AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Hei Jeg har vært vegetarianer i 5 mnd nå, og føler at jeg klarer meg bra uten kjøtt. Jeg spiser melkeprodukter, og av og til egg, men har lyst til å slutte med det, da det ikke gir meg noen god følelse, og jeg ser jo at jeg fint kan ha et bra kosthold uten dette.. Så, jeg lurer på, er det noen veganere her? Og tar dere noen kosttilskudd? Isåfall hvilke? Jeg har lest at man er nødt å ta vitamin b12 hvis man er veganer, fordi man kun får dette i seg gjennom animalske matvarer..? Anonymkode: 1970a...3d4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 Skal du legge om kostholdet til å ikke spise viktige næringsstoffer så må du og lære deg og sette deg grundig inn i hvordan du skal kompensere for de næringsstoffene du da ikke får i deg. Ellers vil du før eller senere få mangelsykdommer med uheldinge konsekvenser for helsen din. Anonymkode: 3bda0...f11 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 Ta b12, ja. Usikker på annet. Er selv vegetarianer. Var veganer i en periode i tenårene og tok ikke b12-tilskudd. Nå må jeg til legen annenhver måned og få det med sprøyte, hurra. Anonymkode: 9bf90...f92
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #4 Skrevet 12. juli 2016 Hei, jeg er veganer. Å ta B12 er veldig viktig og husk å ta et tilskudd hvor du får nok. Anbefaler å kjøpe på nett (evt. i Sverige om du bor nær grensa). Ellers tar jeg ikke noe tilskudd da jeg får nok av alt gjennom maten. Det er ikke vanskelig å være veganer. Det er viktig å spise variert og å ikke leve på pommes frites om du skal klare deg i lengden, men det vet du sikkert fra før av. Anonymkode: 50c77...b7c
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #5 Skrevet 12. juli 2016 Tar selv B12 og vitamin D om vinteren. Utenom det går det helt fint dersom man spiser variert Tester meg ca. 2 ganger årlig for mangelsykdommer. Anonymkode: 2176c...b12
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #6 Skrevet 12. juli 2016 Du burde absolutt ta blodprøver før du begynner å ta tilskudd. For det første for å vite hva nivåene dine er i utganspunktet, og for det andre få hjelp av legen din til å vurdere hvor store doser du trenger. Anonymkode: 48e25...bbe
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2016 #7 Skrevet 12. juli 2016 Okei, tusen takk for svar :D Jeg skal til sverige en tur nå i sommer, så da får jeg stikke innom apotek og kjøpe b12 der Og ja, det er nok lurt å ta blodprøver for å sjekke hvordan det står til med verdiene, så det skal jeg gjøre Anonymkode: 1970a...3d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå