AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Jeg har så problemer med ryggen den siste tida før og de første dagene av mensen. Det starter med at jeg blir så svak i korsryggen, nærmest lammet, og jeg greier ikke å stå oppreist uten krykker. Jeg greier heller ikke å for eksempel reise meg fra sittende stilling uten hjelp. Etter noen dager kommer smertene i ryggen (og det er j%£?!g vondt) og smertestillende hjelper overhode ikke. Smertene kjennes ut som om noe sitter inne i korsryggen min og dytter og dytter bakover for å komme seg ut. Litt merkelig beskrivelse, men det er nå sånn det kjennes ut. I tillegg har jeg mer vanlige, men sterke menssmerter med stråling nedover framsida av lårene. Jeg blir ofte inkontinent for urin, blør til dels ganske mye fra endetarmen, får skikkelig feber, føler meg virkelig ikke frisk og har attpåtil periodevis ekstreme blødninger, hvorav mye av det er koagulert i STORE klumper (alt fra druestørrelse og opp til størrelse tennisball) hvorav de største er svært smertefulle å presse ut. Når jeg sier ekstreme blødninger mener jeg virkelig ikke en normalt kraftig mens. For å gi ett eksempel, satt jeg i kø på et venteværelse for en tid tilbake. Jeg var innom toalettet for å skifte før jeg satte meg og hadde på meg største type tampong, et stort tøybind over to vanlige nattbind som lå etter hverandre på linje, et foran og et bak. Over dette igjen hadde jeg en vaskeklut. Jeg hadde i tillegg to truser (begge av dobbelt bomullsstoff) med et samenbrettet håndhåndkle i mellom, to tykke tightser og dongriskjørt. Da jeg etter 25 minutter blir hentet av den jeg skulle snakke med, bråstopper han opp og blekner til foran meg. Da viser det seg at jeg har blødd gjennom alt sammen, det har rent nedover lår og legger og ned i skoene mine, gjennomtrukket stoffsetet på stolen min og funnet veien nedover langs stolbena og laget en dam på gulvet under meg. Jeg trodde jeg skulle dø av skam... Dette er sånn jeg har hatt det siden jeg fikk mens som 12-åring. Nå er jeg over 40. Det varierer hvilke symptomer som er verst og noen av problemene kan forsvinne for en periode, men de kommer alltid tilbake og det er alltid, uansett hvilke symptomer som ellers kommer og går, store blødninger og sterke smerter med det det fører med seg av oppkast og besvimelser. Nå de siste par årene er det dette med ryggen som er verst og det blir verre og verre. I tilegg blør jeg mer og mer fra endetarmen under mens. Alle leger jeg har snakket med sier at dette er en eller annen grad av normalt og at jeg bare får skifte bind ofte, ta en naproxen og kjøpe meg en varmeflaske, men jeg nekter å tro at dette er slik det skal være. Jeg tror heller at de ikke tror på meg når jeg prøver å fortelle, og at de tror jeg overdriver eller til og med lyver. Er det noen her som har lignende plager, eller som har peiling på hva dette kan være? Som har tips eller råd for noe som kan hjelpe? Til opplysning har jeg PCOS (går på Metformin), har aldri hatt i nærheten av regelmessig menstruasjon og har i tillegg vært gravid to ganger som tenåring, men mistet begge gangene. En gang rundt 3,5 mnd, den andre gangen i sjette måned. Hadde ikke kontakt med noen form for helsevesen verken under graviditeten eller etterpå noen av gangene. Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Vanligvis skriver jeg bare du har ganske sikkert endometriose, men her er jeg 100 % sikker på at det er det du har. I tillegg har du tarmendometriose derfor blør du og fra endetarmen/har mens fra tarmen når du har vaginal mens. Jeg er sjokkert over at du ikke har fått hjelp eller at noennhar klart å diagnostisere deg. http://tidsskriftet.no/article/1706924/ vær obs på bilder dersom du er sart for å se virkelighetens verden inne i bukhulen. Få fastlegen din til å henvise deg til gynekologisk poliklinikk på Ullevål. Der får du hjelp. Kan svare deg mer dersom du ønsker det. Anonymkode: 1c70b...358 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vanligvis skriver jeg bare du har ganske sikkert endometriose, men her er jeg 100 % sikker på at det er det du har. I tillegg har du tarmendometriose derfor blør du og fra endetarmen/har mens fra tarmen når du har vaginal mens. Jeg er sjokkert over at du ikke har fått hjelp eller at noennhar klart å diagnostisere deg. http://tidsskriftet.no/article/1706924/ vær obs på bilder dersom du er sart for å se virkelighetens verden inne i bukhulen. Få fastlegen din til å henvise deg til gynekologisk poliklinikk på Ullevål. Der får du hjelp. Kan svare deg mer dersom du ønsker det. Anonymkode: 1c70b...358 Tusen hjertelig takk for svar Jeg synes også dette ligner på endometriose, men får ikke noe gehør for det innenfor helsevesenet. Mantraet er "Du har da ingen symptomer som tyder på det, du". Neivel, nei... Er de spesielt gode på endometriose på Ullevål? Jeg har vært henvist til gyn på flere avdelinger ved Sykehuset Innlandet, på Ahus og også på kvinneklinikken på Rikshospitalet i tillegg til et par privatpraktiserende gynekologer (jeg har en hudsykdom som må sjekkes jevnlig), pluss at jeg har vært på Volvat både i Oslo og på Hamar + på en annen privatklinikk i Oslo for egen regning, men ingen vil høre... Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Dette høres jo helt sjokkerende ut, hvorfor har ikke legen tatt deg alvorlig på det før?? Det høres jo nesten som du går gjennom en spontanabort hver gang du har mens pluss at du blør fra anus? Anonymkode: c6c34...f21
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 Jeg har forreste også vært innlagt akutt (ambulanse og greier) pga underlivssmerter syv ganger, på to ulike sykehus, men har blitt sendt ut igjen uten annen sjekk enn en vanlig GU og en urinstix hver gang. De har aldri satt noen diagnose. Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg har forreste også vært innlagt akutt (ambulanse og greier) pga underlivssmerter syv ganger, på to ulike sykehus, men har blitt sendt ut igjen uten annen sjekk enn en vanlig GU og en urinstix hver gang. De har aldri satt noen diagnose. Anonymkode: dd163...6e4 Hårreisende! Slå hånda i bordet hos legen! Anonymkode: c6c34...f21
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hårreisende! Slå hånda i bordet hos legen! Anonymkode: c6c34...f21 Jeg har prøvd... Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 Bruker du ikke p-piller eller minipiller? Bytt fastlege, eller gå privat. Anonymkode: d04f4...f62 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen hjertelig takk for svar Jeg synes også dette ligner på endometriose, men får ikke noe gehør for det innenfor helsevesenet. Mantraet er "Du har da ingen symptomer som tyder på det, du". Neivel, nei... Er de spesielt gode på endometriose på Ullevål? Jeg har vært henvist til gyn på flere avdelinger ved Sykehuset Innlandet, på Ahus og også på kvinneklinikken på Rikshospitalet i tillegg til et par privatpraktiserende gynekologer (jeg har en hudsykdom som må sjekkes jevnlig), pluss at jeg har vært på Volvat både i Oslo og på Hamar + på en annen privatklinikk i Oslo for egen regning, men ingen vil høre... Anonymkode: dd163...6e4 Endometriose diagnosen er ofte vanskelig å få når man ikke kommer til leger som har erfaring og kunnskap. Du kan gå inn og lese i gamle tråder på endometrioseforumet eller ta kontakt med dem som er valgt og står oppført som kontaktpersoner. Det du opplever er skremmende lesning, men igjen, ikke uvanlig. Antom Langebrekke har jobbet på Ullevål, om han fortsatt er der vet jeg ikke sikkert. Han er den frmste legen på endometriose i Norden. Mange har holdt på slik som deg før de kommer til Langebrekke eller andre på Ullevål. Da blir de tatt alvorlig og å hjelp. Jeg har enda ikke hørt om noen som ikke har fått hjelp der. Det avgjørende her må være at du menstruerer fra rectum. Det er der fokuset bør ligge når du ber om henvisning fra fastlegen og at du ikke kan gå slik lengre. Ingen kvinne menstruerer fra rectum uten å ha endometriose der. Ultralyd, og andre undersøkelser med unntak av MR utført etter endometrioseprotokoll kan og vise endometriose. Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Bruker du ikke p-piller eller minipiller? Bytt fastlege, eller gå privat. Anonymkode: d04f4...f62 Har du lest tråden? Vet du at endometriose ikke kan behandles med p piller og at minipiller ikke skal brukes ved denne sykdommen? Anonymkode: 1c70b...358 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Bruker du ikke p-piller eller minipiller? Bytt fastlege, eller gå privat. Anonymkode: d04f4...f62 Takk for svar Nei, jeg bruker ikke hormonprevensjon og har ikke tenkt å prøve det igjen noensinne om jeg kan slippe. Så vanvittige smerter og blødninger som jeg får av det, gjør jeg hva som helst for å slippe. Jeg har byttet fastlege, flere ganger, og jeg har gått privat. Samme resultat uansett, dessverre. Anonymkode: dd163...6e4
Gjest Kim Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 Jeg er ikke kvinne, men når jeg leser det du skriver, så lurer jeg på hva du driver med? Hvis det er slik hver gang du har menstruasjon, så er jo det godt utenfor normalen, ikke mange som pakker 6 lag med mensbeskyttelse... Hvorfor har du funnet deg i å ha det sånn? dette skal du jo gjennom hver måned. At du ikke har tatt dette med gynekologen din, fastlegen eller noen andre er et mysterium. Når mensen ødeleger livet ditt, så må du jo få hjelp, om det i ytterste konsekvens er å få fjernet eggstokkene, så er det en liten pris i forhold til å måtte ha det sånn.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Endometriose diagnosen er ofte vanskelig å få når man ikke kommer til leger som har erfaring og kunnskap. Du kan gå inn og lese i gamle tråder på endometrioseforumet eller ta kontakt med dem som er valgt og står oppført som kontaktpersoner. Det du opplever er skremmende lesning, men igjen, ikke uvanlig. Antom Langebrekke har jobbet på Ullevål, om han fortsatt er der vet jeg ikke sikkert. Han er den frmste legen på endometriose i Norden. Mange har holdt på slik som deg før de kommer til Langebrekke eller andre på Ullevål. Da blir de tatt alvorlig og å hjelp. Jeg har enda ikke hørt om noen som ikke har fått hjelp der. Det avgjørende her må være at du menstruerer fra rectum. Det er der fokuset bør ligge når du ber om henvisning fra fastlegen og at du ikke kan gå slik lengre. Ingen kvinne menstruerer fra rectum uten å ha endometriose der. Ultralyd, og andre undersøkelser med unntak av MR utført etter endometrioseprotokoll kan og vise endometriose. Har du lest tråden? Vet du at endometriose ikke kan behandles med p piller og at minipiller ikke skal brukes ved denne sykdommen? Anonymkode: 1c70b...358 Jo, man kan ha fistel. Har du ikke googlet noen av symptomene dine selv? Anonymkode: bd7f1...683
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Endometriose diagnosen er ofte vanskelig å få når man ikke kommer til leger som har erfaring og kunnskap. Du kan gå inn og lese i gamle tråder på endometrioseforumet eller ta kontakt med dem som er valgt og står oppført som kontaktpersoner. Det du opplever er skremmende lesning, men igjen, ikke uvanlig. Antom Langebrekke har jobbet på Ullevål, om han fortsatt er der vet jeg ikke sikkert. Han er den frmste legen på endometriose i Norden. Mange har holdt på slik som deg før de kommer til Langebrekke eller andre på Ullevål. Da blir de tatt alvorlig og å hjelp. Jeg har enda ikke hørt om noen som ikke har fått hjelp der. Det avgjørende her må være at du menstruerer fra rectum. Det er der fokuset bør ligge når du ber om henvisning fra fastlegen og at du ikke kan gå slik lengre. Ingen kvinne menstruerer fra rectum uten å ha endometriose der. Ultralyd, og andre undersøkelser med unntak av MR utført etter endometrioseprotokoll kan og vise endometriose. Anonymkode: 1c70b...358 Tusen takk for nok et fint svar Jeg skal helt klart kjempe for en henvisning til Ullevål; det er visst der jeg burde vært for lenge siden Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Tusen takk for svar og engasjert innspill, men har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet? Hadde du gjort det, hadde du nemlig sett at jeg har tatt opp alt dette med både fastleger og gynekologer, både offentlig og privat. Jeg kan ta det opp igjen og igjen og trygle og be, men det jeg ikke kan gjøre, er å sette en pistol mot hodet på noen og tvinge gjennom en utredning og behandling. Uten å bli tatt på alvor, kommer jeg ingen vei. Ikke kan jeg fjerne eggstokkene mine uten medisinsk hjelp heller. Tro meg, hadde det vært mulig, hadde jeg gjort det for lenge siden. Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og engasjert innspill, men har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet? Hadde du gjort det, hadde du nemlig sett at jeg har tatt opp alt dette med både fastleger og gynekologer, både offentlig og privat. Jeg kan ta det opp igjen og igjen og trygle og be, men det jeg ikke kan gjøre, er å sette en pistol mot hodet på noen og tvinge gjennom en utredning og behandling. Uten å bli tatt på alvor, kommer jeg ingen vei. Ikke kan jeg fjerne eggstokkene mine uten medisinsk hjelp heller. Tro meg, hadde det vært mulig, hadde jeg gjort det for lenge siden. Anonymkode: dd163...6e4 Dette var altså ment som et svar til Kim. Anonymkode: dd163...6e4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke googlet noen av symptomene dine selv? Anonymkode: bd7f1...683 Jo, og jeg synes som sagt også det ligner på endometriose, men uten utredning kan jeg jo ikke være sikker. Anonymkode: dd163...6e4
Gjest Kim Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og engasjert innspill, men har du i det hele tatt lest det jeg har skrevet? Hadde du gjort det, hadde du nemlig sett at jeg har tatt opp alt dette med både fastleger og gynekologer, både offentlig og privat. Jeg kan ta det opp igjen og igjen og trygle og be, men det jeg ikke kan gjøre, er å sette en pistol mot hodet på noen og tvinge gjennom en utredning og behandling. Uten å bli tatt på alvor, kommer jeg ingen vei. Ikke kan jeg fjerne eggstokkene mine uten medisinsk hjelp heller. Tro meg, hadde det vært mulig, hadde jeg gjort det for lenge siden. Anonymkode: dd163...6e4 Men du har hatt det sånn siden tenårene, med andre ord, du har gått gjennom dette i over 25år! Du må jo slite med permanent mangel på jern... Det er jo helt ekstremt det du forteller om og må jo ha gjort livet ditt ekstremt vanskelig. Så selv om du har gått til leger og gynekologer, så har ingenting skjedd... Når det er så ille, hvorfor har du ikke valgt å bruke f.eks p-piller og rett og slett hoppe over mensen? Riskoen ved P-piller er langt mindre enn det du går gjennom hver måned.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 4 timer siden, Kim skrev: Men du har hatt det sånn siden tenårene, med andre ord, du har gått gjennom dette i over 25år! Du må jo slite med permanent mangel på jern... Det er jo helt ekstremt det du forteller om og må jo ha gjort livet ditt ekstremt vanskelig. Så selv om du har gått til leger og gynekologer, så har ingenting skjedd... Når det er så ille, hvorfor har du ikke valgt å bruke f.eks p-piller og rett og slett hoppe over mensen? Riskoen ved P-piller er langt mindre enn det du går gjennom hver måned. Jernlagrene mine har stort sett ligget på 2-3, ja, og jeg får de ikke opp uansett hva jeg gjør. Selvfølgelig har jeg prøvd p-piller, men det er ingen løsning for problemene mine. Både smerter og blødninger blir enda mye verre enn det er fra før. Anonymkode: dd163...6e4
Gjest Kim Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jernlagrene mine har stort sett ligget på 2-3, ja, og jeg får de ikke opp uansett hva jeg gjør. Selvfølgelig har jeg prøvd p-piller, men det er ingen løsning for problemene mine. Både smerter og blødninger blir enda mye verre enn det er fra før. Anonymkode: dd163...6e4 Jeg skjønner ikke hva slags leger du har vært hos, men jeg håper det ordner seg for deg nå og at du blir tatt på alvor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå