Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen her som har gått det og jobber som dette? Hvilken utdannelse har du? Hvordan påvirker jobben dere på fritiden, og greier dere å stenge av utenom jobb?

Hvor jobber du og hva består en arbeidsdag i, i korte trekk?

Finnes det noen muligheter til å jobbe med feks terapi på privat basis med en slik utdannelse? Hva med mer administrativt arbeid, hvilke muligheter kan man ha?

Mange spørsmål :) håper noen kan svare meg da jeg kikker litt på mulighetene for et slikt studie :)

Anonymkode: 5b318...f4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er også veldig interessert i å utdanne meg som det siden jeg har hatt sommer/ekstra-jobb på psykiatrisk akuttmottak og DPS. 

Jeg greide fint å legge dagen bak meg når jeg gikk hjem, men den første tiden var det så ekstremt med inntrykk at jeg i begynnelsen gikk hjem og tenke på jobb, men det gikk over. 

Jeg har tenkt å gå sykepleier og etter på videreutdanne meg eller ta master til psykiatrisk sykepleier. Om du vil kan jeg beskrive arbeidsdagen for en ufaglært(vi ser jo hva de faglærte gjør siden vi jobber sammen) 

AnonymBruker
Skrevet

Gjerne det :)

Anonymkode: 5b318...f4d

AnonymBruker
Skrevet

Som psykiatrisk sykepleier kan man jobbe med veldig mye forskjellig, så hva folk greier å stenge av for etter jobb vil avhenge av hvor de jobber blant annet. Hvis du jobber i Amathea eller helsestasjon for ungdom, så er ikke dette noe særlig tungt psykisk. Det er annerledes dersom man jobber på f.eks akuttpsykiatrisk. 

En ting jeg kan si er at du vil aldri klare å legge av deg alt når du går hjem. Opplever du tunge ting på jobb forsvinner det ikke når du går over dørstokken og skal hjem, for du er et menneske. Jeg har ikke jobbet på psyk selv, men har jobbet med mye forskjellig og det er f.eks sånn at det føles urettferdig og rart når unge mennesker er døende og dør, og man føler virkelig med de pårørende o.l, men man blir på en måte litt vandt med det slik at man lar det ikke dra en selv ned, men jeg pleier å tenke litt over det når jeg kommer hjem, noe som er helt naturlig. 

Hvis du ikke engang har begynt på sykepleien, anbefaler jeg deg heller å være litt åpen mens du går sykepleien og ser hvor du ender. Du får også praksis i psykiatri i 10 uker, så da får du tid til å se om det kanskje kan være noe for deg. Du bør ikke bli sykepleier hvis du sikter deg inn på å jobbe i en administrativ stilling. For det første er det veldig populært for mange som blir sykepleiere sånn at det er vanskelig å få jobb i disse stillingene (siden det er en dagstilling og mange ønsker seg det når de får barn for eksempel) som da kan føre til at du må jobbe som sykepleier med alt det innebærer i lang tid før du får en administrativ stilling, og for det andre vil du kanskje ikke klare deg gjennom hverken studiet eller en jobb som sykepleier dersom du ikke interesserer deg for sykepleie. 

Anonymkode: c3184...1ec

Skrevet

På akuttmottaket er bare pasientene i ca. 5 dager (vertfall der jeg jobbet) og ble etterpå plassert videre på ulike avdelinger eller sendt hjem. Her er det litt av de samme rutinene som jeg beskriver senere, bare her er det mye mer kartlegging og samtaler med pasienten sammen med lege. 

Når jeg jobbet på DPS og psykosepost så startet dagen med rapport fra nattevakt, etter dette å vekte vi de pasientene som skulle stå opp til frokost, så serverte vi frokost (7-9 tiden) etterpå sitter du og holder på med aktiviteter med de innlagte (Sykepleier deler ut medisiner og skriver rapport til lege/psykolog) i 11-12 tiden så er det lunsj (når jeg jobbet på en liten avdeling så spiste vi sammen med pasientene) etterpå er det aktiviteter eller besøk av lege/psykolog. Så er det middag, kaffemat, kveldsmat osv... etter hver vakt skriver du i rapporten om de pasientene du har hatt ansvar for/eller observert noe hos. Mye av tiden går til aktivisering, gå turer med de som har lov til å gå ute, miljøterapi eller rett og slett være der for pasientene. Tidene er selvfølgelig forskjellig fra sted til sted. Alltid gledet meg til jobb og håper på å arbeide med dette en gang i fremtiden :) 

Gjest Magnifiq
Skrevet

Jobber som dette i barne og ungdomspsykiatri på sykehus.

dette er i hovedsak en akuttpost, hvor vi får inn diverse diagnoser og problemstillinger, men i hovedsak spiseforstyrrelser, suicidale, selvskadere, psykoser, utredning av diverse personlighetsforstyrrelser.

Noen pasienter blir med videre i tankene etter vaktslutt, mens andre klare man fint å legge fra seg.

Det er mye møtevirksomhet med diverse behandlere,  barnevern, skole. Oppfølging av planer og behandlingsforløp, relasjonsbygging både med pasient og foreldre, psykoedukasjon, tvangssonding, sårstell, og generelt miljøarbeid

Veldig givende jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...