AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Jeg er ei 22 år gammel jente, som endelig skal begynne å studere igjen til høsten, etter å ha blitt frisk fra psykiske lidelser. Har studert i to år tidligere, og opparbeidet meg studielån for disse årene. Skal gå fysioterapi, som er bachelor + ett turnusår. For tiden leier jeg en hybel, og tenker å gjøre det til jeg er ferdig utdannet, og vet hvor i landet jeg skal bosette meg (med tanke på jobb osv.). Jeg har spart opp litt penger på konto, og har 50 000 på BSU og 150 000 på sparekonto. Disse skal jeg prøve å la stå under hele studietiden, slik at jeg har like mye etter endt utdanning. Det blir ikke aktuelt for meg å ha deltidsjobb ved siden av studiene, da det blir for mye for meg (etter tidligere erfaringer psykisk). Dette for å legge alt til rette for at jeg ikke får tilbakefall, men heller bygger meg gradvis oppover fra den situasjonen jeg er i per i dag, slik at jeg fungerer i et normalt arbeids- og privatliv som "voksen". Derfor skal jeg prøve å leve på studielånet, og spare en del fra storstipendet slik at jeg fordeler det utover resten av skoleåret. Jeg kan ikke leve i luksus, men det er heller ikke nødvendig for meg. Har jo lyst til å kjøpe meg leilighet når jeg er ferdig utdannet. Tror dere jeg får lån til det? Og er det ellers noen som har tips om hvordan jeg bør "håndtere" økonomien min? Kan veldig lite om dette. Jeg kommer jo til å ende opp med studielån (som kanskje blir større hvis jeg velger å ta to ekstra år for å ta master). Ellers har jeg ingen andre lån per i dag (boliglån kommer jo den gangen jeg kjøper leilighet), og jeg har heller ikke bil, barn eller noe Anonymkode: 665f7...013
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Fint du tenker på fremtiden Men hvor mye bolig du får for 200.000 om 3 - 5 år og med studielån, er jeg redd ikke er så mye om du ikke skal kjøpe på bygda. Anonymkode: 41e1f...e38
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint du tenker på fremtiden Men hvor mye bolig du får for 200.000 om 3 - 5 år og med studielån, er jeg redd ikke er så mye om du ikke skal kjøpe på bygda. Anonymkode: 41e1f...e38 inflasjonen spiser av sparepengene og prisene stiger jevnt og trutt. Anonymkode: 41e1f...e38
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Jeg har ett år igjen av studiene, har da 5 år med gjeld når jeg er ferdig. Har 50k på BSU og 100k på sparekonto, så jeg må nok jobbe og spare et par år for å få råd til å kjøpe noe eget. Men jeg prioriterer reising ganske høyt, så det går en del penger til det, ellers hadde jeg nok klart å spart opp litt mer i studietida (pga jobb om sommeren). Selv om du bør ta det med ro, så kan du jo vurdere å jobbe litt om sommeren? Mange som går høyere utdanning har over 2 måneder med ferie. Det kan også bli opp mot en måned ferie rundt jul, avhengig av hvordan studie/eksamener er lagt opp. Anonymkode: 6a98d...964
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ett år igjen av studiene, har da 5 år med gjeld når jeg er ferdig. Har 50k på BSU og 100k på sparekonto, så jeg må nok jobbe og spare et par år for å få råd til å kjøpe noe eget. Men jeg prioriterer reising ganske høyt, så det går en del penger til det, ellers hadde jeg nok klart å spart opp litt mer i studietida (pga jobb om sommeren). Selv om du bør ta det med ro, så kan du jo vurdere å jobbe litt om sommeren? Mange som går høyere utdanning har over 2 måneder med ferie. Det kan også bli opp mot en måned ferie rundt jul, avhengig av hvordan studie/eksamener er lagt opp. Anonymkode: 6a98d...964 Jeg jobber litt om sommeren, men de pengene går til reise (ønsker å ha en liten ferietur en sjelden gang), og ellers fordeles den inntekten utover skoleåret. Studiet mitt er lagt opp slik at jeg har eksamener rett før og rett etter jul hvert år, så det er nok ikke aktuelt å jobbe noe særlig i jula, da jeg sikkert bruker all tid (bortsett fra selve julefeiringen) på å lese. 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fint du tenker på fremtiden Men hvor mye bolig du får for 200.000 om 3 - 5 år og med studielån, er jeg redd ikke er så mye om du ikke skal kjøpe på bygda. Anonymkode: 41e1f...e38 Så 200 000 i egenkapital er alt for lite? Og ødelegger studielånet SÅ mye for å få boliglån? 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: inflasjonen spiser av sparepengene og prisene stiger jevnt og trutt. Anonymkode: 41e1f...e38 Hva mener du med det? Anonymkode: 665f7...013
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Du snakkar om å kjøpe bustad om 4 år? Eller har eg misforstått noko`? Kor i landet er det du tenker å kjøpe`? Anonymkode: 84d9a...e21
Aviale Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: inflasjonen spiser av sparepengene og prisene stiger jevnt og trutt. Anonymkode: 41e1f...e38 Tror hen mente at inflasjonen er høyere enn hva du får i renter av penger på sparekonto. Inflasjon betyr at pengene blir verdt mindre, ergo blir ting dyrere hvis inflasjonen øker. Mange sparekontoer har nå en rente på 1%, mens inflasjonen er på rundt 2% årlig. Hvis boligprisene er statiske, dvs ikke endrer seg pga. marked o.l., betyr det at en bolig blir 2% dyrere hvert år, samtidig som du bare får 1% rente på det du har i banken. Derfor må du spare mer for å kjøpe det samme i framtida. Siden egenkapital-kravet er 15%, må du jo ha minst 300 000 for å kjøpe en leilighet til ca. 2 million i dag. Så du må nok være heldig med billig beliggenhet/størrelse for å få kjøpt noe i en by i dag, og prisene kommer mest sannsynlig bare til å øke de neste årene.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakkar om å kjøpe bustad om 4 år? Eller har eg misforstått noko`? Kor i landet er det du tenker å kjøpe`? Anonymkode: 84d9a...e21 Ja, jeg tenker det er greit å leie frem til jeg er ferdig utdannet. Og det er fire år til jeg er ferdig med turnusåret Hvor i landet kommer helt an på hvor jeg får jobb etter endt studie, så det er vanskelig å si noe om. Anonymkode: 665f7...013
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 1 minutt siden, Aviale skrev: Tror hen mente at inflasjonen er høyere enn hva du får i renter av penger på sparekonto. Inflasjon betyr at pengene blir verdt mindre, ergo blir ting dyrere hvis inflasjonen øker. Mange sparekontoer har nå en rente på 1%, mens inflasjonen er på rundt 2% årlig. Hvis boligprisene er statiske, dvs ikke endrer seg pga. marked o.l., betyr det at en bolig blir 2% dyrere hvert år, samtidig som du bare får 1% rente på det du har i banken. Derfor må du spare mer for å kjøpe det samme i framtida. Siden egenkapital-kravet er 15%, må du jo ha minst 300 000 for å kjøpe en leilighet til ca. 2 million i dag. Så du må nok være heldig med billig beliggenhet/størrelse for å få kjøpt noe i en by i dag, og prisene kommer mest sannsynlig bare til å øke de neste årene. Er det ikke 10 % som er kravet for egenkapital? Mulig jeg har misforstått, men svogeren min som nettopp kjøpte leilighet sa det, tror jeg. Men okei, da får jeg bare se langt etter å kjøpe meg leilighet når jeg er ferdig utdannet. Da må jeg heller leie i noen år mens jeg jobber også. Da kan jeg jo tjene opp litt mer, men er det ikke vanskelig å spare penger når man plutselig har et studielån man skal betale ned på (pluss sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå...)? Anonymkode: 665f7...013
Bokdamen Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Du har et veldig godt utgangspunkt, og dersom du kommer deg gjennom studiene uten å røre pengene dine er det enda bedre. Du må sannsynligvis spare litt mer egenkapital før du langt kjøpe, men det virker som om du er ganske god til å spare. Jeg hadde ca 300.000 i studielån etter endt utdanning og betalte ca 2100,- i mnd i starten. Lønn i fast jobb når man har levd å studielån i mange år føles fantastisk (gir de meg SÅ mye penger, hver eneste måned??) og det er lett å øke forbruket sitt. Hvis du klarer å leve litt nøkternt i starten, går det greit å spare mye. Det er også greit å ikke låse deg på at du skal kjøpe når du er ferdig. Jeg hadde min første jobb i en annen del av landet og kjøpte først når jeg fikk meg jobb der jeg visste jeg skulle bo.
Jacuzzi Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 Ikke stress med følelsen av at du MÅ kjøpe leilighet rett etter studiet da. Hvorfor må du det? Det er ikke krise å leie et par år til. Mye kan også skje i løpet av studieårene, kanskje du for eksempel treffer en person du får lyst til å kjøpe leilighet sammen med på sikt? Kanskje du plutselig bestemmer deg for å flytte til utlandet? Poenget mitt er at du bekymrer deg nå for ting som ligger så langt frem i tid at det ikke nytter å prøve å kontrollere det nå. Lever du sparsommelig som student og deretter tar ting som det kommer, gjør du alt riktig. Senk skuldrene 5
Aviale Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke 10 % som er kravet for egenkapital? Mulig jeg har misforstått, men svogeren min som nettopp kjøpte leilighet sa det, tror jeg. Men okei, da får jeg bare se langt etter å kjøpe meg leilighet når jeg er ferdig utdannet. Da må jeg heller leie i noen år mens jeg jobber også. Da kan jeg jo tjene opp litt mer, men er det ikke vanskelig å spare penger når man plutselig har et studielån man skal betale ned på (pluss sikkert mye mer som jeg ikke kommer på nå...)? Anonymkode: 665f7...013 Det er 15% nå, ble endret for ikke så lenge siden. Angående å betale ned til lånekassen tror jeg det er fritak første halvår, i alle fall for rentene. Tror de fleste betaler rundt 2000 i mnd på dette lånet, slik som @Bokdamen skriver, så det er ikke så mye når du er i full jobb. For øvrig enig med @Jacuzzi, det er ikke nødvendig å stresse med det når det er så lenge til Men veldig greit å være klar over det og ha forventningene sine deretter, da. 1
penny_ Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 Det store spørsmålet er jo om du faktisk får jobb etter endt utdannelse, hvilken lønn du får, og hvor mye boligen koster. Skjønner ikke hvorfor du tenker på dette nå. Det hjelper lite hva vi tror da det er helt opp til situasjonen du er i når du har tenkt til å kjøpe.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Jeg ville nok stresset litt med dette. Boligprisene stiger og renta i banken er ikke bra. Nå er det vanskelig å si hvordan ting er om 3-5 år, men nå er det "dårlige tider" i Norge med høy inflasjon, lave renter, dyre boliger og høy arbeidsledighet. Man kan ikke lengre forvente å gå rett ut i jobb, eller få fast stilling. Det er bra du reiser og unner deg ting, men hva med en ekstrajobb ved studiene? Jeg jobbet i matbutikk hele året ved studiene og hadde inn mellom 5-8k ekstra i mnd (er grense på hvor mye du kan tjene for å få stipend). Pengene mine gikk til sparing. Nå etter endt utdannelse har jeg fortsatt ikke nok kapital og jeg sparer fortsatt. Jeg har mer kapital enn deg både på BSU og sparekonto. Det kan være lurt å spare andre steder også, som i fond. Det er en grunn til at flere begynner å spare for barna fra de er små. Kravet på 15% er mye penger når prisene er høye. I tillegg settes det krav til hvor mye du kan håndtere i kostnader i mnd, dermed må lønna di være høy nok selv om du har egenkapitalen. Å være to sammen er da selvsagt mer lønnsomt enn å være alene. Dette trenger du ikke tenke på nå, men jeg anbefaler å spare 25 k i året. Da får du 5k i skattelette også. Anonymkode: 84516...075
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Leser nå at du ikke kan ha deltidsjobb, men kan du ikke ha helgejobb eller vakter nå og da? Anonymkode: 84516...075
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2016 #16 Skrevet 14. juli 2016 Den 7/12/2016 at 19.43, AnonymBruker skrev: inflasjonen spiser av sparepengene og prisene stiger jevnt og trutt. Anonymkode: 41e1f...e38 Inflasjon spiser omtrent 1% av pengene i året etter renter i banken. Men vet du hva som spiser opp pengene mye raskere? Forbruk! Det spiser opp 100% av pengeverdien med en gang du har brukt dem. Sparing er ikke dødt. Det lønner seg fortsatt å spare. Anonymkode: 3b02a...6a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå