Gå til innhold

B12 tilskudd som veganer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Jeg har vært vegetarianer i 5 mnd nå, og føler at jeg klarer meg bra uten kjøtt. Jeg spiser melkeprodukter, og av og til egg, men har lyst til å slutte med det, da det ikke gir meg noen god følelse, og jeg ser jo at jeg fint kan ha et bra kosthold uten dette.. Så, jeg lurer på, er det noen veganere her? Og tar dere noen kosttilskudd? Isåfall hvilke? Jeg har lest at man er nødt å ta vitamin b12 hvis man er veganer, fordi man kun får dette i seg gjennom animalske matvarer..?

Anonymkode: 1970a...3d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal du legge om kostholdet til å ikke spise viktige næringsstoffer så må du og lære deg og sette deg grundig inn i hvordan du skal kompensere for de næringsstoffene du da ikke får i deg. Ellers vil du før eller senere få mangelsykdommer med uheldinge konsekvenser for helsen din. 

Anonymkode: 3bda0...f11

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ta b12, ja. Usikker på annet. Er selv vegetarianer. Var veganer i en periode i tenårene og tok ikke b12-tilskudd. Nå må jeg til legen annenhver måned og få det med sprøyte, hurra.

Anonymkode: 9bf90...f92

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er veganer. Å ta B12 er veldig viktig og husk å ta et tilskudd hvor du får nok. Anbefaler å kjøpe på nett (evt. i Sverige om du bor nær grensa). Ellers tar jeg ikke noe tilskudd da jeg får nok av alt gjennom maten. Det er ikke vanskelig å være veganer. Det er viktig å spise variert og å ikke leve på pommes frites om du skal klare deg i lengden, men det vet du sikkert fra før av. :)

Anonymkode: 50c77...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Tar selv B12 og vitamin D om vinteren. Utenom det går det helt fint dersom man spiser variert :) Tester meg ca. 2 ganger årlig for mangelsykdommer. 

Anonymkode: 2176c...b12

AnonymBruker
Skrevet

Du burde absolutt ta blodprøver før du begynner å ta tilskudd. For det første for å vite hva nivåene dine er i utganspunktet, og for det andre få hjelp av legen din til å vurdere hvor store doser du trenger.

Anonymkode: 48e25...bbe

AnonymBruker
Skrevet

Okei, tusen takk for svar :D Jeg skal til sverige en tur nå i sommer, så da får jeg stikke innom apotek og kjøpe b12 der :) Og ja, det er nok lurt å ta blodprøver for å sjekke hvordan det står til med verdiene, så det skal jeg gjøre :)

Anonymkode: 1970a...3d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...