Gå til innhold

Hvorfor er dagens tenåringer så fete?

Laban

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dagens tenåringer så fete?

Det er ikke mer enn ti år siden jeg var tenåring selv, og jeg må si at gjennomsnittsvekten blant oss var adskillig lavere enn det man ser blant tenåringer i dag.

Hvorfor? Har ikke foreldrene hovedansvaret her?

Jeg og mine venninner holdt oss slanke gjennom tenårene (alt avhengig av gener osv, men ingen av oss var kvapsete, slik mange er nå). Mye av grunnene synes å være at vi;

-Måtte komme oss rundt selv, gå eller sykle lange avstander hver dag.

-Ikke fikk lommepenger hvis vi ikke deltok i minst èn sportslig fritidsaktivitet.

-Hadde foreldre som sørget for et sunt kosthold hjemme.

-hadde foreldre som faktisk turde å gjøre noe så politisk ukorrekt som å fortelle oss at det var viktig å spise riktig og være i fysisk aktivitet, fordi vi nå var i ferd med å slutte å vokse og derfor ikke kunne spise hva som helst lengre...

Gjør ikke foreldre slik lenger? Hvor ligger grunnen til at tenåringene har bilringer i fleng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gro observatør

Helt enig, tenåringer generellt sett er småfeite i dag.

Men å si noe sånnt er totalt ukorrekt politisk sett. For h*n kan jo få aneroksia eller bulimi...

Alt for mange foreldre som er totalt slappe når det gjelder kosthold hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns at det er mange flere syltynne jenter i vgs nå enn da jeg gikk der - men det er vel kanskje også en større andel overvektige.

Selvfølgelig har foreldrene hovedansvaret for dette - det er jo hjemmefra elevene får sitt kosthold og forhold til mosjon/sportslige aktiviteter.

Men jeg syns likevel ikke at foreldre må ta all skyld for evt. vektproblemer hos barna. Vi vet jo hvor bestemtet og opprørske tenåringer er - og jeg tror nok venner/reklame påvirker mer enn foreldre gjør når de har kommet i vgs-alder.

Det er ikke bra å være overvektig - selvfølgelig ikke - men jeg syns likevel at vi trenger større fokus på de som sliter med spiseforstyrrelser som anorexia og bulimi - det er i hovedsak de som trenger hjelp og støtte etter min mening.

Det å legge på seg noen kilo for mye kan få helsemessige konsekvenser på sikt - men når det gjelder spiseforstyrrelser andre veien, så trenger man faktisk å reagere på det der og da! Det er tross alt en mye mer kritisk situasjon enn overvekt.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra å være overvektig - selvfølgelig ikke - men jeg syns likevel at vi trenger større fokus på de som sliter med spiseforstyrrelser som anorexia og bulimi - det er i hovedsak de som trenger hjelp og støtte etter min mening.

Det er jo nettopp dette som er problemet - det må da være lov å snakke med ungene sine om fornuftig kosthold og mosjon uten at folk skal mene at man driver dem inn i anoreksia og bulemi?!

Disse sykdommene er jo ofte utslag av andre psykiske problemer, og skyldes sjelden fornuftige holdninger i hjemmet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nettopp dette som er problemet - det må da være lov å snakke med ungene sine om fornuftig kosthold og mosjon uten at folk skal mene at man driver dem inn i anoreksia og bulemi?!

Disse sykdommene er jo ofte utslag av andre psykiske problemer, og skyldes sjelden fornuftige holdninger i hjemmet...

Ja - selvfølgelig, jeg er helt enig med deg. Foreldre må da kunne snakke med sine håpefulle om riktig kosthold og mosjon uten å være redde for å drive dem inn i en eller annen spiseforstyrrelse, det var ikke det jeg mente, altså.

Men jeg tror egentlig at foreldrenes påvirkningskraft er minimal når ungdommen er i vgs-alderen, og jeg tror at hvis de unge har sunne og fornuftige kost/mosjonsvaner med seg fra de var små, så vil disse komme tilbake når de blir eldre/ferdig med vgs.

Det jeg prøvde å få fram i det første innlegget var at jeg ikke syns man trenger å bekymre seg så mye om overvekten blant vgs-elever som man trenger å gjøre om undervekten.

Som du skriver, Laban - spiseforstyrrelser kommer ofte av psykiske problemer/ubalanse - og har ofte ingenting med hvilket kosthold de er opplært til.

Derfor mener jeg det er mer skremmende med antall anorektikere enn antall overvektige. De overvektige sliter sjelden med psykiske problemer i forkant av sin situasjon - deres situasjon skyldes vel først og fremst latskap og mote, og det er heldigvis noe som lar seg snu med enkle grep.

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi kan påvirke barna våre så mye vil vil, men når de begynner på vgs så skal de gjøre som de vil. Og da er det mye viktigere hva vennene gjør enn det vi som familie gjør.

Alle ungdommer lever som om ingen før dem har levd, og kan spise det motsatte av oss av ren trass.

Og så har det noe med at de får mere penger mellom hendene enn tidligere og kan kjøpe noe uten å måtte spørre oss foreldre hele tiden.

Men jeg synes tenåringer/ungdommer kommer i alle slags størrelser i dag som tidligere, bortsett fra at alle klær er så kroppsnære for tiden at all ekstra bagasje vises mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mye enten eller her jeg da. Tynne eller lubne/kraftige/feite eller hva man skal kalle det...

Den første gruppa er livredd for å legge på seg, trener mye (gjerne overtrener), tenker hele tiden på hva de spiser, og er veldig opptatt av hvordan man tar seg ut.

Den andre gruppa er den vi ofte kaller "dagens tenåringer", kvapsete, utrent, usunn generelt-rett og slett.

Må legge til at vi selvfølgelig har "normale" også da!!

Hvorfor tenåringer blir tykkere? - Mer usunn mat og godterier (de har penger sjøl som ofte foreldrene har lagt oppi hendene på dem) og de gidder ikke trene. GIDDER rett og slett ikke. Og når de allerede har blitt overvektige da, så gidder de iallfall ikke, da er det jo ekstra tungt... Og som trådstarter sa; de blir kjørt hit og dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Laban.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan påvirke barna våre så mye vil vil, men når de begynner på vgs så skal de gjøre som de vil. Og da er det mye viktigere hva vennene gjør enn det vi som familie gjør.  

Alle ungdommer lever som om ingen før dem har levd, og kan spise det motsatte av oss av ren trass.

Og så har det noe med at de får mere penger mellom hendene enn tidligere og kan kjøpe noe uten å måtte spørre oss foreldre hele tiden.  

Men jeg synes tenåringer/ungdommer kommer i alle slags størrelser i dag som tidligere, bortsett fra at alle klær er så kroppsnære for tiden at all ekstra bagasje vises mye bedre.

Jo, men når ungdom blir så store at de begynner på videregående, så har de jo levd en del FØR det også. Og har de lært seg til riktig kosthold og blitt vant til fysisk aktivitet fra barndomsårene, så vil de også ta med seg mesteparten av det videre også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Jeg tror at et økt sukkerinntak i form av brus og sjokolade har mye mer skyld enn et eventuelt dårlig kosthold på hjemmefronten, eller manglende fysisk aktivitet. I dag er det allment akseptert å ha en halvlitersflaske med brus med seg overalt, det var det ikke tidligere.

Da jeg gikk på videregående, var halvlitersflaskene til brus av glass......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns tenåringene av i dag er mye mer ekstreme i begge retninger enn de var før jeg...

Tidligere var de fleste midt på treet, men nå er det enten knøttsmå fyrstikkjenter eller "dundrer" med bildekket veltende over bukselinningen. Kvapsete, eller skinnmagre.. Akkurat slik oppfattet jeg amerikanerne da jeg var der som utvekslingsstudent og det er litt skummelt. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Uansett om tenåringene er overvektige eller undervektige, er det foreldrenes ansvar å sørge for at ungene har sunne vaner både når det gjelder fysisk og psykisk helse.

Dette må de gis fra den dagen de blir født. Når de er småbarn trenger de først og fremst omsorg i form av fysisk berøring, å bli gitt mat osv, senere i oppveksten har de behov for at foreldrene har tid til dem i de øyeblikkene de trenger foreldrene.

Her feiler mange foreldre. Når det så dukker opp en tenåring i huset, forventer disse foreldrene at barnet deres plutselig skal begynne å snakke med dem om sine overvektsproblemer, sin angst for å være ensom, sin anoreksi eller sin redsel for å være annerledes.

SELVSAGT vil ikke en femtenåring snakke med foreldre som ikke var der for å trøste dem da de var åtte, ni eller ti år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Kvifor er vaksne folk så feite fortida?

Alle snakkar om stakkars tenåringar heile tida, men orkar ikkje å løfte blikket og sjå at det faktisk er ein del vaksne òg som er ganske så feite og lubne. Parkerar dei bilen for så å sykle 30 min til og frå jobb kvar dag? Et dei sunt og godt kvar dag?

Men skjønnar jo poenget. Det er jo i tenåra vi faktisk sluttar å vokse i lengda og må passe vekta.

Men det er faktisk ikkje lett å vere tenåring når butikkhyllene er fulle av fett og karbohydratar, gatekjøkken full av junkfood og brusautomat i idrettshallen.

Eg hadde ein samtale med mor mi her tidlegare om nettopp den brusdrikkinga. Ho meinar at barn og unge no til dags er faktisk flinkare til å drikke vatn på flaske enn det dei var då dei var unge. Faktisk så har den nye moten med vatnflaske vore ein suksess, spørr du meg!

Når det gjeld kjøring att og fram til fritidsaktivitetane er det jo heilt klart foreldra som bør ta ansvar. La barna sykle!

Sist men ikkje minst!

Lærarane kallar ein klasse inn til "møte" i eit audiotorum. Kva slags time er det dei "stjel"? JO nemmeleg gymtimane!!! Lærarar (og elevar!) tar alt for lett på det der med å gjennomføre ein gymtime!

Skjerp dykk!

Jenter som bør sitje på sidelinja pga mensen? Sprøyt! Gymnastikk gjer berre godt. Man kan gå 5 min før dei andre i dysjen.

Vondt i ein fot? Javell.....synd....då kan man jo ta situps og armøvelsar.

Redd for å dysje med dei andre? Der kan man og gå 5 min før dei andre....

Det at ungar ikkje likar gym og må ha fritak er og veldig vanleg no til dags. Kor er logikken?

Eg får panikk av matte og norsk...men får ikkje fritak frå faga fordi eg føler eg ikkje meistrar faget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg hadde ein samtale med mor mi her tidlegare om nettopp den brusdrikkinga. Ho meinar at barn og unge no til dags er faktisk flinkare til å drikke vatn på flaske enn det dei var då dei var unge. Faktisk så har den nye moten med vatnflaske vore ein suksess, spørr du meg!

Lærarane kallar ein klasse inn til "møte" i eit audiotorum. Kva slags time er det dei "stjel"? JO nemmeleg gymtimane!!! Lærarar (og elevar!) tar alt for lett på det der med å gjennomføre ein gymtime!

Skjerp dykk!

Jenter som bør sitje på sidelinja pga mensen? Sprøyt! Gymnastikk gjer berre godt. Man kan gå 5 min før dei andre i dysjen.

Vondt i ein fot? Javell.....synd....då kan man jo ta situps og armøvelsar.

Redd for å dysje med dei andre? Der kan man og gå 5 min før dei andre....

Det at ungar ikkje likar gym og må ha fritak er og veldig vanleg no til dags. Kor er logikken?

Eg får panikk av matte og norsk...men får ikkje fritak frå faga fordi eg føler eg ikkje meistrar faget.

For det første; Fantes det noe særlig med vann på flaske for rundt 10-15 år siden? Jeg la ikke særlig merke til det...

Når det gjelder gym; Er helt enig i at det faget er det som ofte blir "tatt bort" når det skal skje andre arrangement. Men jeg tror IKKE det er gymlærerne det står på her, det er ikke de som VIL velge bort faget sitt. Samboern min er lærer på en videregående skole, og er skikkelig forbanna på at det alltid går ut over gymtimene. Han har flere andre fag også, men de fagene har han mange timer flere av i uka- hvorfor ikke ta noen av de timene? Nå er det en klasse som ikke har hatt gym på tre uker på de skolen...

Og når elevene kommer og sier at de ikke han være med i gymmen fordi de har vondt i halsen, har vondt i foten, eller har astma (som er den DÅRLIGSTE grunnen!), så er det bare bull shit- er man frisk nok til å komme på skolen, er man frisk nok til å gjøre noen øvelser i gymmen også- ikke minst styrkeøvelser og teori... (Sånn gjør sambo det, ingen elever får gå fordi om de ikke har med gymtøy- da skal oppgaver gjøres, og han skal se de etterpå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes å ha hørt at det er flere tenåringer i dag som er undervektige enn overvektige...

Det stemmer det. En relativt ny, norsk undersøkelse om jenter og kropp kunne fastslå at det for første gang siden krigen var flere undervektige ungjenter enn overvektige.

Så dagens ungdom sett under ett er ikke så fete.

Samtidig er det nok fler enn noen gang som klassifiseres som overvektig ut fra et medisinsk synspunkt.

Hvorfor har det blitt så mange av dem?

Alle som har vært innom/er spiseforstyrret kjenner til svart/hvitt tenkningen. Alt eller ingenting. Tynn eller feit. Mange i denne gruppen har blitt overvektige av grunner som ikke har noe med latskap, junkfood, dårlige holdninger osv. Denne gruppen er taperne i kroppskampen, de har gitt etter for fettet. De lider daglig under samfunnets fordømmelse og diskriminering. -Så går de hjem og straffer seg med mer mat.

De flinke jentene, de tynne, straffer seg også. Med fravær av mat. De har det minst like vondt. Men de slipper det sosiale stigmaet. (iallefall så lenge de får på seg miss sixty buksa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg som er 18 år(i dag :sjarmor: -måtte bare få det med), merker jo på kroppen hver dag hvordan tenåringene har det eller ser ut. Og det skrikes over at vi er så tykke-men selv klarer jeg ikke å se det! Jeg er omgitt av syltynne jenter dagen lang-på godt og vondt-og kan simpelthen ikke skjønne hvor de "tykke" har tatt veien!

Mvh Yvonne :heiajente: -som er gjennomsnittelig, men som i dagens samfunn egentlig burde følt seg tykk :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...