Gå til innhold

Innkallelse til lege etter helsesøsterundersøkelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

VI har fått innkallelse til lege etter skolestartundersøkelse hos helsesøster. Det står i brevet at lege vil møte barn og foresatte, og at de vil blant annet undersøke hjerte, lunger og den gromotoriske utviklingen, og at vi må tenke gjennom forhold som det eventuelt må tas hensyn til ved skolestart med tanke på barnets fysiske, psykiske og sosiale helse.

På undersøkelsen sa helsesøster at alt var fint, så jeg skjønner ikke dette helt, mitt barn har vært fin i barnehage og tilpasser seg bra, er sosial og utadvent. Pga flytting er dette første gang vi møter denne helsesøsteren, og jeg fortalte derfor at barnet er født noen mnd for tidlig. Kan det være årsaken til at de vil ha en ekstra undersøkelse, eller er det normalt å bli innkalt til lege? 

Anonymkode: 81f51...4f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I kommunen jeg bor innebærer skolestartundersøkelsen kontroll hos både lege og helsesøster,  dette ble gjort på samme dag for begge mine barn. Ingen av dem 'feilte' noe. 

Anonymkode: f92bc...084

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig med en legeundersøkelse på førskolekontrollen

Anonymkode: ba20e...ab0

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

I kommunen jeg bor innebærer skolestartundersøkelsen kontroll hos både lege og helsesøster,  dette ble gjort på samme dag for begge mine barn. Ingen av dem 'feilte' noe. 

Anonymkode: f92bc...084

Men av hjerte og lunger? Blir litt bekymret. Så helsesøster noe jeg ikke har lagt merke til? 

Var det til deres fastlege? Jeg trodde det skulle være hos vår fastlege isåfall, men dette er til en annen lege. Hørsel ble sjekket, den var fin, helsesøster sa at alt var fint. 

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig med legeundersøkelse på førskolekontrollen 

Anonymkode: 7fe76...de3

Skrevet

Det er vanlig med undersøkelse av hjerte og lunger, den planlagte timen er standard, og skyldes ikke at helsesøster har eller ikke har sett noe spesielt. Det er heller ikke uvanlig (ihvertfall her hvor jeg bor) at det ikke er fastlegen som gjør undersøkelsen, her roterer jobben som skolelege mellom enkelte av legene i kommunen seg i mellom. 

AnonymBruker
Skrevet

Ok, da kan jeg bare slappe av da. For jeg tror ikke det er noe galt med lunger og hjerte iallefall, så aktiv og sprudlende som ungen min er. 

AnonymBruker
Skrevet

Går det an å ta hele den skolestartkontrollen hos fastlegen?

Anonymkode: 70c71...2a9

Skrevet

Legesjekken er jo en helt standard del av førskolekontrollen. Men det var da merkelig at de ikke hadde planlagt det slik at kontroll hos helsesøster og lege kunne skje samtidig.

Slik er det i alle fall hos oss. Helsesøster og lege har kontor vegg-i-vegg på helsestasjonen. Først pratet vi med helsesøster som sjekket noen ting, så ble vi sendt inn på nabokontoret der legen sjekket noen ting. (Bl.a. lyttet på hjerte og lunger med stetoskop, så det er jo ikke akkurat EKG og MR, hvis du trodde det.)

Forøvrig har jeg ikke helt tillit til at de undersøkelsene akkurat er noen full helsesjekk. Bare de mest åpenbare problemene blir avdekket, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lege på skolen der helsesøster holder til, så det var nok derfor det ikke ble legetime samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig at du ikke er klar over at dette er standardprosedyre. Har dere foreldre ikke fått noe beskjed? 

Anonymkode: 290cf...0e3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...