Gå til innhold

28 år - for sent å komme i form?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid slitt med å holde motivasjonen min oppe for trening, jeg er kjempeflink i 4 uker men så dabber det av og jeg er utrolig lat i 1-2 mnd før jeg klarer å motivere meg til å starte. Nå er jeg blitt 28 år og innser at jeg må virkelig komme meg i form. 

Jeg er ikke overvektig eller noe, det er snakk om å bli strammere i fisken og bare komme i bedre form samt få bedre kosthold. Men så får jeg beskjed av alle rundt meg at det nå er for sent. Er det? Jeg forstår at kroppen min ikke er som den var da jeg var 20 men er det virkelig for sent å stramme litt inn? :sukk:

Anonymkode: f3461...a59

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid slitt med å holde motivasjonen min oppe for trening, jeg er kjempeflink i 4 uker men så dabber det av og jeg er utrolig lat i 1-2 mnd før jeg klarer å motivere meg til å starte. Nå er jeg blitt 28 år og innser at jeg må virkelig komme meg i form. 

Jeg er ikke overvektig eller noe, det er snakk om å bli strammere i fisken og bare komme i bedre form samt få bedre kosthold. Men så får jeg beskjed av alle rundt meg at det nå er for sent. Er det? Jeg forstår at kroppen min ikke er som den var da jeg var 20 men er det virkelig for sent å stramme litt inn? :sukk:

Det er aldri for sent

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Det er aldri for sent! 

Anonymkode: 2dcf2...279

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hahaha selvfølgelig er det ikke forsent. Du er jo fortsatt ung til og med! :P

Anonymkode: f20d6...88c

• Liker 5
Skrevet

Hva slags rare folk er det du omgir deg med, da? Det er aldri for seint! Du er jo ung! Jeg begynte å trene da jeg var 30. Før det var jeg i ekstremt dårlig form, ble utslitt av å gå opp en liten trapp, trente aldri og var lettere overvektig. 

Nå er jeg 35, og har aldri vært i bedre form eller hatt bedre kropp. Og jeg elsker å trene. Når jeg greide den omveltningen der, så kan alle! 

• Liker 14
Skrevet

IKKE for sent. Kom igjen! Hold ut - tenk hvor gøy det blir å se resultater.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvem i all verden er det som sier at det er for sent? De har i alle fall ikke peiling. Du kan bli en like sprek 30-åring om du begynner nå som om du begynte da du var 18. 

Anonymkode: 04b32...513

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar folkens! :) Nei det er venner som sier det! Alle vet jo at jeg aldri klarer å holde motivasjonen oppe over lengre tid... :sjenert: Og nå som jeg har fått meg medlemskap hos Sats og prøver å komme i gang igjen, har enkelte sagt at det er strengt tatt for sent for meg å bli fit fordi jeg er for gammel. Jeg ble litt usikker etter det, ikke at jeg hadde sluttet å gå men ja.

Hvordan holder dere motivasjonen oppe? Nå skal jeg på noen styrketimer med Sats, og deretter tenkte jeg kanskje å benytte meg av de to PT timene de tilbyr. Men jeg kjenner jo meg selv, jeg har ikke viljestyrken til å holde det gående hele veien 

TS

Skrevet

Haha, nei, selvfølgelig er det ikke for sent😉 Jeg er i midten av 40-årene og selvom jeg alltid har hatt en ok trent kropp, er det først de 5 siste årene jeg har trent jevnlig, og jeg merker stor forskjell... Men det må holdes ved like😉 Lykke til! 

Skrevet

Jeg har møtt en dame som var overvektig hele livet og begynte med fitness i 40-årene. Hun vant konkuranser og så ut som hun aldri hadde gjort annet enn å trene! Hun må ha vært fleksibel i huden, da, for hun hadde ikke ekstra hud en gang!

For en 28-åring som ikke er overvektig er det NULL stress! Hadde jeg vært deg hadde det vært nok motivasjon for meg å skulle motbevise de dumme folka som sa at det ikke gikk! Så klart det går! Tren tre ganger uka, så får du supre resultater! Du er muligens for ung til å tenke på helsa i alderdommen, men når du er f eks 60 kan du være enten gammel eller ung, det kommer helt an på helsa di, hvor mye du har trent (det er forresten fortsatt ikke for sent å starte).

Ellers er det bare er det helt latterlig hvor deilig det er å ha en kropp som er i form, også rent utseendemessig, og det er vel det som motiverer deg mest i din alder. Du bestemmer selv hvordan kropp du vil ha!!! Gjør det beste ut av ditt utgangspunkt, så blir du så fornøyd! Du trenger ikke se ut som en undertøysmodell, men du kommer til å bli så fornøyd likevel!

Jeg er 40 og tar kroppen mindre som en selvfølge nå som jeg ser folk rundt meg gi mer f. Skal jeg liksom se ut som en gammel kjerring med unnskyldning at jeg er over 40? Det er latskap i mine øyne! Det skal ikke så mye til å ha et ok kosthold og å trene litt! Og det gjør underverker! Man trenger ikke drive med fitness og ekstreme greier! Bare ta litt vare på seg selv! Får ofte høre at jeg ser ut som om jeg er i 20-årene, og selv om de mener det som kompliment, er det egentlig helt latterlig! Jeg gjør ikke det, det er bare de andre som har lagt inn årene! 

Du bestemmer selv! Men EN gang i livet vil du vel kjenne på følelsen av en veltrent kropp? Den gangen er NÅ! Og når du ikke er overvektig er det LETT å få resultater som gjør at du blir avhengig og hekta og klarer å holde deg sånn! Bare gjør det! Motbevis de dumme folka! Så komme de til å begynne også!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan bruke de ignorante vennene dine som motivasjon og vise for dem hvor feil de tar. 

Anonymkode: f70ca...582

• Liker 5
Skrevet

Et tips/erfaring i forhold til å opprettholde/skape treningsrutiner; Jeg var stort sett med på gruppetimer da jeg begyte å trene, bare for å få rutinen inn i kroppen. Dette fungerte bra for meg, siden jeg da hadde en treningsplan hver uke (meldte meg på timer en uke fram i tid) og etter ett halvt års tid var jeg så vant med 3-4 treninger i uken at jeg ble rastløs hvis jeg ikke kom meg på trening. Dette er ca to år siden (er 29 nå) og jeg har fortsatt gode treningsrutiner, og trener nå mest på egen hånd. Det er en klisjé,  men man angrer aldri på en treningsøkt 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg dreiv med styrke trening før. Men slutta etter en skade I skuldra. Motivasjon for meg var en helt sprø rus etter økta, sterk knitring I hele kroppen. Litt som å få svak strøm rett i musklene.. var en helt spesiell følelse. Nå er jeg 30 og vil begynne litt forsiktig igjen, må teste skuldra litt. Men jeg vil ha den rusen, sover dårlig uten:p

Skrevet

Nei, det er aldri for sent. Jeg startet ikke før jeg var 46, er 55 i dag og er i mye bedre form nå enn da jeg var 28.

• Liker 2
Skrevet (endret)
13 minutter siden, DizzyRonson skrev:

Jeg dreiv med styrke trening før. Men slutta etter en skade I skuldra. Motivasjon for meg var en helt sprø rus etter økta, sterk knitring I hele kroppen. Litt som å få svak strøm rett i musklene.. var en helt spesiell følelse. Nå er jeg 30 og vil begynne litt forsiktig igjen, må teste skuldra litt. Men jeg vil ha den rusen, sover dårlig uten:p

Hva var poenget med dette innlegget sånn, trådens tema tatt i betraktning? For all del, fint for deg, men?

TS, det er absolutt ikke for sent. Jeg har alltid vært "i form" som i god kardiovaskulær form, og da jeg var yngre så kroppen stram ut av seg selv (normal vekt og ungdom gir en mye gratis). Jeg begynte først å trene styrke da jeg var 32, fordi jeg rett og slett så at jeg ikke fikk så mye gratis lenger fra  naturens side, og måtte gjøre en innsats for å se trent ut. Nå fyller jeg strajs 33, og begynner virkelig å komme i form, med en muskeldefinisjon jeg ikke hadde som 24-åring.

Så, det er for sent å ha kroppen til en 22-åring, alderen din tatt i betraktning, men det er ikke for sent å få kroppen til å se ut som en 22-årings. ;)

Endret av Hot mess
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For noen kjipe venner du har TS! Jeg er 27 og begynte å trene for noen mnd siden. Var aktiv i tenårene men har vært lite etter det. Mine venner har heldigvis ikke sagt noe på det, men andre bekjente og kollegaer har kommentert ting som jeg synes er teit. "Du har da aldri brydd deg om sånt før" og andre kommentarer som får det til å høres ut som at jeg ikke har noen rett til å begynne, bare fordi jeg ikke har trent hele livet! Jeg har bare hevet øyenbrynene og sagt "men det er vel lov å ombestemme seg?" Gidder ikke å komme med noen forsvarstale akkurat, det er jo ikke en så big deal å trene litt.

Vennene dine burde jo støtte deg og heie på deg, i stedet for å være kjipe og dra deg ned! Men når de nå er så kjipe - prøv å bruk det som motivasjon og vis dem at du kan. 

Det er selvsagt ikke for sent. Vi er mange som er litt "late to the party" når det gjelder trening! Stå på! 

Anonymkode: 97587...017

• Liker 2
Skrevet
46 minutter siden, Hot mess skrev:

Hva var poenget med dette innlegget sånn, trådens tema tatt i betraktning? For all del, fint for deg, men?

Hvis du leste innlegget til ts så ser du at han sliter med motivasjon. Siden alle bare satte på repeat å sier det ikke er for seint, så tenkte jeg nevne noe om motivasjon. Da litt spesifikt om hva som holdt meg gående når kneika var tung å komme over. 

Jeg beklager virkelig ikke hvis du føler deg fornærmet over det:) 

AnonymBruker
Skrevet

Det vanskelige med motivasjon, er at den går opp og ned for de aller, aller fleste. Det er i de periodene det går ned, at viljestyrken må til. Du sier du  holder motivasjonen oppe og trener en stund, før du får en lengre pause pga. manglende motivasjon. Hvis du i den perioden der du mangler motivasjon, allikevel klarer å komme deg på trening 1-2 ganger i uka, så er det ingen krise.

Manglende motivasjon kan også komme av at det du gjør blir for ensidig, eller at du rett og slett trener noe du egentlig ikke liker overhodet.

For meg, som over 30-åring, ble motivasjonen en kombinasjon av disse to tingene. Jeg fant ut at jeg likte løping, der har jeg høy motivasjon over lengre perioder. Samtidig har jeg perioder der jeg er sliten og ikke orker, de periodene kjører jeg 1-2 økter i uka basert på ren viljestyrke. Øktene i denne perioden er verken harde eller lange, men de er nok til at jeg ikke faller langt tilbake formmessig.

Anonymkode: 33113...948

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan holder dere motivasjonen oppe?

TS

Få deg en treningsvenninne slik at du gleder deg/føler deg mer forpliktet til å gå på trening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...