Gå til innhold

Hvor lenge holder et toalett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt rart spørsmål, men hvor lenge holder egentlig et toalett, før det bør skiftes ut? 

Leiligheten jeg leier er i et veldig gammelt bygg (1800-tallet) og er ikke pusset opp på en del år. Badet er ikke akkurat av den moderne typen (gul-brune fliser, gammel vifte som må på hver gang man dusjer etc.), men det er helt okei. Det er ganske lite, med plass til dusj, toalett, servant, og en liten hylle. 

Dusjen ble skiftet ut like før jul, men jeg lurer altså på om toalettet også bør skiftes ut siden det mest sannsynlig ikke er gjort i nyere tid? Det er ikke noe galt med det, fungerer helt fint, men jeg tenker sånn for ordens skyld. Hvordan ser/merker man at et toalett må skiftes?

Anonymkode: adf5c...6ea

AnonymBruker
Skrevet

Ting begynner vel å skrante. Regner med det er gulvtoalett og da vil jeg tro at det begynner å bli løst, topplaten vil løsne og du ser fort om det bør skiftes ut. Et nytt gulvtoalett koster forøvrig ikke mer en rundt 1500,- + arbeid.

Anonymkode: f19f3...172

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting begynner vel å skrante. Regner med det er gulvtoalett og da vil jeg tro at det begynner å bli løst, topplaten vil løsne og du ser fort om det bør skiftes ut. Et nytt gulvtoalett koster forøvrig ikke mer en rundt 1500,- + arbeid.

Det er gulvtoalett, ja :) Hva er "topplaten"? Haha, kanskje dumt spørsmål... Jeg ser ikke at noe begynner å skrante (annet enn at det ikke er særlig hvitt i fargen lengre). Vi er tre som bor her, og vi må nesten alltid trekke ned minst to-tre ganger før papiret forsvinner. I tillegg e doringen løs, fordi den greia for å feste den falt av og er forsvunnet (?). Men det har vel ikke med selve toalettet og gjøre, doringen kan man jo alltids skifte ut og kjøpe nye deler til. Men ellers er det ingen tydelige tegn på at det begynner å skrante, som jeg kan se iallefall. 

Men hvor ofte er det vanlig å skifte ut toalettet, egentlig? Jeg aner ingenting om sånne ting. 

AnonymBruker
Skrevet

Et toalett kan holde omtrent uendelig. 

Anonymkode: 40aa8...33b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et toalett kan holde omtrent uendelig. 

Anonymkode: 40aa8...33b

Okei, men da regner jeg med at det går fint så lenge jeg bor her iallefall (er ikke snakk om mer enn fem år). Det er iallefall ikke gamlere enn fra 1800-tallet, så hvis det holder uendelig så er jo det mer enn bra nok :D 

AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er gulvtoalett, ja :) Hva er "topplaten"? Haha, kanskje dumt spørsmål... Jeg ser ikke at noe begynner å skrante (annet enn at det ikke er særlig hvitt i fargen lengre). Vi er tre som bor her, og vi må nesten alltid trekke ned minst to-tre ganger før papiret forsvinner. I tillegg e doringen løs, fordi den greia for å feste den falt av og er forsvunnet (?). Men det har vel ikke med selve toalettet og gjøre, doringen kan man jo alltids skifte ut og kjøpe nye deler til. Men ellers er det ingen tydelige tegn på at det begynner å skrante, som jeg kan se iallefall. 

Men hvor ofte er det vanlig å skifte ut toalettet, egentlig? Jeg aner ingenting om sånne ting. 

Jeg synes nå det at det ikke trekker ned skikkelig er et godt tegn på skranting, jeg. Det er fullt mulig en rørlegger kan fikse det på et blunk, men det er også mulig det er like greit å bytte det ut. Det kommer helt an på hva som er feil. Et nytt toalett vil også være mye mer økonomisk med vannet, og likevel trekke ned mye bedre enn det dere har nå. Absolutt noe det er verdt å legge frem for huseier. 

I tillegg: Topplata er plata på toppen av cisterna, og den delen av toalettet som knotten man trekker ned med vanligvis er festet i. Angående fargen: Er du sikker på at toalettet startet som hvitt? Om ikke annet pleier porselenet å holde godt på fargen (i alle fall utenpå - nede i skåla kan være en helt annen sak :sprettoy: ). Og det var en periode på 50-60-tallet da det var moderne med toalett, servanter og badekar i farger som lysegult, grønt og lys turkis. 

Anonymkode: 921e1...45d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes nå det at det ikke trekker ned skikkelig er et godt tegn på skranting, jeg. Det er fullt mulig en rørlegger kan fikse det på et blunk, men det er også mulig det er like greit å bytte det ut. Det kommer helt an på hva som er feil. Et nytt toalett vil også være mye mer økonomisk med vannet, og likevel trekke ned mye bedre enn det dere har nå. Absolutt noe det er verdt å legge frem for huseier. 

I tillegg: Topplata er plata på toppen av cisterna, og den delen av toalettet som knotten man trekker ned med vanligvis er festet i. Angående fargen: Er du sikker på at toalettet startet som hvitt? Om ikke annet pleier porselenet å holde godt på fargen (i alle fall utenpå - nede i skåla kan være en helt annen sak :sprettoy: ). Og det var en periode på 50-60-tallet da det var moderne med toalett, servanter og badekar i farger som lysegult, grønt og lys turkis. 

Anonymkode: 921e1...45d

Jeg vet ikke om fargen opprinnelig er hvit, det kan jo være at den er mer lysegul? Ikke grønn eller turkis iallefall, men den minner litt mer om gul, kanskje. 

Det med at vi må trekke opp flere ganger gjør ikke oss noe sånn generelt, det har vært sånn veldig lenge. Men kanskje det blir verre hvis vi ikke sier noe? Føler at vi bestanding klager på noe (vi kontaktet huseier nettopp pga. noe med kjøkkenet), så vil prøve å ikke peke på for mye enn nødvendig, også :)

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å holde spyleknotten oppe lenger så slipper dere kanskje å trekke ned så mange ganger. Hold helt til toalettet har sluttet å spyle ned. 

Anonymkode: 57fc5...8f3

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Okei, men da regner jeg med at det går fint så lenge jeg bor her iallefall (er ikke snakk om mer enn fem år). Det er iallefall ikke gamlere enn fra 1800-tallet, så hvis det holder uendelig så er jo det mer enn bra nok :D 

Et toalett som kanskje er fra 1800-tallet! Kan du poste bilde av det? :Nikke:

Anonymkode: 945e1...018

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 13.7.2016 at 11.59, AnonymBruker skrev:

Tviler sterkt på at det er eldre enn 1950.

Anonymkode: ed54a...64c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Den Wednesday, July 13, 2016 at 11.24, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt rart spørsmål, men hvor lenge holder egentlig et toalett, før det bør skiftes ut? 

Leiligheten jeg leier er i et veldig gammelt bygg (1800-tallet) og er ikke pusset opp på en del år. Badet er ikke akkurat av den moderne typen (gul-brune fliser, gammel vifte som må på hver gang man dusjer etc.), men det er helt okei. Det er ganske lite, med plass til dusj, toalett, servant, og en liten hylle. 

Dusjen ble skiftet ut like før jul, men jeg lurer altså på om toalettet også bør skiftes ut siden det mest sannsynlig ikke er gjort i nyere tid? Det er ikke noe galt med det, fungerer helt fint, men jeg tenker sånn for ordens skyld. Hvordan ser/merker man at et toalett må skiftes?

Når et porselens eller ståltoalett lekker vann enten på utsiden eller det konstant renner vann i selvetoalettskåla er det modent for utskifting. 

Anonymkode: ad011...ed0

Skrevet

Avhengig om du har vannmåler eller ei så ville jeg vurdert å bytte det. 

Nye toaletter har spyleknapp for 3 eller 6 liter og sparer vannforbruk. Mitt hus er fra 1985 og har 3 toalettet. På hovedbadet valgte jeg å gå for innebygget designtoalett (8000.-). På gjestetoalettet ifø sign til ca 3000.- hvor du kan få sånne tabletter for å få dorens/blått vann ved å vippe opp spyleknappen. 

I leiligheten valgte jeg en billigmodell fra megaflis til 1300.-. Skifte toalett er ikke vanskelig pluss det ser veldig mye lekrere ut også med helt nytt:) som du ser så kan du få både billige og dyre utgaver

Skrevet

Jeg har lest at en tommelfingerregel er at gulvstående toalett holder i 30 år og et vegghengt toalett holder i 12 år. 

• Liker 1
Skrevet

Er det vanskelig å trekke ned, eller det renner vann på innsiden av toalettet konstant, kan det enkelt fikses ved å skifte pakning på flottøren eller bare skifte ut hele flottøren. De aller fleste gulvstående toaletter har ganske lik flottør og det er heller ikke vanskelig å skifte.

AnonymBruker
Skrevet

Et toalett av anerkjent merke å dvs ifø, gustavberg osv, får du deler til så kan holde i en evighet, porselenet derimot kan bli stygt å slitt, men dette kommer litt an på bruk å vask/vedlikehold, de fleste skifter et toalett fremfor å fikse på gammelt, eks ny flottør ca 500+ ca 1 t arbeid, nytt toalett med sete ca 1500-2000 kr + 1 time arbeid

Anonymkode: 8db0a...c5a

• Liker 1
  • 6 år senere...
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Doer holder i 50 år

Anonymkode: 22d4e...d07

• Liker 1
Skrevet

Hvor lenge et toalett varer tror jeg kommer an på hvem som bor der er. Vi bygde hus da jeg var liten. Etter 12 år sprakk sisterna. Toalettsetet var av porselen også, så med små barn ikke så veldig forsiktig med å slamre lokket, så sprakk sisterna. 

Har bodd et sted med toalett som var 60 år gammelt, så er mye forskjellig på hvor lenge de varer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2016 den 11.40):

Arbeid er 7000,- så det er vel vesentlig. Toalettet går aldri i stykker, du kan bare bytte sete og innmat som koster en 100-lapp hos nærmeste rørleggerbutikk. Ingen grunn til å bytte toalett om du fortsatt skal ha de stygge brune flisene på veggen. 

Anonymkode: 69351...cf4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Doene kom først til Norge under 2.verdens krig. Så de er ikke eldre enn maks 60 år. 

Anonymkode: d7f13...e3d

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hvor mye driting det er.

Anonymkode: 5416e...990

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...