Gå til innhold

Barn og hijab

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når er det vanlig at muslimske jenter begynner med hijab? I dag så jeg ei jente som ikke kan ha vært eldre enn at hun går i småskolen. Hun brukte hijab og tenkte med en gang at det må da være tidlig? 

Anonymkode: 5cb70...695

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde det hadde å gjøre med når jenta "blir" en kvinne, aka første gang hun får mensen?

Om det er folk som skjermer barne sine på den måten i så tidlig alder er det ganske trist. Tenk å gå igjennom hele livet sitt hvor fokuset alltid er å dekke seg selv mest mulig.

Anonymkode: 8a2ff...0cd

Skrevet

Det varierer veldig. Noen starter omtrent når de blir født, mens andre velger når de gjør det selv.

Det som er skummelt med det er når foreldrene hjernevasker dem for å få dem til å bruke hijab. Ei venninne av meg fra barneskolen hadde blitt fortalt at håret hennes ville falle av hvis noen gutter så det, så hun var livredd for at det skulle skje. Forferdelig at noen foreldre føler de må fortelle døtrene sine det for at de skal gå med hijab!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hvor seksualiserte og ekstreme foreldrene er. Hijaben kommer på når foreldrene mener barnet trekker til seg for mye seksuell oppmerksomhet.

Anonymkode: f52e8...a79

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på skole. Ser at mange jenter har hijab før de begynner i 1.klasse. Ofte er det de fra Somalia. Ellers ser jeg at mange begynner rundt 8-9 årsalderen. 

Anonymkode: 33f19...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Det er en grunn til at det er så mange pedofile i vesten og vestlig kultur, fordi barn blir seksualiserte fra ung alder i reklame og levesett. Kler seg usømmelig.

Derimot blant muslimer er det lite pedofili. Selvfølgelig vil det at barn bruker hijab ha en stor del av æren for dette.

Anonymkode: 625c3...429

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det hadde å gjøre med når jenta "blir" en kvinne, aka første gang hun får mensen?

Om det er folk som skjermer barne sine på den måten i så tidlig alder er det ganske trist. Tenk å gå igjennom hele livet sitt hvor fokuset alltid er å dekke seg selv mest mulig.

Ingen sammenheng med menarche. Det er når de skal pynte seg eller føler at det er ønskeligderfor kan små jenter bruke det lenge før mens er et faktum. 

Anonymkode: ace40...ecc

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en grunn til at det er så mange pedofile i vesten og vestlig kultur, fordi barn blir seksualiserte fra ung alder i reklame og levesett. Kler seg usømmelig.

Derimot blant muslimer er det lite pedofili. Selvfølgelig vil det at barn bruker hijab ha en stor del av æren for dette.

Jeg tror heller det går i en annen retning. På grunn av hijab og reglene om å ikke kunne ferdes uten et mannlig familiemedlem så vil kvinnene ha svært store vansker med å danne nettverk, de vil ha få personer de kan stole på eller be om hjelp fra. De blir isolert, og dermed mer sårbar fra de som vil dem vondt.

https://wikiislam.net/wiki/Islam_and_Pedophilia

https://wikiislam.net/wiki/Muslim_Statistics_-_Children

https://wikiislam.net/wiki/Contemporary_Pedophilic_Islamic_Marriages

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så et nyfødt jentebarn på fødeavdelingen ikledd hijab. Tidligere enn det er det vel strengt tatt ikke praktisk mulig å få til. Så trenden går dit, men stopper også der.

Anonymkode: 04780...34c

• Liker 2
Skrevet

På Grønland hvor jeg bor er det helt vanlig at to tre-åringer går med hijab. Først og fremst hos somaliere, men også blant andre. Det er definitivt parallellsamfunn og sterk sosial kontroll her. Det er både tragisk og provoserende. Og som vanlig øredøvende taushet fra feministene. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Den ‎13‎.‎07‎.‎2016 at 19.00, auto skrev:

På Grønland hvor jeg bor, er det helt vanlig at to tre-åringer går med hijab. Først og fremst hos somaliere, men også blant andre. Det er definitivt parallellsamfunn og sterk sosial kontroll her. Det er både tragisk og provoserende. Og som vanlig øredøvende taushet fra feministene. 

Jeg kan ikke se noe galt i at jentene bruker hijab uansett alder. Jentene må selv få velge hvordan de vil kle seg. Hijab kan være svært flott å se på, og mange benytter hijaben til å pynte seg. Jeg ville være mer betenkt om det ble en trend at små barn gikk i svart burka eller nikab, da dette ville være upraktisk og neppe ville selvvalgt.

Anonymkode: eba2d...1fa

• Liker 1
Skrevet (endret)
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se noe galt i at jentene bruker hijab uansett alder. Jentene må selv få velge hvordan de vil kle seg. Hijab kan være svært flott å se på, og mange benytter hijaben til å pynte seg. Jeg ville være mer betenkt om det ble en trend at små barn gikk i svart burka eller nikab, da dette ville være upraktisk og neppe ville selvvalgt.

Anonymkode: eba2d...1fa

Ei lita jente bestemmer selvfølgelig ikke dette selv. Dette er noe foreldrene bestemmer og de gjør det fordi miljøet de befinner seg i forventer det. Er du livredd for at barna dine skal bli "norske" kan du holde vekk i fra Norge i utgangspunktet. Dette dreier seg om religion og sekterisme og jeg kjenner igjen trekkene fra blant annet Jehovas vitne og Smiths venner. De som ikke følger de sosiale og religiøse reglene som gjelder blir støtt ut, baksnakket, sosialt ekskludert osv osv.

Endret av auto
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Den 12.7.2016 at 21.29, AnonymBruker skrev:

Puh.. Tok meg faktisk noen sekunder før jeg innså at dette var et ironisk innlegg :fnise:

(Tror jeg, da ... I så fall traff det bra :))

Anonymkode: 08409...f6a

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner

- Pavilion, mod

AnonymBruker
Skrevet

Går dere tilbake til før 1975 omtrentlig så hadde de fleste Norsk kvinner skaut på hodet eller de mer velstående hatt eventuelt hatt med skaut utenpå, når de gikk ut. Ikke av religiøse grunner men fordi man ikke var kledd uten skaut eller annet hodeplagg. Hadde kvinnene vært og fått lagt håret hos frisøren til helgen, så var det på med skatet før de gikk ut fra "frisørdamen". 

• Liker 1
Gjest Bossa Nova
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går dere tilbake til før 1975 omtrentlig så hadde de fleste Norsk kvinner skaut på hodet eller de mer velstående hatt eventuelt hatt med skaut utenpå, når de gikk ut. Ikke av religiøse grunner men fordi man ikke var kledd uten skaut eller annet hodeplagg. Hadde kvinnene vært og fått lagt håret hos frisøren til helgen, så var det på med skatet før de gikk ut fra "frisørdamen". 

Det var jo fordi de ikke skulle ødelegge frisyren og permanenten.

Skrevet

Det virker som det varierer. Har sett afrikanske barn langt ned i barnehage-alder gå med slør. Tror ikke dette kan være mye frivillig. Men så finnes det jenter i langt oppe i tenårene og voksen alder som tydeligvis velger å gå med det. 

Så har jeg også møtt muslimske kvinner som ikke bærer slør. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Puh.. Tok meg faktisk noen sekunder før jeg innså at dette var et ironisk innlegg :fnise:

(Tror jeg, da ... I så fall traff det bra :))

Anonymkode: 08409...f6a

I verste fall har jeg ikke lest noe så useriøst på lenge. 

AnonymBruker
Skrevet

Selve plagget er som regel ikke problemet, selv om forskjellen mellom hijab og skaut også handler om tildekking av nakke, hals og panne. Hovedproblemet er tanken bak. De patriarkalske ideene om sømmelighet og ære. De samme ideene som står bak blant annet synet på at kvinnens plass er i hjemmet.

Hijab på barn er et synlig bevis på en indoktrinering og sosialisering av verdier og normer som man egentlig ikke vil skal videreføres til neste generasjon.

Synet på kvinnens tildekkete hår, hals, nakke og panne som beskyttelse mot seksualisering av kvinnekroppen er i realiteten det motsatte. En ting er at kvinner som ikke er tildekket dermed blir seksualiserte, en annen er det forstyrrende faktum at tildekking av barn skjer nettopp fordi de blir seksualisert. Da er det holdningene man må løse, ikke dekke til barna.  

Anonymkode: 04780...34c

• Liker 2
Skrevet
Den ‎12‎.‎07‎.‎2016 at 21.29, AnonymBruker skrev:

Fantastisk å kunne ha et slikt syn på islam og verden du. Hvor har du lært dette i fra egentlig? Må jo være en meget spesiell skole som lærer folk til og tenke slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...