AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Hei, jeg har ett år igjen av bacheloren min, og vurderer å søke master i finans i London neste år. Skolepengene er ekstremt høye, og jeg må derfor regne med å hoste opp 200k av egen lomme. Jeg eier en leilighet og denne har jeg 1 million i lån på. Den er taksert til 2 mill (i fjord), men i dagens marked ville den nok gått for 2,2 mill. Tror dere banken ville vært villig til å låne meg det jeg mangler? Altså bare utvide boliglånet. Har hørt om mange som gjør dette pga oppussing av kjøkken/bad osv, men det kan selvsagt ikke sammenlignes. Kan jo argumentere med at dersom de låner meg disse pengene, vil jeg gå fra stipend og lån fra lånekassen, til en nesten garantert årslønn på 500k 12mnd etter jeg får lånet Anonymkode: b4fcc...90f
Million Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 Kan du ikke ta studielån? Det er et av de gunstigste og beste lånene du kan få. Er ikke skolen du har siktet deg inn på, godkjent hos Lånekassen muligens? Hvis ikke, så ville jeg også forsøkt den muligheten du nevner, utvide boliglånet med det beløpet du trenger. Du har likevel ikke en høyt belånt leilighet.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Hei, skal selvsagt ta studielån. Problemet er at jeg kan låne maks 126.160 kr og skolepengene er nesten 350.000. Skolen er heller ikke på tilleggstipendlisten til lånekassen (Noe som er rart siden den er rangert som den beste handelshøyskolen i verden). Anonymkode: b4fcc...90f
Million Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 (endret) 350.000 for et skoleår, og forventet årslønn er knappe 500.000 etterpå....?!? Jeg håper lønnsutsiktene er bedre etterhvert enn det? Hva med penger til å leve av det året du tar utdannelsen da? Du forespeiler et studielån og banklån som bare dekker skolepengene, men du sier ingenting om levekostnader? Levekostnadene for f.eks. bolig i London er SKYHØYE, men det håper jeg virkelig du vet allerede? Du må beregne veldig mye til det. Endret 13. juli 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Ja, det er ganske dyrt, men med tanke på hvor mye jeg kan tjene i løpet av livet med denne graden, ser jeg ikke på det som så mye. Hva får man for 350k idag? En grei nybil? 500k er et forsiktig estimat. Kommer helt ann på hvilken bransje og hvor fort jeg stiger i gradene, om jeg drar tilbake til Norge/blir i London. Jeg burde kunne regne med årslønn på 1 mill i løpet av noen år dersom jeg kommer innenfor bransjen jeg ønsker. De 126.160 er kun til skolepenger. Til levekostnader vil jeg ha ca 10k i mnd, men regner med å spare endel i løpet av dette året så jeg har ekstra. Anonymkode: b4fcc...90f
Million Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Du har kun 10.000 i måneden du skal leve for i London, en av verdens dyreste metropoler? Det er for lite. Bokostnadene er som nevnt skyhøye. Det er mange, mange om beinet, og det er veldig vanskelig å finne bolig for en student. Sier ikke dette for å være negativ, men det virker ikke som du har undersøkt så veldig nøye hva det koster å leve og bo i London...? Du kommer ikke langt med 10.000,- Tipper det ikke dekker bolig en gang. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 Kan jeg spørre hvilken skole det gjelder? Har selv studert finans i London. Anonymkode: 055bb...688
prt90 Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har ett år igjen av bacheloren min, og vurderer å søke master i finans i London neste år. Skolepengene er ekstremt høye, og jeg må derfor regne med å hoste opp 200k av egen lomme. Jeg eier en leilighet og denne har jeg 1 million i lån på. Den er taksert til 2 mill (i fjord), men i dagens marked ville den nok gått for 2,2 mill. Tror dere banken ville vært villig til å låne meg det jeg mangler? Altså bare utvide boliglånet. Har hørt om mange som gjør dette pga oppussing av kjøkken/bad osv, men det kan selvsagt ikke sammenlignes. Kan jo argumentere med at dersom de låner meg disse pengene, vil jeg gå fra stipend og lån fra lånekassen, til en nesten garantert årslønn på 500k 12mnd etter jeg får lånet Anonymkode: b4fcc...90f Med den rette banken kan du sikkert få lånt den opp til ihvertfall 70% litt avhengig av hvor den ligger. Men har du vurdert å ta master i Norge? Det er MYE billigere, og jeg tviler på at du får noe høyere lønn med en utdannelse fra London sammenlignet med f.eks sivøk fra NHH. Tror forresten du er litt optimistisk mht lønnsnivået for siviløkonomer. Tar ganske mange år før du får 1 mill i årslønn Endret 13. juli 2016 av prt90 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hvilken skole det gjelder? Har selv studert finans i London. Anonymkode: 055bb...688 Står mellom Imperial og London Business School. Hvor studerte du? Har også lurt litt på NHH, men to år i Bergen passer veldig dårlig. Anonymkode: b4fcc...90f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 2 minutter siden, prt90 skrev: Med den rette banken kan du sikkert få lånt den opp til ihvertfall 70% litt avhengig av hvor den ligger. Men har du vurdert å ta master i Norge? Det er MYE billigere, og jeg tviler på at du får noe høyere lønn med en utdannelse fra London sammenlignet med f.eks sivøk fra NHH. Tror forresten du er litt optimistisk mht lønnsnivået for siviløkonomer. Tar ganske mange år før du får 1 mill i årslønn Om jeg tar master i Norge blir det evt master i finans på BI. Det er nok sant, men jeg sikter meg ikke veldig inn mot jobbmarkedet i Norge. En grad fra London gjør det mye mindre umulig å få foten innen f.eks. investment banking i London, enn en master fra NHH vil. Anonymkode: b4fcc...90f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 12 minutter siden, Million skrev: Du har kun 10.000 i måneden du skal leve for i London, en av verdens dyreste metropoler? Det er for lite. Bokostnadene er som nevnt skyhøye. Det er mange, mange om beinet, og det er veldig vanskelig å finne bolig for en student. Sier ikke dette for å være negativ, men det virker ikke som du har undersøkt så veldig nøye hva det koster å leve og bo i London...? Du kommer ikke langt med 10.000,- Tipper det ikke dekker bolig en gang. Som sagt skal jeg spare opp ekstra dette året for å dekke levekostnader. Er flere norske studenter som studerer i Norge, så kan ikke være så umulig med tanke på levekostnader. Kommer jo helt ann på hva slags standard man ønsker og. Anonymkode: b4fcc...90f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Står mellom Imperial og London Business School. Anonymkode: b4fcc...90f Imperial står på listen over tilleggsstipend så vidt jeg vet. LBS er absolutt en god skole, men denne er anerkjent i stor grad for sine MBAs og mange studenter her har en del arbeidserfaring allerede, i tillegg til at de har tatt ekstra tid etter bachelor for å pugge til samt ta GMAT-testen. Nivået til LBS er såpass høyt at kun A-er på kortet i seg selv neppe er nok. De fleste har bøttevis med ekstra verv og referanser. Det er en grunn til at Lånekassen har gjort utvalget de har gjort. Imperial, UCL etc. er skoler 'vanlige' studenter går på. På LBS vil du se langt flere som allerede har fått en god jobb og får graden sponset av arbeidsplassen. Anonymkode: 055bb...688
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en grunn til at Lånekassen har gjort utvalget de har gjort. Imperial, UCL etc. er skoler 'vanlige' studenter går på. På LBS vil du se langt flere som allerede har fått en god jobb og får graden sponset av arbeidsplassen. Takk for svar, hvilken skole gikk du på? Jobber du i London eller dro du tilbake til Norge? Ja, Imperial står på listen og det er veldig positivt. Når det gjelder LBS, ser jeg på det nye programmet deres. Master in financial analysis. Den er beregnet for folk som kommer rett fra undergraduate, med maks ett års arbeidserfaring. Kravene deres er 2.1/3.5 GPA og en GMAT på minimum 650. Anonymkode: b4fcc...90f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som sagt skal jeg spare opp ekstra dette året for å dekke levekostnader. Er flere norske studenter som studerer i Norge, så kan ikke være så umulig med tanke på levekostnader. Anonymkode: b4fcc...90f Vel, ta i betraktning hva slags nordmenn som studerer i London. London er sentrum for Europas - og etterhvert verdens - velstand. Det har også stor innvirkning på studentmiljøene. Så og si alle barna av Norges rikeste bor eller har bodd periodevis i London. Jeg er selv ikke i denne kategorien, men kommer fra en ressurssterk familie på Oslo vest. Jeg leide ut min leilighet (3-roms på Frogner) mens jeg bodde der, og hadde derav så vidt råd. Delte med andre i en ikke-sentral leilighet, og måtte konstant snu på krona. Jeg gikk på Regent's, som også har et spesielt miljø. Alle jeg kjenner fra tiden i London hadde andre inntektskilder enn studielån og oppsparte midler. Normen var trust fund satt opp av foreldre, eller aksjeutbytte. Jeg traff et par stk. fra bygde-Norge men studielån og oppsparte midler som var der for et semester, og de var kort sagt miserable. Det er ikke morsomt å være i en by der du ikke kan være sosial eller benytte deg av fasilitetene. Og det skal du i en viss forstand være rik for å gjøre i London. Selv de som får jobb innen investment banking el.l. pendler inn til jobb fra Essex eller utkanten, da byen er for dyr. Det er jobb for å overleve, ikke annet. Misforstå meg rett - London er en fantastisk by. Men du kommer til å jobbe litt i motvind og kjenne på det. Anonymkode: 055bb...688
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 Å studere ved toppuniversitet i England er dyrt. Sønnen min studerte ved et universitet som lånekassen gir ekstra lån til, men likevel måtte jeg sponse han med over 250 000 det siste året på masteren for at han skulle kunne gå der. Og det på et sted med forholdsvis billige studentboliger og billige spisemuligheter. Må du leie privat i London vil det jo bli langt dyrere. Anonymkode: b3507...05a
prt90 Skrevet 14. juli 2016 #17 Skrevet 14. juli 2016 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Om jeg tar master i Norge blir det evt master i finans på BI. Det er nok sant, men jeg sikter meg ikke veldig inn mot jobbmarkedet i Norge. En grad fra London gjør det mye mindre umulig å få foten innen f.eks. investment banking i London, enn en master fra NHH vil. Anonymkode: b4fcc...90f Hvis du ønsker jobb i utlandet er jo saken en helt annen ja. Men da skal du jo neppe tilbake til Norge med det første heller. Et alternativ er forresten å selge leiligheten, da får du frigjort en million. Eller du kan leie ut og få inn noen tusenlapper i måneden å sponse skolepenger med.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #18 Skrevet 15. juli 2016 Den 13. juli 2016 at 16.44, AnonymBruker skrev: Vel, ta i betraktning hva slags nordmenn som studerer i London. London er sentrum for Europas - og etterhvert verdens - velstand. Det har også stor innvirkning på studentmiljøene. Så og si alle barna av Norges rikeste bor eller har bodd periodevis i London. Jeg er selv ikke i denne kategorien, men kommer fra en ressurssterk familie på Oslo vest. Jeg leide ut min leilighet (3-roms på Frogner) mens jeg bodde der, og hadde derav så vidt råd. Delte med andre i en ikke-sentral leilighet, og måtte konstant snu på krona. Jeg gikk på Regent's, som også har et spesielt miljø. Alle jeg kjenner fra tiden i London hadde andre inntektskilder enn studielån og oppsparte midler. Normen var trust fund satt opp av foreldre, eller aksjeutbytte. Jeg traff et par stk. fra bygde-Norge men studielån og oppsparte midler som var der for et semester, og de var kort sagt miserable. Det er ikke morsomt å være i en by der du ikke kan være sosial eller benytte deg av fasilitetene. Og det skal du i en viss forstand være rik for å gjøre i London. Selv de som får jobb innen investment banking el.l. pendler inn til jobb fra Essex eller utkanten, da byen er for dyr. Det er jobb for å overleve, ikke annet. Misforstå meg rett - London er en fantastisk by. Men du kommer til å jobbe litt i motvind og kjenne på det. Anonymkode: 055bb...688 Brexit gjør det hele ennå mer usikkert. Vanlig studenthusleie i London er kr 10.-16.000,- Anonymkode: cc6ef...e0d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå