AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #1 Skrevet 13. juli 2016 Jeg er 23 år og sliter fremdeles med kviser og uren hud. Har alltid 3-10 kviser(de er ikke som store byller, men alt fra små til medium, røde og hovne kviser som først ikke er mulige å klemme, og når jeg gjør det begynner jeg å blø og får sår...) i ansiktet. En veldig sjelden gang er huden min kvisefri, men har alltid fet hud med MYE sorte og hvite hudormer. De fleste av dem er umulige å klemme, og når jeg gjør det blir jeg bare ildrød i hele trynet. Jeg bruker generelt ikke mye sminke i ansiktet, og den sminken jeg bruker er snill mot huden. Selv i perioder på flere uker hvor jeg ikke bruker sminke, har jeg uren hud og kviser, så jeg ser ikke på dette som årsaken. Renser ansiktet morgen og kveld, og bruker ikke såpe som irriterer eller alkohol som tørker ut huden. Får også kviser bak på skulderbladene, og har arr. De forsvinner etter mange mnd som regel, men får jo alltid nye kviser. Er som regel ikke mer enn et par om gangen, så det er ikke sånn at huden er fylt av kviser. Når man ser meg tenker man definitivt ikke "kvisetryne"...men det er nok til at jeg føler meg ukomfortabel uten foundation. Noen perioder går det greit, men mesteparten av året foretrekker jeg å ha sminken på når jeg er ute. Det ser ikke ut til å bli noe bedre med alderen, og selv om jeg ikke har helt grusom hud, føler jeg meg dårlig pga. de urenhetene jeg faktisk har. Vil f.eks. Obagi-produkter være bra, eller bør jeg prøve Roaccutane? Jeg vil jo helst slippe, men hvis det er det eneste som fungerer må jeg jo det. Jeg har ikke PCOS o.l. så vidt jeg vet. Alle blodprøver er normale og jeg er helt frisk ellers. Anonymkode: 65518...2b7
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #2 Skrevet 13. juli 2016 En hudlege vil som regel se etter "unormale" kviser - dvs. andre steder på kroppen enn i ansiktet. Det er i hvert fall min erfaring. Jeg fikk Roaccutane som tenåring, da jeg hadde ekstremt høy talgproduksjon. Det var både massevis i ansiktet, nupper på brystet, store og vonde kviser på ryggen. Søsteren min var likedan, og moren min og. Legen spurte om familien som tegn på at det var genetisk, og ikke bare hormonelt. Anonymkode: db594...5d9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Roaccutan får man som behandling dersom ingen andre behandlingsformer funker. Har du utenom rens morgen og kveld brukt andre preperater som differin, epiduo, dalacin eller basiron (bare for å nevne noen av de vanlige) uten hell? Vanligvis brukes Tetracyclin i tablettform ved mindre hudormer og komodomer, mens roaccutan eller isotretinoin gis når man har større cyster og betennelser i huden. Men om du alt har prøvd Tetracyclin og andre kremer mot akne uten resultat så kan legen tilskrive deg roaccutan/tetracyclin. Men vil allikevel advare deg om at roaccutan/isotretinoin er et ganske sterkt preparat som kan gi både bivirkninger under kur og ettervirkninger etter avsluttet kur. Anonymkode: f7bbe...073
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå