AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Svigerfamilien er skikkelig dårlig på å avtale ting, og på å holde avtalene hvis man først får avtalt noe. De vil alltid bare " ta det som det kommer", noe som fører til at vi gjerne venter i timesvis på at de skal bli klare, hvis de i det hele tatt blir klare. Noen eksempler: -Vi er invitert på middag hos dem, ved gitt klokkeslett er de ikke hjemme, og svarer ikke på mobilen. De kan gjerne finne på å komme hjem en time senere, og ingenting er klart osv. Ender med at vi står og lager maten selv, eller går hjem igjen uten middag, da vi har en liten som skal legge seg. - Vi inviterer på middag hos oss kl 16 f.eks. Presiserer MANGE ganger at det er kl 16. Får gjerne beskjed kl 16.30 at de blir forsinket, eller at de ikke kommer i det hele tatt. Dette har skjedd så mange ganger at vi har sluttet å stelle i stand, hvis de skulle finne på å dukke opp får vi heller slenge sammen noe lettvint. -Skal vi møtes ute for en aktivitet, er vi veldig nøye på å presisere klokkeslett, uten at det hjelper noe som helst. Sist skulle vi møtes i dyreparken kl 11, de dukker opp kl 14.30... Vi ventet til kl 13, før vi bare gikk inn selv. Dette skjer hver gang, og de blir dødelig fornærmet hvis vi prøver å ta det opp. Det er dessverre nær familie, så vi må ha kontakt med dem også. Noen råd? Føler ikke at noe hjelper.. og det er veldig slitsomt, og umulig å forholde seg til.. Anonymkode: 2f0cb...7ca
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Bare gi beskjed hva planene deres er, og så får de bli med når de kommer. I dyreparken planlegger dere for dere selv, går inn og koser dere fra klokken 11.00. Så får dere møtes om de dukker opp. Spis middag til riktig klokkeslett og sleng sammen noe om de kommer. Du klarer ikke å endre dem. Anonymkode: d72f3...d4f 9
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Bare gi beskjed hva planene deres er, og så får de bli med når de kommer. I dyreparken planlegger dere for dere selv, går inn og koser dere fra klokken 11.00. Så får dere møtes om de dukker opp. Spis middag til riktig klokkeslett og sleng sammen noe om de kommer. Du klarer ikke å endre dem. Anonymkode: d72f3...d4f Ja, det er jo dette vi prøver også, men det er jo kjedelig for barna, som gleder seg til å treffes, og får en halv time sammen, og ofte går det jo ikke an å være så fleksible heller. F.eks hvis de skal komme på besøk til oss, og ender opp med å ikke komme før midt i leggetiden til minstemann. Besteforeldrene er de eneste vi har som kan være barnevakt også, og det er et problem at vi aldri kan stole på at de dukker opp i rett tid, slik at vi rekker flyet etc. Det blir såååå dårlig stemning om vi går før middagen er klar f.eks, at det ødelegger hele forholdet. Ingen som har klart å si i fra på en måte som faktisk har fungert? Anonymkode: 2f0cb...7ca
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Kjenner meg igjen. Setter av hele dagen fordi de skal komme på besøk, og så når vi ringer for å høre hvor de ble av, så skulle de noe annet i stedet... En gang inviterte vi på middag. Da de kom hadde de visst spist, og jeg ble sittende alene på kjøkkenet med ungene og spise (mannen tok tallerkenen sin med inn på stuen for å være sosial med gjestene)... Så heretter hvis vi skal invitere de på middag, så må mannen min lage middagen og organisere det. Anonymkode: e215d...466
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 Kjenner det igjen, men foreløpig har det ikke vært så ille som du beskriver. Vi opplever at svigerfamilien, md to barn, alltid kommer for sent når de skal til svigers. Der vi som oftest møtes. De sier aldri i fra at de er forsinket. Jeg har begynt å si i fra til svigers iallfall. Veldig kjipt, for om man lager mat som er varm. Sist var de halvannen time for sent og sa ikke i fra. I grunn er jeg glad det blir lite tid med dem, for vi må hjem og legge den lille. So their loss, and I don't care, vi er så forskjellig fra dem at det er bare et ork å treffe de, forteller om hva de måtte bare før de kom osv. i ditt tilfelle ville jeg bare f.eks. startet å spise maten kl 16 om de er invitert til da, og når de kommer kan de spise det som er igjen, kald. Anonymkode: bd0ff...d60
Blikkboks Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Mine svigers er litt i samme gata, men langt i frå like ille. Her seier vi ikkje noko til ungane om at dei skal komme før vi veit at dei kjem før leggetid. (Men det skal seiast at dei alltid kjem når dei har sagt at dei skal komme, men gjerne eit par timar seinare enn avtalt.) Eg veit ikkje heilt kva ein kan gjere med sjølve avtalebrytinga... Dei må jo forstå det på ein eller annan måte. Fint at de går heim før middagen er klar, det er eit tydeleg signal på at tidspunkt er viktig å halde (sett at de seier i frå at det er difor de går heim. Reknar med det.) kan også vere greitt å snakke med dei med utgangspunkt i barna sinn ståstad " Xx blir så lei seg når han må vente i fleire timar på dykk. Han har gleda seg i timesvis og blir fortvila når de ikkje kjem" 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 Vi inviterte til stor middag etter 17.mai-toget. Svigerinne sender da melding langt etter at middagen skulle startet; "blir litt sein, naboen kom på besøk". Etter et par timer sendte jeg melding i retur; "nå er ungene lagt, det er ikke vits å komme". Men der satt vi igjen med masse mat fordi de ikke kom. I jula skulle svigermor og svigerinne komme på kaffe litt utpå dagen. Plutselig stod de på døra, nei de trengte ikke noe, de hadde jo akkurat spist frokost. Om familie er så viktig at man MÅ ha kontakt? Nei, vi greier oss fint uten. Vi bruker heller tid på venner som ønsker å bruke tid på oss, i stedet for å bruke masse unødvendig energi på en svigerfamilie som helst vil bruke tiden sin på andre enn oss. Anonymkode: f2a83...0c4
Alltid Vår Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Har du prøvd å gi dem et annet tidspunkt å forholde seg til? Hvis middagen er kl 17, inviter dem til middag kl 15. Ring dem før dere skal besøke dem, hør om de er hjemme, om alt er klart etc. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Jøss har jeg skrevte ett innlegge om dette? Det var som å lese om min svigerfamilie også! Har prøvd å få dem til å forstå dette i 13 år, men har gitt opp... Så når vi inviterer til bursdag eller middag, inviterer jeg dem til minst 1 time tidligere enn resten av gjestene. Og i en del tilfeller jeg før pleide å invitere dem, har jeg rett og slett slutta med det. Jeg er av typen som bruker mye tid og energi på å planlegge en god middag og pynte bord osv, men etter å ha blitt skuffet sååå mange ganger, av at de ikke dukker opp, ikke skal ha mat alikevel eller må servere middag som har stått alt for lenge, orker jeg bare ikke bruke mer tid på dem! Kan tro de ble sure, når jeg etter en misslykket 17 mai feiring i fjord, bestemte meg for å droppe 17 mai middagen jeg har invitert dem på i 12 år på rad, i år, og heller feire med bare min familie. Jeg forklarte dem tydelig hvorfor, men de skjønte ikke problemet... Så jeg kan ikke annent enn å føle med deg, jeg vet hvor ekstremt frustrerende det det! Anonymkode: 01d55...b3e
Lucky_Jack Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 Det eneste som nytter er å kutte de ut, de kommer aldri til å holde avtaler, og ønsker du å skuffe dine barn hele tiden???
venus_ Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Dropp å invitere på middag eller spesielle aktiviteter, ta heller bare besøk uten noe spesielt planlagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå