AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Mange lager tråder om andre sine barn og lager seg masse historier om barn de ikke vet alt om og vurderer barnevern istenfor å snakke med foreldrene om det de stusser over først. Det skal liksom være bedre og melde en gang for mye enn for lite. Jeg er en av de mødrene som har opplevd dette, da mitt barn var typen til å si "jeg har ikke spist mat idag" fordi barnet ville også smake på mat der og følte det var lettere å si. Dette var til naboen noen hus bortenfor og da naboen i tilegg kom på døra mi med barnet hennes etter dette noen dager på rad, var det tidlig om morgenen og jeg hadde ikke stelt meg enda, dermed så jeg sjuskete ut. Utifra at sønnen min (som man så ikke var undervektig) hadde sagt det med maten og jeg sett sjuskete ut noen dager på rad klokken 08.30 om morgenen så vurderte hun å melde meg til bv. Heldigvis kom hun å snakket med meg først, og da hun kom inn til oss var hun overrasket over hvor fint vi hadde det, stelt var jeg også som jeg er hver dag , bare ikke med en gang jeg står opp. Jeg fortalte henne det at jeg lager hjemmelaget middag fra bunn av hver dag og andre måltider som frokost og kveldsmat osv fikk såklart barnet også. Som hun så i kjøleskapet har jeg mye bra sunne råvarer og fullt av mat i alle skap. Og når hun spurte barnet mitt om hvorfor barnet sa sånn, får hun til svar " jeg ville bare smake på maten" og smilte og begynnte å leke igjen. Siden den dagen har vi blitt nære venner jeg og naboen ,og hun ler den dag idag over at hun i det hele tatt tenkte det om meg. Så poenget mitt er at ting er ikke alltid som du tror, ta en prat med foreldrene til barnet du bekymrer deg over. Nå snakker jeg såklart om alle disse trådene der bekymringene går ut på ting en ikke vet, ikke sakene der en VET at det er omsorgsvikt. Husk at barn kan si mye rart uten rot i virkelighet, en skal ikke skyve det bort, men sjekk det heller ut før du går drastisk til værk. Anonymkode: c0043...a55 20
Rotemor Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Ja, jeg synes du har et poeng i at man roper raskt og på tynt grunnlag. Hva så om noen er sjuskete og nysgjerrige på andres mat. Det er ikke noe grunnlag for bekymring av den grunn.Jeg har opplevd noe lignende. Jeg gidder ikke justere mine matvaner, renslighet, leketider e.l etter naboens preferanser i tilfelle de tenker noe galt om det. 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 Du har noen gode poeng. Men som var i en annen tråd så skjønner jeg ikke helt hva forklaringen kan være om en skolegutt løper rundt med bæsj i buksa hele dagen. Anonymkode: 2bc82...488 5
Rotemor Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har noen gode poeng. Men som var i en annen tråd så skjønner jeg ikke helt hva forklaringen kan være om en skolegutt løper rundt med bæsj i buksa hele dagen. Anonymkode: 2bc82...488 Igjen: Det kan jo være gutten har en fase av et eller annet slag. Det er uansett ingen grunn til å tenke at man skal ringe bv fordi man er sur pga bæsjelukt i sofaen. Noen barn har rett og slett elendig personlig hygiene. De har ikke skjønt enda at de lukter, at folk synes stygt om slikt etc. For alt vi vet var dette et problem foreldrene jobbet med, evt ikke visste om på det tidspunktet. Dette alene er uansett ikke en barnevernssak. Jeg er glad vi har barnevernet. Jeg er skuffet over at folk er så lite nyanserte at de misbruker det til tull. 13
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 11 minutter siden, Rotemor skrev: Igjen: Det kan jo være gutten har en fase av et eller annet slag. Det er uansett ingen grunn til å tenke at man skal ringe bv fordi man er sur pga bæsjelukt i sofaen. Noen barn har rett og slett elendig personlig hygiene. De har ikke skjønt enda at de lukter, at folk synes stygt om slikt etc. For alt vi vet var dette et problem foreldrene jobbet med, evt ikke visste om på det tidspunktet. Dette alene er uansett ikke en barnevernssak. Jeg er glad vi har barnevernet. Jeg er skuffet over at folk er så lite nyanserte at de misbruker det til tull. I følge TS i den tråden, så skjedde dette flere ganger, og det var såpass mange timer, at det var rart om ikke mor hadde kontakt med barnet i løpet av den tiden og ordnet opp om barnet hadde problemer. Og ja, selvsagt bør ikke folk melde til BV for en engangshendelse (med mindre det var veldig alvorlig) Anonymkode: 2bc82...488
Rotemor Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge TS i den tråden, så skjedde dette flere ganger, og det var såpass mange timer, at det var rart om ikke mor hadde kontakt med barnet i løpet av den tiden og ordnet opp om barnet hadde problemer. Og ja, selvsagt bør ikke folk melde til BV for en engangshendelse (med mindre det var veldig alvorlig) Anonymkode: 2bc82...488 Der gir du et eksempel på hva TS referer til. Er det egentlig så rart å ikke ha kontakt med barnet sitt noen timer en sommerdag hos naboen? Uansett så handler ikke denne tråden om den andre tråden 8
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 Jeg er enig i at man ikke trenger å rope opp om barnevernet i tide og utide, men jeg håper du forstår det finnes mange foreldre og mange hjem som ser plettfrie ut uten at ting er greit der allikevel. De færreste foreldre med svin på skogen vil tilstå dette til en nabo som ringer på også. Det er så mange som sier "prat med foreldrene først" som om det skulle avdekke eventuell omsorgssvikt, jeg skriver eventuell fordi bak enhver mistanke KAN det ligge noe til grunn. Hva betyr det egentlig da at Kari (39) åpner døra smilende og forteller deg at her er alt på stell? Skal man ha beviser før man tar en telefon til barnevernet, blir telefonenen færre og færre. Det får kanskje ikke utover dine barn, men noen andres barn. Anonymkode: eee00...62a 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #8 Skrevet 12. juli 2016 Å snakke med foreldre først kan i verste fall føre til at foreldre "skjuler sine spor".... Man må selvfølgelig vurdere situasjonen. Anonymkode: 762d6...c72 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #9 Skrevet 12. juli 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mange lager tråder om andre sine barn og lager seg masse historier om barn de ikke vet alt om og vurderer barnevern istenfor å snakke med foreldrene om det de stusser over først. Det skal liksom være bedre og melde en gang for mye enn for lite. Jeg er en av de mødrene som har opplevd dette, da mitt barn var typen til å si "jeg har ikke spist mat idag" fordi barnet ville også smake på mat der og følte det var lettere å si. Dette var til naboen noen hus bortenfor og da naboen i tilegg kom på døra mi med barnet hennes etter dette noen dager på rad, var det tidlig om morgenen og jeg hadde ikke stelt meg enda, dermed så jeg sjuskete ut. Utifra at sønnen min (som man så ikke var undervektig) hadde sagt det med maten og jeg sett sjuskete ut noen dager på rad klokken 08.30 om morgenen så vurderte hun å melde meg til bv. Heldigvis kom hun å snakket med meg først, og da hun kom inn til oss var hun overrasket over hvor fint vi hadde det, stelt var jeg også som jeg er hver dag , bare ikke med en gang jeg står opp. Jeg fortalte henne det at jeg lager hjemmelaget middag fra bunn av hver dag og andre måltider som frokost og kveldsmat osv fikk såklart barnet også. Som hun så i kjøleskapet har jeg mye bra sunne råvarer og fullt av mat i alle skap. Og når hun spurte barnet mitt om hvorfor barnet sa sånn, får hun til svar " jeg ville bare smake på maten" og smilte og begynnte å leke igjen. Siden den dagen har vi blitt nære venner jeg og naboen ,og hun ler den dag idag over at hun i det hele tatt tenkte det om meg. Så poenget mitt er at ting er ikke alltid som du tror, ta en prat med foreldrene til barnet du bekymrer deg over. Nå snakker jeg såklart om alle disse trådene der bekymringene går ut på ting en ikke vet, ikke sakene der en VET at det er omsorgsvikt. Husk at barn kan si mye rart uten rot i virkelighet, en skal ikke skyve det bort, men sjekk det heller ut før du går drastisk til værk. Anonymkode: c0043...a55 Et reflektert og velskrevet innlegg. Men har du tenkt over når tid barnevernstrådene dukker opp på kg, vurdert og satt i sammenheng innholdet fra ts både i hi og svar utover i tråden? Min mening er at mange av disse trådene er innlegg laget for å provosere og engasjere uten den minste rot i virkeligheten. I ferietider florerer diss trådene og folk lar seg engasjere og provosere og trådene ekskalerer. Anonymkode: 7ff43...a52 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #10 Skrevet 12. juli 2016 Jo det lønner seg å snakke med foreldre først. Jeg fikk en bekymring melding på meg pga de synes mitt barn var så nedfor og tok ikke kontakt. Og ikke helt riktig kled . Jeg skjønte hvem som hadde ringt inn. Noen velmenende og pedagogisk riktige folk her i nabolaget. Men de kunne ha kommet til meg å spurt først. Så kunne jeg fortalt at jo. H.. har en diagnose innenfor autisme spekter. Som gjør at det virker som h.. er nedfor (snakker ikke direkte til folk) og klær det jobber vi med det tar tid og må læres. Jeg måtte holde på med bv i 5 mnd masse møter og de avsluttet uten noen som helst tiltak. Var litt uheldig med bv dama Hu trodde ikke på autist diagnosen. Så spør og grav litt først. Kanskje det hjelper Anonymkode: 11724...9c0 7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #11 Skrevet 12. juli 2016 Man kommer langt med litt sunn fornuft. I tråden der det diskuteres om barn spiser mer sjokolade enn fisk er det også enkelte brukere som mener det er omsorgssvikt og nevner bv. Helt hull i hode spørr du meg!! Blir som å melde i fra fordi man syns naboungene er litt for tykk, eller er for lite i aktivitet! Man kan ikke måle alt mot egne preferanser! Og ingen er vi perfekte! Tror ikke mange av oss hadde sluppet unna bekymringsmeldinger og vi hadde en av disse overivrige melderene i nabohuset. Selvsagt skal man melde i fra om det er reel grunn for bekymring, men man sender ikke bekymringsmelding fordi naboungene går sjuskete kledd, eller sier h*n ikke har spis (Men tydeligvis er i godt hold). Er man usikker får man følge litt opp selv i første omgang, eventuelt snakke med familien om mulig. Å få en bekymringsmelding kan være enormt belastende selv om det ikke er hold i anklagene. Og jo, det er helt normalt å få en reaksjon på noe sånt og er ikke et ytterligere bevis på at familien/foreldrene er uskikket! Som noen har påstått i en annen tråd her! Jeg støtter barnevernet 100% men det et er faktum at de har for lite ressurser alerede i dag og om noen hadde tenkt seg om en eller to ganger, hadde bv sluppet å kaste bort tiden sin på tull! Det skulle heller ikke vært lovt å rapporten anonymt. Greit at melderen kan holdes anonym for familien den sender inn bekymringsmelding på men det skulle blitt notert hos bv, så man kan se om det er noen gjenganger som bruker tjenesten utover sund fornuft, akkurat som man blir registrert når man kontaktet politiet. Anonymkode: 18215...6aa 5
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #12 Skrevet 12. juli 2016 5 timer siden, Rotemor skrev: Der gir du et eksempel på hva TS referer til. Er det egentlig så rart å ikke ha kontakt med barnet sitt noen timer en sommerdag hos naboen? Uansett så handler ikke denne tråden om den andre tråden Nå finner jeg ikke tråden igjen. Men forstod det slik at det var "hele dagen". Det var den hvor han hadde bæsjet i sofaen til TS i den tråden. Anonymkode: 2bc82...488
Kontormus Skrevet 12. juli 2016 #13 Skrevet 12. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det lønner seg å snakke med foreldre først. Jeg fikk en bekymring melding på meg pga de synes mitt barn var så nedfor og tok ikke kontakt. Og ikke helt riktig kled . Jeg skjønte hvem som hadde ringt inn. Noen velmenende og pedagogisk riktige folk her i nabolaget. Men de kunne ha kommet til meg å spurt først. Så kunne jeg fortalt at jo. H.. har en diagnose innenfor autisme spekter. Som gjør at det virker som h.. er nedfor (snakker ikke direkte til folk) og klær det jobber vi med det tar tid og må læres. Jeg måtte holde på med bv i 5 mnd masse møter og de avsluttet uten noen som helst tiltak. Var litt uheldig med bv dama Hu trodde ikke på autist diagnosen. Så spør og grav litt først. Kanskje det hjelper Anonymkode: 11724...9c0 Med det mener du hun mente autisme var noe tull ekspertene hadde funnet på, eller at hun ikke trodde det i dette konkrete tilfellet? 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #14 Skrevet 12. juli 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det lønner seg å snakke med foreldre først. Jeg fikk en bekymring melding på meg pga de synes mitt barn var så nedfor og tok ikke kontakt. Og ikke helt riktig kled . Jeg skjønte hvem som hadde ringt inn. Noen velmenende og pedagogisk riktige folk her i nabolaget. Men de kunne ha kommet til meg å spurt først. Så kunne jeg fortalt at jo. H.. har en diagnose innenfor autisme spekter. Som gjør at det virker som h.. er nedfor (snakker ikke direkte til folk) og klær det jobber vi med det tar tid og må læres. Jeg måtte holde på med bv i 5 mnd masse møter og de avsluttet uten noen som helst tiltak. Var litt uheldig med bv dama Hu trodde ikke på autist diagnosen. Så spør og grav litt først. Kanskje det hjelper Anonymkode: 11724...9c0 Hvis barnet har fått diagnose regner jeg med dere foreldrene enkelt kan legge bekreftelse på dette til barnevernet. Anonymkode: eee00...62a
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #15 Skrevet 12. juli 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal man ha beviser før man tar en telefon til barnevernet, blir telefonenen færre og færre. Det får kanskje ikke utover dine barn, men noen andres barn. Det gjør for mange telefoner til barnevernet også. Anonymkode: fc267...9d1 5
Myrthel Skrevet 12. juli 2016 #16 Skrevet 12. juli 2016 (endret) Jeg berømmer deg derimot for å åpne døren og ta imot naboen din. Det var en voksen avgjørelse. Det er sant som du skriver at det er fint å undersøke saken nærmere, FØR man ringer barnevernet. MEN i mange tilfeller vil ikke en person som forsømmer sitt barn innrømme dette. Personen vil prøve å glatte over og vise at inntrykket andre har fått ikke stemmer. Jeg ser på et barn som "tigger" mat hos andre, som et barn med dårlig oppdragelse. Hadde jeg hørt at mine barn hadde løyet for å fått mat hos andre, ville jeg nok gått i meg selv og tenkt over hva jeg hadde lært de. Vær glad for at andre viser omsorg og bryr seg når de oppdager at barn gjør ting de reagerer på. I mange tilfeller kan det redde barn fra en vond barndom. Endret 21. juli 2016 av Raven Emerald 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #17 Skrevet 12. juli 2016 47 minutter siden, Kontormus skrev: Med det mener du hun mente autisme var noe tull ekspertene hadde funnet på, eller at hun ikke trodde det i dette konkrete tilfellet? Hu trodde ikke att h.. hadde en diagnose. Ble til slutt så lei og nedkjørt . At jeg dro med meg dama fra bupa som slo hardt ned på at denne ungen har den diagnose og mor gjør en veldig god jobb. Ble siste møte.. ikke hørt noe på noen år nå. Anonymkode: 11724...9c0 1
mortilen Skrevet 12. juli 2016 #18 Skrevet 12. juli 2016 Syns det er litt tynt å si at så lenge naboen din fikk en forklaring og at det så fint ut hjemme hos deg betyr det at alt skulle vært bra ? Jeg har lest noen bøker hvor folk forteller om ett liv med vold og omsorgssvikt hvor det ikke nødvendigvis er mangel på det materielle. Det er samtidig opp til enhver enkelt å vurdere om man ønsker å melde. Om barnet ikke er tynt eller blå under øyene, tydelig slapp så ville jeg ikke tenkt at barnet sultet. 2
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #19 Skrevet 12. juli 2016 8 minutter siden, Myrthel skrev: Når jeg leser innlegget ditt, så fremstår du litt "enkel" ut fra skrivemåte/skrivefeil. Ut fra det jeg leser, så trekker jeg også lett konklusjonen som naboen din gjorde. Jeg berømmer deg derimot for å åpne døren og ta imot naboen din. Det var en voksen avgjørelse. Det er sant som du skriver at det er fint å undersøke saken nærmere, FØR man ringer barnevernet. MEN i mange tilfeller vil ikke en person som forsømmer sitt barn innrømme dette. Personen vil prøve å glatte over og vise at inntrykket andre har fått ikke stemmer. Jeg ser på et barn som "tigger" mat hos andre, som et barn med dårlig oppdragelse. Hadde jeg hørt at mine barn hadde løyet for å fått mat hos andre, ville jeg nok gått i meg selv og tenkt over hva jeg hadde lært de. Vær glad for at andre viser omsorg og bryr seg når de oppdager at barn gjør ting de reagerer på. I mange tilfeller kan det redde barn fra en vond barndom. Mener du at barn med dårlig oppdragelse skal meldes til bv? Da hadde de fått det travet da. Kjenner en del litt uspiselige unger. Anonymkode: 11724...9c0 3
Myrthel Skrevet 12. juli 2016 #20 Skrevet 12. juli 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du at barn med dårlig oppdragelse skal meldes til bv? Da hadde de fått det travet da. Kjenner en del litt uspiselige unger. Anonymkode: 11724...9c0 Så absolutt ikke. Men hvis man reagerer på flere ting ved et barn, SÅ er oppførsel (mangel på oppdragelse) en ting man vurderer også. Felles for mange barn som ikke vokser opp i "gode hjem", er at de veldig ofte går sultne. Et barn som har et elendig kosthold, trenger ikke å være et magert barn (den "maten" barnet spiser kan være fryktelig usunn). 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå