Gjest Ingaborga Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Hei, nå til høsten har jeg tenkt meg ei langhelg til Reykjavik, alene. Jeg ville gjerne høre om det var noen her med erfaring med det, og generelt bare tips til hva jeg burde gjøre, steder å se, ting å oppleve? Drar tidlig i oktober:)
Cathj Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Høres fornuftig ut, synes jeg På en langhelg hadde jeg nok brukt mesteparten av tiden min i selve Reykjavik. Jeg hadde kanskje tatt en tur til Den Blå Lagune (bør bookes nå!). Skal du se noen av de andre turistattraksjonene bør man gjerne regne en hel dag til det. Det er en del reisevei, og de fleste busser kjører innom alle sammen. Ellers er Reykjavik en kjempefin by, med mye kul street art og ellers mye fint å se. Fra toppen av Hallgrimskirkja kan du se hele byen. Det er mye god mat å få tak i, alt fra enkel fastfood (islendinger elsker pølser) til veldig bra restauranter (favoritten min er Grillmarkaðurinn i Lækjargata). Spis fish and chips mens du er der Shoppingen er ikke spesielt bra. Det er noen kule butikker og et par kjøpesentre, men utvalget er ikke så stort, og det er forholdsvis dyrt. Jeg ville ikke brukt tiden min på å dra til noen av senterne der. Vet ikke om du liker å gå på byen, men jeg kan anbefale utelivet i Reykjavik på det varmeste. Jeg vet at WakeUpReykjavik har åpne pub crawls på fredager man kan melde seg på (det koster rundt 15000 ISK). Det burde være en perfekt måte å møte litt folk på også. Jeg har ikke vært på det selv, men det ser lovende ut, og jeg har hørt mye bra. Ellers hadde jeg sjekket ut øl (Skúli) og kaffe (Reykjavik Roasters) mens jeg var der. Pust inn den friske luften, gå en tur langs havna. Kanskje hvalsafari? 9. oktober tenner de også Yoko Onos Imagine Peace Tower. Kan være fint å se. Hvis du ønsker å finne på noe kulturelt kan jeg anbefale deg å sjekke ut Reykjavik Grapevines liste over "happenings." Bare legg inn dato du skal reise, og så kommer det sikkert opp noe kult
Jacuzzi Skrevet 13. juli 2016 #3 Skrevet 13. juli 2016 Det magiske med Island er jo den spektakulære naturen, så jeg ville tenkt det var litt bortkastet å dra helt opp dit uten å få sett i hvert fall litt av dette. Reykjavik er ganske liten, og hvis du reiser alene, kommer du nok til å være litt mer effektiv i sightseeingen. Du kan lett gå tom for ting å gjøre der. Jeg ville i hvert fall reist rundt "den gyldne sirkelen": https://www.re.is/day-tours/the-golden-circle Du trenger ikke melde deg på bussturen, men hvis du har lappen, kan du leie en liten bil en dag og kjøre rundt selv. Du trenger ikke ta hele turen heller, men f.eks. kjøre og se Gullfoss og Geysir. @Cathj hadde strålende tips til selve byen, jeg vil også legge til konserthuset Harpa som er kjempestilig. Og penismuseet. Det var gøy. Ta med varme klær, støvler og regntøy... Får du fint vær, er du ekstremt heldig...
Gjest Linaria Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Var en måned i Reykjavik alene i juni. Det er en grei by, men det fine på Island er naturen. Reykjavik kan bli veldig kjedelig, og dyrt. Hele sentrum er laget for turister, og alt koster masse penger. Utelivet i helgene er bra da. Du burde dra og svømme, fullt av fine bassenger i byen. Last ned AppyHour-appen om du vil finne ut hvor det er happy hour og billig å drikke rundt i byen.
Aviale Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Enig med flere her i tråden, naturen er jo det spesielle med Island Bli med på en golden circle-tur (eller lei bil selv) og ta en tur til den blå lagune. Sistnevnte er svindyrt og en skikkelig turistmaskin, men det er lettere enn å prøve å finne et annet sted. Hvis du leier bil og har 2 dager til det, kan jeg virkelig anbefale en tur fra "golden circle"-ruta til Reynisfjara (svart sandstrand) og området ved Vik. Utrolig spesiell natur der! I Reykjavik anbefaler jeg å dra opp i Hallgrimskyrkja og Harpa concert hall som er nevnt over. Jeg synes ikke det var så mye å se i selve byen bortsett fra det, men du kan dra innom en av de lokale varme kildene/svømmebassengene. Jeg har ikke vært der selv, men tror det er veldig billig. Hvis du vil skjemme bort deg selv, kan du også dra innom et spa - det er litt billigere enn i Norge, etter min erfaring.
Vackra Skrevet 16. juli 2016 #6 Skrevet 16. juli 2016 Utrolig kult å dra alene! Vil gjerne dra alene til Island selv. Hva vil du få ut av turen?
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #7 Skrevet 17. juli 2016 Hiver meg på tråden, da jeg også vil reise dit alene. Kunne tenkt meg reise dit rundt november/desember. Er det et OK sted å være alene? Tenker da på tryggheten ved det å reise alene. Anonymkode: fa237...385
Aviale Skrevet 17. juli 2016 #8 Skrevet 17. juli 2016 Jeg fikk inntrykk av at Reykjavik er en trygg by å reise i. Hvis jeg skulle gått hjem alene seint på kvelden/natta ville jeg nok helst tatt en taxi, men det ville jeg gjort i Oslo også, siden jeg ikke kjenner byen så godt. Opplevde ingenting ubehagelig, islenderne vi møtte var veldig hyggelige
Gjest Linaria Skrevet 17. juli 2016 #9 Skrevet 17. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hiver meg på tråden, da jeg også vil reise dit alene. Kunne tenkt meg reise dit rundt november/desember. Er det et OK sted å være alene? Tenker da på tryggheten ved det å reise alene. Anonymkode: fa237...385 Tryggeste stedet i verden. Vi bodde i sentrum, og låsen til leiligheten var ødelagt under hele oppholdet, men det spilte ingen rolle for det skjer ikke innbrudd på Island. Null stress å gå rundt alene som full jente hvor som helst i byen når som helst på døgnet heller. Har vært masse alene på Island og aldri opplevd noe i nærheten av ubehagelig. November/desember er dog utrolig kjedelige i Reykjavik. Mørkt hele døgnet, kjempedårlig vær. Det er ingenting å finne på, unntatt å dra ut på byen i helgene, kanskje shopping på de megadyre handlesenterne med dårlig utvalg. Kanskje du får se nordlys, men ikke sats på det. Har vært der mange uker om vinteren og aldri sett det.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2016 #11 Skrevet 19. juli 2016 Var der i januar/februar på kjærestetur. Det var egentlig litt nitrist, grått surt og veldig kaldt. Veldig høye priser på alt, og ikke så mye å finne på egentlig. Det var nesten som æ være i norge på en kjip vinterdag. Blue lagoon var digg da. Reis på sommeren, sikkert bedre da. Anonymkode: 54d2d...66e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå