Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Fysikeren skrev:

Nei, vil heller ikke akkurat kalle et et hull, men han før meg kalte det for det, så da fortsatte jeg med det siden det var et svar til han.

Å slutte i en jobb etter to dager en en utrolig negativ ting jeg er helt sikker på at alle seriøse arbeidsgivere vil slå hardt ned på å mislike at du gjemmer.

Du, og andre, må gjerne mene at det er OK å ikke nevne dette, men da har jeg ingen respekt for dere heller.

Dere har vel uansett ingen seriøse arbeidsgivere eller karriere for den del, så jeg kan skjønne at dette er ganske likegyldig for dere.

Jeg er enig i at det å slutte i en jobb etter to dager er negativt, og ikke noe som faller i god jord hos arbeidsgivere. Jeg ville trolig ikke tatt risikoen med å ansette noen som gav opp så raskt. Men hadde en søker hos oss ført opp på CVen at de hadde sluttet i en sommerjobb etter to dager, hadde jeg tenkt at vedkommende ikke kunne vært særlig smart som faktisk førte det opp! Det ville vært like idiotisk som hvis en ung kvinne hadde sittet og sagt at hun og mannen for tiden prøvde å få barn, og at hun ønsket seg mange. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg både søkt jobber og ansatt mennesker, og jeg kan fortelle deg at du ikke har kompetanse på hvordan dette fungerer. Slutter TS i sommerjobben etter 2 dager og lar være å føre det opp vil det ikke telle etterhvert som hun opparbeider seg kompetanse og får en fullført grad. Mennesker med solid bakgrunn og erfaring fjerner etterhvert slike sommerjobber fra CV'en fordi det ikke har betydning for det arbeidet de skal utføre. Det er det samme som at du ikke fører på vgs på cv'en etterhvert som du har tatt høyere utdanning.

Anonymkode: bedc8...25c

Det er du som ikke har evne til å se at dette er litt mer en sommerjobb man bare har hatt en eller annen gang. Jeg er selvfølgelig enig om at man ikke fører opp de etter man har mye annen relavant erfaring.

Man slutter bare ikke i en jobb etter å ha gitt den to dager. For å si det sånn:

1. Du som har jobbet med ansettelser. Ansetter du folk som slutter etter to dager?

2. Hvis ja på 1, hvor jobbet du med å ansette folk? Jeg er spent.

Skrevet
5 minutter siden, anniewal skrev:

Jeg er enig i at det å slutte i en jobb etter to dager er negativt, og ikke noe som faller i god jord hos arbeidsgivere. Jeg ville trolig ikke tatt risikoen med å ansette noen som gav opp så raskt. Men hadde en søker hos oss ført opp på CVen at de hadde sluttet i en sommerjobb etter to dager, hadde jeg tenkt at vedkommende ikke kunne vært særlig smart som faktisk førte det opp! Det ville vært like idiotisk som hvis en ung kvinne hadde sittet og sagt at hun og mannen for tiden prøvde å få barn, og at hun ønsket seg mange. 

Jeg er absolutt med på det her. Det går kanskje en grense på å være ærlig vs. dum-ærlig et sted.

Uavhengig av det tror jeg at du, hvis du faktisk hadde ansatte dette mennesket som var "smart" nok til å ikke oppgi at han sluttet etter to dager i en jobb, hadde blitt skuffet over at vedkommende ikke oppga det hvis det en dag kom frem? Spseielt i en bakgrunnssjekk av vedkommende fordi den ikke har gjort en tilstrekkelig god jobb.

• Liker 1
Gjest SuperSonic
Skrevet
1 time siden, Fysikeren skrev:

Han har hatt en jobb han sluttet i etter to dager etterfulgt av et hull. Det er to negative ting.

Dropper du å oppgi at du jobbet der dekker du over den ene.

Jeg er klar over at dette ikke er ulovelig, men det er ikke bra. Riktig arbeidsgiver vil være nådeløs.

Riktige arbeidsgiver ville ikke brydd seg og sett på den "jobberfaringen" som irrelevant. Hadde TS derimot sluttet etter et år uten å oppgi noe brukbart det året, hadde en arbeidsgiver reagert. 2 dager sommerjobb, eller 4 uker som det blir her vil arbeidsgiveren se på som sommerferie i dette tilfelle, ikke hull. 

Slutt å haus situasjonen unødvendig opp. Oppgir du også arbeidsuke erfaringer på cv også? 

Skrevet
1 minutt siden, SuperSonic skrev:

Riktige arbeidsgiver ville ikke brydd seg og sett på den "jobberfaringen" som irrelevant. Hadde TS derimot sluttet etter et år uten å oppgi noe brukbart det året, hadde en arbeidsgiver reagert. 2 dager sommerjobb, eller 4 uker som det blir her vil arbeidsgiveren se på som sommerferie i dette tilfelle, ikke hull. 

Slutt å haus situasjonen unødvendig opp. Oppgir du også arbeidsuke erfaringer på cv også? 

Du skjønner virkelig ikke at det er forskjell på å slutte i en jobb etter to dager å ha et vilkårlig kort ansettelsesforhold å fullføre dette.

Siden du mener at det kun er tid personen faktisk har jobbet et sted som teller så impliserer dette at du mener en person som ble sparket første dag for brudd på regler på arbeidsplassen ikke skal oppgi dette.

AnonymBruker
Skrevet

Det er du som ikke har evne til å se at dette er litt mer en sommerjobb man bare har hatt en eller annen gang. Jeg er selvfølgelig enig om at man ikke fører opp de etter man har mye annen relavant erfaring.

Man slutter bare ikke i en jobb etter å ha gitt den to dager. For å si det sånn:

1. Du som har jobbet med ansettelser. Ansetter du folk som slutter etter to dager?

2. Hvis ja på 1, hvor jobbet du med å ansette folk? Jeg er spent.

Nei. Jeg har aldri ansatt noen som sluttet etter to dager. Men jeg ansetter heller aldri kandidater som skal ha sommerjobb. Her har alle minimum bachelor, fortrinnsvis master. 

Når du har så sterke meninger om dette kan jo du fortelle hvilken rolle du har i rekruttering av arbeidstakere.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg har aldri ansatt noen som sluttet etter to dager. Men jeg ansetter heller aldri kandidater som skal ha sommerjobb. Her har alle minimum bachelor, fortrinnsvis master. 

Når du har så sterke meninger om dette kan jo du fortelle hvilken rolle du har i rekruttering av arbeidstakere.

Du henger jo virkelig ikke med på det jeg sier i det hele tatt. Det er ikke snakk om å ansette folk for sommerjobb, men jobb generelt.

Jeg har rollen som elite-arbeidstaker og kan velge og vrake i arbeidsgivere pga. mine akademiske resultater, relevante jobber og frivillige verv. Ellers er jeg langt over gjennomsnittet opptatt av karriere.

• Liker 1
Skrevet

Det hjelper da virkelig ikke TS å kalle henne for en bortskjemt drittunge, stereotypisk ungdom som får alt på et sølvfat, og komme med egne eksempler da dere hadde det så mye verre. Hva slags virkning tror dere selv at dette gir?

Selv vet jeg ikke om TS har nevnt hvor hun er bosatt i perioden hun er i Bergen. Er det hos venner, familie, hybel? Dersom de to førstenevnte er det kanskje lurt å snakke med dem om problemet du har. Hvis han/hun er alene i byen går det an å prøve å sosialisere seg etter jobbtid med blant annet ulike kulturtilbud eller sesongbetonte aktiviteter. Bergen er ikke hjembyen min, men det er en utrolig flott by og har nok garantert er ganske velassortert bibliotek der du enten kan forberede deg til studie/skole, lese hobbybøker eller få leselysten igang. Sommerjobben til TS vet jeg ikke noe om, men nå vil jeg tro at du har fått prøvd ut det mest generelle med dette yrket etter et par dager, men etter litt tid vil du nok også finne andre aspektre med jobben som du misliker og absolutt ikke kan se deg selv jobbe med i framtiden, likevel kan du også finne områder som er interessante og kan gi deg en pekepinn på hva som eventuelt kan passe for deg senere. Uansett så vil en slik erfaring være gull vært og gi deg mer innsikt når tiden kommer, og i tillegg vil det ta seg godt ut på cv'en og du får et kjennskap til enda en av Norges byer. 

• Liker 3
Skrevet

Gi det minst en uke til :) jeg brukte 2 mnd på å "komme inn i" ny jobb da jeg gikk ut fra studenttilværelsen og inn i 8-16 jobb. Ting tar tid. Hvorfor ikke forsøke litt til,  prøv så godt du kan å være positiv. Hjembyen står der og venter på deg, den springer ikke av.  Tenk litt langsiktig - vil du ikke bli litt skuffa over deg selv om du gir opp nå? Hvor mye bedre vil du ikke føle deg,  samvittighetsmessig og mtp personlig mestring, om du faktisk fullfører til tross for at det er så tungt for deg? :)

• Liker 1
Skrevet

Tenker også litt på arbeidsledigheten nå... Den er stor her i distriktet og mange ville gitt hva som helst for å få jobbe. Ikke ment som kjeft altså,  det har du fått mer enn nok av allerede, men prøv å se på jobben som et privilegium og ikke en byrde. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du henger jo virkelig ikke med på det jeg sier i det hele tatt. Det er ikke snakk om å ansette folk for sommerjobb, men jobb generelt.

Jeg har rollen som elite-arbeidstaker og kan velge og vrake i arbeidsgivere pga. mine akademiske resultater, relevante jobber og frivillige verv. Ellers er jeg langt over gjennomsnittet opptatt av karriere.

Jeg har mine tvil om at du er "elite-arbeidstaker" som kan velge og vrake i arbeidsgivere mtp ditt refleksjonsnivå. 

Jeg snakket generelt, men ser jo for meg at det kan hende at arbeidsgivere gjør flere feilansettelser på sommerjobber, enn på faste jobber. Det er også noe du ville forstått dersom du var en "elite-arbeidstaker".

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om at du er "elite-arbeidstaker" som kan velge og vrake i arbeidsgivere mtp ditt refleksjonsnivå. 

Jeg snakket generelt, men ser jo for meg at det kan hende at arbeidsgivere gjør flere feilansettelser på sommerjobber, enn på faste jobber. Det er også noe du ville forstått dersom du var en "elite-arbeidstaker".

Du skjønner jo virkelig ikke ponget her i det hele tatt.

- "Jeg ansetter ikke for sommer jobb..."

- "Vanligere med feilansettelser i sommerjobb enn i fast jobb.."

Dette har jo ingenting med det jeg har sagt å gjøre, ei er det vikig for poenget forøvrig. Det er jo ikke snakk om å ansette noen for en sommerjobb, men generell vuerdering for en jobb, der du gir inntrykket at du ikke har noen betenkligheter med å ansette noen som gir sommerjobben sin to dager før de slutter.

Siden du ikke har evnen til å svare på det jeg sier, men bare komme med helt random kommentarer som ikke har noe med saken å gjøre så tror jeg ikke du er spesielt intelligent.

Skrevet
22 timer siden, Fysikeren skrev:

Jeg er absolutt med på det her. Det går kanskje en grense på å være ærlig vs. dum-ærlig et sted.

Uavhengig av det tror jeg at du, hvis du faktisk hadde ansatte dette mennesket som var "smart" nok til å ikke oppgi at han sluttet etter to dager i en jobb, hadde blitt skuffet over at vedkommende ikke oppga det hvis det en dag kom frem? Spseielt i en bakgrunnssjekk av vedkommende fordi den ikke har gjort en tilstrekkelig god jobb.

Vel, det kommer litt an på. Dersom kandidaten nylig hadde sluttet i en jobb etter to dager, ville jeg trolig blitt skuffet. Særlig hvis den utvidede bakgrunnssjekken ble foretatt pga manglende arbeidsmoral. For helt ærlig, så mener jeg at det å slutte i en jobb etter så kort tid kan vitne om dårlig arbeidsmoral. 

Men hadde den hendelsen vært langt tilbake i tid og kandidaten hadde sikret seg både relevant utdanning, gode resultater, solid erfaring og gode referanser i mellomtiden, ville jeg ansett det for å være lite relevant.

Skrevet
Den 7/16/2016 at 19.55, anniewal skrev:

For helt ærlig, så mener jeg at det å slutte i en jobb etter så kort tid kan vitne om dårlig arbeidsmoral. 

Det er dette jeg også mener. Det vitner om:

- Dårlig arbeidsmoral, git veldig lett opp

- Veldig korttekt. Altså, hvis du tror du har et komplett bilde av jobben etter to dager å vil slutte liksom..

Alle egenskaper ihvertfall jeg ikke ønsker hos noen som skal jobbe for eller med meg. 

Men hadde den hendelsen vært langt tilbake i tid og kandidaten hadde sikret seg både relevant utdanning, gode resultater, solid erfaring og gode referanser i mellomtiden, ville jeg ansett det for å være lite relevant.

Ja, etter en lengre tid, og ikke minst, flere andre jobber med gode referanser som bekrefter at vedkommende faktisk har forandret syn på en del ting. 

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
Den 15.7.2016 at 23.30, AnonymBruker skrev:

Hahaha. :hoho:

Endret av fuglekvinnen__
AnonymBruker
Skrevet

Alle ansettelser skjer vel etter en helvurdering av vedkommende. Hvis man bombastisk nekter å ansette noen fordi de sluttet i en jobb i 2 dager kan man gå glipp av en person som passer kjempebra i DENNE jobben. Hadde lett ansatt noen som har (eller har valgt å utelate) dette fra cven. Har de en god grunn så er det ikke noe problem. Det trenger ikke bare bety at man gir opp heller, det kan bety at de kan å prioritere hva som er viktig for en selv, eller at de har selvinnsikt nok til å vite når en jobb ikke er riktig for dem. Ingen vil ha en ansatt som "holder ut" år etter år og egentlig gir faen i hvordan det går med bedriften. Det kan også være personlige problemer som gjør man ikke føler seg i stand til å jobbe likevel, da skal man ha ros for å i det minste ha prøvd og ikke gitt opp på forhånd. 

Anonymkode: 704bd...c23

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...