "Jeg elsker deg" var noe vi begge syntes tilhørte kun kjærester, men datteren vår plukket det nok opp fra andre familier, og når hun fortalte meg at hun elsket meg, så følte jeg at det ble feil å rette på henne. Jeg synes det er fint at barna mine, og da kanskje spesielt sønnen min, er så flinke til å vise kjærlighet på en daglig basis.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå