AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Hei! Jeg har gått poliklinisk til DPS i ett år nå, uten noen stor fremgang. De søkte meg til RASP, der fikk jeg avslag basert på for lite motivasjon og at jeg ikke har vært innlagt på DPS døgn. Nå får jeg et tilbud på DPS døgn (5-dagers, hjemme i helgene), men der er det bare felles frokost hver dag, og fellesmiddag 2 ganger i uken. Resten av måltidene må jeg stå for selv. De har ikke kapasitet til å følge opp måltidene mer enn 1 gang i uken. Jeg synes det er lettere å spise når det er noen rundt meg, så da kan jeg nesten likegodt heller være på jobb. Er det noen som vet om andre behandlingsalternativer? Hvor jeg kan få oppfølgning rundt alle måltider, i alle fall alle middager? Synes dette er håpløst. Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Tilbudet er ikke så bra.. "Reis hjem og spis" fikk jeg beskjed om... jeg vet det finnes noe i Sverige, men og Modum bad har tilbud. Anonymkode: 35808...5c4
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Høres nesten ut som om det er likegreit å fortsette hjemme, hvis tilbudet jeg får bare dekker 2/7 middager i uken... Modum bad kan en vel først søke på dersom det lokale tilbudet (DPS) er forsøkt. Det er den eneste grunnen til at vurderer å takke ja. Dessverre er det lange ventetider overalt. Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #4 Skrevet 15. juli 2016 Den 14. juli 2016 at 11.40, AnonymBruker skrev: Høres nesten ut som om det er likegreit å fortsette hjemme, hvis tilbudet jeg får bare dekker 2/7 middager i uken... Modum bad kan en vel først søke på dersom det lokale tilbudet (DPS) er forsøkt. Det er den eneste grunnen til at vurderer å takke ja. Dessverre er det lange ventetider overalt. Anonymkode: ffaa0...350 Tror jeg har vært på akkurat samme avdeling som deg, med spiseforstyrrelse. Følte akkurat det samme som deg, var ikke noe til hjelp å være der. Jeg hadde også fått avslag på RASP. Trist at det skal være sånn at man må forsøke så mye før en får den hjelpen man virkelig trenger. Men hvorfor vurderte RASP at du ikke var bok motivert? Hvordan vet de det uten at de har tatt deg inn til en vurderingssamtale? Jeg har vært på Modum bad og set er et bra behandlingssted, men det krever at du er veldig motivert så du må kjenne på at du virkelig er klar for å jobbe med spiseforstyrrelsen. Men den avdelingen du er på nå forstår jeg veldig godt at du ikke føler hjelper noe. Det er jo bare ren oppbevaring. Det følte iallefall jeg og jeg ble ikke noe som helst bedre av det. jeg skrev meg ut og sa ifra at dette gadd jeg ikke. Anonymkode: 8ca91...8e5
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #5 Skrevet 15. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tror jeg har vært på akkurat samme avdeling som deg, med spiseforstyrrelse. Følte akkurat det samme som deg, var ikke noe til hjelp å være der. Jeg hadde også fått avslag på RASP. Trist at det skal være sånn at man må forsøke så mye før en får den hjelpen man virkelig trenger. Men hvorfor vurderte RASP at du ikke var bok motivert? Hvordan vet de det uten at de har tatt deg inn til en vurderingssamtale? Jeg har vært på Modum bad og set er et bra behandlingssted, men det krever at du er veldig motivert så du må kjenne på at du virkelig er klar for å jobbe med spiseforstyrrelsen. Men den avdelingen du er på nå forstår jeg veldig godt at du ikke føler hjelper noe. Det er jo bare ren oppbevaring. Det følte iallefall jeg og jeg ble ikke noe som helst bedre av det. jeg skrev meg ut og sa ifra at dette gadd jeg ikke. Anonymkode: 8ca91...8e5 Jeg var til vurderingssamtale hos RASP, og det var etter det at de fant ut at jeg ikke hadde forsøkt lokal innleggelse, samtidig som de synes jeg var for lite motivert. Egentlig var jeg helt innstilt på å gjennomføre opplegget der, men jeg sa at jeg synes det er kjempevanskelig å skulke gå opp i vekt (og det var derfor jeg ønsket en innleggelse så jeg skulle få litt tettere oppfølgning). Jeg kommer til å takke ja (er sakk om tidlig høsten en gang), sånn at jeg kan søke RASP senere. Dessuten er jeg livredd for å ikke få noe tilbud i det hele tatt hvis jeg ikke godtar dette, at jeg blir sett på som lite samarbeidsvillig! Skikkelig håpløs situasjon dette her. Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #6 Skrevet 16. juli 2016 Hvor gammel er du? Capio i Fredrikstad er primært for de under 18 år, men de tar også imot folk over 18. Du har også Haukeland og RKSF (levananger) som jeg har hørt er gode på spiseforstyrrelser, og jeg kjenner flere som har blitt friske etter å ha vært der. Anonymkode: 5055a...407
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #7 Skrevet 16. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel er du? Capio i Fredrikstad er primært for de under 18 år, men de tar også imot folk over 18. Du har også Haukeland og RKSF (levananger) som jeg har hørt er gode på spiseforstyrrelser, og jeg kjenner flere som har blitt friske etter å ha vært der. Anonymkode: 5055a...407 Jeg er 25. Skal notere meg det, selv om jeg helst ønsker å være så nærme Oslo som mulig Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #8 Skrevet 16. juli 2016 Jeg har aldri vært innlagt for sf før jeg ble innlagt på RASP i fjor. Hadde da vært syk i fem år. Nå er jeg 20 år og frisk Det å bli frisk innebærer vektoppgang, og det vet du faktisk j****** godt. De er strenge på RASP, og det er det en grunn for. Behandlingen der er tidkrevende og i tillegg svært kostbar for samfunnet. RASP er utrolig flinke, så jeg synes faktisk du burde gå all inn og søke deg dit igjen.Du er 25 år - enten må du jobbe beinhardt nå, eller så blir dette kanskje noe du kommer til å slite med for alltid. Det handler faktisk ikke om å være tynnest og sykest når du kommer til RASP, det er faktisk bare ekstremt hemmende. Anonymkode: 9a7e6...16e
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #9 Skrevet 16. juli 2016 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri vært innlagt for sf før jeg ble innlagt på RASP i fjor. Hadde da vært syk i fem år. Nå er jeg 20 år og frisk Det å bli frisk innebærer vektoppgang, og det vet du faktisk j****** godt. De er strenge på RASP, og det er det en grunn for. Behandlingen der er tidkrevende og i tillegg svært kostbar for samfunnet. RASP er utrolig flinke, så jeg synes faktisk du burde gå all inn og søke deg dit igjen.Du er 25 år - enten må du jobbe beinhardt nå, eller så blir dette kanskje noe du kommer til å slite med for alltid. Det handler faktisk ikke om å være tynnest og sykest når du kommer til RASP, det er faktisk bare ekstremt hemmende. Anonymkode: 9a7e6...16e Jeg er fult klar over at jeg skal opp i vekt! Men jeg synes det er vanskelig, og nettopp derfor trenger jeg mer hjelp og støtte enn samtale på dps en gang i uken! Hvis ikke kunne jeg jo ha fikset dette selv. Jeg har prøvd masse på egenhånd og innsett at jeg trenger enda mer hjelp, men det er altså ikke lett å få. Har holdt på i årevis selv. Selvfølgelig koster det samfunnet mye, men man skulle tro at én skikkelig innleggelse ble billigere enn å skulle gjennom alt dette tullet først. Da må jeg jo faktisk være sykemeldt lenger. Jeg var skikkelig klar for det, trodde jeg i alle fall selv. Hadde virkelig troen på opplegget. Vil gjerne til RASP, men de var veldig klare på at lokal døgn måtte vært testet ... Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #10 Skrevet 16. juli 2016 Hvis du ikke får tilbud som er mer spesialisert enn Dps-døgn, be dem søke deg til en annen Dps. Det er mest vanlig at alle måltider er felles (4). Du har fritt sykehusvalg. så det bør være mulig å få gjennom. Anonymkode: de0b7...2d7
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2016 #11 Skrevet 16. juli 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du ikke får tilbud som er mer spesialisert enn Dps-døgn, be dem søke deg til en annen Dps. Det er mest vanlig at alle måltider er felles (4). Du har fritt sykehusvalg. så det bør være mulig å få gjennom. Anonymkode: de0b7...2d7 De på DPSet trodde faktisk at alle måltider på deres døgn var felles (og at jeg skulle til 7-døgns, siden de frarådet permisjon i starten), så får høre hva de sier når de hører hvilket tilbud jeg fikk. Føler det bare er surr. Og det mister jeg motet av. Litt kasteball i systemet ... Hvordan finner jeg ut hvilke DPS (i Oslo) som kan mye om spiseforstyrrelser? Fastlegen kanskje? Anonymkode: ffaa0...350
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #12 Skrevet 17. juli 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: De på DPSet trodde faktisk at alle måltider på deres døgn var felles (og at jeg skulle til 7-døgns, siden de frarådet permisjon i starten), så får høre hva de sier når de hører hvilket tilbud jeg fikk. Føler det bare er surr. Og det mister jeg motet av. Litt kasteball i systemet ... Hvordan finner jeg ut hvilke DPS (i Oslo) som kan mye om spiseforstyrrelser? Fastlegen kanskje? Anonymkode: ffaa0...350 Hei du. Dette er i grunn mitt første svar og innlegg her inne på kvinneguiden, men nå følte jeg veldig for at jeg måtte registrere meg her slik at jeg kunne svare deg. Jeg har erfaring med en DPS i Oslo, som jeg kunne varmt anbefalt med god oppfølging til alle måltider og de har i grunn et skikkelig opplegg for spiseforstyrrelser. Jeg har også erfaring fra andre innleggelser ved bla. RASP. Jeg vet ikke hvor mye jeg vil utbrodere er i offentlig forum, men jeg vet heller ikke om det er mulig å sende deg en PM når begge står som anonym Anonymkode: 129b2...289
Safira Skrevet 17. juli 2016 #13 Skrevet 17. juli 2016 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei du. Dette er i grunn mitt første svar og innlegg her inne på kvinneguiden, men nå følte jeg veldig for at jeg måtte registrere meg her slik at jeg kunne svare deg. Jeg har erfaring med en DPS i Oslo, som jeg kunne varmt anbefalt med god oppfølging til alle måltider og de har i grunn et skikkelig opplegg for spiseforstyrrelser. Jeg har også erfaring fra andre innleggelser ved bla. RASP. Jeg vet ikke hvor mye jeg vil utbrodere er i offentlig forum, men jeg vet heller ikke om det er mulig å sende deg en PM når begge står som anonym Anonymkode: 129b2...289 Hvis jeg kan få et svar som hjelper meg så driter jeg i anonymitet! Det er mitt minste problem. Send meg gjerne en PM
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #14 Skrevet 17. juli 2016 Det er forferdelig håpløst. Dps har ikke noe kapasitet til å følge opp spiseforstyrrelser. Dps er lavterskel tilbud. Utrolig leit at du fikk avslag på rasp. Jeg også. Har vært korttids innlagt på Ullevål fem ganger når vekten har vært alvorlig lav og akutt kropps svik og alvorlig næringsmangel, der hjelper de med mat og kontroll og motivasjon men får jo ikke noe oppfølging hjemme så det går fort tilbake til det samme gamle igjen. Opplever at ikke noe konkret oppfølging og hjelp finnes, at de bare ber oss skjerpe oss Anonymkode: 7c24d...3fa
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #15 Skrevet 17. juli 2016 Å gjett om jeg kjenner meg igjen i frustrasjonen. Over alt er det alt for lange ventelister og man må treffe perfekt blink p motivert nok og syk nok. Har vært innlagt flere steder bl.a. RASP og Modum bad og pga det er det omtrent umulig å få hjelp fordi jeg aldri er "motivert nok". Den eneste hjelpen jeg kan få er behandling for somatiske komplikasjoner og psykologtime en gang i uka. Går jeg får langt er det rett inn på akuttpsyk..... Anonymkode: 3569b...ccf
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #16 Skrevet 17. juli 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: De på DPSet trodde faktisk at alle måltider på deres døgn var felles (og at jeg skulle til 7-døgns, siden de frarådet permisjon i starten), så får høre hva de sier når de hører hvilket tilbud jeg fikk. Føler det bare er surr. Og det mister jeg motet av. Litt kasteball i systemet ... Hvordan finner jeg ut hvilke DPS (i Oslo) som kan mye om spiseforstyrrelser? Fastlegen kanskje? Anonymkode: ffaa0...350 10 timer siden, Safira skrev: Hvis jeg kan få et svar som hjelper meg så driter jeg i anonymitet! Det er mitt minste problem. Send meg gjerne en PM Du har fått post Anonymkode: 129b2...289
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #17 Skrevet 17. juli 2016 Vet det finnes flere Dps avdelinger i Norge som har mer kompetanse på sf enn andre. Ikke alle "reklamerer" med det. Men vet at en del almenpsykiatriske avdelinger har ok tilbud sf tilbud. Du kan bare drite i å bli frisk om du ikke er motivert. Du kommer deg ikke fra Bergen til Oslo uten å bevege på deg- sorry! Men skjønner det er et slit- trust me- i know Anonymkode: cb4d6...d11
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #18 Skrevet 17. juli 2016 Den 16. juli 2016 at 19.13, AnonymBruker skrev: Jeg er fult klar over at jeg skal opp i vekt! Men jeg synes det er vanskelig, og nettopp derfor trenger jeg mer hjelp og støtte enn samtale på dps en gang i uken! Hvis ikke kunne jeg jo ha fikset dette selv. Jeg har prøvd masse på egenhånd og innsett at jeg trenger enda mer hjelp, men det er altså ikke lett å få. Har holdt på i årevis selv. Selvfølgelig koster det samfunnet mye, men man skulle tro at én skikkelig innleggelse ble billigere enn å skulle gjennom alt dette tullet først. Da må jeg jo faktisk være sykemeldt lenger. Jeg var skikkelig klar for det, trodde jeg i alle fall selv. Hadde virkelig troen på opplegget. Vil gjerne til RASP, men de var veldig klare på at lokal døgn måtte vært testet ... Anonymkode: ffaa0...350 Da synes jeg det er rart at jeg fikk det tilbudet. Sliter du med noen komorbide lidelser? I så fall kan det være grunnen til at RASP ikke vil ta deg i mot nå. Anonymkode: 9a7e6...16e
Safira Skrevet 17. juli 2016 #19 Skrevet 17. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: *snip* Anonymkode: 7c24d...3fa 2 timer siden, AnonymBruker skrev: *snip* Anonymkode: 3569b...ccf 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: *snip* Anonymkode: cb4d6...d11 Takker så mye for svar, orker ikke sitere ordentlig fra mobilen. Jeg tror mye av problemet er at det aldri har vært en plan for meg. Jeg har bare ventet på diverse tilbud, og så fått avslag fordi jeg er for syk eller ikke syk nok. Og i mellomtiden hatt samtaler som ikke har hjulpet stort. Så har jeg liksom skulle lage min egen kostholdplan ( fordi alternativet var å følge en standard 2 brødskiver, melk, juice ×3 om dagen +"vanlig middag" hva nå enn det er ) og det har jo ikke fungert så bra. Men bra nok til at jeg fortsatt er i full jobb, så så krise er det jo ikke rent somatisk (annet enn at jeg desperat vil ha det bedre). Tror jeg skal ta kontakt med fastlegen så fort ferien er over, og høre om et annet dps kan tilby noe behandling med mer struktur. Jeg er vant til å kordinere som en del av jobben, og jeg ser jo at det ikke er noen som har gjort et forsøk på det for meg, det er ingen konkret plan. Leit høre at flere har opplevd lignende, hadde nesten håpet at jeg bare har hatt utrolig uflaks.
Safira Skrevet 17. juli 2016 #20 Skrevet 17. juli 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da synes jeg det er rart at jeg fikk det tilbudet. Sliter du med noen komorbide lidelser? I så fall kan det være grunnen til at RASP ikke vil ta deg i mot nå. Anonymkode: 9a7e6...16e Sliter med depresjon som følge av det hele, mulig det er derfor? Men vanskelig å gjøre noe med det ene uten å gjøre noe med det andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå