Gå til innhold

Hvor mye gir man i bryllupsgave til søsken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min søster skal gifte seg i slutten av juli. Har bestemt oss for å gi penger. Men hvor mye gir vi? De har god økonomi såvidt jeg vet, det samme har vi. Jeg vet de ikke forventer store daver, alle ting på ønskelista var ting til under 800 kr... I tillegg ønsker de seg penger... Jeg tenker 5000,- Er det overkill i dagens samfunn? Har ikke hatt noen "nære" som har giftet seg... Til venner har vi gitt for 500-1000,- Da jeg giftet meg for 8 år siden fikk jeg en gave til ca 500,- av henne, men da var hun lærling med liten lønn så det kan ikke sammenlignes med jeg og min ektefelle med to faste inntekter, fast jobb og kun et boliglån på under to mill... Men samtidig lurer jeg på om 5000 er lite mtp at vi strengt tatt har råd til 7-8000 uten å merke det..... Hjelp!

Hva gir dere til søsken?

Anonymkode: 2ded5...777

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer enn nok synes jeg. Vi gifter oss i august og om vi hadde fått den summen hadde jeg vært mer enn glad. Vi forventer ikke gaver, men om vi får 1000-1500 fra søsken blir jeg imponert (nå tror jeg ikke de har økonomi til å gi ting som passerer 1000 kr, da de alle er yngre enn meg). Jeg tenker at man gir det man ønsker, så hvis du/dere har lyst til å gi hele 5000 og har råd til det, så gjør dere det. Men dere trenger absolutt ikke å føle at dere burde gi mer. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ny bil

Anonymkode: cd2f9...1d9

Skrevet

Jeg synes 5000 er mye, og ingenting  til under 800 kr på ønskelista høres ut som en dyre ønskeliste. Dog er det store variasjoner når det gjelder hva som er vanlig. Det forventes uansett ikke at man skal gi masse selv om man har råd til det. I ditt tilfelle høres 5000 passe ut.

Skrevet

Vi brukte 3500-4000 til hverandre :-) (giftet oss med noen års mellomrom). 

Skrevet

Ga 1500. Dette er for snart tretti år siden, så vet ikke hvor mye det ville blitt i dag, kanskje fem tusen eller mer? Men ville ikke lagt lista så høyt hvis økonomien ikke tilsa det. Ville gitt en tusenlapp og ikke tenkt mer over det. Sliter nå selv med hva jeg skal gi, hjertet sier noe helt annet enn hodet og min til tider katastrofale økonomiske sans.

• 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Alt kommer litt ann på økonomien egentlig. Men jeg ville gitt for en plass mellom 1000-3000 vil jeg tro. 

Ettersom vi tidligere kun har vært invitert til kaffe i bryllup, så har vi gitt for 500. Hadde det vært med full middag ville det blitt høyere. Derfor ville det vært mer naturlig for meg å "dobble" summen, dersom det var noen jeg sto nær. 

Endret av mereo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...