Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 8. november 2004 #1 Skrevet 8. november 2004 Sønnen min har nettopp fylt 2 år. Han har alltid lagt seg om kvelden uten protester og stort sett sovet hele natten. Nå skal han ikke legge seg, er veldig urolig om natten og våkner fryktelig tidlig. Ellers har han jo vanlige trasstendenser, men det går ganske greit syns jeg... Er det slik at søvnproblemer kommer tilbake i 2-årsalderen? Jeg tenker da på at han ikke har hatt problemer med dette siden han var liten baby.... Kan det hjelpe med nattlys? Noen som har det slik? Noen råd?
alisia4 Skrevet 8. november 2004 #2 Skrevet 8. november 2004 Har du tenkt på HVORFOR han reagerer slik han gjør? Er han redd av en grunn, eller er det bare fordi han ikke vil? Vist han er redd kan det være en i det og la det stå litt lys på rommet eller at døren står åpen slik at han kan høre dere. Å synge,fortelle eventyr eller lese ved sengen kan være en måte å få ham til å roe seg også. Kan også annbefale at du begynner å masere ham om kvelden før han skal i seng. Dette er med på å gjøre ham søvnig. Det kan være mye som gjør det. Enten det er for varmt, for kaldt og eller at han har for mye for lite klær osv. Håper du finner ut av det.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #3 Skrevet 8. november 2004 Har du tenkt på HVORFOR han reagerer slik han gjør? Er han redd av en grunn, eller er det bare fordi han ikke vil? Vist han er redd kan det være en i det og la det stå litt lys på rommet eller at døren står åpen slik at han kan høre dere. Å synge,fortelle eventyr eller lese ved sengen kan være en måte å få ham til å roe seg også. Kan også annbefale at du begynner å masere ham om kvelden før han skal i seng. Dette er med på å gjøre ham søvnig. Det kan være mye som gjør det. Enten det er for varmt, for kaldt og eller at han har for mye for lite klær osv. Håper du finner ut av det. Takk, det håper jeg også!. Jeg har prøvd å tenke på hvorfor han har blitt sånn...men, finner liksom ikke ut av det. Han er jo i storform når han våkner om natten - virker som han ikke ha tid til å sove..Jeg skal prøve å la litt lys stå på i natt og teste ut eventyrlesing (han har en tendens til å tenke at det er fest om jeg er for lenge på rommet :-) )
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 8. november 2004 #4 Skrevet 8. november 2004 Takk, det håper jeg også!. Jeg har prøvd å tenke på hvorfor han har blitt sånn...men, finner liksom ikke ut av det. Han er jo i storform når han våkner om natten - virker som han ikke ha tid til å sove..Jeg skal prøve å la litt lys stå på i natt og teste ut eventyrlesing (han har en tendens til å tenke at det er fest om jeg er for lenge på rommet :-) ) Det var meg da...glemmer å logge meg inn :-)
Gjest Husmora Skrevet 8. november 2004 #5 Skrevet 8. november 2004 Sover han noe på dagen? vår gutt på 2 1/2 sov en time på dagen, sovnet ikke før 9 på kvelden og sto opp 6 om morgenen. Vi kuttet ut dagsøvnen og nå sovner han halv 8 og sover til 7-1/2 8. Han er veldig trett på ettermiddagene, så det er ikke så lett å vite hva som er rett å gjøre. Han MÅ ha nattlys, eller så blir han redd. Våkner mye på nettene, men sånn har han alltid vært. Vi prøver å ikke løpe inn med engang, snakker til han, ber han om å legge seg igjen og går ut. Som regel så legger han seg ned medengang han ser en av oss, vi tar han omtrent aldri opp av senga når han våkner om natta.
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2004 #6 Skrevet 8. november 2004 Sover han noe på dagen? vår gutt på 2 1/2 sov en time på dagen, sovnet ikke før 9 på kvelden og sto opp 6 om morgenen. Vi kuttet ut dagsøvnen og nå sovner han halv 8 og sover til 7-1/2 8. Han er veldig trett på ettermiddagene, så det er ikke så lett å vite hva som er rett å gjøre. Han MÅ ha nattlys, eller så blir han redd. Våkner mye på nettene, men sånn har han alltid vært. Vi prøver å ikke løpe inn med engang, snakker til han, ber han om å legge seg igjen og går ut. Som regel så legger han seg ned medengang han ser en av oss, vi tar han omtrent aldri opp av senga når han våkner om natta. Ja, han har sovet 1,5 timer til nå, men i dag har vi bedt de i barenhagen om å vekke han etter 1 time i håp om at det kan hjelpe.
Gjest ung mor Skrevet 9. november 2004 #7 Skrevet 9. november 2004 min sønn 1,5 år, tror jeg vi må kutte ned på søvnen p å allerede.. den første tanken min om sønnen din var for mye søvn på dagen Og det er jo enkelt å kutte ned på, hadde vært værre om det hadde vært/er noe annet.. Min sønn sover 1,5 time dagtid - og det har blitt for lenge.. Lykke til
Ottine Skrevet 9. november 2004 #8 Skrevet 9. november 2004 Henger meg på ideen om å kutte ut søvn om dagen. Det virker som han får nok søvn og dermed er "uthvilt" kveldstid...
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2004 #9 Skrevet 9. november 2004 jeg har en teori om at barn som sover godt på dagen, sover godt om natta. jobber i barnehage, der klager foreldra på lite nattesøvn, og ber oss om å vekke barnet tidligere. Når vi spør hvordan det går, sover de fortsatt lite på natta. Da bruker vi å la barna sove litt lenger, når vi da spør hvordan det går, sover de mye bedre.....
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 9. november 2004 #10 Skrevet 9. november 2004 jeg har en teori om at barn som sover godt på dagen' date=' sover godt om natta. jobber i barnehage, der klager foreldra på lite nattesøvn, og ber oss om å vekke barnet tidligere. Når vi spør hvordan det går, sover de fortsatt lite på natta. Da bruker vi å la barna sove litt lenger, når vi da spør hvordan det går, sover de mye bedre.....[/quote'] Jeg skal prøve dette om det ikke blir bedre av å kutte ned til 1 time. I går natt sov han hele natten etter 1 times søvn i barnehagen, men han våkner fortsatt grytidlig...Men, jeg tenker at det kan gå seg til etterhvert...det er jo kun nylig vi har begynt å lege han 1 time senere..
Gjest gjestekimmi Skrevet 9. november 2004 #11 Skrevet 9. november 2004 søvn avler søvn sier de. her har begge våre endelig kuttet ut dagsovingen sin. de sluttet begge samtidig av en eller annen grunn, de er 3,5 og 2 år (snakk om ulikt søvnbehov!). de sov godt tidligere på natten også, men nå sovner de tidligere enn før og det er vidunderlig for mor og far.... lykke til!
Gjest Tari ikke innlogget Skrevet 10. november 2004 #12 Skrevet 10. november 2004 Tusen takk for alle svar. Natt til i dag sov han hele natten og våknet kvart på syv. Da la han seg kvart over åtte og sov kun 1 time i barnehagen...Ser ut som det virker... :-)
Solskinnsbolla Skrevet 10. november 2004 #13 Skrevet 10. november 2004 muligens dette legge seg å sove ritualet ette hvert har utviklet seg til en dårlig sirkel...ungen nekter, han merker din irritajon e. l. osv. prøv å gjør ting annerledes enn det du har gjort hittil...ny taktikk kanskje.
murmeldyret Skrevet 11. november 2004 #14 Skrevet 11. november 2004 Vi måtte slutte helt med soving på dagtid til Lillepia da hun var 26 måneder. Bare en liten lur på 30 min førte til at vi ikke fikk lagt henne før rundt 21 (nå legger vi henne mellom 19.00-19.30 uten problemer). Men barn er selvsagt forskjellige. Hun sov som en engel hele natta fra ca 8 mnd til litt 2 år. Da fikk hun influensa og var syk lenge. Etter det ble søvnmønsteret totalt ødelagt med mye nattlig uro. Hun er nå snart 3 år, men våkner ennå stort sett 1 gang per natt
Tari Skrevet 11. november 2004 #15 Skrevet 11. november 2004 muligens dette legge seg å sove ritualet ette hvert har utviklet seg til en dårlig sirkel...ungen nekter' date=' han merker din irritajon e. l. osv. prøv å gjør ting annerledes enn det du har gjort hittil...ny taktikk kanskje.[/quote'] Alt er bedre nå, han er litt lenger oppe, sover mindre på dagen, har nattlys og vi synger for han før han sovner. Ingen problemer nå lenger :-)
Gjest Gjesten Skrevet 21. november 2004 #16 Skrevet 21. november 2004 Jeg har en tre år gammel sønn som ikke vil legge seg. Han kommer ned hele tiden, selv om vi har lagt han. Han virker ikke trøtt i det hele tatt. Skrekkeksempler er at han ikke søvner før 23.30! Sjeldent han sover på dagen, å hvis han gjør det er det fordi han sovner uten at man kan gjøre noe med det(hvis vi er i bilen) Tips?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå