AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Har dere sett denne artikkelen: https://www.nrk.no/ostlandssendingen/mener-du-kan-leve-godt-pa-413-kroner-i-uken-1.13029658 Her sier Norsk Landbrukssamvirke at en person kan leve av 413kr i uken. Det jeg reagerer på er handlekurven de har tatt utgangspunkt i. Hvem bruker et halvt kilo sukker i uka??? Eller et halvt kilo mel? Anonymkode: 7cf11...6c7 1
penny_ Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Er gulrøtter og poteter det eneste tilbehøret man skal ha til middagen? Så trist. Ser ut som man skal bake boller, men det mangler kardemomme Kanskje man får brunet litt saus til kjøttdeigen om ikke annet. 4
Hot mess Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 (endret) De blir jo kritisert av Civita i artikkelen for å ha plukket opp et ganske spesielt utvalg matvarer, og, det er vanskelig å ikke være enig. Sånn forutenom at det eneste kurven ikke mangler som jeg trenger er kjøtt og egg, lurer jeg veldig på hvor fisken er i den handlekurven full av kjøtt? Man får gjerne endel mer fisk for pengene enn Entrecote. Grønnsaker utover potet og gulrot er ikke akkurat svindyrt det heller. Jeg greier ikke helt å se for meg hva slags ukesmeny jeg skulle fått ut av det der - kjøtt + rotgrønnsaker x 7, resten brødmåltider med skiver med ost opg evnt margarin på? Og, ehh, boller? Jeg tror faktisk jeg hadde greid å få noe bedre og mer variert og godt sammnensatt av 413 kr for ei uke hvis jeg stakk ned på Rema nå uten handleliste. Endret 12. juli 2016 av Hot mess Edit 5
momo Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Det var jo virkelig ikke en bra handleliste. Mangler fisk, kunne gjerne hatt linser, bønner og ris som er billig. Og litt mer grønnsaker, så man får variasjon. Skjønner ikke helt hvordan man skal få 7 gode middager, ut av de ingrediensene. Og 250 g ost, går veldig fort, er det eneste pålegget man får. Vi lever relativt billig. Men lager en del selv, som knekkebrød, rundstykker, hamburgerbrød osv. Og vi bruker en del ris, linser, kjøper sesongens frukt og grønnsaker. Men har alltid variasjon. Bruker mest fisk, kylling, og kjøttdeig. Vegetarmat ca 2 dager i uken. Havregrøt er bra og billig. Handler fisk og kylling på tilbud, og fryser. Samme med ost. Pålegg så har vi alltid ost, skinke, makrell i tomat, baconost, kaviar og egg. Synes variasjon er veldig fint. Har og stort sett agurk, paprika og tomat. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 Men 43 000kr i mnd som gjennomsnittslønn i Norge for å regne ut hvor lenge man må jobbe for maten. Stemmer dette? Det er i alle fall mer enn hva jeg får utbetalt. Både den som har regnet ut dette og journalisten som har trykket det bør være flaue. 😛 Anonymkode: b84f6...a42 4
Jacuzzi Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 5 om dagen med den handlelista der? Hahaha. 2 om dagen blir det, og det er de samme 2 hver eneste dag. Og null pålegg utenom ost. Den handelista er jo helt krise...! Mangelsykdommer here we come. 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Men 43 000kr i mnd som gjennomsnittslønn i Norge for å regne ut hvor lenge man må jobbe for maten. Stemmer dette? Det er i alle fall mer enn hva jeg får utbetalt. Både den som har regnet ut dette og journalisten som har trykket det bør være flaue. 😛 Anonymkode: b84f6...a42 Jeg får 18 000 utbetalt etter skatt når jeg jobber fulltid, så for min del høres det helt vilt ut at det er vanlig å tjene 43 000 i mnd :O Anonymkode: 60e6c...9c0 4
Thorn Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Jeg har hatt et lite prosjekt gående denne måneden med å prøve å holde meg til ca 300 kroner uka på alt som handles på dagligvarebutikk, og det har vært for knapt. Men det har gått såpass greit at jeg ser at jeg kan holde meg til 400 i uka med litt disiplin. Så 416 i uka på kun mat burde gå veldig greit - selv om man har et bedre sammensatt kosthold enn de som har skrevet artikkelen...! Den handlekurven de har tatt utgangspunkt i er virkelig merkelig For øvrig må jeg jobbe ca tre timer for ukesbudsjettet mitt, syns ikke det er altfor gale. Endret 13. juli 2016 av Thorn
Pawn Hearts Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Håpløs handlekurv. Jeg leter forgjeves etter potetgull, sjokolade og øl.
Mis(s)Understood Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 (endret) Folkens! Legg nå merke til hvem som står bak listen da. Landbukssamvirket. Og det bærer kurven tydelig preg av, fri som den er for både fisk og alle grønnsaker utenom gulrøtter. Alle steker i Melange (eller Per om de handler på Samvirkelaget). Og ingen spiser annet enn ost på brødet. Mulig den er representativ for veldig tidlig 80-tall (starttidspunktet), men den er ikke representativ i dag med sine 400 gram svinekoteletter per uke for 1 person! Endret 16. juli 2016 av Mis(s)Understood
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #11 Skrevet 15. juli 2016 Den 12.7.2016 at 0.58, AnonymBruker skrev: Jeg får 18 000 utbetalt etter skatt når jeg jobber fulltid, så for min del høres det helt vilt ut at det er vanlig å tjene 43 000 i mnd :O Anonymkode: 60e6c...9c0 Det er vel før skatt. Timelønnen er på 289 kr. Anonymkode: f48c2...520
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2016 #12 Skrevet 15. juli 2016 Den 13/7/2016 at 21.12, Thorn skrev: Jeg har hatt et lite prosjekt gående denne måneden med å prøve å holde meg til ca 300 kroner uka på alt som handles på dagligvarebutikk, og det har vært for knapt. Men det har gått såpass greit at jeg ser at jeg kan holde meg til 400 i uka med litt disiplin. Så 416 i uka på kun mat burde gå veldig greit - selv om man har et bedre sammensatt kosthold enn de som har skrevet artikkelen...! Den handlekurven de har tatt utgangspunkt i er virkelig merkelig For øvrig må jeg jobbe ca tre timer for ukesbudsjettet mitt, syns ikke det er altfor gale. Ja, og "merkelig" er nesten tidenes understatement. Rart at i disse agurk-tider (inntil terroren i Nice), har ingen i media tatt tak i denne ytterst merkelige handlelista? Jeg kunne blant annet godt tenke meg å få forslag til en ukesmeny fra Landbrukssamvirket, basert på denne handlekurven. Altså ingen fisk, kun 1 type pålegg og kun 2 grønnsaker. Ingen kaffe, te, juice. Men en hel kilo sukker(!). Kanskje kokt sukkervann på slutten av uka, i desperasjon etter noe varmt å drikke. Og på slutten av uka (når man har spist opp 250 g ost, man skal jo ha det både til frokost, lunsj og kvelds - hver dag) må man vel ty til "pålegg" fra tidlig 70-tallet: Brødskiver med smør og strøsukker. Hallo? Hvor er Statens Ernæringsråd? Knock, knock, noen der? Anonymkode: 4d5b7...bee
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2016 #13 Skrevet 17. juli 2016 Jeg tror det hele er oppsummert i det han fyren sier i artikkelen, nemlig at kurven er ment å vise prisutviklingen på mat i Norge. De har tydeligvis handlet det samme siden 1984 for å se på priser - å derfra dra slutningen at dette er fullverdig kost i en uke må være en logisk brist.. Ikke en bit fisk, kun ost som pålegg og en halv pose gulrot??? Anonymkode: 37b22...734
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå