AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Jeg ble bedt i et bryllup for en tid tilbake til min niese. Der ble vi bedt til bare kake og kaffe. Dette var på en arbeidsdag for mannen min som måtte ta seg fri. Det ble også forventet at vi skulle møte i kirken. Dette var så langt unna at vi ikke kunne kjøre hjem igjen. Dessuten er dette mitt tantebarn og jeg ønsket å se vielsen. Vi trodde vel egentlig at det var noe annet vi kunne finne på mens vi ventet på middagsgjestene skulle bli ferdig. Men dette var en bitte lite tettsted, og i tillegg så lå festlokalet ute i ødemarka. Altså ble vi sittende i bilen på dette tettstedet til det nærmet seg tid for kaffe og kaker. Vi snakker jo her om flere timer, først fotograferes jo brudeparet og så var det middag. Middagen var langt fra ferdig når vi kom, og vi ble sittende og vente på utsiden i gangen. Langt om lenge ble vi hentet og fikk høre om den fantastiske gode middagen. Vi ble til og med tilbudt litt rester hvis vi var sultne. Egentlig hadde jeg lyst til å si nei, men jeg var skrubbsulten etter en langt dag og mye venting. Nå var nok dette litt spesielt, men jeg synes det blir for dumt å ha to selskaper på den måten. Har man ikke råd til å gi alle gjestene middag, så bør man kanskje velge noe enklere så alle gjestene kan få ta del i middager, taler osv. Hva mener dere andre? Anonymkode: dd896...9d1 17
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble bedt i et bryllup for en tid tilbake til min niese. Der ble vi bedt til bare kake og kaffe. Dette var på en arbeidsdag for mannen min som måtte ta seg fri. Det ble også forventet at vi skulle møte i kirken. Dette var så langt unna at vi ikke kunne kjøre hjem igjen. Dessuten er dette mitt tantebarn og jeg ønsket å se vielsen. Vi trodde vel egentlig at det var noe annet vi kunne finne på mens vi ventet på middagsgjestene skulle bli ferdig. Men dette var en bitte lite tettsted, og i tillegg så lå festlokalet ute i ødemarka. Altså ble vi sittende i bilen på dette tettstedet til det nærmet seg tid for kaffe og kaker. Vi snakker jo her om flere timer, først fotograferes jo brudeparet og så var det middag. Middagen var langt fra ferdig når vi kom, og vi ble sittende og vente på utsiden i gangen. Langt om lenge ble vi hentet og fikk høre om den fantastiske gode middagen. Vi ble til og med tilbudt litt rester hvis vi var sultne. Egentlig hadde jeg lyst til å si nei, men jeg var skrubbsulten etter en langt dag og mye venting. Nå var nok dette litt spesielt, men jeg synes det blir for dumt å ha to selskaper på den måten. Har man ikke råd til å gi alle gjestene middag, så bør man kanskje velge noe enklere så alle gjestene kan få ta del i middager, taler osv. Hva mener dere andre? Anonymkode: dd896...9d1 Ser ikke problemmet, der kunne dere ha takket nei-siden dere visste hvordan det lå ann. Anonymkode: 118db...f46 4
Carrot Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 På vår kant er det helt vanlig å ha to sett gjester, nærmeste til middag, resten til kaffi - du kunne jo takket nei. Og siden dere satt i bilen kunne dere kanskje kjørt et annet sted? Man kjører langt på etpar timer.. 5
mrs rosa Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Syntes ikke noe om å dele det opp sånn i to, så enig med deg. Niesen din vet jo at dere bor langt unna. Var det ikke noe spm om hvor dere skulle være da frem til kaffen? 6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke problemmet, der kunne dere ha takket nei-siden dere visste hvordan det lå ann. Anonymkode: 118db...f46 Nei, vi visste ikke hvordan det lå an med lokaler og slike ting. Og jeg synes ikke det er bare å takke nei når man er i så nær slekt. Anonymkode: dd896...9d1 8
Ardwinna Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Man må jo respektere at ikke alle kan få komme på middag, og dersom dere skulle fått komme på middag måtte de sikkert ha invitert flere som har lignende utfordringer eller er omtrent like nær familie, og plutselig hadde det blitt veldig mange middagsgjester. Sånn jeg ser det hadde dere tre valg: - Kjøre dere en tur i mellomtiden. Som Carrot nevner kommer man et stykke på et par timer. - Velge å stå over selve vielsen og kun møte til kaffe/kaker - Takke nei til invitasjonen I de to sistnevnte tilfellene måtte brudeparet ha respektert at det blir sånn siden de nok sikkert vet hvilke utfordringer dere fikk. 6
chouette Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Helt enig med deg. Uting å dele opp i A og B-lag. Dessuten gjorde niesen din en diger brøler, du er nær nok familie og skulle helt klart blitt invitert til middag. Endret 13. juli 2016 av toothfairy 16
Pinkee Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Slik jeg er vant med kaffe gjester, er at det er lokale naboer og venner. Dvs folk som bor i nærheten av festlokalet. Folk som må reise, får middag. Så dette du beskriver synes jeg er uhøflig. 19
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 1 minutt siden, mrs rosa skrev: Syntes ikke noe om å dele det opp sånn i to, så enig med deg. Niesen din vet jo at dere bor langt unna. Var det ikke noe spm om hvor dere skulle være da frem til kaffen? Nei ikke i det hele tatt. Og vi var jo ikke de eneste som satt og ventet i bilene. Og det var ingen varm dag, så det var ikke bare å traske rundt heller. Anonymkode: dd896...9d1 3
FayFerner Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 Det kommer helt ann på synes jeg. I utgangspunktet liker jeg det ikke helt, i alle fall ikke hvis det kun er noen få som er bedt på kaffe og kake, man kan da fort føle seg litt utenfor. Men det er fordi jeg er litt sånn alle-eller- ingen type. Det eneste bryllupet jeg har vært i hvor jeg synes det var naturlig, var et storgårdsbryllup ute i det fri på gården. Det var 110 gjester til middag. Alle gårdene/naboene rundt og bekjente ellers i bygda var bedt til kaffe, kake, dans og fest. Naboene kom samlet inn på tunet i hopetall, gående med flagg, blide og glade. Det føltes helt naturlig. De kunne jo ikke ha 400 mann til middag liksom. Så hvis det er store bryllup og det er mange som er bedt på kaffe og kake, så er det helt ok. 7
Whoops Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Synes det er fint at brudepar ikke gifter seg ihjæl ved å invitere masse folk til stor og dyr middag. I min krets er det mer og mer vanlig at man inviterer de aller, aller nærmeste (søsken, foreldre og noen ganger anne slekt og venner og man har et tett forhold til) til middag og resten til kaffe og fest senere på kvelden. På denne måten har man råd til å invitere så mange man vil. Gavene står gjerne i stil til hvilken gruppe man tilhører. Ofte er det bare en liten oppmerksomhet fra kaffegjestene og antrekket er også gjerne litt mer avslappet, slik at man slipper å blakke seg helt på å være med på festen. Om det er langt unna og det er vanskelig å få til, så takker man bare nei og sender evt en oppmerksomhet i posten eller spleiser med noen som skal dit. Jeg blir alltid glad når jeg er invitert til kaffe. Det er som regel altfor langt å reise, så jeg kan lett si nei uten at det blir sure miner (er ikke så glad i bryllup og sånt). Blir jeg invitert til middag er det litt vanskeligere å slipper unna. Endret 13. juli 2016 av Whoops 8
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Rart at folk skal bli så hårsåre over å bli invitert, om de ikke ble invitert ville nok det vært feil også! Noen mennesker altså.. Om alternativet var å ikke inviteres TS hva da? Anonymkode: 6ae92...58a 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 1 time siden, Carrot skrev: På vår kant er det helt vanlig å ha to sett gjester, nærmeste til middag, resten til kaffi - du kunne jo takket nei. Og siden dere satt i bilen kunne dere kanskje kjørt et annet sted? Man kjører langt på etpar timer.. Litt spesielt at folk skal måtte dra rundt på måfå i timesvis i pentøyet, mens de venter på et selskap. Ber man til kaffe og kake, kan man ikke forvente at folk møter i kirken hvis avstanden er for stor. Uansett så er min mening, at enten ber du inn alle til middag, eller ingen. Jeg liker ikke slik oppdeling med mindre det er som en sier lenger opp. Naboer og bekjente stikker innom festen senere på kvelden litt mer uformelt. Da bør også invitasjonen være uformell synes jeg. Anonymkode: dd896...9d1 6
Sirah Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 I utgangspunktet har jeg ingenting i mot kaffegjester og har vært kaffegjest ved flere anledninger selv hvor jeg har følt at dette har vært helt naturlig. Syntes derimot det er en uting med kaffegjester hvor gjestene må reise langt for å komme til bryllupet. Skjønner at det var en kjip opplevelse TS, men denne burde du kunne forutsett og heller takket nei til å komme, eventuelt droppet vielsen. Du skriver at du var usikker på hvor lokalet osv lå, men om dette var familie burde en rask telefon kunnet fortalt deg ståa på forhånd. 1
Kontormus Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Et sånt opplegg hadde vært NEI for meg. Gjester = middag. Har en så mange onkler og tanter, så får en heller la være å invitere. Ellers syns jeg faktisk at en kan invitere enkelte individer hvis en har bedre kontakt med de, sammenlignet med andre 2
Alice123 Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 Jeg syntes i utgangspunktet at kaffegjester er en uting, men samtidig tenker jeg det er en grei (og økonomisk overkommelig) måte å invitere venne(gjengen), naboer og litt fjerne slektinger med på festen. Det betinger dog at kaffegjestene bor i nærheten av selskapslokalet, at invitasjonen er mindre formell enn den til A-laget med gjester, at gaven som gis gjennspeiler invitasjonen og fri bar eller et bong-system for kaffegjestene. 3
Poserose Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 Syns det er rart å be folk som bor langt unna til kaffe og samtidig forvente at de kommer til vielsen. Det kan jo være at det ikke ble forventet at du kom? Om du ville i vielsen visste du jo også at du ble sittende å vente, så da var det jo deres eget valg. 1
Whoops Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Men folk må jo få lov til å ha bryllupet slik DE ønsker. Om de ønsker å ha bare noen få til middag og alle andre til kaffe, for å spare penger eller rett og slett fordi de ønsker er lite bryllup, så må de da få lov til det. Å invitere til kaffe en en fin gest, for å kunne inkludere alle likevel. Og det er helt lovlig å takke nei om avstanden er for stor. Om man skal invitere tante Kari og onkle Knut til middag bare fordi de bor langt unna, så blir det jo feil for tante Mari og Onkel Per som bor bare en halvtime unna men fortsatt bare får kaffe og kaker.. og plutselig så er ikke bryllupet slik brudeparet ønsker likevel. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 Jeg skal gifte meg med en fra et land hvor det ikke er vanlig å være med på vielsen og å spise middag sammen. Folk møter rett og slett opp til lokale med (live?) musikk, kaker og god drikke. Ikke er det alkoholservering heller. Kunne ikke passet meg mer utmerket. Jeg ble litt svett da han nevnte tradisjonen med å invitere "halve bygda" til bryllupet. Men vårt skal være mindre. Synes det er merkelig med "fremmede" gjester, og det var heldigvis greit for han. Anonymkode: 15e58...86b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 Gifte skal gjøres som "en gang i livet" no som desverre ikke varer i dagens samfunn.... Men for de som holder sammen til døden skiller dem så syns jeg man ikke skal være gjerrig i sin bryllup! Syns ikke no om å la gjester bare få kaffe og kake....... Det er et bryllup, maten skal være god og middags mat er en must for meg! Har vært i 14-15 brylluper og aldri opplevd å bare få servert kaffe og kaker har man ikke råd til at alle gjester får middagsmat så får man bare la vær å invitere så mange. Heller at alle får en fin opplevelse enn en flokk som kun fikk "kaffe og kaker"..... Så trist. Hadde jeg blitt invitert til brullup der jeg fikk vite at jeg bare fikk kaffe og kake, hadde jeg fint takket nei til invitasjonen og ønsket dem en fin dag Anonymkode: 3aee3...7fd 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå