kikkana Skrevet 14. juli 2016 #21 Skrevet 14. juli 2016 Den 12.07.2016 at 1.25, EV94 skrev: Hei dere! Jeg har noen spørsmål ang sykdom når man er nyansatt. Jeg begynte å jobbe som lagermedarbeider, sommervikariat rundt 15/16 juni. Jeg har kontrakt frem til 31 august men har hørt med sjefen om det er noe sjans for å utvide, hvor jeg får svar om at dersom han ikke hører noe negativt blir kontrakten garantert utvidet 1 år etter 31 aug. Mandag denne uken var det veldig hardt å jobbe mtp at jeg mistenker at jeg kanskje har jernmangelanemi, skal til lege så fort jeg får lønn. Kjentes ut somom jeg var på nippet til å svime av hele dagen og hjertebank ut av en annen verden. Jobbet I tillegg rævva av meg siden jeg står mye aleine på pakkestasjonen. Tirsdag morgen ringer jeg sjefen og gir beskjed at jeg ikke har sjans til å jobbe med den formen jeg har for øyeblikket og at jeg håper jeg er på jobb igjen dagen etter, men det ser dårlig ut nå. Andre ganger jeg har snakket med han på tlf har han vært livlig å hyggelig å prate med, men denne gangen var det kun korte svar og han virket nærmest skuffet fordi jeg ikke er i form. Han sa ogå på tlf at jeg ikke har jobbet lenge nok til å få betalt for dagene jeg er borte, det er forståelig og jeg har ikke noe problemer med det. Jeg hater å være borte fra jobben og kjenner jeg får en ordentlig vond følelse av det I tillegg til korte svar. Sendte han en melding rundt 19-20 tiden I kveld og gir beskjed at det ser dårlig ut ang jobb I morgen og om jeg evt skal ringe skiftleder å gi beskjed I morgen også dersom jeg ikke har blitt bedre eller føler meg bra nok I form til å jobbe, da får jeg kun ok tilbake og ikke noe svar på spørsmålet. Det jeg skal frem til er hvordan sjefen svarer dere dersom dere ringer inn syk og om dere tror dette går utover kontrakt utvidelsen min. Jeg har vært arbeidsløs siden januar så denne jobben er jeg veldig avhengig av og er livredd for at dette ødelegger stort. Vil legge til at jeg ikke er en unnasluntrer og at jeg er veldig glad I å jobbe, om noen skulle tro jeg misbruker egenmeldingen. Takk for svar på forhånd! Fortvilet og redd jente, 22 Ikke noe problem, dersom han faktisk sendte deg hjem selv, da vet han at du er syk. Ble selv skikkelig syk en gang, da snakker vi 2-3 mnd pluss noe innleggelse på sykehus. Var i ett vikariat med mulighet for forlengelse, ble da syk på slutten av dette og hørte ingenting etter at vikariatet gikk ut (jobbet ræva av meg før jeg ble syk). Tipper det er en risk da, om du blir langtidssyk. Men ikke om du bare er syk noen dager, det skjer alle.
Gjest Raiu Skrevet 14. juli 2016 #22 Skrevet 14. juli 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: En annen ting i voksenlivet er at man ringer sjefen, ikke sender meldinger. Anonymkode: ce58c...db5 Helt enig! Med mindre sjefen har sagt at man skal sende meldinger istedet. Men selv i det tilfelle synes jeg at iallefall den første samtalen burde være over tlf og ikke på melding.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #23 Skrevet 14. juli 2016 Den 13. juli 2016 at 2.29, EV94 skrev: Takk for svar! Helt enig der, om jeg hadde blitt hjemme i en uke+ hadde jeg blitt mektig oppgitt hadde jeg selv vært sjef. Skal til legen så fort jeg ikke er sengeliggende. Har snakket med mor ang hva jeg kan spise dersom det er jernmangel I og med at jeg ikke har jerntabeletter så håper jeg ihvertfall kommer meg opp av sengen fort som fy. Tenkte jeg også skal få meg en legeerklæring på hvorfor jeg har vært hjemme I et håp at det kanskje hjelper litt, til tross for egenmelding. Det kan være mulig ja, blir nok litt paranoid fordi jeg er nyansatt og at en utvidelse enda ikke er helt sikkert. Godt poeng. Har du evt tips for hva jeg kan gjøre for å "gjøre opp for sykefraværet" når jeg er tilbake på jobb og kan forhåpentligvis økende sjansene for utvidelse av kontrakt? Igjen, takk for svar! Du har faktisk ikke gyldig fravær uten sykemelding før du har jobbet i en måned. Så hadde det vært min ansatt, hadde jeg minnet på at hen ville måtte fremlegge sykemelding fra første fraværsdag for å slippe advarsel for skulking. Og noen utvidet kontrakt hadde jeg naturligvis ikke gitt dersom sykefraværet fortsatte jevnt og trutt utover sommeren. Anonymkode: 775f7...36c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #24 Skrevet 14. juli 2016 Den 13.7.2016 at 4.23, EV94 skrev: Er ikke noe jeg hadde lyst til, men når man nesten ikke kan stå I mer enn 5 min med en feeling av å svime av, kvalme og hjertebank++ hele dagen, så er det ikke så lett å jobbe.. Var heller ikke planen å bli syk, men det er jo heldigvis sjeldent. Jeg skal ringe legen og be om time I morgen. Hjemmevisitt er ikke nødvendig når jeg ligger med symptomer på jernmangelanemi og forkjølelse, tviler jeg sterkt på ihvertfall. Hadde du bedt om hjemmevisitt når du simpelthen er I dårlig form og syk? Du har ikke rett på egenmeldingsdagen enda, og uten sykemelding driver du faktsik skulk Anonymkode: f95a2...c48 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #25 Skrevet 14. juli 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har faktisk ikke gyldig fravær uten sykemelding før du har jobbet i en måned. Så hadde det vært min ansatt, hadde jeg minnet på at hen ville måtte fremlegge sykemelding fra første fraværsdag for å slippe advarsel for skulking. Og noen utvidet kontrakt hadde jeg naturligvis ikke gitt dersom sykefraværet fortsatte jevnt og trutt utover sommeren. Anonymkode: 775f7...36c Edit: Ikke gyldig sykefravær uten sykemelding før etter to måneder i jobben. Anonymkode: 775f7...36c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #26 Skrevet 14. juli 2016 Du burde ringt legen ved første mulighet, dvs tirsdag. Som lege kan man tilbakedatere, men da må du ha tatt kontakt med de første sykedag. Som leder hadde jeg også skal vi si hatt mer tro på en ansatt som sa jeg er syk, har legetime imorgen, ringer deg etterpå enn en som ga nye beskjeder om at man er syk hver dag uten å vise vilje til å sjekke det opp... Ellers forstår jeg det slik at du ringte sjefen ved første syketilfelle og har så fulgt opp på mld, selv om mld ikke er heldig før det er avklart at det er greit er det iallefall bra du har ringt første gang. Og forstår også at første samtale var vanskelig når sjefen var avvisende. Så mitt tips... Kom deg til legen, har du så alvorlig jernmangel som du mener så blir du ikke frisk av å ligge rett ut... Legg deg flat når du møter sjefen igjen, forklar grunnen selv om han ikke har krav på det, be om unnskyldning og fokuser på innsatsen før du ble syk, kanskje er det håp for forlengelse... Anonymkode: 54c88...f5a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå