Smascha Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Eller... Halvere er vel litt å ta i, men må stramme kraftig inn på utgiftene. Eg har fått sjokk etter å ha gått gjennom mine konti for dei siste månadane. Ser at eg i gjennomsnitt brukar ca 13- 14 000 meir per månad enn eg får inn! Så... No er det full opprydding. I alle fall eit hederleg forsøk! Så derfor spør eg dykk: kva er dine beste sparetips? Gjerne veldig konkret. Har allereie funne fram 6 flasker som eg kan pante, men her trengs det nok hardare skyts! Eg tenker at handling av mat max 1 gong i veka er det beste, samt vekeplanlegging av middagar. Då kan eg ta med middagsrestar på jobb til lunsj neste dag, i staden for å handle i kantina. Det er altså ikkje slik at eg er i prekær pengenaud og må begynne å selje unna ting, men tenkjer at det er viktig at eg klarer å få meg ein sunn økonomi. Alle råd blir tatt hjartelegast i mot! 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Havregrøt til middag en gang i uka (eller mer) . Middagsplanlegging og bare handle en gang i uka er en veldig god start. Samme med å ta med mat istedenfor å kjøpe. Ta buss istedenfor bil hvis det er en mulighet. Husk at det ikke bare er bensin som koster penger. Bor du i en større by er som oftest parkering en ganske stor utgift. En app som heter Mattilbud er veldig grei. Den samler alle tilbud fra de fleste store dagligvarekjeder. Anonymkode: deb5b...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 Er det hovedsaklig mat pengene går til? I så fall er dette den beste samlingen av sparetips jeg har sett! Ellers er det lurt å ta en opprydding i skap og skuffer og få en ordentlig oversikt over klær. Sannsynligvis kan du gå månedsvis uten at du trenger å kjøpe noe nytt. Kutt ut alle unødvendige månedsutgifter - kan du bytte mobilabonnement, kutte ut blader, bytte til et billigere forsikringsselskap etc.? Du må rett og slett gå gjennom alle utgifter og se hvor det kan kuttes. Anonymkode: 3e234...da2 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Slutt å bruke nikotinprodukter om du gjør det, en kaffekopp her, og en tyggis der koster, hold deg til så få turer på butikken som mulig. Planlegger matinnkjøpet ditt, slik at du kan bruke rester fra dagen før, planlegg klesvasken din slik at du vasker så få maskiner som mulig (alle monner drar), gå eller ta buss om du har mulighet osv osv. Anonymkode: 9ecf1...e48 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 Handle 1 gang i uka Shoppestopp Ha med matpakke på jobb Si opp alle unødvendige abbonnement Ikke kjøpe varer på Narvesen/7 eleven osv Slutte å røyke / drikke - om du gjør det Anonymkode: c929d...fda 7
Mis(s)Understood Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Sett opp et realistisk budsjett. Hold budsjettet. 5
Kvist Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 Si opp abonnementer du ikke MÅ ha, dvs blader, streamingtjenester, matkasser osv. Bytt mobil- og nettabonnement til et med kjipere hastighet og/eller mindre innhold. Ikke kjøp ting du ikke absolutt trenger. Selv ikke om de er på salg, eller bare såååå søte, eller helt nytt eller eller eller Kutt luksusvareforbruket, med det mener jeg alt av mat/drikke som er "ekstra", vin, fancy oster og pålegg, brus, godteri, dyre kjøttstykker osv. Bytt ut varer du pleier å kjøpe med en rimeligere variant. Ikke kjøp økologisk, det er dyrere for deg og dårligere for jorda vår. Spis vegetarisk oftere. Ikke kjøp takeawaymat når du kan spise hjemme Ta med deg vann på flaske hjemmefra så du ikke er så fristet til å kjøpe drikke ute Dropp dyre ferier, konserter, teater, uteliv og andre opplevelser en stund. Finn på noe billig eller gratis sammen med venner istedetfor. Hvis du ikke er så ille ute at du må kutte ut alt helt, gi deg selv et fast (lite) beløp lommepenger. Gjerne i kontanter så det er lett å ha oversikt. Lyst på takeawaykaffe i dag også? OK, men da blir det ikke kino til helga. 8
Gjest uN91s Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 (endret) Jeg skriver bare opp alle mine studenttips siden jeg prøver å spare selv. Så er ikke sikkert alle passer deg Vannflaske i vesken - aldri kjøp drikke ute/jobb/skole. Ta med kaffe hjemmefra om dette er noe du pleier å kjøpe på veien. Lag all mat hjemme - ta med lunsj på jobb/skole. Meld deg inn i trumf/coop medlem eller lignende for tilbud og nedsatte varer. Handle inn mat én gang i uken og hold deg til handleliste og matplan. Gå til jobb/skole for å unngå å betale for mye i bensin/buss. Du kan kanskje gå til noe som er 3-5 km unna. Det gjør jeg hver dag, frem og tilbake. Du må kutte ned på take away, godteri, røyk, snus og ting som kan være enorme pengeslukere! Skummelt hvor mye penger man kaster vekk på slike ting. Så lag heller god mat hjemme og kutt ned på unødvendig ting. Det kan kanskje være ganske vanskelig, men her må du bare være disiplinert. Tenk at du faktisk ikke har råd. Gå gjennom utgifter som treningsenter, netflix, røde kors, redd barna, VG, HBO, spotify og lignende abonnement. Her kan man gjerne velge én ting og kutte ut litt. På kafeturer kan du kjøpe en kaffekopp i stedet for kaffe latte ol. som er en del dyrere. På kino kan du handle noe på forhånd, ikke kjøp på kino. Altså tenk økonomi over alt. Litt blir mye i lengden. Ikke kjøp ting på impuls. Har du lyst på noe sjekk rundt og vent til eventuelle tilbud dukker opp. Smoothie og havregryn er billig frokost/lunsj. Edit: Etter alt av faste utgifter er betalt (mat, husleie og regninger) har jeg ca 1500 kroner igjen å leve for. Det har jeg til godteri, vin, kino, kafe, reise, osv. Altså må jeg passe på hva jeg bruker penger på. Som brukeren over anbefalte kan det være lurt å gi seg selv samme type beløp. Bruker du opp det har du ikke mer å ta av. Da må du holde deg hjemme. Endret 12. juli 2016 av uN91s
Freshsister Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 Dette har jeg vært gjennom flere ganger grunnet tap av jobb og skilsmisse. Bruk SIFO sitt budsjett https://www.google.no/search?q=sifo+budsjett+2016&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari Hold deg til det. Har flere konti og ha lønnskontoen uten kort. Overfør så uke for uke til kontoen med kort et fast beløp. Eller ta ut kontanter. Lykke til! Freshsisterbloggen
Gjest Blondie65 Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Hva mener du når du sier at du bruker 14.000 mer enn du får inn? Lever du på kreditt? Slutt med det!
Neket Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 Man greier ikke spare inn 14.000 i mnd med medbrakt vann og first price om man ikke driver å drikker champagne og spiser gåselever og indrefilet hver dag? 3
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 Jeg er student og bruker max 3000 etter husleie og strøm. Noen ganger bruker jeg ikke så mye en gang. Jeg føler jeg faktisk har råd til en del, men det er kanskje fordi jeg jobber annenhver helg, så da går ikke hver helg til alkohol og spise ute. Jeg har alltid en vannflaske i frysen som jeg tar med om jeg skal ut. Er ofte jeg har kjøpt redbull og vann fordi jeg har tørstet. Da er det lett for å kjøpe med seg en sjokolade eller noe i samme slengen. Jeg kjøper lite drikke som melk, juice og brus. Mest fordi det er tungt å bære på når man ikke har bil. Men jeg kjøper alkohol da, men det er billigere enn byn og det regner jeg på fornøyelses-budsjettet mitt. Lager havregrøt, havrepannekaker, omelett. Jeg kjøper billig pålegg til brødet som leverpostei og syltetøy. Er ikke så glad i brødmat. Men hvor mye har du i gjeld om du har brukt 13.000 mer enn du får inn? Håper ikke det har gått langt. Anonymkode: 03bb0...915 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #13 Skrevet 12. juli 2016 Først og fremst må du jo kartlegge hva det er du bruker så mye penger på. Å bruke rundt 14000 kr mer hver måned enn det man har er jo helt absurd. Når du har kartlagt hva slags poster som spiser penger må du sette inn noen tiltak som kan kutte de ned. Det er mange som sløser med mat, så god planlegging, ukeshandling og en fryser er gull verdt for å senke denne posten. Hva annet sløser du med? Anonymkode: a6c4d...be1 5
Gjest uN91s Skrevet 12. juli 2016 #14 Skrevet 12. juli 2016 På luksusfellen der folk lever over evne bruker de gjerne 14.000 mer enn de har hver mnd. (kredittkort osv). De bruker gjerne 6000-9000 kroner på mat for én, flere tusen på taxi, alkohol, røyk, snus, klær og mer i måneden. Mange spanderer mye og er veldig gavmilde uten å ha råd til det. Så det viktigste er vel å se hvor pengene går og deretter rett og slette kutte kraftig ned. Se på luksusfellen! Der ser du hva de forskjellige folkene må gjøre får å kutte ned. Mye bra tips der.
Perelandra Skrevet 12. juli 2016 #15 Skrevet 12. juli 2016 Handle lite og ofte, og kun det du har vet du trenger.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #16 Skrevet 12. juli 2016 Den 12.07.2016 at 22.44, Perelandra skrev: Handle lite og ofte, og kun det du har vet du trenger. Lite og ofte?? Er ikke det stikk motsatt av hva man skal gjøre? Man blir jo fristet dersom man er innom butikken hver dag. Anonymkode: 67cd4...e55 2
Perelandra Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Lite og ofte?? Er ikke det stikk motsatt av hva man skal gjøre? Man blir jo fristet dersom man er innom butikken hver dag. Anonymkode: 67cd4...e55 Ja, lite og ofte, motsatt av hva som gjerne anbefales. Jeg har prøvd å følge regelen om å handle sjeldent, men fant etter hvert ut at det for min egen del stemte det over hodet ikke. Jeg har ikke så stålkontroll på livet at jeg kan beregne nøyaktig hva jeg skal spise for ei hel uke. Kanskje blir jeg invitert ut eller får besøk, kanskje har jeg lite matlyst, eller ekstra god apetitt. Hvis jeg skal handle bare en gang i uka blir det lett til at jeg handler for mye. Det fører igjen gjerne at jeg spiser for mye, eller eventuelt at jeg må kaste mat jeg ikke får spist. Begge deler er ille. Det ble en aha-opplevelse både for økonomien og vekta da jeg skjønte at det lønte seg best å handle ofte, men lite om gangen. 7
Gjest Blondie65 Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Her er jeg helt enig med @Perelandra: når man bor alene er lite og ofte løsningen. Jeg har prøvd en gang pr uke og resultatet var at jeg måtte kaste mat da uken slett ikke ble som jeg planla. Til hverdags handler jeg inn dagens middag og påfyll av brød/melk/pålegg. Til helgen unner jeg meg noe snop og en øl eller to. Jeg har ikke bil heller så det å bære hjem noen få varer er bedre enn ørten handlemett. Budsjettmessig løser man det ved å ha kontanter istedenfor kort. Har man besluttet at budsjettet er 50 kr pr dag så har man med seg akkurat nok til at budsjettet holder (også i betraktning av at brød og pålegg varer mer enn en dag).
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 Jeg foretrekker også å handle lite og ofte. Jeg ser den med at man unngår fristelser, men da må man heller lære seg til å motstå disse fristelsene, heller enn å unngå steder hvor man føler seg fristet. Ellers kan man jo knapt bevege seg utendørs; det er fristelser overalt. For øvrig er det greit å unngå å kjøpe drikke på panteflasker; man kan heller drikke vann når man er tørst. Anonymkode: 18b8e...548 2
Mis(s)Understood Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 12 timer siden, Smascha skrev: Eller... Halvere er vel litt å ta i, men må stramme kraftig inn på utgiftene. Eg har fått sjokk etter å ha gått gjennom mine konti for dei siste månadane. Ser at eg i gjennomsnitt brukar ca 13- 14 000 meir per månad enn eg får inn! Så... No er det full opprydding. I alle fall eit hederleg forsøk! Så derfor spør eg dykk: kva er dine beste sparetips? Gjerne veldig konkret. Har allereie funne fram 6 flasker som eg kan pante, men her trengs det nok hardare skyts! Eg tenker at handling av mat max 1 gong i veka er det beste, samt vekeplanlegging av middagar. Då kan eg ta med middagsrestar på jobb til lunsj neste dag, i staden for å handle i kantina. Det er altså ikkje slik at eg er i prekær pengenaud og må begynne å selje unna ting, men tenkjer at det er viktig at eg klarer å få meg ein sunn økonomi. Alle råd blir tatt hjartelegast i mot! Har du gjort en god gjennomgang av hva overforbruket på 13 000 - 14 000 per måned har gått til? Som flere påpeker: Det er i praksis vanskelig å redusere forbruket med 13-14 tusen per måned ved å handle 1 gang i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå